Gå til innhold

Han tjener 120.000 i mnd, jeg 25.000, kun 5000 i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil ikke skilles og sier at hvis jeg går så betaler han minimum. 

Jeg har regnet på det og med overgangsstønad + utvidet barnetrygd vil jeg få ca 35.000 netto.

Barnet og jeg må flytte og hun kan ikke fortsette på en dyr aktivitet hun liker utrolig godt. Jeg er også usikker på hvor mye lån jeg kan få.

Har lav lønn nå fordi jeg startet en egen bedrift ifjor. Jeg tror jeg gradvis kan ta mer ut i lønn og kan ikke ha en vanlig jobb pga sykdom. 

Alt dette vet mannen og støttet meg i det. Han prøver også å gi meg dårlig samvittighet fordi datteren vår da må vokse opp fattig i hans øyne. 

Vet at jeg må gå, men trenger litt støtte.🙂

Anonymkode: 0800a...956

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kom bidragskalkulatoren fram til en så liten sum? 

Han truer deg til å holde deg i ekteskapet pga økonomi, skjønner han ikke at det går utover barnet først og fremst at han ikke betaler det som er nødvendig?

Jeg hadde flyttet ut uansett og fått NAV til å regne ut bidraget. 

Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i en stor by som det ikke er så billig å bo og leve og jeg klarte meg fint på mindre enn 30 000 i mnd, så du klarer deg nok om du setter deg ned og regner på det. Du er muligens vant til et litt større forbruk siden dere er to og sammen tjener masse penger, men jeg mener at økonomi ikke burde være det som avgjør om du blir i et ekteskap du ikke vil være i. 

Anonymkode: cde4e...57d

• Liker 20
Skrevet

"Betaler minimum"? Dere har to valg. Ordne en privat avtale mellom dere, noe som høres ut som en dårlig deal for deg, eller la NAV regne ut bidraget. Da blir det rett, og det blir justert automatisk etter alderen på barnet. Om han ikke betaler for seg, vil de forskuttere og så får han lønnstrekk. 

Men husk at hvor mye den andre har barnet har også noe å si. Er du sikker på at du får hovedomsorgen, og har barnet mest?

Anonymkode: 38a58...386

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han truer deg til å holde deg i ekteskapet pga økonomi, skjønner han ikke at det går utover barnet først og fremst at han ikke betaler det som er nødvendig?

Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i en stor by som det ikke er så billig å bo og leve og jeg klarte meg fint på mindre enn 30 000 i mnd, så du klarer deg nok om du setter deg ned og regner på det. Du er muligens vant til et litt større forbruk siden dere er to og sammen tjener masse penger, men jeg mener at økonomi ikke burde være det som avgjør om du blir i et ekteskap du ikke vil være i. 

Akkurat forbruk bryr jeg meg ikke så mye om, det gir jeg gjerne avkall på for egen del, men jeg tenker på barnet. Aktiviteten hun må gi opp er noe hun virkelig elsker og vi har investert mye tid og penger i. Hun har potensiale til å nå langt, kanskje til og med få en karriere innen det, så det er utrolig trist om hun må slutte pga økonomi.

Jeg har brukt NAV sin bidragskalkukator og skjønner heller ikke regnestykket. Vi bor i Asker, så vi må flytte, kanskje litt utenfor Drammen. Trist at hun da må bytte nærmiljø og det er også noe han guilt tripper meg på. 

Anonymkode: 0800a...956

Skrevet

Ingen mulighet å holde ut i ekteskapet til du begynner å tjene mer?

Anonymkode: 14a91...86c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bidragskalkulatoren regner vel ut fra hva det normalt koster å ha et barn i den alderen, ikke hva slags inntekt man har? Den begrenser nedover om man har lav inntektsevne, men skalerer ikke oppover når man har passert et visst kostnadsnivå. .

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt av et sjarmtriks han bruker for å beholde deg.

Du får bare skilles i alle fall. Man skulle tro han også er interessert i å støtte  datteren sin når han får ting på avstand.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Ikke hør på trusslene hans. Nav regner ut bidraget. Ikke få privat avtale! Han har allerede sagt at han ikke vil samarbeide.

Anonymkode: 2895b...ff9

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke forvente at han skal være veldig raus akkurat når han blir dumpet.

Men det kommer til å gå seg til. Er han ikke interessert i å gjøre det beste for barnet sitt er han en skikkelog drittsekk. Men er du helt sikker på at han kommer til å ønske minst mulig samvær med barnet? Han har jo både helse og økonomi på plass?

Anonymkode: 3f59c...083

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke hans valg hvor mye bidraget blir, det tar du selvsagt via nav. Både beregningen og innkrevingen. 

Min eks har omtrent samme inntekt som din, og min inntekt er omtrent som din. Han må betale maks bidrag, altså 5/6 av hva nav mener barn i denne alderen koster. Nå har ikke min x samvær, så ingen fradrag der. 

Anonymkode: 60f5d...51c

• Liker 3
Skrevet

Det lureste er vel å jobbe for å øke din egen inntekt, ikke gjøre deg avhengig av godviljen til noen andre. Ekstra jobb når barnet er hos far, mer utdanning eller om det noe annet som vil hjelpe økonomien. Og legg opp livet ditt etter den nye økonomiske situasjonen. Snakk med husbanken om startlån. 

• Liker 5
Skrevet

Men hvor mye samvær vil far ha? Er du sikker på at du bare kan ta barnet og flytte vekk?

Anonymkode: cbb81...027

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Så du skal melke eksen din for penger?

5000 er mer enn nok, skaff deg bedre jobb.

Anonymkode: 1bbfd...299

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er jo (gudsjelov) garanti for at barnet skal bo mest hos deg heller?

Synes faktisk ikke det er så veldig rart om far setter seg på bakbeina, når det han bli presentert for er at du tar med deg barnet og flytter. Du kan flytte du, men dere må jo sammen bli enige om hvor det er best for barnet å vokse opp. Og som du sier, han har best økonomi og barnet har skole/nettverk rundt der han bor...

• Liker 19
Skrevet

Han må jo da selv forklare henne hvorfor han ikke betaler aktiviteten når han har råd til det og du ikke har råd. 

• Liker 8
Skrevet
Isambard skrev (38 minutter siden):

Litt av et sjarmtriks han bruker for å beholde deg.

Du får bare skilles i alle fall. Man skulle tro han også er interessert i å støtte  datteren sin når han får ting på avstand.

Å faktisk vise til realitetene ved å skilles oppfattes som ufint?

Du vil skilles, ok. Dette er resultatet. Hva burde han gjøre??

Anonymkode: 159e4...3b5

• Liker 1
Skrevet

At han prøver å gi deg dårlig samvittighet fordi datteren deres «blir fattig» er jo bare latterlig. Det er jo faktisk han som velger dette for datteren. Han har muligheten til å bidra så hun kan fortsette som før, men velger å la det være for å straffe deg.

Det er klart at utifra dette innlegget blir man ikke kjent med dere, men han høres ut som en type man ikke ønsker å tilbringe mer tid med enn nødvendig, og man ønsker definitivt ikke å være gift med han. Han tjener kanskje godt, men større taper finnes knapt.

Jeg synes du skal dra. Du kan gi datteren din bedre verdier uten han. Så kan han jo vise da, om han egentlig ønsker barnet sitt alt godt eller ikke…

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke hans valg hvor mye bidraget blir, det tar du selvsagt via nav. Både beregningen og innkrevingen. 

Min eks har omtrent samme inntekt som din, og min inntekt er omtrent som din. Han må betale maks bidrag, altså 5/6 av hva nav mener barn i denne alderen koster. Nå har ikke min x samvær, så ingen fradrag der. 

Anonymkode: 60f5d...51c

Det er hans valg om han er villig til å betale mer enn det han tvinges til, og det er jo det han sier at han ikke gidder. Og det skjønner jeg jo forsåvidt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så du skal melke eksen din for penger?

5000 er mer enn nok, skaff deg bedre jobb.

Anonymkode: 1bbfd...299

5.000 når han tjener 120.000 i måneden er ikke mer enn nok. Det er brødsmuler.

Det er penger til barnet. Så han har råd til mye, mye mer. Husk at det ikke er penger til mor, men til barnet.

TS, det høres veldig merkelig ut dette med 5.000 når han har så høy månedlig inntekt. Da kan du kreve mer. Jeg vil forventet minst det dobbelte av ham. Hva med å kontakte NAV og høre med dem hvordan det regnes ut i deres tilfelle?

Eventuelt at dere skriver en privat avtale hvor det står at han betaler for barnets ekstra utgifter rundt denne aktiviteten i tillegg til de 5.000. 

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Skrevet

Skal far fortsette å bo der dere bor nå? Kan ikke barnet også bo der, da, så slipper hun å bytte lokalmiljø, skole osv? Kanskje det er like greit at hun bor fast hos far og at du har samvær?

Anonymkode: 4a4a1...71f

• Liker 17
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...