Gå til innhold

Normalt å være så hinsides sliten av 2 barn og fulltidsjobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gift og har to barn, både jeg og mannen jobber 100 % men vi har endel fleksibilitet i hverdagen. Blant annet har jeg hjemmekontor og mulighet for avspasering innimellom. Jeg har hatt mye tyngre jobber før. Likevel har jeg aldri følt meg mer sliten enn nå.

Barna på 5 og snart 2 år har vært mye syke nå i høst. 2-åringen hadde barnehagestart i august. Også i dag måtte jeg bli hjemme med sykt barn. I helgene går det også i ett. Vi har ingen familie eller andre som kan være barnevakt.

Forrige uke var det andre barnet sykt og jeg som har tendens til migrene gikk i tre dager med hodepine. Føler meg ofte svimmel og må noen ganger sette meg ned fordi jeg føler meg ustø. Er det virkelig sånn det er å ha 2 barn og full jobb? Hva gjør dere for å makte dette? Jeg vurderer å trappe ned til 80% stilling neste år…

(Og ja, jeg vet det er mange som har det verre. Dette er ikke noe klageinnlegg eller for å legge opp til en konkurranse om å ha det verst, men et oppriktig spørsmål om det er sånn andre i min situasjon også har det). 

Anonymkode: e84a2...b70

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det helt likt og har bare et barn, men det er veldig aktivt og sosialt. Må også samsove og våkner om natten. 

Anonymkode: f925d...b6d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Akkurat sånn jeg følte det også. Og føles omtrent likt nå som de er 8 og 10. Mindre sykdom, men desto mer aktiviteter. Det er ikke nok timer i døgnet til 2 fulle jobber, alt som hører med hus og hjem, og alle aktiviteter. 

Anonymkode: 7a264...106

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg maktet det ikke, og gikk ned til en 60 %-stilling. Aldri angret.

Anonymkode: 86dbd...223

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg mener det er helt normalt. Vi er bare vant til å høre at vi må tåle det fordi vi velger det selv. Mulig det er riktig, men det endrer ikke at vi likevel blir slitne. 

Jeg og min mann har fem barn og jobber fullt, begge to. Det er til tider sånn at jeg bare vil legge meg ned og gi opp fullstendig. 

Anonymkode: c98d9...b59

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Er alene med en på 4, jeg takler det ikke. Kjenner hver dag at dette egentlig ikke går lenger.

Anonymkode: ce681...545

• Liker 2
  • Hjerte 10
Skrevet

Jeg har ett barn og gikk ned til 80 %. Gidder faktisk ikke leve livet mitt i et hamsterhjul, jeg vil huske tiden da barna var små som noe bra. 

Anonymkode: 66157...dd8

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Er alene med tenåringer og full jobb. Føler meg totalt tappet for energi. Er i tillegg i overgangsalderen, så sliter også en del pga det. Har ikke råd til å gå ned i stilling og fastlegen ønsker ikke å sykemelde meg. Noe jeg kan forstå. Det beste er jo å stå i jobb og det er vel heller ikke en sykemeldingsgrunn å være utslitt og søvnløs. Jeg har selv valgt å få barn, så føler at jeg bare må bite tenna sammen og stå i det.

Anonymkode: 85051...602

• Hjerte 3
Skrevet

Helt normalt.   Her er de 9 og 11, og er ikke nok timer i døgnet til å få litt barnOGjobb-fri til å hente seg inn.   Får holde ut til de flytter ut. DA skal jeg endelig slappe av 😃

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, det er helt normalt, både før og nå. Med to små barn blir det mange mentale avbrudd og brå oppmerksomhetsskift i hverdagen, dette er krevende i seg selv, og så er det det fysiske i tillegg. Man rekker ikke hente seg inn, før det er en ny dag.
Men, dette er kortvarig. Snart er barna større, og alt blir mye lettere. Det kan komme andre bekymringer, men det er likevel ikke det totale slitet du kjenner akkurat nå. Jobb mindre, hvis du kan. Hilsen mor til nesten voksne barn.

Anonymkode: 2e83b...3a2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Derfor jobbet jeg 75% i mange år.

Anonymkode: eac81...4d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke unormalt. Men kan være lurt å ta en tur til lege for å sjekke at en ikke mangler noe vitaminer.

Anonymkode: e0c92...550

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er normalt å bli sliten. Men det at du blir så svimmel at du må sette deg ned er noe som bør sjekkes nærmere. Det høres ikke normalt ut. 

Er det noe dere kan gjøre for å avlaste i denne tiden? Er det noen oppgaver dere kan sette bort? Noen standarder som kan senkes (eks hvor avanserte middager dere trenger, hvor lang plenen må være før sen klippes osv.). Litt banale eksempler, men alle oppgaver tar tid. Og hvis noe kan kuttes, så kan det investeres mer tid til rolig stunder sammen. Eller alene for å hente seg inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, normalt. Vi har vaskehjelp. Det hjelper litt ..

Anonymkode: dead5...bed

• Liker 1
Skrevet

Er alene med en på 5 og en på 10, det er helt grusomt akkurat nå.

Jobber i tillegg i barnehage som pedagogisk leder. Aldri nok folk, og alltid nye satsninger som en må sette seg inn i. Er på jakt etter ny jobb.

Anonymkode: 70666...446

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg jobber 80%, det hjelper VELDIG! Skulle gjerne hatt vaskehjelp også men da måtte jeg nok hatt fulltidsstilling

Anonymkode: 35e5a...dcb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er alene med tenåringer og full jobb. Føler meg totalt tappet for energi. Er i tillegg i overgangsalderen, så sliter også en del pga det. Har ikke råd til å gå ned i stilling og fastlegen ønsker ikke å sykemelde meg. Noe jeg kan forstå. Det beste er jo å stå i jobb og det er vel heller ikke en sykemeldingsgrunn å være utslitt og søvnløs. Jeg har selv valgt å få barn, så føler at jeg bare må bite tenna sammen og stå i det.

Anonymkode: 85051...602

Skulle tro jeg hadde skrevet dette. Også alene med full tung jobb 3 tenåringer I hus og overgangsalder. 

Ene barnet har også spesielle behov. En bare står i det selv om det er mer enn mye.

Aktiviteter, møter med alle mulige arenaer, sykehus timer, turnus jobb. Tar ekstra vakter også for å bedre økonomien.

Den dagen alle har flyttet ut blir det veldig stille og rart..

Utrolig slitsomt nå, men  elsker mamma rollen også.

Anonymkode: 72899...c99

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle tro jeg hadde skrevet dette. Også alene med full tung jobb 3 tenåringer I hus og overgangsalder. 

Ene barnet har også spesielle behov. En bare står i det selv om det er mer enn mye.

Aktiviteter, møter med alle mulige arenaer, sykehus timer, turnus jobb. Tar ekstra vakter også for å bedre økonomien.

Den dagen alle har flyttet ut blir det veldig stille og rart..

Utrolig slitsomt nå, men  elsker mamma rollen også.

Jeg har ikke migrene da og takk for det.

• Hjerte 1
Skrevet

Sjæl.. Er alene med to små og både jobber og studerer så har ganske fulle dager. Drit sliten på kveldene 

Anonymkode: c0513...16a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dessverre er den eneste løsningen å jobbe mindre og å bo billigere. 
Det er dyrt for bolig i Norge, men sammenlignet med andre land i europa så er vi veldig opptatt av å bo i store boliger. Det er ikke så vanlig at søsken deler rom her i landet, noe de fint kan gjøre mens de er små. Større bolig trenger man egentlig ikke før barna er større og har behov for privatliv, da har man selv også mer overskudd til å jobbe mer slik at man har råd til større bolig. 

Anonymkode: 0e8cc...9a0

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...