AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Hvis man ønsker å flytte til en annen kommune, eller fylke, men ønsker å fortsette å gå til den samme fastlegen som man alltid har brukt. Er dette tillatt? Eller blir man nødt til å få en helt annen fastlege, fra den nye kommunen eller fylket som man nettopp har flyttet til? Anonymkode: 1ac68...7c8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Ja, jeg har fastlege 5 timer unna og har hatt det i 2 år (står på venteliste der jeg nå bor). Anonymkode: ee257...375 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Du kan fint beholde den gamle. Folk bytter fordi det blir upraktisk med reisevei osv., ikke fordi man må om man bytter kommune. Anonymkode: 8f857...517
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Ikke noe problem. Jeg fikk beholde min fastlege til jeg kom inn på ny liste, og da bodde jeg 2 t flytur unna. Dette var fastlege helt enig i at var den beste løsningen. Men husk, du har også alltid rett til å få tilbake samme fastlege om du flytter tilbake innen 2 år. Anonymkode: 1f481...558
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 Du kan gå hos din nåværende fastlege. Jeg gjorde det i mange år, men byttet til en i nærheten av bosted da det ble upraktisk hvis du f.eks får barn eller om ting fungerer forskjellig i de ulike kommunene/fylkene, f.eks hvis fastlegen skal henvise videre. Anonymkode: d2b97...847
tonebelinda Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke noe problem. Jeg fikk beholde min fastlege til jeg kom inn på ny liste, og da bodde jeg 2 t flytur unna. Dette var fastlege helt enig i at var den beste løsningen. Men husk, du har også alltid rett til å få tilbake samme fastlege om du flytter tilbake innen 2 år. Anonymkode: 1f481...558 Også om legen har fulle lister?
Grüner Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 Ja, det kan du. Men det er jo veldig upraktisk å bo langt unna legen hvis du trenger en akutt-time, så da jeg ville prøvd å få meg fastlege der jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Det er fullt lovlig. Men kan være kronglete hvis fastlegen skal henvise til kommunale tjenester, ha kontakt med helsestasjon, hjemmesykepleie eller annet som er kommunespesifikt. Anonymkode: 30c65...819
Peanut Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg har min fastlege i Oslo, da det ikke er ledig noen fastlege i Skien. Funker knall det ^^,
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg har beholdt min fastlege på Østlandet etter at jeg flyttet til Nord-Norge for 4 år siden. Går helt fint siden man kan gå på et lokalt legekontor å få utført blodprøver og andre konsultasjoner. Går til fastlegen 1 gang i året for generell sjekk pga medisiner. Kontorpersonalet på fastlegekontoret mente jeg måtte bytte når jeg flyttet, men de tok altså feil. Anonymkode: 695a7...3f8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 Ja men du kan ikke forvente tjenester per telefon og video som betinger at du burde vært på kontoret. Hvis du sjelden har bruk for legeundersøkelse og fks bare trenger resepter er det helt i orden. Anonymkode: c50a2...95e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 Men hvis noen flytter på seg, blir man da automatisk overført til en annen fastlege i den kommunen man har flyttet til da? Eller er det sånn at man selv er nødt til å melde fra om bytting av fastlege, hvis man ønsker å bytte? Anonymkode: 1ac68...7c8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis noen flytter på seg, blir man da automatisk overført til en annen fastlege i den kommunen man har flyttet til da? Eller er det sånn at man selv er nødt til å melde fra om bytting av fastlege, hvis man ønsker å bytte? Anonymkode: 1ac68...7c8 Det siste. Jeg flyttet til annen kommune for to år siden, ingen automatikk i å bli overført. Har samme fastlege som før, og er så fornøyd med henne at jeg ikke har noen planer om å bytte. De fleste fastleger har jo fulle lister også, så det hadde vært uforsvarlig. Anonymkode: aa12b...833
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har fastlege i hjemkommunen min, bor ca. 1,5 t unna der nå. Anonymkode: b5420...941
C8H10N4O2 Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvis noen flytter på seg, blir man da automatisk overført til en annen fastlege i den kommunen man har flyttet til da? Eller er det sånn at man selv er nødt til å melde fra om bytting av fastlege, hvis man ønsker å bytte? Anonymkode: 1ac68...7c8 Du må bytte lege selv. Veldig enkelt å gjøre når du logger deg inn på HelseNorge. Det er heller ikke noe automatikk i at jornal blir overført, men det er bare å kontakte gammelt legekontor, så fikser de det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå