Gå til innhold

Hvor mye er bilen med defekt toppakning verdt


Nev

Anbefalte innlegg

Ok..så jeg vet det ikke er verdt mye. Men Bilen har gått kun 39000km. Karosseri uten rust. Det er en 2016 transit connect med ecoboost 1.0. Toppakning er gåen jamfør snapdrive. 

Hvor mye tror dere jeg kan sette denne ut på finn? Ny motor koster rundt 68000kr. Arbeidet er rundt 40K. Men jeg vil helst bli kvitt bilen. 

Noen formeninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger vel ikke ny motor? Du kan vel få noen til å skifte toppakningen. Hvilken landsdel er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (6 minutter siden):

Ok..så jeg vet det ikke er verdt mye. Men Bilen har gått kun 39000km. Karosseri uten rust. Det er en 2016 transit connect med ecoboost 1.0. Toppakning er gåen jamfør snapdrive. 

Hvor mye tror dere jeg kan sette denne ut på finn? Ny motor koster rundt 68000kr. Arbeidet er rundt 40K. Men jeg vil helst bli kvitt bilen. 

Noen formeninger? 

Hadde prøvd å gå til forhandler og se om du kan få de til å dekke noe av kostnadene. Det at toppakningen ryker på 39 000 km skal ikke skje. Da er det fabrikasjonsfeil. Desverre er bilen utenfor garantien, men ville absolutt prøvd meg. Er du heldig dekker de alt, eller i allefall en del av det. Her er en sak om ødelagt luftfjering på en tesla utenfor garanti: https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-x-eier-far-erstattet-luftfjaering/255495 

Så ville prøvd meg på det først. En toppakning som ryker på 39 000 km er feilprodusert! Min har gått 295 000 på original, ikke samme bil. Burde uansett vare absolut minimum 100 000. Forventet levetid er vel 200 000.

Anonymkode: ec723...191

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannisinbestealder skrev (8 minutter siden):

Du trenger vel ikke ny motor? Du kan vel få noen til å skifte toppakningen. Hvilken landsdel er dette?

Altså..etter alt jeg har lest..å skifte toppakning er en risky sak fordi det er stor sannsynlighet for at det vil komme tilbake..i tillegg så er det sånn at toppen er blitt varm så kan den ha bøyd seg. Den eneste måten man kan finne det ut er ved å demontere toppen. Så det i seg selv er stor sak og kostbart. Guru folk - Korrekt meg if i am wrong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (Akkurat nå):

Altså..etter alt jeg har lest..å skifte toppakning er en risky sak fordi det er stor sannsynlighet for at det vil komme tilbake..i tillegg så er det sånn at toppen er blitt varm så kan den ha bøyd seg. Den eneste måten man kan finne det ut er ved å demontere toppen. Så det i seg selv er stor sak og kostbart. Guru folk - Korrekt meg if i am wrong. 

har du kjøpt den brukt så klager du til selger / forhandler. Kjøpt du den ny klager du også. Les det jeg skrev over.

Anonymkode: ec723...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde prøvd å gå til forhandler og se om du kan få de til å dekke noe av kostnadene. Det at toppakningen ryker på 39 000 km skal ikke skje. Da er det fabrikasjonsfeil. Desverre er bilen utenfor garantien, men ville absolutt prøvd meg. Er du heldig dekker de alt, eller i allefall en del av det. Her er en sak om ødelagt luftfjering på en tesla utenfor garanti: https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-x-eier-far-erstattet-luftfjaering/255495 

Så ville prøvd meg på det først. En toppakning som ryker på 39 000 km er feilprodusert! Min har gått 295 000 på original, ikke samme bil. Burde uansett vare absolut minimum 100 000. Forventet levetid er vel 200 000.

Anonymkode: ec723...191

Korrekt..jeg prøver å skrive en mail..men bilen er utenfor garanti og jeg har ikke hatt min service på ford. Det er en gruppe som heter Ecoboost nightmare som er 14000 medlemmer på i facebook. Alle har mer eller mindre opplevd det samme. 

Er så fortvilet..bilen har stått siden mai. Må få tak i dette. Skrev et innlegg her om det tidligere i år. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den motoren er notorisk dårlig og kjent for å gå varm med det resultatet at toppakningen går, ofte så blir også selve toppen ødelagt. Jeg ville ikke kostet på bilen en krone siden den vil være veldig vanskelig å selge selv med ny motor.

Når kostnaden for ny motor og jobb er så mye så tror jeg ikke du kan forvente så veldig mye mer enn vrakpant, så er det spørsmålet om det er verdt risikoen å selge den privet som delebil eller å vrake den.

Skal du selge den privat så må du opplyse om absolutt alt som er feil med den, det er ingenting som heter "selges som den er" mer og en kjøper kan reklamere på andre feil selv om den selges som delebil med gåen motor.

Anonymkode: 4ff3f...0e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (1 minutt siden):

Korrekt..jeg prøver å skrive en mail..men bilen er utenfor garanti og jeg har ikke hatt min service på ford. Det er en gruppe som heter Ecoboost nightmare som er 14000 medlemmer på i facebook. Alle har mer eller mindre opplevd det samme. 

Er så fortvilet..bilen har stått siden mai. Må få tak i dette. Skrev et innlegg her om det tidligere i år. 

blir så forbanan på de som lager og selger slike drittbiler. Dette skulle Ford eller forhandleren tatt tak i. Vær tøff i forhandlingen og møt opp hos ford forhandleren i Norge. Klag til forbrukerutvalget. Ikke la de slippe unna med å selge sånn dritt. Moren til kompis hadde en lignende situasjon med en bmw der hele hydbridsystemet røk 1-2 måneder etter garantiet. 70 000 måtte hun ut med. Det er hårreisende!

Anonymkode: ec723...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

blir så forbanan på de som lager og selger slike drittbiler. Dette skulle Ford eller forhandleren tatt tak i. Vær tøff i forhandlingen og møt opp hos ford forhandleren i Norge. Klag til forbrukerutvalget. Ikke la de slippe unna med å selge sånn dritt. Moren til kompis hadde en lignende situasjon med en bmw der hele hydbridsystemet røk 1-2 måneder etter garantiet. 70 000 måtte hun ut med. Det er hårreisende!

Anonymkode: ec723...191

Jeg er så irritert ja. Det komiske er at hvis man søker på disse motorene ( ecoboost 1.0) så får man frem at de har vunnet priser. Hoff. Det er som sagt en gruppe på over 14000 som har samme problem. Jeg prøver å sende en saklig mail til ford, men overhodet ingen tro på at de dekker dette. 

Det neste er da..skal jeg å ut i avisen om det..eller prøve å skaffe en advokat. Jeg kjøpte bilen i 2019 fra en privatperson. Da var det overhodet ingen problemer med den. Dette med at kjølevæsken har lekket skjedde plutselig..uten noe varsel. Nøyaktig samme problem som de aller fleste med denne motoren har. Men denne har kun gått 39000. Hoff. 

Nå må jeg bare ta tak i dette og gjøre noe for bilen kan ikke bli her vinteren. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (Akkurat nå):

Jeg er så irritert ja. Det komiske er at hvis man søker på disse motorene ( ecoboost 1.0) så får man frem at de har vunnet priser. Hoff. Det er som sagt en gruppe på over 14000 som har samme problem. Jeg prøver å sende en saklig mail til ford, men overhodet ingen tro på at de dekker dette. 

Det neste er da..skal jeg å ut i avisen om det..eller prøve å skaffe en advokat. Jeg kjøpte bilen i 2019 fra en privatperson. Da var det overhodet ingen problemer med den. Dette med at kjølevæsken har lekket skjedde plutselig..uten noe varsel. Nøyaktig samme problem som de aller fleste med denne motoren har. Men denne har kun gått 39000. Hoff. 

Nå må jeg bare ta tak i dette og gjøre noe for bilen kan ikke bli her vinteren. 

Dra til for forhandleren. Send til avisen og klag til forbrukerutvalget. Uakseptabelt dårlig bil. Jeg tror at hvis du putter en innsats i det så har du en god sak.

Anonymkode: ec723...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (28 minutter siden):

Ok..så jeg vet det ikke er verdt mye. Men Bilen har gått kun 39000km. Karosseri uten rust. Det er en 2016 transit connect med ecoboost 1.0. Toppakning er gåen jamfør snapdrive. 

Hvor mye tror dere jeg kan sette denne ut på finn? Ny motor koster rundt 68000kr. Arbeidet er rundt 40K. Men jeg vil helst bli kvitt bilen. 

Noen formeninger? 

Hva koster ny brukt motor og montering? På vraken min kan en kjøpe brukte deler, også motorer for en 10-20.0000 og så noe for montering. Men blir ikke 100.000 i allefall

Anonymkode: 6e890...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva koster ny brukt motor og montering? På vraken min kan en kjøpe brukte deler, også motorer for en 10-20.0000 og så noe for montering. Men blir ikke 100.000 i allefall

Anonymkode: 6e890...8ac

Ny motor koster 678000kr minst. Jeg prøver bare å få en løsning her. Bilen er Ford transit connect 2016 Ecoboost 1.0 manuell bensin. Noe mer du må ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (12 minutter siden):

Jeg er så irritert ja. Det komiske er at hvis man søker på disse motorene ( ecoboost 1.0) så får man frem at de har vunnet priser. Hoff. Det er som sagt en gruppe på over 14000 som har samme problem. Jeg prøver å sende en saklig mail til ford, men overhodet ingen tro på at de dekker dette. 

Det neste er da..skal jeg å ut i avisen om det..eller prøve å skaffe en advokat. Jeg kjøpte bilen i 2019 fra en privatperson. Da var det overhodet ingen problemer med den. Dette med at kjølevæsken har lekket skjedde plutselig..uten noe varsel. Nøyaktig samme problem som de aller fleste med denne motoren har. Men denne har kun gått 39000. Hoff. 

Nå må jeg bare ta tak i dette og gjøre noe for bilen kan ikke bli her vinteren. 

Ford hadde tilbakekalling på modeller med denne motoren som var produsert fra 2013 til 2015 nettopp p.ga. av problemene med kjølesystemet, så spørs det om din bil er produsert i 2015 men som ikke ble solgt og registrert før 2016 og om problemet har blitt ordnet eller ikke.

Ford Norge kan ikke si noe på at bilen har fått utført servicer til punkt og prikke på andre verksteder, men det forutsetter at det er godkjent verksted og ikke servicer som er utført hjemme av privatpersoner. Men nå er bilen uansett utenfor garantiperioden så det å engasjere advokat vil være bortkastet tid og penger. 

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva koster ny brukt motor og montering? På vraken min kan en kjøpe brukte deler, også motorer for en 10-20.0000 og så noe for montering. Men blir ikke 100.000 i allefall

Anonymkode: 6e890...8ac

Det vil være idiotisk å kjøpe brukt motor, motorene er så dårlige at en byttemotor kan vare i et år eller to dager. Den eneste muligheten er å kjøpe en annen motor som f.eks. 1.6 literen men da blir det problemer med godkjenning igjen og det kommer til å koste veldig mye penger.

Anonymkode: 4ff3f...0e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn et meca verksted og be dem ta av toppen så man får et bilde av problemet. 

Det kan være nok å skifte pakning. Det er ikke dyrt. Det kan hende den trenger ny topp, det +montering burde ikke koste mer enn 25k. 

Eller alt nedi der er bare graps og du trenger ny motor. 

Men først må du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (30 minutter siden):

Finn et meca verksted og be dem ta av toppen så man får et bilde av problemet. 

Det kan være nok å skifte pakning. Det er ikke dyrt. Det kan hende den trenger ny topp, det +montering burde ikke koste mer enn 25k. 

Eller alt nedi der er bare graps og du trenger ny motor. 

Men først må du vite.

Asså..som jeg skrev..kanskje du kan ha en formening..men..det å be de om å ta av toppen koster i seg selv minst 10-15K. Da vet man heller ikke om toppen er ødelagt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (35 minutter siden):

Asså..som jeg skrev..kanskje du kan ha en formening..men..det å be de om å ta av toppen koster i seg selv minst 10-15K. Da vet man heller ikke om toppen er ødelagt eller ikke.

Holy fucking christ!!!! Jeg måtte inn å se hvordan i helvete det kunne koste så mye å fjerne noen skruer, og seriøst, den motoren er designet for mekanikertid! Ingen sjangs å komme til uten å ta motoren ut, og selv da, så det ut til å ta tid.

Om toppen eller bunnen er vridd, bør enhver mekaniker kunne sjekke.

Men resten av målene krever nok tid.

Så på YouTube en som demonterte og skulle bygge den opp igjen; det så ut som et gøy prosjekt. Men neppe kosteffektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (44 minutter siden):

Holy fucking christ!!!! Jeg måtte inn å se hvordan i helvete det kunne koste så mye å fjerne noen skruer, og seriøst, den motoren er designet for mekanikertid! Ingen sjangs å komme til uten å ta motoren ut, og selv da, så det ut til å ta tid.

Om toppen eller bunnen er vridd, bør enhver mekaniker kunne sjekke.

Men resten av målene krever nok tid.

Så på YouTube en som demonterte og skulle bygge den opp igjen; det så ut som et gøy prosjekt. Men neppe kosteffektivt.

Ta ut motor’n?? Å se på slik amatørmekking og trekke konklusjon utifra det, er det medt idiotiske jeg vet! For leter du litt mer på yuotube, finner du en med toppen plukka av og resten sitter igjen. Det er trangt som oftest ja, men en som kan trenger ikke pelle fra hverandre alt.

Anonymkode: 2cff7...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gud for at jeg har gått over til elbil. Aldri mer motorer som havarerer ute av det blå.

Anonymkode: 2bf99...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...