Gå til innhold

Hva er din erfaring med "mor-barn vennlig" sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min erfaring er at det absolutt ikke er særlig "vennlig". Det er først nå i moderne tid det forventes at mor skal gjøre alt alene fra start. Historisk, og i mange andre kulturer, får mor mye avlastning av familie etter en fødsel slik at hun får hvilt. 

Så hva er dine erfaringer med mor- barn vennlige sykehus? 

Anonymkode: ad045...fb6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at det absolutt ikke er særlig "vennlig". Det er først nå i moderne tid det forventes at mor skal gjøre alt alene fra start. Historisk, og i mange andre kulturer, får mor mye avlastning av familie etter en fødsel slik at hun får hvilt. 

Så hva er dine erfaringer med mor- barn vennlige sykehus? 

Anonymkode: ad045...fb6

Litt OT, men jeg bor ikke i Norge, og skal veldig snart gjennom andre fødsel der jeg bor. Her er det helt vanlig, og forventet at baby ikke er med mor 24/7 på barsel. Spesielt om en har hatt KS. Med min første så var han med meg på barsel på dagtid og med de andre nyfødte på natten. Så kom sykepleier med ham til meg på morgenen. Å føde er en stor påkjenning, burde være helt normalt at mor får sjansen til å sove og hvile etter fødsel.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Min erfaring var helt fantastisk! Fikk ha babyen på brystet i over to timer etter fødsel, rom på barselhotellet med plass til pappa og helt enestående ammehjelp. Hadde fortsatt mest råmelk da jeg dro derfra, men var sikker på at dette kom jeg til å klare uten problemer😊 De tok også baby om natten da jeg spurte om det. 

Anonymkode: 89c93...d21

Skrevet

Jeg fødte på et sånn sykehus. Vet ikke hva de legger i det egentlig, men bortsett fra en lang og trasig fødsel var oppholdet veldig fint. Som førstegangs hadde vi rett på familierom, med beskjed om at vi kunne være der så lenge vi følte for det. Faren var med oss hele tiden og sov på samme rom. Fikk god ammehjelp og jordmødrene var innom ofte for å spørre om vi hadde alt vi trengte. Da moren min fødte på samme sykehus var det vanlig at barnepleierne tok seg av alle babyene på natta så mor fikk sove, men det hørte jeg ikke noe om da vi var der. Kan jo hende de hadde gjort det om vi spurte, men tanken streifet oss egentlig ikke.

Anonymkode: 7fed6...417

Skrevet

Barnelegen på ullevål insisterte på å gi mme til mitt barn fordi det var grinete under legevisitten som far hadde tatt henne med på. Jeg var på "barseltrening" i etasjen under og vi hadde morsmelk i beger rett borti gangen.

Anonymkode: 728c6...43e

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var på et slikt sykehus. For å si det sånn: i følge psykologen på DPS, var behandlingen jeg ble utsatt for der direkte årsak til fødselsdepresjonen jeg slet med i etterkant... 

Det var helt jævlig. Jeg endte på 3-mannsrom, uten bad, og fikk null hjelp og avlastning. Jeg måtte være der i 5 døgn pga babyen la ikke på seg og fikk gulsott i tillegg. Og jeg sov kanskje 1-2 timer i døgnet. Uten at de på noe som helst tidspunkt avlastet meg. 

Med andremann reiste jeg hjem fire timer etter fødselen. Da fikk jeg sove i fred og ro hjemme, mens mannen fikset mat til meg, og passet babyen når han var urolig og jeg utslitt. Det var himmelen i forhold. 

Anonymkode: ccfd7...4bd

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Var fornøyd med sus. Da kom de ansatte på natten og insisterte på å ta baby noen timer slik at jeg fikk sove litt. De var generelt veldig hjelpsomme. Kom med mat og jeg føler at jeg kunne plinge på hjelp når jeg trengte det. Veldig hjelpsomme med amming også,men litt motstridende info her med mange ulike mennesker

Anonymkode: 83d27...124

Skrevet

Jeg har inntrykk av at "mor-barn-vennlig" betyr at mor og barn skal få være samen heeeeele tiden, de skal få sååååå tett tilknytning og myyyye hudkontakt. Mor og barn skal få fred og ro alene uten å bli forstyrret av de ansatte.

Realiteten er vel at mor ikke får avlastning, får ikke fred fra en vrælende unge, får ikke hjelp og får ikke sove, og får en dårlig start på morskjærligheten og ammingen pga for lite søvn, smerter og stress.

Anonymkode: 71419...2d2

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at "mor-barn-vennlig" betyr at mor og barn skal få være samen heeeeele tiden, de skal få sååååå tett tilknytning og myyyye hudkontakt. Mor og barn skal få fred og ro alene uten å bli forstyrret av de ansatte.

Realiteten er vel at mor ikke får avlastning, får ikke fred fra en vrælende unge, får ikke hjelp og får ikke sove, og får en dårlig start på morskjærligheten og ammingen pga for lite søvn, smerter og stress.

Anonymkode: 71419...2d2

Det høres så fint ut i teorien, men virkeligheten kan være en helt annen. Lå i tillegg på 4 mannsrom, så selv om min unge sov var det alltid en annen unge som gråt.

Anonymkode: 7fd78...770

• Liker 6
Skrevet

Var kjempefint for min del ☺️ på grunn av avstand hjem og at jeg var førstegangs fikk jeg enerom så samboer kunne være der sammen med oss alle dagene dagene. De tok babyen om natta om vi ønsket så jeg fikk hvile, de oppfordret til det. De var der med en gang om jeg trengte noe, om så bare for en samtale eller råd. Jeg slet noe fryktelig med amming, brystvortene vil rett og slett ikke «poppe» så jenta fikk aldri tak. Den ene sykepleieren der som var erfaren på barsel, men som også var mor til flere selv sa rett ut at «det er lov å gi seg, det blir folk av babyen selv om du må gi mme». Hun fremsnakket ikke mme (for det fikk de «ikke lov» til) men sa at alle hennes hadde fått mme og at det ikke var noe galt med å ty til det. Ikke fikk jeg opp produksjonen heller, så jeg fikk bare ut noen dråper (prøvde litt til hjemme). Takket være henne ga jeg meg før det rablet for meg av søvnmangel og stress over å måtte veksle på pumping og det å forsøke å få babyen til å få tak. 

Anonymkode: 98578...bd1

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at personalet utviste en fullstendig manglende forståelse for at mor trenger å sove. De var inn og ut av rommet hele tiden mellom kl. 08 og 22 med gjøremål som ikke på noen måte hastet og mange av besøkene var også helt unødvendige og/eller kunne vært løst samlet. Om natten skrek barnet, så vet ikke når de tenkte at jeg skulle sove...? 

Informasjon fra helsekortet om underliggende søvnproblemer ble ikke lest (eller forstått...). Tilsvarende info fra oss med tydelig beskjed om at jeg hadde behov for å ikke bli forstyrret unødig ble ikke videreformidlet og måtte gjentas for hvert vaktskifte og til flere ansatte per vakt når de tilfeldigvis stakk innom.  

Sett i ettertid burde vi nok takket ja til å bli lenger på barsel slik vi fikk tilbud om grunnet en tilstand hos barnet, men jeg anså det som helt uforsvarlig ift. egen helse å bli. 

De ga barnet flaske uten at dette var et informert valg fra vår side. Jeg er enig i at mme var nødvendig, men de kunne prøvd mange andre matemetoder først. 

Ammeveiledning var svært sprikende og overfladisk. Ammeproblemer skulle løses poliklinisk en uke etter fødsel (wtf?!). 

Jeg forstår ikke hva som er mor/barn-vennlig med dette.  

Anonymkode: a6a2c...ea4

• Liker 4
Skrevet

Hadde det veldig fint på barsel med begge mine, eneste jeg egentlig trengte litt hjelp med var amming og det fikk jeg. Fødte på Riksen og bodde på tomannsrom. Hadde ikke noe behov for annen avlastning eller hjelp med baby, likte å ha de med meg hele tiden selv om det selvfølgelig ikke ble optimalt med søvn. De som trenger mer hjelp og kanskje få sovet litt, bør absolutt få muligheten til det, men slik ståa er nå på føde og barsel rundt omkring så er det rett og slett lite kapasitet en del steder. 

Anonymkode: 435aa...98a

Skrevet

Jeg syns det var veldig bra, og kunne ikke se for meg å skilles fra babyen min bare noen timer etter den har kommet ut. Jeg fikk god oppfølging og ammehjelp under opphold med førstemann, og pappaen var med for å bysse og avlaste. Med andremann var jeg alene på barsel og fikk mye mer ro og mindre oppfølging, men det var jo fordi jeg mestret det bedre og ikke ba om hjelp. Min ulempe var at sengene var utrolig ubehagelige og vanskelig å bygge opp for god positur for nattamming. Neste gang tror jeg heller jeg drar hjem tidlig og heller reiser tilbake for kontroller på sykehuset.

Skrevet
Kassiopeia8 skrev (37 minutter siden):

Jeg syns det var veldig bra, og kunne ikke se for meg å skilles fra babyen min bare noen timer etter den har kommet ut. Jeg fikk god oppfølging og ammehjelp under opphold med førstemann, og pappaen var med for å bysse og avlaste. Med andremann var jeg alene på barsel og fikk mye mer ro og mindre oppfølging, men det var jo fordi jeg mestret det bedre og ikke ba om hjelp. Min ulempe var at sengene var utrolig ubehagelige og vanskelig å bygge opp for god positur for nattamming. Neste gang tror jeg heller jeg drar hjem tidlig og heller reiser tilbake for kontroller på sykehuset.

Men blir man skilt ellers på et helt vanlig sykehus? Har aldri hørt at man ikke kan være med babyen sin. 

Anonymkode: fa798...8e8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men blir man skilt ellers på et helt vanlig sykehus? Har aldri hørt at man ikke kan være med babyen sin. 

Anonymkode: fa798...8e8

Nei, man blir aldri skilt fra babyen på sykehus i Norge. Alle sykehus i Norge er vel det de kaller mor-barn-vennlig. 

• Liker 3
Skrevet
Kassiopeia8 skrev (19 timer siden):

Hadde far fått være med, hadde nok de fleste hatt en annen opplevelse. 

Problemet er at de aller fleste steder får far IKKE være med, og mor blir helt alene med ansvaret om babyen, og som regel også på flermannsrom. 

Det er nettopp den totale mangelen på avlastning som var helt drepen, og det å være alene uten støtte av de nærmeste i en ekstrem sårbar situasjon. Mannen, og bare han, fikk komme på besøk to timer. Og da altså inne på tremannsrommet, omgitt av hylende babyer på alle kanter, og null privatliv. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg var på Elverum, fikk enerom med far etter ks, det var travelt, men så ut som om alle hadde med fedrene der. Trengte lite hjelp av personalet, jeg var i kjempe form og det jeg evt trengte hjelp til hjalp mannen min meg med, vi dro hjem på dag 2, de ville ha oss lenger, men vi tok jo bare opp en plass og var så varmt at vi sov dårlig. De passet baby i noen timer første natt, jeg hadde ikke sovet på nesten 3 døgn. Hadde en kjempe fin opplevelse, men det er nok mye fordi jeg fikk ha samboer der til å hjelpe. Ellers var personalet helt supre. Tommel opp for Elverum. 👍

Anonymkode: cf067...7c7

Skrevet

Veldig fornøyd 

Anonymkode: 7d678...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...