Gå til innhold

Hele regjeringen bor på vestkanten, langt fra virkeligheten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/hele-regjeringen-bor-pa-vestkanten/s/5-95-1354175

Dette var jo ikke noen bombe, er jo snart ingen fra folket som er der. Arbeiderpartiet ble vel egentlig ferdig på 70-tallet med tanke på politikken.

Pendlerboliger bør være spredt over alle bydeler, helst i det mest belastede områdene. Så de selv får se virkeligheten i lille Oslo, snart krigsssone. 

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Representantene/representantordninger/pendlerordninger/

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, syns alle politikere som stemmer for mer mangfold bør tvinges til å bo med det mangfoldet og sende barna deres på skole med det mangfoldet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Virkeligheten finnes over alt, ikke bare på østkanten.

Er det kun godkjent når folk omgir seg med mest mulig elendighet?

Endret av Honey Dew
  • Liker 6
Skrevet
4 hours ago, Kipling said:

Ja, syns alle politikere som stemmer for mer mangfold bør tvinges til å bo med det mangfoldet og sende barna deres på skole med det mangfoldet.

Godt poeng.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
29 minutter siden, Honey Dew said:

Virkeligheten finnes over alt, ikke bare på østkanten.

Langt derifra. 

Hvem som helst som ser, med sympati, på mennesker i alle historiske samfunn bør erkjenne at tilstanden for de lavere klassene forteller mest om disse samfunnene. Slik vil historien, gitt at vi forblir noenlunde sivilliserte dømme vårt samfunn også. 

• Liker 3
Skrevet
Utsiden skrev (1 time siden):

Langt derifra. 

Hvem som helst som ser, med sympati, på mennesker i alle historiske samfunn bør erkjenne at tilstanden for de lavere klassene forteller mest om disse samfunnene. Slik vil historien, gitt at vi forblir noenlunde sivilliserte dømme vårt samfunn også. 

Alle har en mulighet til å få en utdannelse og en jobb her i landet. Vi skal ikke sy puter under armene på folk. Alle lever i sin virkelighet og det må de få lov til.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i prinsippet enig i at det er en kvalitet i seg selv at politikere også har erfaring med å bo på østkanten i Oslo, og kanskje særlig at politikere som arbeider for svært høy innvandring selv tar del i og ansvar for de "mangfoldige" bydelene de har vært med å skape. 

Med det sagt tror jeg det vil ha lite for seg å prøve å flytte ståtsrådene til bydeler etnisk norske stort sett velger å flytte fra eller å ikke flytte til. Det tror jeg statsrådene, i likhet med nordmenn flest, rett og slett vil velge bort. Så kan en så klart foreslå å bosette i de mest attraktive bydelene sentrumsnært øst for Akerselven, men da er vi nok fort over i ren symbolpolitikk som i liten grad vil flytte politikerne så mye nærmere "folk flest" eller gi noen større nærhet til konsekvenser politikken deres har. 

Det er likevel nyttig å få belyst hvordan svært få av våre folkevalgte selv velger å bo i de mest "multikulturelle" områdene i Oslo, og det illustrerer kanskje en viss avstand mellom det en jobber for politisk og det en ønsker for seg selv og sine nærmeste. 

• Liker 4
Skrevet

Dem vet jo ikke hvordan det er å være den vanlige mann i gaten de folkene. De lever så langt unna ellers det menneskelige samfunnet. Dem har sine egne goder og kan det ene og det andre som ikke vi vanlige kan. Men å holde seg til reglene som vi må klarer mange av dem ikke. Nei de bør leve som oss vanlige dødelige. 

• Liker 2
Skrevet

Det overrasker meg ikke, men samtidig er det en kraftig påminner om at når politikere snakker om "Vanlige folks tur", så er det bare valgflesk.

• Liker 2
Skrevet (endret)
56 minutter siden, Honey Dew said:

Alle har en mulighet til å få en utdannelse og en jobb her i landet. Vi skal ikke sy puter under armene på folk. Alle lever i sin virkelighet og det må de få lov til.

Syns du ser i overkant enkelt på den mennesklige tilstanden. Hvorfor folk gjør hva, under hvilke omstendigheter folk blomstrer er slettes ikke så enkelt og rett frem. 

Det er for eksempel en epedemi av selvmord og psykiske problemer blandt oss. 

"Alle har mulighet for utdannelse, jobb" er også et mantra i statene , tross for  omstendigheter som er radikalt forskjellige. 

Endret av Utsiden
  • Liker 4
Skrevet
Utsiden skrev (29 minutter siden):

Syns du ser i overkant enkelt på den mennesklige tilstanden. Hvorfor folk gjør hva, under hvilke omstendigheter folk blomstrer er slettes ikke så enkelt og rett frem. 

Det er for eksempel en epedemi av selvmord og psykiske problemer blandt oss. 

"Alle har mulighet for utdannelse, jobb" er også et mantra i statene , tross for  omstendigheter som er radikalt forskjellige. 

Alle har faktisk muligheten til å få det bedre. Jeg ser ikke ned på de som har mer enn oss. De som gjør det, er rett og slett sjalu på andres penger.

• Liker 1
Skrevet
Concert skrev (8 timer siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/hele-regjeringen-bor-pa-vestkanten/s/5-95-1354175

Dette var jo ikke noen bombe, er jo snart ingen fra folket som er der. Arbeiderpartiet ble vel egentlig ferdig på 70-tallet med tanke på politikken.

Pendlerboliger bør være spredt over alle bydeler, helst i det mest belastede områdene. Så de selv får se virkeligheten i lille Oslo, snart krigsssone. 

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Representantene/representantordninger/pendlerordninger/

Det er ikke derfor regjeringen er virkelighetsfjern. Kanskje en del av grunnen, men det er mye annet som har større effekt.

Likevel er det vanskelig å se problemene på østkantskolene, problemene forårsaket av ikke-bærekraftig innvandring over mange år, problemene vanlig folk møter i hverdagen - de er vanskelig å se fra villaene på vestkanten og skolene der.

Ingen i denne regjeringen vet hva vanlig folk er.

Jeg stoler mer på Listhaug, Bollestad, Melby og andre toppolitikere som tross alt har hatt vanlige jobber og i større grad identifiserer seg med vanlig folk og kjenner vanlig folk.

• Liker 3
Skrevet

Regjeringen skal representere hele landet,  Blir da veldig snevert å skrive om vestkanten av Oslo.

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (På 2.10.2023 den 17.32):

Alle har faktisk muligheten til å få det bedre. Jeg ser ikke ned på de som har mer enn oss. De som gjør det, er rett og slett sjalu på andres penger.

Det går fint an å innse at mennesker kan mangle innsikt og forståelse for livet til andre mennesker/grupper de ikke har kunnskap om uten at det er snakk om sjalusi. Når avstanden blir større, så blir også ofte medfølelse og empati mindre.  Da ser vi lett tall og ikke individer.

En enslig minstepensjonist eller en som er syk som lever på minsteufør har vanligvis ikke muligheten til å få det bedre. Enten de bor i Tromsø eller på Furuset eller i indre Østfold eller ...

Bl.a. har nav i Tromsø har slått alarm om at nye grupper nå søker nødbolig https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8J8vLx/naa-soeker-pensjonister-om-noedbolig-hos-nav-desperat-situasjon

• Nyttig 2
Skrevet

De er jo bare en gjeng virkelighetsfjerne svikere. Det beviser de hver dag. Politiker forakten min er enorm. Kommer aldri til å stemme på et etablert parti igjen fullt av løgnaktige oppdrettspolitikere

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er jo bare en mindre del av regjeringen som er bosatt i Oslo vel?  Resten kommer fra alle andre steder i landet.  De skal jobbe med saker som gjelder hele landet. Hvorfor skal ikke representanten fra mitt fylke få lov å bo trygt i regjeringsperioden?  
Rollen som folkevalgt er jo eneste grunn for opphooodet.

Skrevet

Viktigere enn adresse mens de sitter på Stortinget tror jeg tidligere yrkeserfaring er.

Kristian over her snakker om "oppdrettspolitikere", og disse har ingenting på Stortinget å gjøre, og enda mindre i en regjering.

Vi må få et krav om minimum 5, helst 10 års arbeidserfaring utenfor politikken og organisasjoner før man kan velges inn på Stortinget.

Det vil fjerne "oppdrettspolitikerne" og de som vil bli politiker kun pga. karriere og makt.

Hadde dette blitt gjort hadde adressen deres mens de ev. sitter i regjering vært uviktig.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Concert skrev (På 2.10.2023 den 9.20):

Er sånn i Sverige og. De i regjeringa bor i finere strøk og tror alt er flott og fint. Enig politikere burde vært spredt over hele Oslo med pendlerboligene  sine 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Politikerne trenger ro og fred slik at livet ellers går på skinner.

Jeg synes det er greit de bor i bra strøk. De er tross alt valgt inn for ulike landsdeler å skal se verden fra dette synspunktet.

Når det gjelder de som er valgt fra Oslo vil det vel stille seg litt anderledes.

Skrevet
On 10/2/2023 at 4:26 PM, herzeleid said:

Jeg er i prinsippet enig i at det er en kvalitet i seg selv at politikere også har erfaring med å bo på østkanten i Oslo, og kanskje særlig at politikere som arbeider for svært høy innvandring selv tar del i og ansvar for de "mangfoldige" bydelene de har vært med å skape. 

Med det sagt tror jeg det vil ha lite for seg å prøve å flytte ståtsrådene til bydeler etnisk norske stort sett velger å flytte fra eller å ikke flytte til. Det tror jeg statsrådene, i likhet med nordmenn flest, rett og slett vil velge bort. Så kan en så klart foreslå å bosette i de mest attraktive bydelene sentrumsnært øst for Akerselven, men da er vi nok fort over i ren symbolpolitikk som i liten grad vil flytte politikerne så mye nærmere "folk flest" eller gi noen større nærhet til konsekvenser politikken deres har. 

Det er likevel nyttig å få belyst hvordan svært få av våre folkevalgte selv velger å bo i de mest "multikulturelle" områdene i Oslo, og det illustrerer kanskje en viss avstand mellom det en jobber for politisk og det en ønsker for seg selv og sine nærmeste. 

Så i følge deg, trenger politikere fra f.eks Finnmark erfaing i å bo på østkanten av Oslo.

OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...