Gå til innhold

Er det noe som ikke blir fortalt når det gjelder de såkalte "matkøene"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eneste man hører i media er at disse matkøene bare øker og øker. Ja, det er flere som sliter nå enn før. Men klarer ikke helt å riste av meg følelsen av at det er noe som ikke blir fortalt, eller at dette overdrives på en eller annen måte.

Noen som har noen innspill? Er det i hovedsak Ukrainere som står for økningen for eksempel? Noen som har sett en slik kø selv, eller stått i en selv, som kan si litt om profilen på de som står der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en blanding av mye forskjellig, mye innvandrere. Som igjen lever på sosialhjelp/andre ytelser.

Ta deg en tur ned på Grønland når det er utdeling, så ser du dette. 

Men så har du "vanlige" familier i full jobb, som også kan hente en pose hos frelsesarmen. Som har fulltidsjobb, lavlønnet. Pengene strekker ikke til.

• Liker 7
Skrevet

Så hører man om dem som parkerer sin flashy bil et stykke unna og stiller seg i kø, «fordi det er gratis», og at Ukrainerne får masse penger i mnd når de bosettes, men når de heller vil bo med venner i Bergen enn bosettes i Bardufoss stoppes støtten…?? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Concert skrev (Akkurat nå):

Det er nok en blanding av mye forskjellig, mye innvandrere. Som igjen lever på sosialhjelp/andre ytelser.

Men så har du "vanlige" familier i full jobb, som også kan hente en pose hos frelsesarmen. Som har fulltidsjobb, lavlønnet. Pengene strekker ikke til.

Skjønner at det er tøft for de som havner i problemer pga av renter, høye mat utgifter , sviktende helse osv.

Men hvorfor fortsetter man å bo i Oslo (Sentrum). Det er jo det desidert dyreste området i Norge. Jeg har venner i full jobb uten barn som ser etter bolig og regner på hva de kan ha råd til. De færreste har jo råd til å bo såpass sentralt.

Leser at mange har: Mange barn, bor trangt, ingen relevant utdanning, står i matkø, arbeidsledig, trygdet?. Men bor i Oslo sentrum?? Det er ikke logisk....

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Neket skrev (8 minutter siden):

Så hører man om dem som parkerer sin flashy bil et stykke unna og stiller seg i kø, «fordi det er gratis», og at Ukrainerne får masse penger i mnd når de bosettes, men når de heller vil bo med venner i Bergen enn bosettes i Bardufoss stoppes støtten…?? 

Innvandringen er og blir en katastrofe.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Concert skrev (29 minutter siden):

Ja, men å ta seg en tur på Grønland under matutdeling vil jo ikke være så representativt for å skjønne hvem som står i matkøer landet rundt? Påstås ikke dette å være et landsdekkende fenomen?

Hadde selv noen bekjente, arbeidsinnvandrere som skrøt av at de fikk ”gratis mat”, og disse hadde absolutt nok til å klare seg selv. En annen arbeidsinnvandrer jeg kjenner drev og fikk hjelp fra et kirkesamfunn i utlandet, mens hun kjøpte seg gigantisk flatskjerm og flunkende nye møbler. Hun klagde alltid over hvor fattig hun var... så jeg lurer litt på om det kanskje har kommet en del folk som har lavere terskel enn nordmenn generelt for å utnytte veldedighet.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Og så sprer denne informasjonen seg i visse miljøer. Og så får folk vann på mølla, og tenker at hvis de og de skal ha gratis mat, så skal jeg ha det også. Men det er bare en teori.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Og så har de som står for utdelingen ingenting å tjene på å faktisk opplyse om hva som skjer, men heller å hause det hele opp, for å få mere midler. Godt hjulpet av media. Pluss at de generelt er av den mer naive typen, som tenker at alt og alle er stakkarslige.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel, for å få ett bilde av hvordan det står til, kunne man jo ha gjort et søk på "økning matkøer" på Google og klikket seg inn på diverse artikler fra forskjellige aviser Norge rundt, men jeg skjønner at det er lettere å sitte her, godt i det, og heller spekulere.

https://www.nrk.no/sorlandet/dobbelt-sa-lange-matkoer_-_-flere-pappaer-og-mammaer-legger-seg-sultne-1.16096501

Her har Frelsesarmeen med hjelp fra FAFO undersøkt hvem som står i deres køer: https://frelsesarmeen.no/aktuelt/disse-star-i-matkoene-til-frelsesarmeen

Rapporten kan du lese her: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/veldedighet-i-velferdsstaten

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Jeg tror at media bidrar til at det blir legitimt å stille seg i matkø. Det er jo blitt vanlig, ifølge media, da må da jeg også kunne få en pose mat fra matutdelingen?

Det er helt klart strammere for mange, men jeg tror også at terskelen for å få utlevert mat gratis har blitt lavere. Dette kan være på godt og vondt. Noen har helt opplagt svært lite penger til nødvendig livsopphold, og en liten ekstra utgift til lege/tannlege gjør det enda trangere økonomisk. Andre har kjøpt ny flatskjerm eller vært på ferie, og er tom for penger. 

Det har f.eks vært noen oppslag i media jeg har undret meg over; et tilfelle der en person "ville sjekke ut hvordan det fungerte", et tilfelle der det var en hobby som kostet mye og gjorde at familien hadde lite penger til andre ting. 

Ofte blir personer/familier på sosialstønad nevnt når det gjelder matkø. Jeg mener at mange av  familiene som har full, løpende sosialstønad har vel så mye penger som mange i full jobb. I tillegg til utbetalingene, har familie gjerne dekket både husleie, strøm, barnehage og SFO, tannbehandling, ekstra til vinterklær, sykler, ny vaskemaskin hvis nødvendig osv. Ofte er det manglende evne/vilje til disponering som gjør at familiene på sosialstønad ikke får pengene til å strekke til. Media hjelper godt til med å fortelle hvor lite penger familiene får i sosialstønad. Og da har man også bidratt til å legitimere behovet for å stille seg i matkø. 

Endret av Olsen
tillegg
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette er ikke enkelt å  gjøre noe med, for det MÅ jo være lavterskel. De som sliter veldig detter av lasset om man må sende søknad og dokumentere for å få mat, så det er ingen løsning. JEG vet ikke hva man skulle gjort anderledes. 

Gjest paprikaskrue
Skrevet
1 hour ago, Commander said:

Skjønner at det er tøft for de som havner i problemer pga av renter, høye mat utgifter , sviktende helse osv.

Men hvorfor fortsetter man å bo i Oslo (Sentrum). Det er jo det desidert dyreste området i Norge. Jeg har venner i full jobb uten barn som ser etter bolig og regner på hva de kan ha råd til. De færreste har jo råd til å bo såpass sentralt.

Leser at mange har: Mange barn, bor trangt, ingen relevant utdanning, står i matkø, arbeidsledig, trygdet?. Men bor i Oslo sentrum?? Det er ikke logisk....

I sentrum er det en del kommunale leiligheter og på innvandrerbutikkene er det relativt sett billig mat.

Skjønner også at det ikke er spesielt fristende å reise fra byen hvor man har venner og nettverk til et høl på landsbygda med alt det innebærer av diskriminering og bygdedyr.

Løsningen er relativt enkel. Norge trenger arbeidskraft og vi må sørge for at folk kommer i jobb.

Skrevet

Du er uten tvil rasist, rasist mot etniske nordmenn som bor på bygda. 

• Liker 1
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 time siden):

Vel, for å få ett bilde av hvordan det står til, kunne man jo ha gjort et søk på "økning matkøer" på Google og klikket seg inn på diverse artikler fra forskjellige aviser Norge rundt, men jeg skjønner at det er lettere å sitte her, godt i det, og heller spekulere.

https://www.nrk.no/sorlandet/dobbelt-sa-lange-matkoer_-_-flere-pappaer-og-mammaer-legger-seg-sultne-1.16096501

Her har Frelsesarmeen med hjelp fra FAFO undersøkt hvem som står i deres køer: https://frelsesarmeen.no/aktuelt/disse-star-i-matkoene-til-frelsesarmeen

Rapporten kan du lese her: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/veldedighet-i-velferdsstaten

Takk, artikler setter jeg ikke så stor lit til.

Men den undersøkelsen fra Frelsesarmeen og Fafo var interessant.

Stort sett stønadsmottakere og innvandrere, altså. Faktisk mer innvandrere enn jeg hadde trodd. Men så er undersøkelsen også utført i de mest innvandrertette delene av landet. Hvordan står det til andre steder mon tro?

Skrevet (endret)
Ymreymre skrev (18 minutter siden):

Takk, artikler setter jeg ikke så stor lit til.

Men den undersøkelsen fra Frelsesarmeen og Fafo var interessant.

Stort sett stønadsmottakere og innvandrere, altså. Faktisk mer innvandrere enn jeg hadde trodd. Men så er undersøkelsen også utført i de mest innvandrertette delene av landet. Hvordan står det til andre steder mon tro?

Vel, du kunne jo ha lest artikkelen jeg linka til, da hadde du fått svaret ditt.

Men jeg skjønner at det er slitsomt å måtte forholde seg til at narrativet man tror stemmer er feil, jeg ser den.

Edit, jeg utførte enda et søk på google og ba om artikler som ikke inneholdt ordet "Oslo":

https://www.strandbuen.no/de-lokale-matkoene-blir-storre-og-behovet-for-hjelp-oker-jobber-med-nytt-tilbud-til-trengende-familier/s/5-107-344107

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/WRqg4G/lange-matkoeer-hos-hjertehuset-folk-moeter-opp-flere-timer-foer-aapning

https://www.ta.no/vil-hjelpe-fortvilede-mennesker-i-matko/s/5-50-1513593

https://www.moss-avis.no/flere-husstander-ma-ha-mathjelp-i-moss-bekymret-for-neste-generasjon/s/5-67-1770535

Endret av Bålkaffe
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
paprikaskrue skrev (1 time siden):

I sentrum er det en del kommunale leiligheter og på innvandrerbutikkene er det relativt sett billig mat.

Skjønner også at det ikke er spesielt fristende å reise fra byen hvor man har venner og nettverk til et høl på landsbygda med alt det innebærer av diskriminering og bygdedyr.

Løsningen er relativt enkel. Norge trenger arbeidskraft og vi må sørge for at folk kommer i jobb.

Innvandrerbutikker finner man stort sett overalt. Også på tettsteder rundt i Akershus. Et HØL på landsbygda sier mer om deg en bygda 😊.

Snu opå det. Hadde jeg flyttet fra et tettsted utenfor byen inn til Oslo sentrum , klaget min nød  og måtte få almisser av frelsesarmeen for å kunne fortsette bo nettopp sentrum. Hvor mye sympati hadde jeg fått da??

Da hadde "ingen menneskerett" koret kommet rimelig raskt.

Seriøst. Må man leve av almisser for å bo i sentrum kan det muligens være greit å flytte til et område med lavere bo kostnader???

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Commander skrev (Akkurat nå):

Innvandrerbutikker finner man stort sett overalt. Også på tettsteder rundt i Akershus. Et HØL på landsbygda sier mer om deg en bygda 😊.

Snu opå det. Hadde jeg flyttet fra et tettsted utenfor byen inn til Oslo sentrum , klaget min nød  og måtte få almisser av frelsesarmeen for å kunne fortsette bo nettopp sentrum. Hvor mye sympati hadde jeg fått da??

Seriøst. Må man leve av almisser for å bo i sentrum kan det muligens være greit å flytte til et område med lavere bo kostnader???

De jeg kjenner som bor i Oslo og som har dårlig økonomi av forskjellige årsaker, de har ikke muligheten til å bare flytte. De har behandlingsinstitusjonene sine der, de har familien der, nettverket sitt, som de er avhengige av. Å flytte medfører kostnader, både kortsiktig og langsiktig. Spesielt om man flytter vekk fra et sted hvor man klarer seg uten bil, til et sted hvor man må ha bil for å komme seg rundt eller flere kostnader ut i reisevei kollektivt, fordi de flytta vekk fra området hvor de behandles. Det krever nytt depositum som mange av de ikke har.

Jeg skjønner at det virker "kjempe lett" å bare flytte, men i realiteten for mange, så er det verken lett eller økonomisk forsvarlig for de.

• Liker 6
Gjest paprikaskrue
Skrevet
2 hours ago, Commander said:

Et høl var en kanskje en liten overdrivelse ;) 

Det vil være en problemstilling at man må svært langt ut i distriktene for å kunne senke noen av bokostnadene, mens andre vil øke. Feks transport. I disse områdene er det også svært begrenset med jobbmuligheter. Så vinningen går opp i spinningen.

Man skal heller ikke undervurdere det sosiale aspektet og konsekvenser for barn blant annet.

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Commander skrev (6 timer siden):

Jeg jobbet i hjemmetjenesten i mange år, og mange folk som bor i kommunale leiligheter i indre by er både oslofolk som har bodd "sånn" i generasjoner og som ofte ikke har noen ressurser til å gjøre noe med livet sitt. I tillegg er det en del rusavhengige, og igjen, de har liksom nok med andre ting enn å begynne å planlegge for at det er så mye rimeligere å bo i Bardufoss. Jeg skjønner hva du mener, men du uttaler deg fra en som er mer ressurssterk sitt ståsted.

Skrevet
Bålkaffe skrev (10 timer siden):

Vel, du kunne jo ha lest artikkelen jeg linka til, da hadde du fått svaret ditt.

Men jeg skjønner at det er slitsomt å måtte forholde seg til at narrativet man tror stemmer er feil, jeg ser den.

Edit, jeg utførte enda et søk på google og ba om artikler som ikke inneholdt ordet "Oslo":

https://www.strandbuen.no/de-lokale-matkoene-blir-storre-og-behovet-for-hjelp-oker-jobber-med-nytt-tilbud-til-trengende-familier/s/5-107-344107

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/WRqg4G/lange-matkoeer-hos-hjertehuset-folk-moeter-opp-flere-timer-foer-aapning

https://www.ta.no/vil-hjelpe-fortvilede-mennesker-i-matko/s/5-50-1513593

https://www.moss-avis.no/flere-husstander-ma-ha-mathjelp-i-moss-bekymret-for-neste-generasjon/s/5-67-1770535

Jeg tror ikke du helt forstår. Jeg har lest det meste av saker på temaet, men jeg har en følelse av at det ikke blir helt riktig fremstilt av medier og interesseorganisasjoner. 

Så jeg lurer på om noen har gjort seg noen selvstendige tanker om dette.

Fint om du legger fra deg den nedlatende tonen. Er du uenig så argumenter heller.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...