Gå til innhold

Avklaring av overgangssko, må de være høye?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, hva er egentlig gode og praktiske overgangssko? 

alle er enige om at det er sko med en form for membran som er vanntett og samtidig puster, men bør de være høye ved ankelen i tillegg, eller får man brukt de mer dersom de er korte som vanlige joggesko/fritidssko?

dette er nytt for meg og jeg lurer på hva jeg bør kjøpe. Hvis jeg kjøper korte så trenger man kanskje ikke vanlig joggeskoene tillegg, men sandaler til de varmeste dagene?

kan noen dele sine erfaringer?

Anonymkode: 40a83...e95

Endret av Christina82
endret overskrift etter ts ønske.
Skrevet

Kan moderator endre overskriften? Det skal stå overgangssko*

Skrevet

De trenger jo ikke å være høye. Høy modell er sikkert utviklet for at butikkene skal selge ett ekstra skopar. Om vi har goretex sko som passer, ( lav ankel), så kjøper ikke vi nye bare pga høsten er her. Da brukes de så lenge de passer, og til vintersko må på .

Anonymkode: a1369...25e

Skrevet

Goretex/overgangssko på sommeren er for varmt i barnehagen. Jeg vet det er dyrt med sko til de små, men den optimale skoparken på sommer er joggesko, sandaler og støvler (goretex om dere er mye på fjellet), på høsten er det goretex (gjerne halvhøye - da blir det ikke glippe mellom sko og dress), støvler og dockboots/cherrox, på vinteren vintersko (med goretex) og dockboots/cherrox og på våren goretex, joggesko og støvler. Ja, det gir 5 ulike par sko i løpet av et år, gjerne med utbyttinger fordi de vokser, men unger er på beina og både høyt og lavt hele tida. Mange barnehager er mye ute, og da trenger barna skotøy som både puster, gir støtte/feste og som ikke er tunge. Det er så utrolig hemmende når skoene er for små, for store, tunge, lett faller av, åpner seg osv. 

Og ang goretex mener jeg en vanntett membran, det må ikke være akkurat goretex. Ponny har vel sympatex f.eks. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, hva er egentlig gode og praktiske overgangssko? 

alle er enige om at det er sko med en form for membran som er vanntett og samtidig puster, men bør de være høye ved ankelen i tillegg, eller får man brukt de mer dersom de er korte som vanlige joggesko/fritidssko?

dette er nytt for meg og jeg lurer på hva jeg bør kjøpe. Hvis jeg kjøper korte så trenger man kanskje ikke vanlig joggeskoene tillegg, men sandaler til de varmeste dagene?

kan noen dele sine erfaringer?

Litt høye overganggsko er gull. Jobbrr i bhg. Vi er ofte i skogen, da er det ofte litt høyt og fuktig gress, og da er de veldig gode.

Når det er sagt pleier jeg ikke å si noe på at barna kommer med vintersko litt tidlig i stedet for overgangssko. Sko er dyrt, og kan stort sett bare brukes noen måneder før de er for små eller det er ny sesong.. er ikke alle som har så god råd, og overgangssko er helt supert, men det funker altså med vintersko.

Anonymkode: e5122...f1d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
smurfebuss skrev (33 minutter siden):

Goretex/overgangssko på sommeren er for varmt i barnehagen. Jeg vet det er dyrt med sko til de små, men den optimale skoparken på sommer er joggesko, sandaler og støvler (goretex om dere er mye på fjellet), på høsten er det goretex (gjerne halvhøye - da blir det ikke glippe mellom sko og dress), støvler og dockboots/cherrox, på vinteren vintersko (med goretex) og dockboots/cherrox og på våren goretex, joggesko og støvler. Ja, det gir 5 ulike par sko i løpet av et år, gjerne med utbyttinger fordi de vokser, men unger er på beina og både høyt og lavt hele tida. Mange barnehager er mye ute, og da trenger barna skotøy som både puster, gir støtte/feste og som ikke er tunge. Det er så utrolig hemmende når skoene er for små, for store, tunge, lett faller av, åpner seg osv. 

Og ang goretex mener jeg en vanntett membran, det må ikke være akkurat goretex. Ponny har vel sympatex f.eks. 

Det blir 6 ulike i løpet av et år da:

Gummistøvler

Cherrox/Dock boots

joggesko

halvhøye overgangssko med Gore tex

sandaler

vintersko

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gummistøvler

Cherrox/Dock boots

joggesko

sandaler

vintersko

En liten typo på lite tastatur - bra du så det. 🙂

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gummistøvler

Cherrox/Dock boots

joggesko

sandaler

vintersko

Vi droppet halvhøye overgangssko, og har gtx joggeskoene som er lave. Funker fint når det er regn og lavere temp om sommeren også (og kjekt å kunne bytte i om de vanlige blir våte). 

Anonymkode: b14c4...b0b

• Nyttig 1
Skrevet

Endret overskrift etter trådstartes ønske. 

Christina82, mod

Skrevet

Vi bruker lave overgangssko og Dock Boots nå på høsten, Vintersko og Dock Boots på vinter, joggesko , støvler og sandaler til sommeren. Dock Boots og Gore tex / overgangssko på våren. 

Blir fort 10 par sko ila året pga barn vokser, men viktig med gode sko som dekker behovet og er store nok så de får nok plass til bevegelse.. 

Anonymkode: 656ca...e02

• Liker 1
Skrevet

Her bruker barnet lave joggesko med gore tex om sommeren (slapp av, han har ordentlige "sommersko" i tillegg...), og bruker disse fram til vinterskoene tas fram. De dagene det er for vått for joggeskoene bruker han gummistøvler, så ser ikke noe poeng i å ha høye gore tex-sko i tillegg.

Anonymkode: f59e3...5d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger de i str 22😅

De har nok mindre størrelser i samme merket:) 

Anonymkode: 03d81...3ca

Skrevet

Mine har kun brukt lave goretex/sympatex-joggesko i perioden mellom vintersko og vanlige lette joggesko. Brukes mye på sommeren også. 

Anonymkode: 1a02c...5a4

Skrevet

Til de som er født sensommer/høst droppet vi gummistøvler og dock boots første høst og vinter. Overgangsko og senere vintersko er mye stødigere, og er vanntette nok. Støvler er uansett ikke så vanntette på slike små, for vannet renner inn når de setter seg ned i dammene.

De hadde heller ikke joggesko før overgangsskoene, fordi barbeint eller fotposer er bedre for krabbere.

Vårbarnet vokste ut av de første joggeskoene på begynnelsen av høsten, så da passet det fint med overgangsko. Hun fikk også støvler, fordi hun var større, sterkere og kunne sitte på huk.

Disse første overgangsskoene var halvhøye. De er så små, så lave sko blir veldig lave i vått gress eller små vanndammer. Med litt høyere sko blir det mindre glippe mellom sko og regnbukse/dress.

Når de har blitt eldre har vi gått for lavere goretex-sko. Da blir de mer som joggesko, men kan samtidig brukes når det er vått ute (trøndersommer). Er det veldig varmt får de være barbeint i barnehagen, og sandaler til barn er ikke så veldig dyre.

Anonymkode: 420eb...891

• Liker 1
Skrevet

Liker halvhøye goretex best da det ikke blir glippe mellom sko og bukse/dress. På sommeren har vi kun vanlige joggesko.

Anonymkode: 5ea96...e83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...