Gå til innhold

Flere som er bekymret for å måtte selge bolig etter renta har steget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har rett over millionen i boliglån og merker det.

hva med dere med 4 - 5 + millioner i gjeld ?

dette føler jeg kan bli stygt 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har huslån på rett over tre millioner, og jeg søker nå en tredje jobb som tilkallingsvikar noenplass. Har dog mer kapasitet til å jobbe så det går fint, men vi måtte ikke snu på kronene våre i fjor - det gjør vi så absolutt nå. 

Anonymkode: 1ecb4...8ed

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Låste renta 1 og 1/2år siden

Så nei ikke redd

Anonymkode: 5f154...a0e

Skrevet

Vi har 10 millioner i lån. På 2 år har månedsbeløpet økt fra 40.000 til 60.0000 kroner uten at lønna har økt noe nevneverdig.

Har litt mindre romslig økonomi, men renten skal ganske mye opp før vi må vurdere å selge huset.

Anonymkode: cb346...eb0

• Liker 4
Skrevet

Vi har 5.8 i lån, og kjøpte for 7.8. Da vi kjøpte for 2 år siden, sa banken at vi kunne kjøpe for 11 millioner. Siden den gang har jeg doblet min lønn, mens mannen har vel gått litt ned i reallønn. Jeg er ufattelig glad for at vi ikke kjøpte hus til 11 millioner. Dette lånet klarer vi. Lån på 9.8 hadde sannsynligvis gått, men det ville blitt magert.

Anonymkode: 34052...324

• Liker 3
Skrevet

Har lån alene på 6 mill, men å selge min for-alltid-bolig har jeg absolutt ingen planer om å gjøre. Til det har jeg fortsatt altfor mye å gå på økonomisk

Anonymkode: 657f9...4d6

Skrevet (endret)

Kan du forklare meg dette som om jeg er 5 år? 

Anonymkode: 94a5b...d9a

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg kun bestående av en lenke - Rhodiola, adm.
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi er 2 med 2,1 i lån til sammen. Det merkes egentlig ikke så mye. Betaler under 15000 mnd inkl kommunale avgifter, forsikringer osv. Leie her er dyrere. 

Anonymkode: 15355...b46

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig jeg skjønner det heller ikke. Jeg går i minus i budsjettet og da har jeg tatt vekk ALT som jeg kan ta vekk. Jeg klarer renten men kan ikke betale avdrag. Kan heller ikke spare til pensjon.

Anonymkode: 2e2b5...408

• Liker 4
Skrevet

Alle som tar opp lån og kjøper bolig vet jo at renta kan stige. Tar man ikke forbehold om det når man låner, kan det fort gå galt. Men nå har jo alle andre priser steget også da, så det er nok mange som beveger seg i grenseland økonomisk. Mange bruker nok 2-3 tusen mer enn før i mnd på mat, bensin, strøm osv, som ellers ville ha gått til å betale huslån.

Anonymkode: 3b863...4fb

• Liker 5
Skrevet

Nope, har mye å gå på hver mnd (ca 1 mill i lån + fellesutgifter).

Blir lånekostnadene for mye så kan man evnt ta avdragsfrie perioder/forlenge nedbetalingstid, men det er jo litt situasjonsbetinget om det lønner seg eller ikke. 

Anonymkode: 46c93...638

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du spør men.. i stedet for å si at ting blir dyrere, kan vi si at pengene blir mindre verdt. Når du har lånt penger, vil også verdien av kronene du skylder banken bli mindre verdt. Hvis inflasjonen er på 6% hvert år, vil gjelden tape seg med det samme hvert år (med mindre det er noe teknisk jeg ikke er kjent med - er ikke økonom).

Så lenge lønnsjusteringene holder tritt med inflasjonen og man ikke opplever reallønnsnedgang, vil man derfor oppleve den reelle verdien av gjelden minker raskere enn man betaler den ned, og man vil tjene på inflasjonen.

Anonymkode: 34052...324

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Slik virker negativ realrente

Selv om gjennomsnittlig lånerente for nye lån til husholdninger med pant i bolig var 4,5 prosent i mai, var prisveksten hele 6,7 prosent, målt mot samme måned i fjor. Når du i tillegg tar hensyn til skattebesparelsen av rentefradraget på 22 prosent, blir den reelle lånekostnaden på rundt minus 3,2 prosent. Hvis renten og prisveksten hadde holdt seg på dette nivået gjennom et helt år, ville du enkelt forklart «tjent» nesten 32.000 kroner i året for hver million du har i lån.  

Rentene har imidlertid økt ganske kraftig siden mai, og ytterligere renteøkninger er varslet. Men selv med en boliglånsrente på 5,5 prosent og en prisstigning på 6 prosent, som er Norges Banks anslag for prisveksten i 2023, blir den reelle lånekostnaden på minus 1,7 prosent når du tar hensyn til rentefradraget. Hvis renten og prisveksten hadde holdt seg på dette nivået gjennom et helt år, ville du enkelt forklart «tjent» over 17.000 kroner i året for hver million du har i lån 

Anonymkode: 1dbb3...e9f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg trenger det samme😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig jeg skjønner det heller ikke. Jeg går i minus i budsjettet og da har jeg tatt vekk ALT som jeg kan ta vekk. Jeg klarer renten men kan ikke betale avdrag. Kan heller ikke spare til pensjon.

Anonymkode: 2e2b5...408

Om noen år tjener du mye mer enn nå pga prisstigningen. Renta vil gå ned, lånet blir mindre verdt pga inflasjonen og du får bedre råd. 

Anonymkode: 1dbb3...e9f

• Nyttig 4
Skrevet
Hjelmesett skrev (52 minutter siden):

jeg har rett over millionen i boliglån og merker det.

hva med dere med 4 - 5 + millioner i gjeld ?

dette føler jeg kan bli stygt 

Om du merker noen hundrelapper mer i måneden, da har du det veldig trangt i utgangspunktet.

Anonymkode: 4a8c8...74d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du merker noen hundrelapper mer i måneden, da har du det veldig trangt i utgangspunktet.

Anonymkode: 4a8c8...74d

ganske sikker på at de som merker noen hundrelapper, vet fra før at de har det trangt. Og det gjelder mange.

Så hva er poenget ditt egentlig??

Anonymkode: 17659...a2b

• Liker 5
Skrevet

Min trøst er at boligen min nok er lettsolgt og er halvveis nedbetalt. Skal mye til for å bli sittende med minus. 

Anonymkode: c2166...afe

Skrevet

Vi betaler 6k mer i rente hver måned enn for bare et år siden, det kjennes på økonomien 😅

Anonymkode: 6982d...9d8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...