AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Noen som har klart å snu et overvektig barn? Vår sønn på 6 er i øvre grense mot fedme. Det har valker på rygg, stor mage, og klarer nesten ikke løpe på trening. Søsken er ikke slik. Noen som har klart å snu dette og stagnere vektøkning? Hvordan? Tips? Synes jo synd på barnet om det skal slankes… Ikke kom med stygge utsagn vær så snill, jeg føler meg mislykket nok fra før!! Har bestilt time til helsesøster, men jeg trenger virkelig noen gode historier… Anonymkode: 64346...049 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Ja. Med mye aktivitet og kontroll på kosten. Med tiden og puberteten ble det en tynn og trent gutt. Hvordan har han blitt overvektig? Anonymkode: 5566e...fc2 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja. Med mye aktivitet og kontroll på kosten. Med tiden og puberteten ble det en tynn og trent gutt. Hvordan har han blitt overvektig? Anonymkode: 5566e...fc2 Blitt mye pga aktive søsken, barnet må dras med hit og dit. Blir mye belønning for at barnet må bli med.. I tillegg er nok barnet veldig glad i å lage og spise mat, har en stor appetitt…. Anonymkode: 64346...049
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 Ikke føl deg mislykket! Det er mange grunner til at barn kan bli overvektig. Og det er ekstra vanskelig når man har noen barn som ikke er det i tillegg... Søsteren min har en av hver: en som er undervektig, og en som er overvektig.. Fryktelig vanskelig å prøve å feite opp ene ungen samtidig som hun skal slanke den andre ungen. Fokus på sunn mat og aktivitet. Belønning og kos kan være noe annet enn mat, og OM det er mat, så velg kalorifattige alternativer, som frukt o.l. Men be om råd av helsepersonell, fremfor her på nettet. Du vet ikke noe om kvaliteten på rådene du får her. Anonymkode: 2dbc5...7bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Blitt mye pga aktive søsken, barnet må dras med hit og dit. Blir mye belønning for at barnet må bli med.. I tillegg er nok barnet veldig glad i å lage og spise mat, har en stor appetitt…. Anonymkode: 64346...049 Bruk annen form for belønning. Å belønne med mat og snacks er ikke veien å gå for en sunn holdning til mat. Det vil fortsette opp i voksen alder. Anonymkode: 5566e...fc2 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 16-åringen hadde i barnehagen og barneskolen bilringer og orket aldri løpe like mye som kompisene og var altfor glad i søtt og tok gjerne ekstra porsjoner på SFO. Han smugkjøpte søtt i butikken og raidet kjøkkenet når vi ikke var hjemme. Vi innførte porsjonskontroll, avtaler om hvor mye kake i selskap, mindre lørdagsgodt, kun sunn kveldsmat (ikke noe ostesmørbrød) og krav om mye aktivitet og gå/sykle til skolen hver dag og 0 usunne ting i skap/kjøkeskap. Vi gikk masse turer i helgene og han trente fotball 2-3 dager i uka og som 14-åring begynte han på treningsstudio 1-2 dager i uka. Nå som 16-åring er han normalvektig (men innser det ikke selv så skjuler de ikke-eksisterende valkene på magen enda. Det var mye arbeid med å jobbe med impulskontrollen, men det sitter nå og puberteten har hjulpet en del. Han vil nok uten trening lett kunne legge på seg for han var siden han var 5 mnd en skikkelig plugg, og var mye høyere (og bredere) enn alle andre frem til de andre kom tidligere i puberteten. Er 182 og har kun for et halvt år siden begynt å få litt mer testosteron i kroppen så det går enda lettere å løpe. Kan som den over si at vi også har hatt en undervektig og en overvektig og det gjorde det litt ekstra utfordrende, men de er begge nå i kategorien normalvektig. Anonymkode: c0faa...f55 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 DU som foreldrer må vise og sette ett godt eksempel. Går dere turer? er du og far aktive? er søsken på aktivitet? Spiser dere sunt generelt i hverdagen? Eller er det mye toro, takeaway og brus? Du får ikke ungen aktiv, med mindre det er GLEDE i det. Som voksen er jeg sur på min mor som ikke viste meg aktive ting som barn... Anonymkode: 30251...088 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: I tillegg er nok barnet veldig glad i å lage og spise mat, har en stor appetitt…. Anonymkode: 64346...049 Det skal ikke være fri flyt av mat til en 6-åring. Du må tørre å si nei, nå er han nok mett, vi venter 5 min før evt. neste porsjon, er du mer sulten kan du få en gulrot/rugbrød, osv. Anonymkode: 71a97...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Hvis han er glad i å lage mat kan jo det være belønning, men at du bestemmer litt hva dere skal lage? Smoothie, grove vaffler, bananpannekaker, fruktsalat osv. Begynn å server maten ferdig porsjonert, og ikke la det stå på bordet så man kan ta til seg flere porsjoner. Det du eventuelt kan ha fremme, som man kan spise mer av om man ikke er mett, er grønnsaker. Viktig at dette praktiseres likt for alle da, så det ikke blir forskjellsbehandling. Det er jo ikke synd på et barn bare fordi det ikke får spise akkurat den maten de helst vil ha hele tiden. Barn er styrt av lyster, og de spiser jo helst bare pizza og godis om de hadde fått bestemme selv. Det er jo der vår rolle som foreldre kommer inn. Det viktigste er jo at barnet ikke skjønner at det slankes. Mye av den maten man spiser til vanlig kan lages sunnere. Mye er gjort om man bare dropper Toro osv og lager ting fra bunnen av. Husk at du gjør barnet ditt en stor tjeneste, og at alle i familien uansett om de er overvektige eller ikke har godt av et sunt og variert kosthold Anonymkode: 9da77...ca7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Kjenner til dette. Har en sønn på 12 som alltid har vært stor, aldri vært særlig interessert i fysisk aktivitet og alltid vært veldig glad i mat og å spise. Han er gjennomsnittlig høy, men vekten setter ham godt inn i fedme-kategorien BMI-messig. Det blir litt ond sirkel siden vekten gjør aktivitet lite lystbetont og tungt, noe som gir mye stillesittende fritid. I tillegg elsker han å lage mat og bake, og selvfølgelig å spise det han lager. I tillegg er han tilsynelatende ikke flau over kroppen sin, og det er jo bra. Legen har sagt at hovedsaken er å unngå at han legger på seg særlig mer mens han vokser, så vil det trolig jevne seg litt ut etter hvert. Det har vi lykkes med, i all hovedsak. Likevel er det utrolig vanskelig å prøve å begrense ham. Det jeg har gjort er at vi ikke har så mye snacks og enkle, kaloritette ting i hus, rett og slett sånn at det ikke er så lett tilgang, uten at det er "forbud". Så lenge gutten er glad og fornøyd vil jeg ikke være for restriktiv, da min store skrekk er en spiseforstyrrelse eller dårlig kroppsbilde. Jeg vet jeg får mye pepper her inne av den holdningen, men har fremdeles tro på den. Anonymkode: ecb82...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner til dette. Har en sønn på 12 som alltid har vært stor, aldri vært særlig interessert i fysisk aktivitet og alltid vært veldig glad i mat og å spise. Han er gjennomsnittlig høy, men vekten setter ham godt inn i fedme-kategorien BMI-messig. Det blir litt ond sirkel siden vekten gjør aktivitet lite lystbetont og tungt, noe som gir mye stillesittende fritid. I tillegg elsker han å lage mat og bake, og selvfølgelig å spise det han lager. I tillegg er han tilsynelatende ikke flau over kroppen sin, og det er jo bra. Legen har sagt at hovedsaken er å unngå at han legger på seg særlig mer mens han vokser, så vil det trolig jevne seg litt ut etter hvert. Det har vi lykkes med, i all hovedsak. Likevel er det utrolig vanskelig å prøve å begrense ham. Det jeg har gjort er at vi ikke har så mye snacks og enkle, kaloritette ting i hus, rett og slett sånn at det ikke er så lett tilgang, uten at det er "forbud". Så lenge gutten er glad og fornøyd vil jeg ikke være for restriktiv, da min store skrekk er en spiseforstyrrelse eller dårlig kroppsbilde. Jeg vet jeg får mye pepper her inne av den holdningen, men har fremdeles tro på den. Anonymkode: ecb82...9f6 Synet på seg selv og sin overvekt og det kroppsbildet tar barna med seg uansett om de klarer å gå ned i vekt så likegreit å ta tak i mekanismene rundt det. Min har vært normalvektig en god stund nå, men hodet har ikke forstått det enda så han klarer ikke å gå rakrygget enda, men vil skjule magen (som nå heller har tegn til ruter). Ha fokus på selvdisiplin og impulskontroll og man lærer barna gode egenskaper de kan ta med videre, for livet vil by på ufattelig mye fristelser. Kroppsbilde er vanskelig. mitt andre barn har alltid vært kjempelav og i perioder gått mellom å være undervektig og normalvektig. Riktignok en jente, men alle de cm hun har vokst de siste par årene og pubertetskiloene som har gjort at hun endelig har tatt igjen sine jevnaldrende i høyde. Hun beveger seg fortsatt som hun har null kraft i beina og er forsiktig i alt hun gjør. Oppsummering- begge mine har hatt motsatt utvikling, men begge er ikke der med å endre kroppsbilde. Er likevel ikke redd for spiseforstyrrelser og jeg tror man skal være mer redd for total mangel på impulskontroll enn spiseforstyrrelser. Samme hva så trenger barn mye veiledning i at kropper forandrer seg. Anonymkode: c0faa...f55
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 Faste måltider. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Ingen snacks eller mellommåltid. Kun godteri på lørdager. Fysisk aktivitet. Aldri bruk mat/godteri som straff eller belønning. Anonymkode: 73ed7...a2b
Sofakona Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 Vi har en på 11 år gutt som er på fedme...har vært hos barnelege i 2 år...vi har alltid porsjon kontroll og litt godteri i helga...men problemet er at han ikke er super aktive. Han vil ikke bli med på fotball, vi prøvde innebandy når han var mindre men han gad ikke løpe... Han driver med kick boxing nå...men det er jo ikke super aktivitet o dette. Nå har mannen min begynt å trene på treningssenter med sønnen vår. Vi går turer og prøver alt vi kan...men dere er kjempe vanskelig tema. Og han går opp 7 vekt bare han ser på en is vi prøver å være positiv på at han er flott slik han er og alle har forskjellige kropper..mmrm vi må passe på hvordan kroppen inni har det. Vi må hele tiden passe på, kontrollere, tenke , se på kalori etc...han er min flotte sønn som er god som dagen er lang..men det er vanskelig å ikke kunne hjelpe han 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 Du har fått gode råd, vil bare tilføye viktigheten av å begynne nå! Barnet er så lite at det ikke vet at det blir "slanket", og hjernen hans er så plastisk ennå at alle gode vaner fort vil feste seg om dere gjør en innsats. Jo eldre han blir, jo mer utfordrende vil vekten bli. Mat og aktivitet går hånd i hånd og når han blir slankere vil han også få mer glede ut av å bevege seg, En 6-åring skal klare å løpe rundt uhemmet. Anonymkode: 858ed...322 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 Faste sunne måltider uten mye tilsettningsstoffer og raske karbohydrater. Samt sett frem oppkuttet grønnsaker som gulrot, stangselleri, epler osv som kan spises. Følg ernæringsmamma på instagram for gode tips. Anonymkode: 78056...4fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå