Sommerdama Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Vekstavvik/liten baby Hei! Er det noen som kan dele erfaringer om vekstestimering ved mistanke om liten baby? Jeg har hatt lave SF-mål hele veien, i nederste del av skravert felt, men pga. at siste kryss var nedenfor egen kurve ble jeg henvist til ultralyd. Der ble babyen målt til -11%. Hun på sykehuset sa at hun måtte tenke og vurdere, men konkluderte til slutt med at det ikke var behov for flere kontroller. Opplevde dette lite betryggende Har lest en del innlegg om gravide som følges pga mistanke om stor baby, og også om at målene da kan være unøyaktige. Det gjør at jeg blir redd for at babyen er enda mindre enn de har målt.. Ønsker nå å høre fra de som kanskje har erfaringer med oppfølging av antatt små fostre.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Min første var veldig liten da han ble født. 2.6 kg, født til termin. Hadde høye SF-mål hele veien, og på en ultralyd i uke 24 lå han 13% over, og ble estimert til stor og sunn. Både jeg og far var tilsvarende små da vi ble født, og det var ingen tegn på at babyen var underernært eller syk, så de regnet med det var genetisk. Men ble sendt til oppfølging med nestemann. Også der hadde jeg høye SF-mål, men fosteret var lite hele veien. Husker ikke hvor mye, men jeg måtte til jevnlig oppfølging med noen ukers mellomrom siste halvdel av svangerskapet. Han var 3020 g da han ble født, til termin. Anonymkode: 71022...8ef
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Mitt SF-mål med nr 2 lå under skraveringen hele svangerskapet. Baby ble målt under gjennomsnittet på ultralyd hver 4.uke. Den ble født helt på gjennomsnittet 😊 Anonymkode: f03e5...484
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 Har hørt mange som har dårlig erfaring med vekstmåling, der er ikke til å stole på. Min baby ble også målt til -11%, det var i uke 36. De mente babyen kom til å være ca 3200 på termin, som er godt innenfor normalen. Vil ikke det samme gjelde deg? Jeg fikk ingen videre oppfølging. På overtidskontroll 41+3 ble hun estimert til 3500g, og da hun endelig kom 42+2 var hun 2800. Så litt for lav fødselsvekt. Har gått helt fint likevel, og der gjør det nok for dere og!:) Men jeg har skjønt at hvis man ønsker litt ekstra oppfølging, så må man kreve det, får lite "gratis". Samtidig hadde det ikke hatt noe å si om jeg hadde fått flere målinger, de tok jo feil uansett... På den lyse siden fikk vi masse ekstra oppfølging på sykehuset:) Anonymkode: c36fd...68f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Kom på ekstra kontroll pga ingen vekst på magen på 4 uker, og lite liv. Ble målt til -27%, og var på ultralyd hver uke frem til termin. Fødte baby på nesten 4 kg 3 dager over termin. Selv om baby var målt til å skulle være rundt 2,5 kg på termindagen… så lenge de konkluderer med at det ikke trengs videre oppfølging så stemmer nok det. Men du kan alltid ta en telefon til jordmor og fortelle om bekymringene dine Anonymkode: 1be57...258
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 Vekstmål må tas med en klype salt. Jeg ble forespeilet en baby på over 5kg, men da han kom ut veide han 3,8 som er helg normalt. Da jeg var født veide jeg 2,1. altså ganske liten, men det har gått helt fint med meg også, selv om jeg ble født for 35 år siden. Vet foreldrene mine den gangen måtte følge en litt streng «matrutine» for at jeg skulle legge på meg nok, men ellers var alt normalt😊 Anonymkode: fa46b...788
