AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg er i begynnende overgangsalder. Er 49. Har mistet mensen og hatt litt ømme bryst, ellers ingen symptomer. Bortsett fra.... Jeg merker at jeg er ganske nedstemt og jeg blir fort irritabel. Skal små ting til bare før jeg blir sur på barna og begynner gråte. Litt ulikt meg. Parallelt med dette har jeg kjærlighetssorg. Så det er vanskelig å vite hva som er hva. Hva tenker dere? Er det vanlig å bli så nedstemt og irritert av overgangsalderen eller handler dette mer om smerten jeg bærer inni meg? Anonymkode: 4416e...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/psykiske-plager/ Anonymkode: 63833...ffc
Tantemor Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 10.13): Jeg er i begynnende overgangsalder. Er 49. Har mistet mensen og hatt litt ømme bryst, ellers ingen symptomer. Bortsett fra.... Jeg merker at jeg er ganske nedstemt og jeg blir fort irritabel. Skal små ting til bare før jeg blir sur på barna og begynner gråte. Litt ulikt meg. Parallelt med dette har jeg kjærlighetssorg. Så det er vanskelig å vite hva som er hva. Hva tenker dere? Er det vanlig å bli så nedstemt og irritert av overgangsalderen eller handler dette mer om smerten jeg bærer inni meg? Anonymkode: 4416e...2f2 Uansett hva nedstemtheten bunner i, så kan du ha glede av hormontilskudd. Bestill time hos lege og spør etter Estalis hormonplaster. Det ordner opp i den generelle nedstemtheten i allefall, og den kjærlighetsorgen vil slippe taket snart den også når du føler alt ellers blir lettere.
Eneri Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg ble nedstemt. Er "født med et lyst sinn", så er sjelden tungsindig. Men hadde månedsvis hvor jeg var skikkelig "tung", fram til jeg begynte på hormoner. Det ble en selvforsterkende spiral: hetetokter+ hjertebank ga stadige oppvåkninger på natten. Elendig og for lite nattesøvn. Uopplagt og tåkehode, syns jeg fikk for lite unna på jobb, mer bekymring og stress, dårligere nattesøvn og tyngre i humøret. Det ordnet seg med flere tiltak, blant annet hormontabletter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå