AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Del Skrevet 1. oktober 2023 Noen som vet hvordan dette funker og hva slags gradering som gjelder? Hvor bra må en blastocyst være for at det skal være verdt å fryse ned? Jeg har vært gjennom IVF på Rikshospitalet og fikk dyrket fram 4 blastocyster. Ett som visstnok var perfekt og som jeg ble gravid på, men som dessverre endte i MA. Og tre «gode» som ble fryst ned. To 5 dagers og ett 6 dagers. Har bare den ene 6 dagers igjen. Antar den var av dårligst kvalitet. Skulle gjerne visst hvor dårlig.. prøvde å spørre en gang, men de er så travle på riksen. Fikk bare et raskt svar om at «vi fryser kun ned det som er av god nok kvalitet». Deeet skjønner jeg jo. Men skulle gjerne visst hvor stor forskjell det er på den perfekte jeg fikk satt inn først og den siste vi har igjen på frys nå. Anonymkode: 4ba52...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Del Skrevet 2. oktober 2023 Hvis dem har troa på st det kan bli graviditet ut av det egget så fryses det ned. Stol på legene der, det er di som vet best. Anonymkode: d6c3c...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Del Skrevet 2. oktober 2023 https://www.sensiblesurrogacy.com/quality-grade-of-embryos/ Jeg fikk samme svar som deg da jeg spurte om gradering og jeg tror det er fordi de fryser ganske dårlige egg. Kanskje for å bruke opp forsøkene, vet ikke. Anonymkode: d2e28...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg vet ikke så mye om gradering og hva de fryser og ikke, men fikk bare til svar at de (hos min klinikk) kun fryser egg de har stor tro på at vil utvikle seg videre og kan bli til graviditeter. Ved mitt uttak ble alle befruktet og alle utviklet seg videre til dag 5, men når de skulle fryses valgte de vekk 2 egg som var noe dårligere utviklet enn de andre, med litt tregere utvikling. Hva det vil si spurte jeg lite om. Har blitt gravid på 5 av 7 innsett, men gått galt før uke 12. Anonymkode: 45ee4...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Del Skrevet 2. oktober 2023 Har du fått faktisk gradering fra sykehuset eller sier de bare «perfekt», «god» osv? Mine tre første innsett ved st Olavs ble jeg fortalt var «perfekt», det var da man fremdeles fikk bilder av dem. Venninna mi som er embryolog tok en titt på bildene, og ifølge henne var de helt ok, men et stykke unna det de ville kalt perfekt. Menneskelig vurdering er nå en gang full av ujevnheter. Og erfaringsmessig kan sykehusene finne på å si at alt er perfekt for at ikke pasienten (i mangel på bedre ord) skal bekymre seg. Det blir barn av «dårlige» blastocyster og. Heldigvis 😃 Anonymkode: db781...046 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du fått faktisk gradering fra sykehuset eller sier de bare «perfekt», «god» osv? Mine tre første innsett ved st Olavs ble jeg fortalt var «perfekt», det var da man fremdeles fikk bilder av dem. Venninna mi som er embryolog tok en titt på bildene, og ifølge henne var de helt ok, men et stykke unna det de ville kalt perfekt. Menneskelig vurdering er nå en gang full av ujevnheter. Og erfaringsmessig kan sykehusene finne på å si at alt er perfekt for at ikke pasienten (i mangel på bedre ord) skal bekymre seg. Det blir barn av «dårlige» blastocyster og. Heldigvis 😃 Anonymkode: db781...046 Det er nok derfor, men mange av oss pasienter blir beroliget av fakta uansett om faktaen er mindre god enn løgnen. Når de ikke sier graderingen men bare sier at de ikke fryser det som ikke er godt nok så er det DA sånne som meg blir usikre. Hvorfor holder de til ake informasjon her? Er det virkelig sååå dårlig at de ikke engang vil oppgi graderingen? Anonymkode: d2e28...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er nok derfor, men mange av oss pasienter blir beroliget av fakta uansett om faktaen er mindre god enn løgnen. Når de ikke sier graderingen men bare sier at de ikke fryser det som ikke er godt nok så er det DA sånne som meg blir usikre. Hvorfor holder de til ake informasjon her? Er det virkelig sååå dårlig at de ikke engang vil oppgi graderingen? Anonymkode: d2e28...f07 De holder nok ikke tilbake i formasjon sånn sett. Spør du spesifikt får du nok svar. Men de har ulike protokoller for hva de opplyser om og ikke fra klinikk til klinikk og utgitt gjerne ikke normalt sett informasjon som de aller fleste pasienter gjerne mangler kunnskap om. Graderingen vil kunne variere fra embryolog til embryolog og ytterst få av oss vanlige dødelige har kunnskap om hva de ulike graderingene betyr. Samt at det kan like gjerne bli barn av ett "godt" embryo som ett "perfekt". De setter jo som oftes inn det "beste" først, men man kan like gjerne ende opp med å bli gravid på ens siste innsett.. Anonymkode: 45ee4...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg ville bare si at jeg ble gravid på det siste innsettet mitt. Jeg fikk 5 blasto, og i følge legene setter de inn de beste egget først. Det vil si jeg ble gravid på det egget legene hadde minst tro på! Som resulterte i baby:) ville ikke tenkt så mye på det! Anonymkode: 45a7e...4b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De holder nok ikke tilbake i formasjon sånn sett. Spør du spesifikt får du nok svar. Men de har ulike protokoller for hva de opplyser om og ikke fra klinikk til klinikk og utgitt gjerne ikke normalt sett informasjon som de aller fleste pasienter gjerne mangler kunnskap om. Graderingen vil kunne variere fra embryolog til embryolog og ytterst få av oss vanlige dødelige har kunnskap om hva de ulike graderingene betyr. Samt at det kan like gjerne bli barn av ett "godt" embryo som ett "perfekt". De setter jo som oftes inn det "beste" først, men man kan like gjerne ende opp med å bli gravid på ens siste innsett.. Anonymkode: 45ee4...277 Riksen holdt tilbake da jeg spurte spesifikt etter gradering. Og det er lett å finne info på nettet så det er ikke så vanskelig å forstå hva de ulike graderingene betyr. Men samma det nå, nå går jeg privat og har har fått vite hva alle blastoene er gradert som og jeg føler meg godt informert og beroliget. Anonymkode: d2e28...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #10 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Riksen holdt tilbake da jeg spurte spesifikt etter gradering. Og det er lett å finne info på nettet så det er ikke så vanskelig å forstå hva de ulike graderingene betyr. Men samma det nå, nå går jeg privat og har har fått vite hva alle blastoene er gradert som og jeg føler meg godt informert og beroliget. Anonymkode: d2e28...f07 Riksen ja.. Oppfatter fra mange at Riksen gjør ting akkurat som det passer dem, og helst i motvind fra de fleste andre 🙈 Jeg fikk opplyst graderingen på mine når de ble nedfrosset - offentlig. Står i journalnotatet om nedfrysningen. Men har aldri tenkt noe over det. Anonymkode: 45ee4...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du fått faktisk gradering fra sykehuset eller sier de bare «perfekt», «god» osv? Mine tre første innsett ved st Olavs ble jeg fortalt var «perfekt», det var da man fremdeles fikk bilder av dem. Venninna mi som er embryolog tok en titt på bildene, og ifølge henne var de helt ok, men et stykke unna det de ville kalt perfekt. Menneskelig vurdering er nå en gang full av ujevnheter. Og erfaringsmessig kan sykehusene finne på å si at alt er perfekt for at ikke pasienten (i mangel på bedre ord) skal bekymre seg. Det blir barn av «dårlige» blastocyster og. Heldigvis 😃 Anonymkode: db781...046 TS her. ikke fått faktisk gradering nei. Men jeg husker det første ferskforsøket veldig godt. Tror det var to embryologer i rommet og jeg husker godt hvordan de gjentok flere ganger at «dette er virkelig en helt perfekt blasto». «Så har du også to andre gode som vi velger å fryse ned, i tillegg til et tredje som vi ønsker å følge med på en dag til. Vi fryser trolig ned det også».. var vel ordrett dette som ble sagt. De har nok ikke tid til å innlede lange diskusjoner og forklaringer heller. Får inntrykk av at de virkelig har det travelt hver gang jeg er der. Anonymkode: 4ba52...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 8.49): https://www.sensiblesurrogacy.com/quality-grade-of-embryos/ Jeg fikk samme svar som deg da jeg spurte om gradering og jeg tror det er fordi de fryser ganske dårlige egg. Kanskje for å bruke opp forsøkene, vet ikke. Anonymkode: d2e28...f07 TS her igjen. Om noen lurer på dette med gradering på riksen så har jeg i dag vært på ul-kontroll og spurt enda en gang om kvalitet og eksplisitt om gradering. Har fått bekreftet at det perfekte embryoet jeg fikk satt inn først hadde «toppscore» 5AA. Det endte altså i graviditet, men dessverre MA i uke 6-7. De to neste jeg fikk satt inn (frys), var 5AB og det siste vi har igjen er 6AB. Ut fra tabellen det linkes til over så slår jeg meg til ro med at kvaliteten ihvertfall har vært veldig god og god på det som har blitt fryst ned hos meg. Anonymkode: 4ba52...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #13 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 8.49): https://www.sensiblesurrogacy.com/quality-grade-of-embryos/ Jeg fikk samme svar som deg da jeg spurte om gradering og jeg tror det er fordi de fryser ganske dårlige egg. Kanskje for å bruke opp forsøkene, vet ikke. Anonymkode: d2e28...f07 Forsøkene brukes jo ikke opp raskere ved å fryse dårlige egg. Tvert imot. Et forsøk regnes som uttak og innsett - altså innsett av alt man fikk ut som kan brukes. Du får satt inn flere til sammen på de 3 forsøkene hvis det fryses ned flere per forsøk. Anonymkode: b930d...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #14 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Forsøkene brukes jo ikke opp raskere ved å fryse dårlige egg. Tvert imot. Et forsøk regnes som uttak og innsett - altså innsett av alt man fikk ut som kan brukes. Du får satt inn flere til sammen på de 3 forsøkene hvis det fryses ned flere per forsøk. Anonymkode: b930d...b7e Nei, for hvis de dyrker til dag 5 blastoer så vil mange oppleve å ikke få innsett fordi alle eggene dør = ikke et brukt forsøk. Det er også mye mer omfattende med uttak enn fryseinnsett. Derfor setter de inn 2-dagers for å få unna folk. Anonymkode: d2e28...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #15 Del Skrevet 18. november 2023 Offentlig eller privat - spiller liten rolle. De vil jo ha best mulig egg når de setter inn. Får man bare ut dårlige egg og det ikke blir innsett har man ikke brukt 1 forsøk. De setter inn ferske egg ved dag 2 eller 3 - det varierer litt.. og de utvikler jo disse videre til dag 5 for å nettopp kunne luke ut dårlige egg før nedbryting. De eggene som stopper opp før nedfrysning ville mest sannsynlig heller ikke fortsatt veksten i livmor - aka dårlige egg blir silt ut, og egg som da har klart seg til dag 5 har kommet igjennom alle viktige utviklingssteg. Hvis en fertilitetsklinikk benytter dårlige egg bare får å få brukt opp forsøkene til en pasient, så burde ikke den klinikken drives videre. Det er jo 100% mot sin hensikt. Anonymkode: 45ee4...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 20. november 2023 #16 Del Skrevet 20. november 2023 On 11/18/2023 at 10:32 PM, AnonymBruker said: Nei, for hvis de dyrker til dag 5 blastoer så vil mange oppleve å ikke få innsett fordi alle eggene dør = ikke et brukt forsøk. Det er også mye mer omfattende med uttak enn fryseinnsett. Derfor setter de inn 2-dagers for å få unna folk. Anonymkode: d2e28...f07 Tror ikke noe på dette. Jeg fikk genuint inntrykk av at riksen brydde seg om oss og ville at vi skulle lykkes. De dyrket alle embryoene våre til dag 5, men kun fordi det var mange nok til å risikere det. Mange embryo klarer seg bedre i livmoren enn på laben - Derfor setter de inn på dag 3 dersom det ikke er mange nok egg til å ta sjansen på å dyrke dem helt til dag 5. Man vil vel ha innsett? Eller tenker du at det ville vært bedre å dyrke alle til dag fem uansett, før innsett av ferskt embryo? Og heller få nytt uttak dersom alle døde? Hvem ønsker å utsette seg for de hormonene igjen og igjen forgjeves… Hvis kvinnens alder er høy og hun får ut få egg blir det som regel ikke noe «bedre» neste runde heller? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #17 Del Skrevet 20. november 2023 sommerfugl154 skrev (1 time siden): Tror ikke noe på dette. Jeg fikk genuint inntrykk av at riksen brydde seg om oss og ville at vi skulle lykkes. De dyrket alle embryoene våre til dag 5, men kun fordi det var mange nok til å risikere det. Mange embryo klarer seg bedre i livmoren enn på laben - Derfor setter de inn på dag 3 dersom det ikke er mange nok egg til å ta sjansen på å dyrke dem helt til dag 5. Man vil vel ha innsett? Eller tenker du at det ville vært bedre å dyrke alle til dag fem uansett, før innsett av ferskt embryo? Og heller få nytt uttak dersom alle døde? Hvem ønsker å utsette seg for de hormonene igjen og igjen forgjeves… Hvis kvinnens alder er høy og hun får ut få egg blir det som regel ikke noe «bedre» neste runde heller? 🤔 Det er veldig omdiskutert om man mister unormalt mange på vei mot blastocyst som ville klart seg i livmoren om de ble satt inn dag 2. Jeg ville dyrke til dag 5, fikk det ikke. Det er en grunn til at det dyrkes til dag 5 utenfor det offentlige og der ikke det offentlige betaler regningen, som i USA. Dyrker man lenger slipper man å sette inn dårlige embryoer som ikke ville klart seg uansett. Jeg vil heller ha en stimulering og dyrking til dag 5 med risikoen det medfører fremfor stadige innsett av dårlige egg som uansett ikke klarer seg og alle de følelsene som følger med. Nervøsitet, spenning, glede i forkant, så fortvilelse, maktesløshet og bunnløs sorg når det stadig blir negativt. Og all ventingen, ca 6mnd per innsett, med all frustrasjonen det medfører. Da er det bedre å øke sannsynligheten for å lykkes med innsettet mener jeg. Hadde jeg kunnet velge selv om vi skulle sette inn 2, 3 eller 5dagers så hadde det vært ett fett hva Riksen gjorde med andre, da kunne de som ønsket valgt å sette inn 2-dagers. Jeg ville det ikke fordi jeg følte de visste at det ikke var liv laget men de satte inn på tross av bedre viten. Nå har de endret rutiner og setter inn 3-dagers. De sa det var fordi det ga bedre sjanse per innsett. Det er vel så langt de får lov å dyrke av de som sitter med makta. De ansatte var opptatt av å lykkes, men ikke systemet. Anonymkode: d2e28...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venterpåregnbuen Skrevet 21. november 2023 #18 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er veldig omdiskutert om man mister unormalt mange på vei mot blastocyst som ville klart seg i livmoren om de ble satt inn dag 2. Jeg ville dyrke til dag 5, fikk det ikke. Det er en grunn til at det dyrkes til dag 5 utenfor det offentlige og der ikke det offentlige betaler regningen, som i USA. Dyrker man lenger slipper man å sette inn dårlige embryoer som ikke ville klart seg uansett. Jeg vil heller ha en stimulering og dyrking til dag 5 med risikoen det medfører fremfor stadige innsett av dårlige egg som uansett ikke klarer seg og alle de følelsene som følger med. Nervøsitet, spenning, glede i forkant, så fortvilelse, maktesløshet og bunnløs sorg når det stadig blir negativt. Og all ventingen, ca 6mnd per innsett, med all frustrasjonen det medfører. Da er det bedre å øke sannsynligheten for å lykkes med innsettet mener jeg. Hadde jeg kunnet velge selv om vi skulle sette inn 2, 3 eller 5dagers så hadde det vært ett fett hva Riksen gjorde med andre, da kunne de som ønsket valgt å sette inn 2-dagers. Jeg ville det ikke fordi jeg følte de visste at det ikke var liv laget men de satte inn på tross av bedre viten. Nå har de endret rutiner og setter inn 3-dagers. De sa det var fordi det ga bedre sjanse per innsett. Det er vel så langt de får lov å dyrke av de som sitter med makta. De ansatte var opptatt av å lykkes, men ikke systemet. Anonymkode: d2e28...f07 Jeg var gjennom mitt første forsøk ved Riksen i februar (var da 38 år gammel) og alle embryoene ble dyrket til blastocyst. Da de ringte om befruktning dagen etter egguttak sa de at det lå an til innsett på dag 5 (attpåtil i en helg), men om det skulle endre seg og de ikke skulle utvikle seg bra, så ville de ringe meg på dag 3 (noe de ikke gjorde). Av 5 befruktede egg, fikk jeg satt inn en fersk blastocyst og fikk 2 på frys. De 2 siste så de an til dag 6, fordi de lå litt etter, og de hadde da ikke utviklet seg bra nok til at de også kunne fryses. At Riksen ikke dyrker lenger enn 3-dagers stemmer altså ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå