Gå til innhold

Er det stor jobb å sette inn downlights i stue?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har så veldig lyst på downlights i stua, men der har vi to vanelige taklamper. Så, det jeg lurer på, er det veldig stort arbeid å skulle fjerne de to taklampene, også fikse downlights?

Grunnen til at jeg spør er fordi vi leier, men jeg hadde så gjerne betalt for hele greia selv, så lenge utleier synes det er greit. Bare lurer på om det er veldig styr.  

Anonymkode: e921c...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du på innfelte spotter? Ja, det er jo litt jobb. Og irreversibelt, blir jo hull i taket 

Tror også dette må monteres av elektriker 

Anonymkode: e340d...d6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, ja, det er mye styr. Mulig det finnes måter å ettermontere det på, men det er typisk noe du gjør FØR du monterer himilingen. Det elektriske skal jo ligge over himling. Du må altså potensielt legge ny himling OG du må ha elektriker. Å gjøre noe sånt i en bolig du leier er galskap spør du meg.

Anonymkode: 7c4de...fca

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en passe omfattende jobb ja. Må legge opp elektrisk kabling over himling, kanskje spotkasser (avhengig av type spot), dimmere osv. Worst-case må taket senkes for å få plass til ting, og det blir jo fort 50k, og spotter kan fort koste rundt 2000 pr stk montert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det de har andre har sagt, pluss at du må undersøke om det faktisk er plass, eller om du må lekte ned taket. 

Anonymkode: e3860...7de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller lagt inn noen vegglamper som har opplys og lyse opp himlingen. Gir mye av samme effekt som downlights, men langt rimeligere. Kan også bruke gulvlamper som lyser opp himling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde det hjemme hos oss, i øverste etasje, der det er kaldtloft. Det blir kaldt der oppe, men ikke veldig fuktig, og ikke minusgrader. Vi har kasser montert på loftet. Måtte løfte litt på isolasjon for å borre hull og legge kassene (de er altså isolert fra den kaldere lufta på kryploftet). Installerte 2x5 spotter og det kostet... 10 000 (jobb gjort av elektriker i tillegg til noe annet). Jepp. Veldig verdt det. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde allerede downlights i taket, og betalte nylig over 30 000 bare for å bytte fra halogen til LED. Så ja, det koster. Og ja, det er omfattende. Akkurat som de fleste andre her sier.

Anonymkode: 24d3d...bbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko jobb er det. Sånn omtrent:

1. Fjern eventuelle taklister. Riv eksisterande himling.

2. Sørg for at det er nok plass. Om du er heldig er det det frå før. Om du ikkje er heldig må du opp med nye lekter.

3. Skru opp spotkasser og trekk el-rør.

4. Elektriker må trekke ledninger.

5. Skru opp nytt tak.

6. Eventuell overflatebehandling av nytt tak.

7. Plugg i spottar.

8. På med taklister.

Det treng ikkje å bli veldig dyrt om du gjer det sjølv, men det krev at du har ein del utstyr. Kor mykje styr det blir er vanskeleg å seie på førehand. Om alt er beint og kurant er det gjort på nokre dagar. Om taket er skeivt, du må opp med nye lekter og du går for gipsplater som skal sparklast… meir enn nokre dagar.

Eg har gjort det i alle rom i eige hus. Ville ALDRI gjort det eller betalt for det om eg leigde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns jo spotter som ikke er innfelt i taket, også av den moderne typen, tror nok heller jeg hadde gått for det hvis jeg ikke eide huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo sette inn skinner med spotter istedet for taklampene. 

Anonymkode: e76c7...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet alternativ er å få bygget en kasse til spotter eller led-stripe i overgang vegg/tak. Ikke like fint som spotter fordelt utover taket, men gir en kul effekt likevel. 

Men - jeg hadde aldri tatt denne utgiften selv om jeg leide, og som utleier hadde jeg aldri akseptert at leietaker fikk dette gjennomført uten at det ble gjort av profesjonelle og at det ble stående etter endt leieforhold. 
Hvis leietaker hentet inn priser og jeg så det som en akseptabel kostnad å stå for selv, og det ga en boligen et løft, kunne jeg potensielt latt meg overtale til å dekke det. 

Så tror nok også at en spotskinne blir beste løsninger her. 

Bilder av alternativer:
image.png.22ac722ab93e6a4bd8622d0fb28ce9f0.png   image.png.50ace773c4e564c59153c18ec36f8de4.png

Endret av EmKay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør deg selv en stor tjeneste og ikke gjennomfør dette. Det er utrolig stygt og utdatert, og kan telle negativt om du en gang skal selge. Hold deg til noen fine tak- og stålamper. Det er mer koselig.

Anonymkode: 28e9b...6f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør deg selv en stor tjeneste og ikke gjennomfør dette. Det er utrolig stygt og utdatert, og kan telle negativt om du en gang skal selge. Hold deg til noen fine tak- og stålamper. Det er mer koselig.

Dårlig gjort å selge noe man leier da... 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Utdatert og stygt-

Dét sa de om teakmøbler også.....🤣

Anonymkode: d68fc...cc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utdatert og stygt-

Dét sa de om teakmøbler også.....🤣

Anonymkode: d68fc...cc4

Takspotter er ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (2 timer siden):

Takspotter er ut.

Og godt er det! 

Anonymkode: ff889...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og godt er det! 

Anonymkode: ff889...52b

Blender sånn i øynene 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...