Gå til innhold

Noen som har osteoporose og fått veldig forbedring eller reversering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg har osteoporose, men jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har spist dårlig og en del perioder uten mye fysisk trening. Er 40 år nå. Har aldri hatt noe brudd, men tenker å gjøre mer styrketrening. Gjorde det en del 10 år siden. Mamma har nå osteoporose, men hun tror hun fikk det pga medisin.

Har lest at hopping, styrketrening og løping er bra. Tenker å gjøre øvelser for å styrke ryggen. Selvfølgelig spise næringsrik mat. Yoghurt, nøtter og grønnsaker. Protein kilder. Kollagen. 

Har lest at å høre på kattemaling kan være bra 😆 er noe med frekvensen visstnok 

Anonymkode: 07bd6...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke om jeg har osteoporose, men jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har spist dårlig og en del perioder uten mye fysisk trening. Er 40 år nå. Har aldri hatt noe brudd, men tenker å gjøre mer styrketrening. Gjorde det en del 10 år siden. Mamma har nå osteoporose, men hun tror hun fikk det pga medisin.

Har lest at hopping, styrketrening og løping er bra. Tenker å gjøre øvelser for å styrke ryggen. Selvfølgelig spise næringsrik mat. Yoghurt, nøtter og grønnsaker. Protein kilder. Kollagen. 

Har lest at å høre på kattemaling kan være bra 😆 er noe med frekvensen visstnok 

Osteoporose kan ikke reversere. Og hvorfor bekymre deg før du i det hele tatt har tatt en dexamåling?

Anonymkode: 4f75d...ec9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Osteoporose kan ikke reversere. Og hvorfor bekymre deg før du i det hele tatt har tatt en dexamåling?

Ikke mulig å reversere helt, men man kan stimulere cellene til å produsere mer beinmateriale, som gjennom styrketrening. Mange kvinner får osteoporose og de tingene jeg nevnte som jeg kan gjøre er jo uansett bare bra for helsen. Høre videoer av kattemaling er jo bare kos. Hadde katt i mange år. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er bekymret så er det første du bør gjøre å sjekke d vitamin, det bør ligge på over 75 nmol. Tilskudd året rundt er nødvendig for mange, i tillegg til mat rik på d vitamin (fet fisk, viltkjøtt, egg). Uten nok dvitamin, klarer vi ikke ta opp kalsium. Så trenger vi nok magnesium for å ta opp d viamin igjen, og k2 for at kalsium skal sendes til skjelettet. 

Så disse tingene er punkt 1 for å motvirke benskjørhet. Dette er viktig for helse generelt, ikke bare ben og skjelett. 

Anonymkode: 9d5f8...dce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du er bekymret så er det første du bør gjøre å sjekke d vitamin, det bør ligge på over 75 nmol. Tilskudd året rundt er nødvendig for mange, i tillegg til mat rik på d vitamin (fet fisk, viltkjøtt, egg). Uten nok dvitamin, klarer vi ikke ta opp kalsium. Så trenger vi nok magnesium for å ta opp d viamin igjen, og k2 for at kalsium skal sendes til skjelettet. 

Så disse tingene er punkt 1 for å motvirke benskjørhet. Dette er viktig for helse generelt, ikke bare ben og skjelett. 

Når du har fått osteoporose er det i seneste laget å sjekke D-vitaminnivå.

Å ta D-vitamintilskudd ETTER at du har fått osteoporose og tro at det hjelper, er som å hive gjæra etter bollene inn i ovnen og håpe at de hever seg.

D-vitaminmangel er årsak til osteoporose, men D-vitamintilskudd er definitivt ikke løsningen. 

Anonymkode: c6e52...a71

• Nyttig 1
Skrevet

Har fått reversert noe ved hjelp av medisin. Fikk der pga sykdom. Følges opp av sykehuset.

Av trening er det trening med "støt" mot skjelletet som kan bidra positivt i tillegg til vitaminer/mineraler. 

Anonymkode: 06d93...000

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ta D-vitamintilskudd ETTER at du har fått osteoporose og tro at det hjelper, er som å hive gjæra etter bollene inn i ovnen og håpe at de hever seg.

D-vitaminmangel er årsak til osteoporose, men D-vitamintilskudd er definitivt ikke løsningen. 

Jeg fikk osteoporose i 20-årene (av medisiner mest sannsynligvis), og begynte å ta Calcigran Forte 1 gram (D-vitamin) hver dag - og jeg har blitt bedre av det. Har tatt målinger både før jeg begynte på CG og etter. Jeg har ikke reversert alt, men er mye mye bedre. Må kanskje gå på CG resten av livet.

Anonymkode: cd490...4ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke mulig å reversere helt, men man kan stimulere cellene til å produsere mer beinmateriale, som gjennom styrketrening. Mange kvinner får osteoporose og de tingene jeg nevnte som jeg kan gjøre er jo uansett bare bra for helsen. Høre videoer av kattemaling er jo bare kos. Hadde katt i mange år. 

Jeg har osteoporose og ja man kan styrke skjelletet,men det kan ikke reverseres noe som helst etter fylte 25.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Løsningen nei,men viktig for å kunne hindre ytterligere skader.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk osteoporose i 20-årene (av medisiner mest sannsynligvis), og begynte å ta Calcigran Forte 1 gram (D-vitamin) hver dag - og jeg har blitt bedre av det. Har tatt målinger både før jeg begynte på CG og etter. Jeg har ikke reversert alt, men er mye mye bedre. Må kanskje gå på CG resten av livet.

Anonymkode: cd490...4ac

CG er fint for å forebygge ytterligere tap av benmasse,men det forbedrer ikke bentettheten

https://www.fysionett.no/osteoporose/#Behandling_av_beinskjorhet

«Det finnes ingen kur mot beinskjørhet men det finnes ting man kan gjøre for å bremse utvikligen av sykdommen og til en viss grad forebygge tap av beinmasse.»

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Men TS har ikke osteporose, så derfor snakker jeg om forebygging. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelig råd. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 10.52):

Det er feil. Osteoporose kan reverseres. 
Ellers enig i at det er lurt å starte med og ta DXAmåling om man er bekymret. Om det viser osteoporose, så vil man vel få hjelp og veiledning videre da. 

Skrevet
AnonymLykke skrev (36 minutter siden):

Det er feil. Osteoporose kan reverseres. 
Ellers enig i at det er lurt å starte med og ta DXAmåling om man er bekymret. Om det viser osteoporose, så vil man vel få hjelp og veiledning videre da. 

Nei det er ikke feil. Har du selv osteoporose? 

Skrevet

Har kommer over nyere studier (kanskje få) som kan indikere at det er mulig å reversere noe. Har ikke noen linker akkurat nå. Men det var ikke snakk om mirakel forbedring.

Skrevet

Jeg hadde så lav bentetthet at det ble betegnet som alvorlig, da den ble målt mens jeg gikk i behandling for spiseforstyrrelser tidlig i 20-årene. Så ble det fulgt opp med en måling senere. Jeg husker ikke hvor lenge etter, men jeg var tilnærmet frisk, og hadde normal vekt i hvert fall. Og da var den normal. Men jeg hadde altså helt klart hatt et mangelfullt kosthold, trent for mye og hadde også mistet menstruasjonen over flere år i forkant av den første målingen. 

Bestemoren min hadde osteoporose, og jeg nøye med å spise nok og variert, samt at jeg jogger litt, men ikke for mye og trener litt styrke. Det er ca. 15 år siden jeg fikk målt lav bentetthet nå, og jeg vet ikke hvordan det utviklet seg videre etter at den ble normal igjen. Men den gangen var det jo helt klart pga. spiseforstyrrelsen, og normal livsstil med normal vekt var heldigvis nok til å reversere det. Sånn mtp. at du nevner at du i perioder har spist dårlig. 

Anonymkode: 67208...d7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde så lav bentetthet at det ble betegnet som alvorlig, da den ble målt mens jeg gikk i behandling for spiseforstyrrelser tidlig i 20-årene. Så ble det fulgt opp med en måling senere. Jeg husker ikke hvor lenge etter, men jeg var tilnærmet frisk, og hadde normal vekt i hvert fall. Og da var den normal. Men jeg hadde altså helt klart hatt et mangelfullt kosthold, trent for mye og hadde også mistet menstruasjonen over flere år i forkant av den første målingen. 

Bestemoren min hadde osteoporose, og jeg nøye med å spise nok og variert, samt at jeg jogger litt, men ikke for mye og trener litt styrke. Det er ca. 15 år siden jeg fikk målt lav bentetthet nå, og jeg vet ikke hvordan det utviklet seg videre etter at den ble normal igjen. Men den gangen var det jo helt klart pga. spiseforstyrrelsen, og normal livsstil med normal vekt var heldigvis nok til å reversere det. Sånn mtp. at du nevner at du i perioder har spist dårlig. 

Anonymkode: 67208...d7e

Men etter fylte 25 er man ikke like heldig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei det er ikke feil. Har du selv osteoporose? 

Ja. Eller, har hatt. Har det ikke lenger. 

Skrevet
AnonymLykke skrev (4 timer siden):

Ja. Eller, har hatt. Har det ikke lenger. 

Da er du et medisinsk mirakel. Osteoporose er en kronisk lidelse som ikke kan reversere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da er du et medisinsk mirakel. Osteoporose er en kronisk lidelse som ikke kan reversere.

Er du lege eller helsepersonell, som jobber spesifikt med osteoporose? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymLykke skrev (3 timer siden):

Er du lege eller helsepersonell, som jobber spesifikt med osteoporose? 

https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/artikkel/behandling-av-benskjorhet/69104104
«Det finnes ingen medikamenter som kan fullstendig kurere benskjørhet, forebyggende behandling er derfor svært viktig»

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/beinskjorhet-osteoporose
«Det finnes ingen behandling som kan kurere beinskjørhet, men det er mulig å bremse utviklingen»

https://veientilhelse.no/beinskjorhet-hos-kvinner/

Beinskjørhet, eller osteoporose er en kronisk lidelse der beinmassen minsker og beina blir skjøre. De kan til og med bli fordreide, noe som kan lede til store daglige smerter. Finnes det effektive løsninger for beinskjørhet hos kvinner?Dessverre finnes det så langt ingen kurer.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/is-there-a-cure-of-osteoporosis

There is no cure for osteoporosis, but treatment can help to slow or stop the loss of bone density and reduce the risk of fractures

https://physiciansallianceofconnecticut.com/blog/can-osteoporosis-be-reversed-learn-the-health-and-lifestyle-tips-to-curb-osteoporosis-symptoms/
«The short answer is no, osteoporosis cannot be completely reversed and is not considered curable, but there are a number of health and lifestyle adjustments you can make to improve bone loss.»

Og jeg kan fortsette i det uendelige med kilder.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...