AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Noen som har positive opplevelser med å være fórvert? Er 3 kull normalt eller er det mye? Anonymkode: 10be1...2c9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg personlig forstår ikke hvordan noen kan tenke seg en slik avtale. Du må følge alle oppdretters ønsker, styre med drektighet, hunden din må reise bort i lange perioder og potensielt utsettes for skade ved fødsel. Kun for at en oppdretter skal tjene penger. Anonymkode: aa302...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg personlig forstår ikke hvordan noen kan tenke seg en slik avtale. Du må følge alle oppdretters ønsker, styre med drektighet, hunden din må reise bort i lange perioder og potensielt utsettes for skade ved fødsel. Kun for at en oppdretter skal tjene penger. Anonymkode: aa302...cbc Helt enig! Når det er sagt, om jeg noen gang skal begynne oppdrett, så kommer en tispe til å gå ut til forvert. Anonymkode: 12c01...68e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Vi har en hund på fôr. Den kom til oss da den var 4 måneder og er litt over året nå. Oppdretter ønsker å stille ut hunden slik at den skal bli champion. Hunden har deltatt på 1 utstilling og det blir koe flere i de neste par årene. Alt med henting/bringing og utstilling og kostnader står oppdretter for. I vår avtale skal hunden ha 2 kull før fylte 6 år. Alle kostnader rundt dette kostes av oppdretter. Vi kan velge om hunden skal være hos oss med valpene eller om oppdretter skal ha valpene hos seg. Siden vi bor veldig nær oppdretter, kan de også følge opp alle veterinæravtaler rundt drektighet og oppfølging av valper. Når hunden har fått to kull, overtar vi eierskapet fullt og helt. Jeg kan jo ikke gi så mye innblikk i fôrverttilværelsen enda, men foreløpig virker det som det meste foregår ryddig. Anonymkode: 83837...195
venus24 Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 14.23): Jeg personlig forstår ikke hvordan noen kan tenke seg en slik avtale. Du må følge alle oppdretters ønsker, styre med drektighet, hunden din må reise bort i lange perioder og potensielt utsettes for skade ved fødsel. Kun for at en oppdretter skal tjene penger. Anonymkode: aa302...cbc Jeg var fôrvert da jeg var student og ellers aldri ville hatt råd til å kjøpe rasehund. Oppdretter betalte alt av forsikring og veterinærutgifter, så det var absolutt en fordel. Utenom tiden hvor tispa gikk drektig hadde jeg nærmest ingen kontakt med oppdretter, og de la seg ikke opp i min hverdag med hunden. De tok seg av absolutt alt forbundet med paring og drektighet, så det var ikke noe jeg «styrte» med. Valpene hennes ble trent som førerhunder, så jeg føler at både jeg og tispa gjorde noe bra og samfunnsnyttig - ikke «kun for at en oppdretter skal tjene penger». 2
Trigger Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har vært forvert og har kun positive ting å si om det, jeg ser derimot mange som klager på avtaler som utnytter forvertene. 3 kull er greit om du får hunden gratis, ber de om betaling i tillegg ville jeg styrt unna. Vær også nøye på at det skal skrives en kontrakt som er veldig detaljstyrt angående ditt ansvar kontra oppdretters ansvar i tilfelle det skulle bli en tvist mellom dere og ta aldri hjem en valp/hund uten en skriftlig avtale. Det er også en selvfølge at hunden overføres til deg vederlagsfritt når avtalen er oppfylt eller hunden av en årsak ikke kan brukes i avl. Mange krever at forvert betaler ut halve kjøpesummen om hunden ikke kan gå i avl, det hadde ikke jeg godtatt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå