Gå til innhold

Oppussing - støv, støy og opptakt til nabotvist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en liten leilighetsblokk, og eier av leilighet over bytter ut gulv. Dette holder han på med fra tidlig på morgen til sent på kvelden, hver dag inkludert helger, uten å ha gitt noe varsel om når han skulle begynne eller når han regnet med å være ferdig. Irriterende nok, men føler jeg kan leve med det om det betyr at han blir ferdig tidligere.

Men nå har han begynt å sage opp gulvplanker på balkongen, og støvet har begynt å regne ned på min balkong. Det er jord og trestøv på rekkverk og møbler. Jeg skal opp og snakke med ham i morgen, men han har virket ganske lite forståelsesfull så langt, så regner ikke med at han kommer til å flytte sagen bare fordi jeg kommer og klager. Er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan gå fram? Har aldri vært borti denne situasjonen før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har min største medfølelse, men desverre ingen sak.. 

Sålenge han holder på i tidsrommet 07:00-23:00 og ikke på søndager, så kan han bråke inne i sin egen leilighet. 

Anonymkode: c841c...a62

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har min største medfølelse, men desverre ingen sak.. 

Sålenge han holder på i tidsrommet 07:00-23:00 og ikke på søndager, så kan han bråke inne i sin egen leilighet. 

Anonymkode: c841c...a62

Det stemmer selvsagt ikke. Det er som regel egne regler for instrimenter som bærer bass, som feks gitar og piano, og definitivt oppussing.

Mellom 07-23 er det rom for bråk, det betyr ikke at naboer kan holde fest til 23 hver kveld, det betyr at det i blant bråker litt etter 22 eller 22.30, ikke hele tiden.

Ts, han skulle ha lagt beskyttelse på sin veranda så ikke dritten faller ned til deg, hvem styrer blokka di? Klag dit. 

Anonymkode: df64e...db7

• Liker 2
Skrevet

Sitter med samme situasjon her. Bortsett fra sagen da. Har vært banking idag, søndag fra kl 14 ca til 22. Nå tar ikke jeg søndagsfriden så veldig hellig, men fy fader så irriterende det er. Det sitter langt inne å ringe politiet til tross for at jeg vet at det hadde vært innafor å gjøre det. Jeg har et annet valg, og det er at jeg kan ta kontakt med eier av leiligheten som naboen leier (hvorfor gjør man så mye oppussing av en leilighet man leier??!), eller ta det opp med styret. Men jeg håper egentlig bare at han blir ferdig snart. Har ikke tid og energi til å drive en konflikt. 

Anonymkode: ed7fc...024

Skrevet
Nabo1 skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i en liten leilighetsblokk, og eier av leilighet over bytter ut gulv. Dette holder han på med fra tidlig på morgen til sent på kvelden, hver dag inkludert helger, uten å ha gitt noe varsel om når han skulle begynne eller når han regnet med å være ferdig. Irriterende nok, men føler jeg kan leve med det om det betyr at han blir ferdig tidligere.

Men nå har han begynt å sage opp gulvplanker på balkongen, og støvet har begynt å regne ned på min balkong. Det er jord og trestøv på rekkverk og møbler. Jeg skal opp og snakke med ham i morgen, men han har virket ganske lite forståelsesfull så langt, så regner ikke med at han kommer til å flytte sagen bare fordi jeg kommer og klager. Er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan gå fram? Har aldri vært borti denne situasjonen før.

Borettslaget eller sameiet i en blokk skal ha et meget detaljert reglement for hva som er og ikke er lov. Les det. Be naboen din lese og følge det. Ignorerer han det? Kontakt styret i sameiget/borettslaget og be dem iverksette tiltak.

Type regler er «det er ikke lov med annet enn elektrisk grill på balkonger» og «det er ikke lov å holde husdyr i blokken» og «det er ikke lov å foreta seg noe på balkongen som påregnelig medfører at balkongene under blir utsatt for skitt» (som å riste tepper, kappe, etc). Og «det skal være stille etter 22 alle dager» Slike regler har man fordi folk flest kan forventes være lite oppegående nok til at det er behov for slike regler. Har ikke blokken slike regler? Flytt. Og ikke flytt inn i en ny blokk uten meget presise regler, og meget god vilje til å håndheve dem.

Anonymkode: 2dd03...980

• Liker 2
Skrevet

1. Du har snakket med han før, henvend deg derfor til styret. Ta bilder av det som er skjedd til dokumentasjon og legg ved i en evt mail til styret. Be de snakke med han og at han må sørge for å dekke til slik at du ikke får slikt ned til deg. Og finne ut når han regner med å være ferdig. 

Han skal ikke kunne holde på helt til kl 23 på kveld, og det bør forventes at arbeidet slutter innen en viss tid på kveld hverdager og lørdag, samt at det kun er stille arbeid som maling etc på søndager. Ellers er oppussingsarbeid noe man må regne med skjer noen ganger, men selv da skal det taes visse hensyn til naboer. Særlig om det pågår over flere dager med mye støy og sjenanse.

2. I mellomtiden dekker du til din egen veranda for å hindre at det kommer mer.

Anonymkode: 3d8a6...f3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...