Gå til innhold

Jeg klarer ikke bli imponert over folk som presterer sterkt på kun en arena. Merker at andre reagerer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når jeg møter noen som eksempelvis har vunnet VM medalje eller er en kjent musiker oppfører jeg meg som med andre folk. Jeg blir rett og slett ikke imponert. Vedkommende har bare funnet en ting hen er flink i og dedikert masse tid til det. Blir veldig likt som en søppeltømmer med 40 års erfaring. Folk reagerer over hvor lite jeg synes å bry meg og det kan skape en noe ubehagelig stemning. Hvordan unngå det?

For at jeg skal bli imponert må man kunne noe utover jobben. Jeg blir mye mer imponert over roeren som også kan spille harpe, legen som kan snakke 7 språk eller gartneren som kan alt om dinosaurer.

Endret av Majer
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lever sine liv som de vil, fordi de vil. At du ikke er imponert er jo ikke så ille?

Har du for store forventninger til andre? 

Bruker dette ofte å være et tema i livet ditt? Sånn står du ovenfor problemet med å måtte si at du er stolt over folk veldig mye? Om jeg ser en mann som hopper høyde på tv, sånn jeg blir jo imponert men det kommer ingen løpende for å spørre med hva jeg egentlig syns. Om jeg er imponert, om jeg ikke er imponert, har det noe å si?

Syns personlig det er greit å være imponert av noen da, unne dem en seier om den er liten eller stor.

Åsså Kommer jo aldri jeg til å vinne noen gullmedalje selv, så er jordnær til å tenke det var serriøse greier klapp klapp. Det er jo kjempe bra å dedikere tid og krefter til noe? 

Hva med de nært deg? Blir du imponert om kjæresten din foreksempel lagde en fin sang? 

• Liker 9
Skrevet

Åsså vet du jo ikke alt om noen, la oss si VM vinneren kommer bort til deg, hvordan vet du det ikke er noen flere sider til vedkommende? 

• Liker 11
Skrevet

Du sammenligner det å ha dedikert tårer, svette, blod, hjerte og sjel til å utvikle et talent - med en søppeltømmer? Vel... da synes jeg du skal tåle å bli sett på som rar.

Jeg har selv vunnet priser og stipender og fått en god dose anerkjennelse for mitt talent. Jeg vet hvor krevende det har vært, og blir da selvfølgelig imponert når jeg ser andre prestere på områder jeg vet det kreves mye dedikasjon. Men det som virkelig gjør meg imponert, er når et menneske klarer å oppnå suksess - men samtidig beholde gode verdier. Ydmykhet, respekt, godhet, hjertevarme. Tar av meg hatten for slike folk.

Anonymkode: 34e90...914

• Liker 5
  • Nyttig 10
Skrevet
Majer skrev (14 minutter siden):

Når jeg møter noen som eksempelvis har vunnet VM medalje eller er en kjent musiker oppfører jeg meg som med andre folk. Jeg blir rett og slett ikke imponert. Vedkommende har bare funnet en ting hen er flink i og dedikert masse tid til det. Blir veldig likt som en søppeltømmer med 40 års erfaring. Folk reagerer over hvor lite jeg synes å bry meg og det kan skape en noe ubehagelig stemning. Hvordan unngå det?

For at jeg skal bli imponert må man kunne noe utover jobben. Jeg blir mye mer imponert over roeren som også kan spille harpe, legen som kan snakke 7 språk eller gartneren som kan alt om dinosaurer.

Da er det vel bare ikke din interesse. Jeg er heller ikke fan av det med å legge all innsats i én ting, men jeg ser ikke noe galt i at en annen person gjør det. At noen er veldig flinke i én ting betyr heller ikke automatisk at de ikke har noen andre interesser, og OM det skulle være tilfellet, så er jo hjernen til ulike folk organisert på ulik måte, og noen har funnet sin nisje, og trives med det. Vi burde være fornøyd med at folk finner "sine" ting å gjøre, uansett om man ikke er imponert.

• Liker 3
Skrevet
Rosakatt skrev (14 minutter siden):

De lever sine liv som de vil, fordi de vil. At du ikke er imponert er jo ikke så ille?

Har du for store forventninger til andre? 

Bruker dette ofte å være et tema i livet ditt? Sånn står du ovenfor problemet med å måtte si at du er stolt over folk veldig mye? Om jeg ser en mann som hopper høyde på tv, sånn jeg blir jo imponert men det kommer ingen løpende for å spørre med hva jeg egentlig syns. Om jeg er imponert, om jeg ikke er imponert, har det noe å si?

Syns personlig det er greit å være imponert av noen da, unne dem en seier om den er liten eller stor.

Åsså Kommer jo aldri jeg til å vinne noen gullmedalje selv, så er jordnær til å tenke det var serriøse greier klapp klapp. Det er jo kjempe bra å dedikere tid og krefter til noe? 

Hva med de nært deg? Blir du imponert om kjæresten din foreksempel lagde en fin sang? 

Det som kan skje er at jeg er på et vors, så kommer det en kjendis og de rundt meg visker at jeg må gå bort og hilse. Hvorfor skal jeg gjøre det når jeg allerede sitter behagelig? Da er det mer naturlig at vedkommende kommer bort til meg. Sånn er det jo med alle andre. Det var bare et eksempel.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er veldig kynisk og relativt kald, til tider følelsesløs. 

Men de som investere så sinnsykt mye tid, energi og for å bli så sinnsykt godt i en ting, de står det faktisk respekt av. Også de som ‘bare’ havner på andre plass, ja selv sisteplass. Av og til er det relativ flaks som gjør at akkurat den personen vant den gangen, andre ganger er den personen jevnt over den faktisk beste.  I de aller fleste sporter er det mange som prøver å bli så gode. Og prestasjonen å bli kvalifisert til feks vm er utrolig vanskelig. 

Jeg har aldri fått anledning til å bli god i noe, jeg hadde noen naturlige talenter, men de fikk aldri utviklet seg pga steder vi har bodd ikke har hatt de idrettene, jeg ble aldri spurt om hva jeg ville gå på av aktivitet, ble plassert et sted og det var det. 

Det jeg ser går igjen hos mange av de som er gode, er at de har blitt hørt, det har blitt tilrettelagt for de fra foreldrenes side og de har også mange ganger selv tatt risiko for at barnet skal få gjøre det. 

Det er som oftest mye som skal klaffe for at man kommer langt i en idrett! 

Jeg blir også imponert over ‘vanlige’ folk, men da for andre ting. Det trenger ikke å gå på bekostning av de som er gode i idretter. Man kan bli imponert av flere ting.

Anonymkode: ec4b4...3d1

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Majer skrev (28 minutter siden):

Jeg ser poenget og er faktisk på en måte enig, samtidig som jeg må si at en del ting faktisk imponerer meg.

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Det som kan skje er at jeg er på et vors, så kommer det en kjendis og de rundt meg visker at jeg må gå bort og hilse. Hvorfor skal jeg gjøre det når jeg allerede sitter behagelig? Da er det mer naturlig at vedkommende kommer bort til meg. Sånn er det jo med alle andre. Det var bare et eksempel.

Du må jo ingenting, trodde det var mer en sånn imponert av tilfeldige folk, ikke at du er nødt til å gå bort å hilse? Folk er jo bare folk, kjendiser får mer oppmerksomhet men tviler på at de uansett vil at alle skal komme bort fordi de er det, eller kun fokusere på dem pågrunn av det de driver med bestandig. Eller noen vil kanskje? 

• Liker 1
Skrevet

Hvilke kriterier i flertall utmerker du deg i, ts?

Det er mye som ligger bak en høy prestasjon, selv om det "bare" er en slik prestasjon, eller bare innenfor ett felt. Det sier noe om personlige egenskaper og evner hos den personen, det sier noe om hvordan personen fungerer sammen med andre, det sier noe om hvordan en person lærer, vilje til å holde fokus på mål selv når det koster mye (tid, økonomi, praktisk, relasjonsmessig) m.m.

Jeg har ingen problemer med å bli imponert også over enkeltprestasjoner. Men mest blir jeg nysgjerrig på hvordan personen kom dit at den greide å prestere akkurat det, hvorfor den valgte akkurat det feltet, hva det er med det feltet som fascinerer personen nok til å bruke så mye tid på å bli bra i det den gjør. Min erfaring er at det ofte ligger gode historier, gjennomtenkte valg og refleksjoner bak.

Dessuten, personer som er villige til å jobbe så målbevisst for å oppnå noe, de har som regel også egenskaper til å gjøre det bra på andre områder, fordi de har viljen, gjennomføringsevnen og pågangsmotet. Spesielt spennende er det da å se hvordan slike unge personer velger å bruke livet sitt videre.

Hvis du hadde sett litt dypere i mennesker hadde du også oppdaget mer enn bare det overfladiske, ts.

Det er f.eks. dumt å beundre legen som kan syv språk hvis legen er en drittsekk mot både kollegaer og pasienter, eller rett og slett har brukt for mye tid på å lære seg språk til å ha oppdatert seg innen sitt fag...

Anonymkode: fe6b1...36c

• Liker 3
Skrevet
Majer skrev (7 minutter siden):

Hæ?

Anonymkode: 627ba...645

• Liker 2
Skrevet
Majer skrev (27 minutter siden):

Da regner jeg med du er mester i alt selv?

Jeg blir mye mer imponert over noen som faktisk er så deikerte at de blir sinnsykt gode i en ting, enn de som kun kan litt om alt.

De som er sinnsykt gode i en ting, er det som regel fordi de har satset alt på den ene tingen, og det er mye mer imponerende enn noen som er gjennomsnittelig god i flere ting.

For faktum er, skal du være god i alt blir du vanligvis aldri i nærheten av så god som de som satser alt på en ting.

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er du så opphengt i at kjendiser får oppmerksomhet?

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg anta at det er en smule sjalusi? Virker iværtfall spesielt hvor opphengt og «sur» du er på at kjendiser får oppmerksomhet :P 

Skjønner liksom ikke hvorfor det skal være så big deal. Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre.

• Liker 10
Skrevet

Er det egentlig målet til folk generelt, at du skal bli imponert over dem? Høres til de grader selvopptatt ut, egentlig.

Anonymkode: 29e32...ca9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (6 minutter siden):

Jeg blir mye mer imponert over noen som faktisk er så deikerte at de blir sinnsykt gode i en ting, enn de som kun kan litt om alt.

De som er sinnsykt gode i en ting, er det som regel fordi de har satset alt på den ene tingen, og det er mye mer imponerende enn noen som er gjennomsnittelig god i flere ting.

For faktum er, skal du være god i alt blir du vanligvis aldri i nærheten av så god som de som satser alt på en ting.

Vi trenger både de som blir "sinnsyk gode i en ting" og de som kan litt om alt.

Første gruppen blir spesialistene innen sine felt. De andre blir de som greier å se helheten og se hvordan ulike faktorer fra ulike felt vil påvirke hverandre, og dermed hva som vil være mest hensiktsmessig for helheten.

Vi trenger begge deler! :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi trenger både de som blir "sinnsyk gode i en ting" og de som kan litt om alt.

Første gruppen blir spesialistene innen sine felt. De andre blir de som greier å se helheten og se hvordan ulike faktorer fra ulike felt vil påvirke hverandre, og dermed hva som vil være mest hensiktsmessig for helheten.

Vi trenger begge deler! :)

Nettopp, dette 👆👍

• Liker 1
Skrevet (endret)
Majer skrev (20 minutter siden):

Du har lov til å si at "det er greit. Jeg blir her - er ikke veldig intetessert" da. Jeg har null interesse for fotball, så hvorfor skulle jeg ville snakke med en fotballstjerne? Hvis folk lurer, spør dem om de ville være like ivrige om det var en politiker, curling-kjendis, kjendis-frisør, klokke-guru etc. - et eller annet de er totalt uintetessert i. Har virkelig ikke opplevd at dette er noen big deal, for å være ærlig. 

Endret av katties
  • Liker 3
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (9 minutter siden):

Problemet er at da er du totalt spesialisert på ett felt. Ikke uvanlig, samfunnet har lagt opp til dette i lang tid. Sier ikke at det er noe galt i det, altså.

Men tidligere ble det sett på som bra å kunne mye forskjellig, og jeg tror nok det er bra for samfunnet med folk som kan mye forskjellig.

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (43 minutter siden):

Men da er det jo ikke så rart at andre reagerer, er det?

Det er nemlig ansett som svært uhøflig å stille folk man knapt har møtt nærgående spørsmål. Og om du skal finne ut om musikeren også er lokalmester i fele så må du jo spørre rimelig aggressivt, ja?

Hva er forresten du god på, ts? Er du noe tess på ski? Og kan du navnene på de fleste byene sør for Sahara? Kan du noe imponerende, utover altså å kartlegge fremmedes kunnskap på rappen? 

Anonymkode: 9a1b8...8eb

• Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (41 minutter siden):

Slik tenker jeg og. Jo Nesbø, f.eks, tenker jeg er helt utrolig, Siv. Økonom, (var) talentfull fotballspiller, er en god klatrer, dyktig musiker og låtskriver og først og fremst en av landets mest suksessrike forfattere, altså hvordan går det an å være så talentfull på så mange områder, jeg tar av meg hatten. I tillegg er det selvsagt veldig sympatisk med veldedighetsfondet hans. Det er flott å ha verdensrekord på 400 hekk, men jeg beundrer multitalentene.

Anonymkode: 19cf2...212

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...