Sommerdama Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har hørt mange som har dårlig erfaring med vekstmåling, der er ikke til å stole på. Min baby ble også målt til -11%, det var i uke 36. De mente babyen kom til å være ca 3200 på termin, som er godt innenfor normalen. Vil ikke det samme gjelde deg? Jeg fikk ingen videre oppfølging. På overtidskontroll 41+3 ble hun estimert til 3500g, og da hun endelig kom 42+2 var hun 2800. Så litt for lav fødselsvekt. Har gått helt fint likevel, og der gjør det nok for dere og!:) Men jeg har skjønt at hvis man ønsker litt ekstra oppfølging, så må man kreve det, får lite "gratis". Samtidig hadde det ikke hatt noe å si om jeg hadde fått flere målinger, de tok jo feil uansett... På den lyse siden fikk vi masse ekstra oppfølging på sykehuset:) Anonymkode: c36fd...68f Takk for et fint svar. Jo, helt riktig, estimert til 3200 ved termin, og det ville jo vært helt supert om han er det. Men så er det hvis han ikke fortsetter å vokse langs den kurven da.. synes det er rart at de ikke vil følge med. Som du sier, må nok spørre og være tydelig for å få ekstra oppfølging når det er sånn i grenseland. Godt å høre at det gikk bra for dere. 🙂
Sommerdama Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kom på ekstra kontroll pga ingen vekst på magen på 4 uker, og lite liv. Ble målt til -27%, og var på ultralyd hver uke frem til termin. Fødte baby på nesten 4 kg 3 dager over termin. Selv om baby var målt til å skulle være rundt 2,5 kg på termindagen… så lenge de konkluderer med at det ikke trengs videre oppfølging så stemmer nok det. Men du kan alltid ta en telefon til jordmor og fortelle om bekymringene dine Anonymkode: 1be57...258 Oi, for en bom i estimering. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg hadde symfysemål helt øverst på kurven, men fødte en gutt på 3,5 kg fire dager etter termin. Var på et par ekstra ultralyder, ikke relatert til spørsmål rundt vekt eller noe, hvor de estimerte at han skulle bli ca 3,4 kg ved termin. Det viste seg jo å stemme eksakt, i og med at han var 3,5 noen dager etter. I mitt tilfelle så traff de veldig godt med vektestimat. Det høye symfysemålet var nok til dels grunnet fostervann i øvre sjikt. Anonymkode: 0610d...dfb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Sommerdama skrev (9 timer siden): Takk for et fint svar. Jo, helt riktig, estimert til 3200 ved termin, og det ville jo vært helt supert om han er det. Men så er det hvis han ikke fortsetter å vokse langs den kurven da.. synes det er rart at de ikke vil følge med. Som du sier, må nok spørre og være tydelig for å få ekstra oppfølging når det er sånn i grenseland. Godt å høre at det gikk bra for dere. 🙂 Skjønner godt at du gjerne vil at de skal følge nøyere med. Jeg ble selv overrasket over at det ikke var mer oppfølging. Hos meg flatet magemålene ut, men lege/jordmor kommenterte det bare og sa det ikke var noe problem så lenge jeg kjente liv som normalt. Vekstkontrollen fikk jeg grunnet svangerskapsdiabetes. Jeg antar det vil være det samme for deg, at så lenge du kjenner bevegelse som vanlig så følger de ikke opp mer. Men ta en prat med jordmor hvis du er usikker! Det er mer enn nok å tenke på og bekymre seg over når man er gravid, så om man kan få én mindre bekymring er jo det bare fint! Anonymkode: c36fd...68f
Sommerdama Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #11 Skrevet 24. oktober 2023 Oppdatering i tilfelle noen lurer på det samme og finner tråden senere. Min baby var estimert til -10% og kom ut noen uker for tidlig -20%. Vanlig med en feilmargin på 10% ved vekstestimering med ultralyd sier de. Dessverre var det i «feil retning» denne gangen.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Sommerdama skrev (4 minutter siden): Oppdatering i tilfelle noen lurer på det samme og finner tråden senere. Min baby var estimert til -10% og kom ut noen uker for tidlig -20%. Vanlig med en feilmargin på 10% ved vekstestimering med ultralyd sier de. Dessverre var det i «feil retning» denne gangen. Gratulerer så mye med babyen, håper alt står bra til med dere! Man kan ikke stole på vekstestimering alltid.. ei venninne fikk målt på minussiden og ut kom en baby (som satt fast) langt over på pluss siden. Begge mine målinger har vært +/- 200g så de har vært veldig presise vil jeg si. Anonymkode: 88b2a...46f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Sommerdama skrev (46 minutter siden): Oppdatering i tilfelle noen lurer på det samme og finner tråden senere. Min baby var estimert til -10% og kom ut noen uker for tidlig -20%. Vanlig med en feilmargin på 10% ved vekstestimering med ultralyd sier de. Dessverre var det i «feil retning» denne gangen. Gratulerer! Hvor stor var babyen? Hvilken uke? Anonymkode: e2857...4bd
Sommerdama Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #14 Skrevet 26. oktober 2023 Takk dere! 2450 gram, uke 37.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Sommerdama skrev (14 minutter siden): Takk dere! 2450 gram, uke 37. Hva sier legene om dette? Er det innafor eller blir det gjort tiltak? Babyen min var 3300 gram uke 37 Anonymkode: 6e5f1...f32
Sommerdama Skrevet 29. oktober 2023 Forfatter #16 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 15.56): Hva sier legene om dette? Er det innafor eller blir det gjort tiltak? Babyen min var 3300 gram uke 37 Anonymkode: 6e5f1...f32 Ekstra tiltak iom at fødselsvekt er under 2500 ja. Hadde håpet på noe mer som 3300 selv ja.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 Sommerdama skrev (37 minutter siden): Ekstra tiltak iom at fødselsvekt er under 2500 ja. Hadde håpet på noe mer som 3300 selv ja. Hva blir gjort? Igangsettelse? Keisersnitt? Anonymkode: 6e5f1...f32
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 Måling skal tas med en klype salt. Mitt første barn lå på linjen og var estimert 3,8 kg kom ut 4,2 kg. Mitt siste barn hadde avvik på 10% hele svangerskapet og jeg ble sjekket hver mnd. Født før termin 3,2 kg. Hadde hun vært født til termin ville hun vært rundt 3,5,minus avvik kanskje 3,8 kg. Så avviket utgjorde et par hundre gram. Anonymkode: a4f4b...a6d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 Be jordmor om en ekstra time og få målt sf-målet en eller flere ganger. Dersom det ikke øker som det skal så blir du ganske sikkert sendt til ekstra kontroll. Ellers har du rettigheter som gravid og skal bli hørt på dine bekymringer. Fortell at du er bekymret og stå på ditt! Alle mine barn har hatt vekstavvik på 20%. Det har ikke vært noe galt, men jo større avviket blir mot fødsel jo dårligere rustet kan barnet bli. Førstemann ble ikke fanget godt nok opp, og han vokste mindre og mindre. Sistemann ble satt igang to uker før termin pga hodeomkretsen holdt seg som den skulle, men kroppen fulgte ikke med. Det var et tydelig tegn på at næringen bare gikk til det viktigste, men han la ikke på seg fett. Han var veldig tynn. Men målingene må tas med en klype salt, det er trenden som er viktigst. Jeg har glemt faguttrykkene, men det var dette som var gangen i det hvertfall. Anonymkode: b3242...a8b 1
Sommerdama Skrevet 29. oktober 2023 Forfatter #20 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Be jordmor om en ekstra time og få målt sf-målet en eller flere ganger. Dersom det ikke øker som det skal så blir du ganske sikkert sendt til ekstra kontroll. Ellers har du rettigheter som gravid og skal bli hørt på dine bekymringer. Fortell at du er bekymret og stå på ditt! Alle mine barn har hatt vekstavvik på 20%. Det har ikke vært noe galt, men jo større avviket blir mot fødsel jo dårligere rustet kan barnet bli. Førstemann ble ikke fanget godt nok opp, og han vokste mindre og mindre. Sistemann ble satt igang to uker før termin pga hodeomkretsen holdt seg som den skulle, men kroppen fulgte ikke med. Det var et tydelig tegn på at næringen bare gikk til det viktigste, men han la ikke på seg fett. Han var veldig tynn. Men målingene må tas med en klype salt, det er trenden som er viktigst. Jeg har glemt faguttrykkene, men det var dette som var gangen i det hvertfall. Anonymkode: b3242...a8b Nå har jeg som TS allerede født da. Og jeg fikk ikke mer enn en ultralyd, selv om jeg ga tydelig uttrykk for at jeg ønsket tettere oppfølging. Men jeg støtter det du skriver her 100% og håper at andre som er bekymret står på sitt og følges så tett de trenger for å føle seg best mulig forberedt og beroliget. Det skal jeg også kreve selv ved et eventuelt senere svangerskap. Hvordan har det gått med dine barn mtp vekst, motorisk og kognitiv utvikling? De høres jo ut som min. Var en tynn baby som kom ut ja, ikke noe ekstra fett noe sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå