AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Fordeler og ulemper med begge deler? Hvis du hadde stått fritt til å velge - hva ville du valgt? Mine tanker: Det positive med turnus er at man kan få en del fri, både ukedager og formiddager, og gjøre unna ting man ikke rekker ellers. Det negative er at man må jobbe til alle døgnets tider, helger, jul, nyttår, 17.mai. Dette mot relativt dårlig godtgjørelse. Det positive med 8-16 jobb er at man alltid har fri på ettermiddagene og dermed ikke går glipp av barnas fotballkamper for eksempel. Man kan ha en normal døgnrytme, og har fri hver helg og hver julaften. Det negative er at man kan ende i "hamsterhjulet" hvor dagene bare går i ett, samt at alle gjøremål må tas på ettermiddag eller i helg. Vet ærlig talt ikke hva som er best og verst. Andre? Anonymkode: e49e7...116
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Hva ville du valgt og hvorfor skulle det selvsagt stå. Anonymkode: e49e7...116
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Foretrekker 7-15 med fleksitid. Hadde aldri frivillig valgt turnus. Bare alle trådene her inne om barnløse som må jobbe alle høytider er nok til å styre unna. Anonymkode: 75bdd...464 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Foretrekker 7-15 med fleksitid. Hadde aldri frivillig valgt turnus. Bare alle trådene her inne om barnløse som må jobbe alle høytider er nok til å styre unna. Anonymkode: 75bdd...464 Hva jobber du med når du har fleksitid? Anonymkode: e49e7...116
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Som singel og uten andre forpliktelser enn meg selv så er turnus egentlig greit. Jeg liker å kunne jobbe ugunstige tider for å ta meg fri på mer gunstige tider og gjøre andre ting. Har jeg feks en kveldsvakt så slipper jeg å måtte stå opp grytidlig, rekker gjerne en tur på treningssenteret uten at det er mange andre der osv. Jobber jeg helg kan jeg ta meg fri på hverdager og reise vekk når ting er billigere. I tillegg så er jo kveld, helg og natt bedre betalt. Anonymkode: 3b368...4c2 5
lille_fiol Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg har prøvd begge deler. Foretrekker en vanlig 8-16 jobb, fordi jeg ønsker å se samboer,familie og venner. Og fordi en jevn døgnrytme er bedre for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva jobber du med når du har fleksitid? Anonymkode: e49e7...116 Kontorarbeid. I tillegg til fleksitid er det også viktig for meg med stor frihet rundt valg av ferier. Jeg vil kunne bestille ferie uten å måtte vente til sommeren og ferielister er lagt for alle. Anonymkode: 75bdd...464
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som singel og uten andre forpliktelser enn meg selv så er turnus egentlig greit. Jeg liker å kunne jobbe ugunstige tider for å ta meg fri på mer gunstige tider og gjøre andre ting. Har jeg feks en kveldsvakt så slipper jeg å måtte stå opp grytidlig, rekker gjerne en tur på treningssenteret uten at det er mange andre der osv. Jobber jeg helg kan jeg ta meg fri på hverdager og reise vekk når ting er billigere. I tillegg så er jo kveld, helg og natt bedre betalt. Anonymkode: 3b368...4c2 Kan legge til en ting til ved innlegget mitt - jeg bryr meg egentlig nokså lite om høytider som jul og påske. Synes egentlig julemiddager med familen er noe stress og er greit å tjene ekstra fremfor å stresse med alskens familiesamlinger. Anonymkode: 3b368...4c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 8-16 med fleksitid. Kunne aldri hatt en jobb hvor jeg MÅ være på plass på slaget og hvor jeg ikke kunne styre egen arbeidstid i stor grad selv. Anonymkode: b3d30...81e
Knirke Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 (endret) Det kommer jo an på hva man jobber med, men siden du spør på den måten (at det er et reelt valg) regner jeg med det gjelder helse. Ulempen der er at det er latterlig dårlig betalt å jobbe kun dagtid, så der ville jeg gått for turnus, uten tvil. Men du har tydeligvis barn? Da er det dessverre kun 8-16 som gjelder. Personlig har jeg prøvd flere varianter og hater 8-16 som pesten. Stå opp tidlig, rushtid, matpakke, aldri ha noen energi på kvelden, fritiden spist opp av husarbeid, helge-mas (fordi men MÅÅÅÅÅ finne på noe), svinedyre ferier med fulle flyplasser fordi hele landet har ferie på nøyaktig samme tid. Etc... Har i tillegg en hytte som ligger avsides til, og det nytter ikke å dra dit på en helg. Jeg jobber rotasjon 1:1 (1 dag jobbet = 1 dag fri). Per i dag er det det som funker best for meg. Har samboer, men ikke barn. Endret 1. oktober 2023 av Knirke 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 8-16 jobb med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Er vel det jeg har nå. Anonymkode: d7106...a80
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg liker turnus. Går tredelt. Godt betalt med ukurante vakter. Er en natteravn, og hater å stå tidlig opp. Mye fri. Har foreksempel fri når ungene har høstferie. Julaften er det alltids noen som vil bytte. Har store barn, og det funker fint for oss. Anonymkode: 8abfa...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordeler og ulemper med begge deler? Hvis du hadde stått fritt til å velge - hva ville du valgt? Mine tanker: Det positive med turnus er at man kan få en del fri, både ukedager og formiddager, og gjøre unna ting man ikke rekker ellers. Det negative er at man må jobbe til alle døgnets tider, helger, jul, nyttår, 17.mai. Dette mot relativt dårlig godtgjørelse. Det positive med 8-16 jobb er at man alltid har fri på ettermiddagene og dermed ikke går glipp av barnas fotballkamper for eksempel. Man kan ha en normal døgnrytme, og har fri hver helg og hver julaften. Det negative er at man kan ende i "hamsterhjulet" hvor dagene bare går i ett, samt at alle gjøremål må tas på ettermiddag eller i helg. Vet ærlig talt ikke hva som er best og verst. Andre? Anonymkode: e49e7...116 Helt klart 8-16. Å jobbe turnus når man har barn fatter jeg ikke at noen vil. Man går jo glipp av store deler av barnas oppvekst fordi man må jobbe. Å ha fri en random onsdag i oktober veier ikke opp for å gå glipp av juleaften med barna mine. Derfor kunne jeg aldri jobbet turnus. Anonymkode: 5f8a6...3e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 Har aldri jobber turnus selv, men kontor med kjernetid mellom 10-14, så bra fleksibelt, og mulighet for hjemme kontor. Det ser for meg ut som om de som jobber turnus har mest fritid og overskudd. Har en venninne nå som har sluttet med skift, og jobber dag. Hun er helt knust, fordi om hun har en del fleksibilitet i dag jobben. Hun sier selv hun aldri har tid til noe lenger. Turnus er ikke aktuelt for meg, men tenker at en viss turnus jobb er gunstig for de fleste. Anonymkode: a9c33...130
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som singel og uten andre forpliktelser enn meg selv så er turnus egentlig greit. Jeg liker å kunne jobbe ugunstige tider for å ta meg fri på mer gunstige tider og gjøre andre ting. Har jeg feks en kveldsvakt så slipper jeg å måtte stå opp grytidlig, rekker gjerne en tur på treningssenteret uten at det er mange andre der osv. Jobber jeg helg kan jeg ta meg fri på hverdager og reise vekk når ting er billigere. I tillegg så er jo kveld, helg og natt bedre betalt. Anonymkode: 3b368...4c2 Ja + at man kan handle når det er lite folk i butikken, slippe å skynde seg for man skalrekke "det og det". Slippe å stampe i rushtrafikk til og fra jobb o.l. Man kan evt. jobbe inn lit overtid, og ta ut i fridager så man kan sy i hop en skikkelig langfri eller bytte internt med kolleger. Mange muligheter, og jeg synes røde dagr er veldig godt betalt. Så selv om noen skift kan vær slitsomme nok, er det verdt det. Jeg vil aldri tilbake til Man. - Fre. Anonymkode: 657a3...447 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foretrekker 7-15 med fleksitid. Hadde aldri frivillig valgt turnus. Bare alle trådene her inne om barnløse som må jobbe alle høytider er nok til å styre unna. Anonymkode: 75bdd...464 Her også. 7-15 med hjemmekontor i tillegg. Mye frihet da, og jeg har fri hver eneste røde dag! Elsker at barna mine alltid får ha begge foreldrene hos seg hver eneste julaften. Og siden jeg er ferdig 15.00(ofte tidligere også siden jeg har fleksitid og derfor kan jobbe litt på kveld eller helg), har jeg alltid middagen klar til barna og mannen kommer hjem. Trives svært godt med det. Anonymkode: a058e...255
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 Foretrekker turnus. Driter i høytider, så gjør meg ikke noe å jobbe røde dager. Har ikke barn. Anonymkode: 35f6e...430
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordeler og ulemper med begge deler? Hvis du hadde stått fritt til å velge - hva ville du valgt? Mine tanker: Det positive med turnus er at man kan få en del fri, både ukedager og formiddager, og gjøre unna ting man ikke rekker ellers. Det negative er at man må jobbe til alle døgnets tider, helger, jul, nyttår, 17.mai. Dette mot relativt dårlig godtgjørelse. Det positive med 8-16 jobb er at man alltid har fri på ettermiddagene og dermed ikke går glipp av barnas fotballkamper for eksempel. Man kan ha en normal døgnrytme, og har fri hver helg og hver julaften. Det negative er at man kan ende i "hamsterhjulet" hvor dagene bare går i ett, samt at alle gjøremål må tas på ettermiddag eller i helg. Vet ærlig talt ikke hva som er best og verst. Andre? Anonymkode: e49e7...116 Absurd spørsmål…. Trenger faktisk ikke svare på det, tror du vet svaret selv Anonymkode: 9e9e2...bd7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 Foretrekker absolutt 8-16. Ble dritt lei av å jobbe helg, natt og helligdag. Anonymkode: 0dc3f...46a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg er singel og barnløs, men ønsker meg allikevel en "vanlig" 8-16 jobb. Kjenner at jeg ønsker både kvelder og helger fri, samt høytider. Føler jeg har jobbet nok juler og påsker og sånn. Vil ha mer kvalitetstid til meg selv og venner. Selv om kveld+helg+høytider gir mer penger, så er det andre ting i livet enn penger også. Nærmer meg 50 og vil ha et litt roligere tempo rett og slett. Så nå søker jeg bare dagjobb og håper det dukker opp noe snart Anonymkode: ff593...c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå