Gå til innhold

Spm til dere som har/har hatt BPA, eller er/har vært BPA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke BPA. Jeg er 100% ufør og syk til det punktet jeg heller ikke kan hjelpe til noe særlig med husarbeid. Samboeren min er 50% ufør, og sliter seg ut på å gjøre alt husarbeid alene. Det er noen oppgaver hen fysisk ikke får til heller. Vi har ikke økonomisk mulighet til å leie inn noen. 
I tillegg er det endel andre praktiske og transportting i hverdagen jeg trenger hjelp til. 
Men jeg kjenner ingen som har eller er BPA, så jeg vet ikke om dette er nok/riktige oppgaver for en BPA? 

-Bære inn og sette bort matvarer (vi får matvarer levert fra Oda og Meny)
-Skifte sengetøy
-Legge bort rene klær
-Støvsuge, vaske gulv, vaske bad
-Pakke treningsklær, kjøre til trening, hjelpe til med pakking opp/ned av klær under skifting (Jeg kler på meg selv)
-Transport til og fra legetimer osv
-Praktisk hjelp rundt gåturer med hund (jeg tar hunden ut selv med rullestol, BPA skal selvfølgelig ikke bli sendt på hundetur alene, men jeg trenger hjelp til det praktiske rundt det. I dag kan jeg kun gå ut med hunden når samboeren min er hjemme til å hjelpe til. Og om BPA har bil kan vi dra til skogen for å gå tur, noe jeg ikke får til på egenhånd)
-Praktisk hjelp rundt hobbyer (jeg har måttet kutte ut noen håndarbeidshobbyer hjemme fordi deler av det er for fysisk for meg. F.eks. å løfte stoff ned fra hylla og legge ut på klippebordet. Dette er ting som ga meg mye glede og mening (jeg sydde til prematurfødte blant annet), som jeg nå ikke får gjort lenger).
-Påminnelse om faste vaner som medisiner, pusse tenner, hudpleie osv/hjelp til å lage og opprettholde rutiner

Jeg har ikke bil, kan man be BPA bruke egen bil til transport av meg? De må jo selvfølgelig få kjøregodtgjørelse, hvordan gjør man det?
Jeg tenker også på hvordan det er å ha en BPA. Jeg er redd jeg kommer til å føle mye på at det er en person som er på besøk, at jeg må underholde de og snakke med de. Det er ikke alltid jeg har energi til det. Og om det er ekkelt for en BPA å komme så tett inn på livet til folk? Jeg er redd for å bli dømt (synes det er ekkelt å poste her, jeg vet alt for godt hvordan KGs holdning til uføre er), og er engstelig for om BPAen kommer til å hate å jobbe her og at det blir ubehagelige situasjoner.

Jeg tenker kanskje 12 timer i uka? Høres det lite eller mye ut?

Takk for alle svar ❤️

Anonymkode: b3fa9...f1b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte: 

-enkel matlaging de dagene samboeren min er på jobb (brødmat, varme opp rester, slike enkle ting) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker kanskje 12 timer i uka? Høres det lite eller mye ut?

Det er høy terskel for å få BPA. De fleste kommuner forholder seg til en grense på 32 timer per uke, da dette er innslagspunktet som gir rett til BPA. Under 32 timer per uke har ikke bruker rett på BPA, men kommunen kan velge å gi praktisk bistand organisert som BPA. Men med et så lite behov som du har så er det nok mer sannsynlig at kommunen gir hjemmehjelp.

Bistand til hobby og hundelufting får du ikke. Kommunen har et budsjett å forholde seg til og gir kun bistand til det aller mest nødvendige. Du må justere forventningene dine. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Transport til og fra legetimer osv

Om du av helsemessige årsaker må kjøres med bil så skal legen din bestille Pasienttransport. Dette er det fastlegekontoret som ordner. Snakk med fastlegen din. 

Anonymkode: 6862d...e45

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg glemte: 

-enkel matlaging de dagene samboeren min er på jobb (brødmat, varme opp rester, slike enkle ting) 

Hjemmehjelpen kan smøre matpakke eller hjelpe deg med å forberede enkle måltider. Ellers kan du bestille middag fra kommunens storkjøkken/sykehjemskjøkken.
Det forventes at bruker kjøper ferdigmat så langt det er mulig, slik som å kjøpe oppkuttet lapskausblanding heller enn å få hjelp av hjemmehjelpen til å kutte opp grønnsaker.  

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet som BPA gjennom blant annet Uloba. En del av det du nevner kan avhjelpes med en BPA, men det er en relativt høy terskel å få støtte til BPA.

https://www.uloba.no/borgerstyrt-personlig-assistanse-bpa/korleis-far-eg-bpa/

Generelt sett tenker jeg at du skal forsøke å få deg en luftegård til hunden om du har hage. Hunden kan ha behov som du ikke kan oppfylle. 

Ang mat kan du kjøpe mye ferdig eller halvferdig. Måltider kan også bestilles fra kommunen.

Når det gjelder vasking og støvsuging regner jeg med at du har vurdert en robotstøvsuger med vaskefunksjonalitet?

Altså en BPA skal kunne hjelpe til med alt, men her må du også hjelpe deg selv litt med å gjøre hverdagen enda litt enklere. 

Anonymkode: eb8a5...021

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er høy terskel for å få BPA. De fleste kommuner forholder seg til en grense på 32 timer per uke, da dette er innslagspunktet som gir rett til BPA. Under 32 timer per uke har ikke bruker rett på BPA, men kommunen kan velge å gi praktisk bistand organisert som BPA. Men med et så lite behov som du har så er det nok mer sannsynlig at kommunen gir hjemmehjelp.

Bistand til hobby og hundelufting får du ikke. Kommunen har et budsjett å forholde seg til og gir kun bistand til det aller mest nødvendige. Du må justere forventningene dine. 

Om du av helsemessige årsaker må kjøres med bil så skal legen din bestille Pasienttransport. Dette er det fastlegekontoret som ordner. Snakk med fastlegen din. 

Jeg har sett i stillingsannonser på Finn at hjelp til hobbyer blir nevnt som oppgave?
Fastlegekontoret (resepsjonen) sa at siden jeg bor i nabokommunen får jeg ikke transport, da må jeg bytte til fastlege i min kommune (men jeg har hatt samme lege i 15 år og har ingen ønske om å bytte)

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjemmehjelpen kan smøre matpakke eller hjelpe deg med å forberede enkle måltider. Ellers kan du bestille middag fra kommunens storkjøkken/sykehjemskjøkken.
Det forventes at bruker kjøper ferdigmat så langt det er mulig, slik som å kjøpe oppkuttet lapskausblanding heller enn å få hjelp av hjemmehjelpen til å kutte opp grønnsaker.  

Jeg sa ingenting om å kutte opp grønnsaker. Samboeren min lager middag og alle andre måltider når hen er hjemme, men på dagtid de dagene hen jobber får jeg ikke i meg mat.

Hjemmehjelp er ikke aktuelt for meg fordi å forholde meg til mennesker gjør meg veldig sliten. Jeg trenger forutsigbarhet og rutiner. Å aldri vite når folk ramler inn døra, eller hvem, er ikke bra for meg helsemessig.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tidligere jobbet som BPA gjennom blant annet Uloba. En del av det du nevner kan avhjelpes med en BPA, men det er en relativt høy terskel å få støtte til BPA.

Generelt sett tenker jeg at du skal forsøke å få deg en luftegård til hunden om du har hage. Hunden kan ha behov som du ikke kan oppfylle. 

Ang mat kan du kjøpe mye ferdig eller halvferdig. Måltider kan også bestilles fra kommunen.

Når det gjelder vasking og støvsuging regner jeg med at du har vurdert en robotstøvsuger med vaskefunksjonalitet?

Altså en BPA skal kunne hjelpe til med alt, men her må du også hjelpe deg selv litt med å gjøre hverdagen enda litt enklere. 

Vi har innegjerdet hage, og jeg slipper hunden ut der om morgenen. Men hunder trenger mer aktivitet enn å kun snuse på de samme tjue kvadratmeterne hver dag! Samboeren min går med hunden de dagene hen ikke jobber, men jeg ønsker også å kunne gi hunden mer aktivitet de dagene jeg er alene. Vi fikk henne før jeg ble så syk som jeg er nå.

Ang mat så er problemet at om morgenen så har jeg så mye smerter og lite energi at jeg greier ikke stort annet enn å slippe ut hunden og ta henne inn igjen. Jeg ender opp med å spise en mellombar eller lignende om jeg husker å legge det på stuebordet kvelden før, fordi at selv det å gå inn på kjøkkenet, ta mat ut av kjøpeskapet, ha over på en tallerken og putte inn i mikroen, vente, og ta ut, er en uoverkommelig oppgave for meg. Det har skjedd at jeg har prøvd, og så blir jeg liggende på gulvet helt utslitt, frem til samboeren min kommer hjem.

Robotstøvsuger høres supert ut, men jeg har ikke råd 😕

Og tro meg jeg hjelper til. Men poenget er at jeg gjør meg selv sykere akkurat nå ved å pushe meg for langt. Jeg har generelt ganske lave forventninger. Det går å leve i skittent og støvete hus, vi greier oss. Alt slik det er i dag skal vi overleve med. Men det hadde vært fint om det var mulig å leve litt, ikke bare overleve.

• Hjerte 3
Skrevet

Men på tilbakemeldingene deres skjønner jeg jo at jeg var dum som tenkte dette, så da legger jeg det fra meg. Takk for svar.

Skrevet

Jeg synes ikke ønskene dine virker urimelig. Jeg skjønner at du ikke synes hjemmehjelp er optimalt mtp det gjennomtrekket det er av forskjellige folk. Jeg har hatt praktisk bistand selv, da jeg er rullestolbruker. Jeg droppet det til slutt og byrden ligger nå på min kjæreste når det gjelder husvask, sengeskift o.l. Å forholde seg til nye mennesker hele tiden og også måtte bruke tid på å sette nye folk inn i de samme rutinene gang på gang blir man ganske sliten av. 

M.t.p de ønskene du har hadde det kanskje holdt med et par timer hjelp om dagen. Men som andre her sier, tror jeg det er rimelig høy terskel for å få brukbar hjelp, er jeg redd. Jeg måtte selv krangle til meg 1 times gulvvask hver 14 dag, som jeg likevel betalte en egenandel på over 500kr for. Trodde jeg faktisk var et åpenbart tilfelle med rullestol og ryggmargsskade som gjør at jeg ikke kan bevege en tå engang, men dengang ei.

Gruer meg til å bli gammel 😔

Lykke til med å få den hjelpen du trenger for å leve et meningsfullt liv. 

Anonymkode: 7c04e...c0d

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg er kronisk syk og har behov for hjelp til mange av de samme tingene som du nevner. Jeg fikk ikke bpa siden behovet mitt er under 32 timer i uka, men jeg fikk innvilget praktisk bistand organisert som bpa fra kommunen. Dette fungerer veldig greit for min del, så det er jo noe du kan vurdere å søke om? 

Anonymkode: bdced...bf4

Skrevet

Jeg har jobbet som BPA hos to forskjellige brukere, begge multifunksjonshemmede. De hadde BPA 24/7/365 og måtte ha hjelp til så og si alt siden de verken kunne bruke armer eller bein.
Du får nok ikke innvilget BPA til de oppgavene du nevner, men hva med å betale noen for å gå tur med hunden? Det finnes flere facebook grupper hvor folk tilbyr dette, samt finn annonser. Jeg for min del lufter en hund 5 dager i uken i lunsjen mot betaling for å spe på en trang økonomi. Kanskje du kan kvalifisere til hjemmesykepleie også, om ikke alt, så hvertfall de mest pressende problemene som mat.

• Liker 2
Skrevet

Moren min var i et privat firma før som hadde hjemmetjenester til folk, hun hadde en fast bruker som hun var hos, handlet inn, vasket, skiftet på sengen og slikt. Da hadde altså den brukeren også kun en fast hjemmehjelp. Og det var alltid til faste tider avtalt direkte de imellom. Går ann å søke om noe slikt da. 

Anonymkode: 310c5...df8

Skrevet

Jeg tror nok ikke du får bpa til dette. Du skal være ganske hardt rammet før du får slik hjelp organisert som dette 

Og selv om du skulle få noen timer innvilget, så kan det bli vanskelig å få noen til å ta jobben. De fleste ønsker større stillingsprosenter så det gir uttelling økonomisk.  Da kan du ende opp med en masse vikarer som går ut og inn. Det er ikke sikkert at det føles noe bedre.

Så du bør ta en prat med en sosionom/rådgiver på området. Kanskje en pasientforening har noen tips å komme med?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 14.13):

Jeg er kronisk syk og har behov for hjelp til mange av de samme tingene som du nevner. Jeg fikk ikke bpa siden behovet mitt er under 32 timer i uka, men jeg fikk innvilget praktisk bistand organisert som bpa fra kommunen. Dette fungerer veldig greit for min del, så det er jo noe du kan vurdere å søke om? 

Anonymkode: bdced...bf4

Hva innebærer dette? 

Skrevet

Hva slags diagnose er det snakk om her? 
Mulig du kan få hjemmehjelp/hjemmesykepleie? Hvertfall noen timer til husarbeid.

Hjemmesykepleien kan sette frem enkel mat,ta ut søpla osv, men de lufter ikke hund.

Anonymkode: f9dd1...cab

Skrevet
Pipaluk skrev (2 timer siden):

Jeg tror nok ikke du får bpa til dette. Du skal være ganske hardt rammet før du får slik hjelp organisert som dette 

Og selv om du skulle få noen timer innvilget, så kan det bli vanskelig å få noen til å ta jobben. De fleste ønsker større stillingsprosenter så det gir uttelling økonomisk.  Da kan du ende opp med en masse vikarer som går ut og inn. Det er ikke sikkert at det føles noe bedre.

Så du bør ta en prat med en sosionom/rådgiver på området. Kanskje en pasientforening har noen tips å komme med?

Ja. Husk også at med BPA må du (eller mannen din) være arbeidsleder, og har ansvar for ansettelse, arbeidslister, skaffe vikar ved sykdom og slike ting. Det er mye jobb, som du ikke får betalt for. Jeg ville i alle fall prøvd å få hjemmehjelp for å få hjelp til tyngre oppgaver i huset. Men vær obs på at du må betale egenandel, og hjelpen vil være på et minimum. Det er ikke støvtørking og shiny hus, akkurat. 
Det vil uansett kun være den halvparten av husarbeidet som du ellers skulle tatt, ikke alt (dvs ikke mannen din sin del). Når det gjelder mat på dagen, kan du få hjelp av hjemmesykepleie til det, eventuelt kan mannen din tilrettelegge på en annen måte før han drar på jobb. 
Bil må du vel stille med selv, og du kan ikke regne med hjelp til hobbyer og hundelufting. 
At du ikke ønsker å ha mange ulike innom er nok bare noe du må akseptere og innfinne deg med. Men kontakt gjerne kommunen og hør hva de kan hjelpe med, og ta det derfra. Og vær altså klar over alt ekstraarbeidet som kommer med BPA, hvis det er mulig å få det innvilget. 

Anonymkode: e3164...ef1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags diagnose er det snakk om her? 
Mulig du kan få hjemmehjelp/hjemmesykepleie? Hvertfall noen timer til husarbeid.

Hjemmesykepleien kan sette frem enkel mat,ta ut søpla osv, men de lufter ikke hund.

Anonymkode: f9dd1...cab

Diagnose spiller liten rolle. Det er det faktiske hjelpebehovet, bekreftet av fastlege, som betyr noe.

Jeg har BPA, men alt for få timer. Det kommer dessverre veldig an på hvor du bor hvordan kommunen er. Det har vært en veldig vanskelig kamp å få minimum timer, men bpa er gull verd når det fungerer. Det gjør at jeg faktisk kan få gjort noe, og ikke sitte med dårlig samvittighet døgnet rundt.

Anonymkode: 2251d...94c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 13.15):

Jeg ble selv plutselig syk over natten og har forsåvidt kjøpt alt av hjelpemidler selv.

Men robotstøvsuger med en mopp holder ikke til husvask. 

Jeg trenger fortsatt hjelp til en haug av ting, også mtp vasking. Badet rengjør ikke seg selv, ikke flater heller. 

Anonymkode: 42267...0e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ble selv plutselig syk over natten og har forsåvidt kjøpt alt av hjelpemidler selv.

Men robotstøvsuger med en mopp holder ikke til husvask. 

Jeg trenger fortsatt hjelp til en haug av ting, også mtp vasking. Badet rengjør ikke seg selv, ikke flater heller. 

Anonymkode: 42267...0e0

Robotstøvsuger med mopp holder til det meste av husvask jo, kanskje bortsett fra badet. Vi har robotstøvsuger med mopp, og det er svært sjelden vi vasker gulvet manuelt. Nesten aldri. 

Anonymkode: e3164...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...