AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg har etter corona drukket alt for mye. Kan gå lang tid uten at jeg drikker, av og til greier jeg å stoppe etter et par øl, men altfor ofte ender jeg opp på 3dager grøftefyll. Jeg har nå innsett at jeg må være totalt avholds da jeg ikke kan forutse om jeg greier å stoppe etter et par øl eller om det blir grøftefyll. Jeg skal på aa-møte til uken, men har satt opp en tynn plan for meg selv også; Belønne meg selv med noe jeg har lyst på 1.november dersom jeg ikke har drukket frem til da. Kjøpe en notatbok og skrive ned alle episoder jeg skammer meg over som har skjedd når jeg har vært full. Å det er endel, for å si det sånn. Jeg tror kanskje det kan være effektivt for jeg kjenner at når disse episode dukker opp i hodet mitt skyver jeg de fort vekk for det gjør vondt. Om jeg da tvinger meg selv til å skrive de ned så detaljert som mulig håper jeg at jeg skammer meg sånn at det hjelper og når lysten på alkohol kommer kan jeg ta frem denne boken å huske hvorfor jeg burde la være. Har også fortalt de rundt meg at jeg skal slutte å drikke. Høres dette lurt ut? Evt andre tips? Anonymkode: 2588c...c6d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Følg denne kanalen på reddit: r/stopdriking - kan ikke få anbefalt det nok! Masse gode tips der, og daglig inspirasjon. Skriv ned en motivasjonsliste: Hva blir bedre når du ikke drikker? Se på listen når det butter. Lykke til! Anonymkode: 0dfe4...069
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 r/stopdrinking skulle det være (skrivefeil). Anonymkode: 0dfe4...069
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 Takk for tips. Har ikke vært på reddit før, men gikk inn å kikket nå 👍 Anonymkode: 2588c...c6d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Finnes det forresten en lignende side på norsk? Evt kan jeg se på det som en ypperlig anledning til å bli bedre i engelsk 😅 Anonymkode: 2588c...c6d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 Hurra! Jeg kjenner deg ikke, men jeg er glad i en som drikker for mye og vet at forholdet til alkohol kan være veldig komplisert. At du har bestemt deg for å slutte er fantastisk! Jeg har lest litt om å slutte å drikke, og det virker som om det er tre ting som er viktige for de som får det til. 1) Å ha et fellesskap med andre som har samme utfordringer. 2) Å ha en pågående samtale og evaluering med seg selv om hvordan og hvorfor slutte. 3) Å lære om alkohol og effekten av den generelt. Det ser ut som om du er på god vei til å dekke opp alle tre med aa, Reddit og å skrive. Og hvis det skulle vise seg at det ikke går på første forsøk, vær så snill og ikke gi opp eller tenk at du er et håpløst tilfelle. Tenk heller at du skal skaffe deg selv mer hjelp og lage enda bedre støtte rundt deg for å få til det du vil. Det er ditt ansvar slutte å drikke, men det betyr ikke at du må gjøre det i et vakum. Forresten, er du glad i å gjøre noe annet? Trene eller noe sånt? Når du tar bort noe fra livet kan det være lurt å fylle på med noe annet så du ikke «får plass» til det du tar bort. Det hjelper meg i alle fall til å ikke drikke når jeg har en plan for noe fint dagen etter som krever at jeg er i form og ikke bakfull. Anonymkode: 773ba...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå