AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg sliter med tvangstanker og har lenge hatt dette problemet. Jeg har gått til flere psykologer, men ikke fått den hjelpen som gjør at jeg kan bli fri fra disse tankene. Mine tvangstanker går veldig mye ut på at hvis jeg for eksempel skal velge klær ut på jobb, så tenker «hvis jeg bruker denne genseren i dag, så vil det skje noe fælt på jobb, for eksempel at jeg får dårlig tilbakemelding eller noe sånt» eller så er jeg på butikken og tenker «hvis jeg kjøper akkurat dette produktet så vil det skje noe fælt hjemme, for eksempel at noen blir syke» og mange andre lignende situasjoner. Til og med da jeg velger sokker jeg skal ha på meg om morgen så tenker «hvis jeg går for disse, så vil det skje noe fælt» jeg prøver å slutte å tenke slikt, da det er veldig slitsomt. Men jeg klarer ikke å slutte er så sliten av disse tankene, vil bare leve et liv uten disse! Anonymkode: 5300b...77f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Konfronter tankene og ikke lytt på dem. Gjør det motsatte av hva dem sier. Vet dette er lettere sagt enn gjort, men det er veien å gå. Anonymkode: 17ff5...9fa
Gjest elindus Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med tvangstanker og har lenge hatt dette problemet. Jeg har gått til flere psykologer, men ikke fått den hjelpen som gjør at jeg kan bli fri fra disse tankene. Mine tvangstanker går veldig mye ut på at hvis jeg for eksempel skal velge klær ut på jobb, så tenker «hvis jeg bruker denne genseren i dag, så vil det skje noe fælt på jobb, for eksempel at jeg får dårlig tilbakemelding eller noe sånt» eller så er jeg på butikken og tenker «hvis jeg kjøper akkurat dette produktet så vil det skje noe fælt hjemme, for eksempel at noen blir syke» og mange andre lignende situasjoner. Til og med da jeg velger sokker jeg skal ha på meg om morgen så tenker «hvis jeg går for disse, så vil det skje noe fælt» jeg prøver å slutte å tenke slikt, da det er veldig slitsomt. Men jeg klarer ikke å slutte er så sliten av disse tankene, vil bare leve et liv uten disse! Anonymkode: 5300b...77f åh kjenner meg veldig igjen i tvangstanker. Har selv gått i terapi for det. Anbefaller på det sterkeste og meditere eller bruke asmr, styrketrene eller gå turer. Hva som helst som kan få deg å roe deg ned. Samme når du får tvangstankene prøve å gjore det en gang og sen stillr spørsmål hva er det verste som kan hende? eller si til deg selv nå har jeg sjekket det er ok høyt ut. Prøve sakte å bryte et mønster. Prøv også å finne triggers, kan det vare at du har dårlig tid eller er mer stresset, eller at du har sett noen krangle på tvn eller noe som har skjedd som trigger tankene å bli værre. Prøv også å tenke mer logisk iblandt:) ditter tvange i kroppen kan du fex puste dypt 3 ganger og prøve igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 Veldig enkelt å si, veldig vanskelig å gjennomføre; ta på deg klærne likevel! Når du har gjort det lenge nok skjønner hjernen at det bare var tull, og du kan komme deg videre. Har du noen som står deg nær og du stoler på? Da kunne du ha snakket med de om at i dag ville jeg ikke ha på denne genseren på grunn av er redd «det» skal skje, men at jeg tok på den likevel. Så kan de være der å passe på deg. Anonymkode: d83e7...3f8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Du må utfordre tankene og ta på deg de klærne tankene sier du ikke skal. Og så erfare at ingenting fælt skjer. Gir etter for dem så blir de bare værende, evt enda sterkere. Anonymkode: 5ea3f...c1e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 Du må bare skjerpe deg og ta det på deg alikevell. Ulykker etc har ingenting med hva folk tar på seg🙄 Anonymkode: 30d1f...e7f
WilhelmineAmalie Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 Når de tankene kommer så burde du ta på deg de klærne eller handle de matvarene som tvangstankene sier du må unngå. Du kommer til å oppleve ubehag og angsten vil øke, men jo mer du går imot, jo mindre mater du angsten. Angsten og tvangstankene vil dempe seg etter hvert som du står imot.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg fant meg en psykolog som jobbet mye innenfor ocd feltet og ble så og si frisk etter timer der. Men mye jobbing med seg selv. Finnes vel også medisiner mot ocd. Anonymkode: 12f7f...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå