AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Altså hvis du blir påkjørt av en av disse helvetes apekattene, da er det 100% deres feil ved alle tilfeller, så lenge det er på fortauet? Google sier ikke mye utenom dette: §18.3: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Anonymkode: 0e072...ee5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Går bevisst midt i fortauet slik at de må bremse ned. Noen av disse tullingene ligger over 20km/t på fortauene der jeg bor. Anonymkode: 90df7...8d0 2
Gjest mirjia Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Ja, det stemmer sånn ca. Selv om ingenting heter "100% ved alle tilfeller" i jussen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 De skal som du skriver kjøre i tilnærmet gangfart, men det ser vi jo alle at ikke skjer. Mange av påkjørsler med elsparkesykkel ender også med at føreren stikker av. For bilister er det streng straff for dette, men virker ikke som elsparkesyklister tas på samme måte. Og de virker å i mye større grad synes det er greit å bryte regler og stikke av. Det er ganske utrolig at motoriserte kjøretøy får dure rundt på fortau i det hele tatt. De fleste andre hovedsteder har forbud på fortau. Gjelder oftest også syklister. Anonymkode: 6b0c5...79b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Syklet de i tilnærmet gangfart da? Anonymkode: c7c9b...d8f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Digresjon fra min side men når kjenner jeg tre stykker som har havnet på sykehus med brukte ankler og bein takket være disse jævla "sparkesyklene". Forstår ikke at de skal ha lov til å kjøre på fortau i det hele tatt, er jo ikke plass til oss gående lenger. Og gud forby at jeg er ute å triller barnevogn og vil inn på et senter for da er det stappa fullt med sparkesykler utenfor. Eldre og de i rullestol sliter og for de kommer jo ikke forbi med gåstol og større rullestoler, vanskelig for de å flytte disse greiene og. Er så sykt oppgitt, ja og så ser det ut som en jævla parkeringsplass utenfor huset her for folk slenger fra seg dritten. Anonymkode: 38942...46f 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 Det som er synd, er at når det går langsomt med å stramme inn på regler, så venner folk seg til å kunne kjøre hvor og hvordan de vil. Det kom forbud mot å kjøre flere på en, men det bryr folk seg fint lite om. Det verste er egentlig å se foreldre som kjører rundt med små unger foran seg, eller endog oppå skuldrene. De samme folkene sikrer sannsynligvis barna i bil. Anonymkode: 6b0c5...79b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Det er ikke lett for oss syklister, i vegbanen er vi i veien for bilister som skal fort fram og på fortauet er vi i veien for fotgjengere som skal sakte fram. Vi sykler 20-40 km/t, burde vi slutte med denne miljøvennlige og helsebringende aktiviteten og heller kjøre bil? Hvor kommer den erkenorske aggressiviteten fra? Jeg prøver å ta hensyn til alle og selv om det har blitt betraktelig bedre de siste femten/tjue åra, er det ikke uvanlig med slike ubehøvlede reaksjoner som fra ts. Heldigvis finnes det mange land i verden der det faktisk er helt normalt å være høflig og defensiv - steder jeg elsker å sykle. Anonymkode: 2579b...564 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke lett for oss syklister, i vegbanen er vi i veien for bilister som skal fort fram og på fortauet er vi i veien for fotgjengere som skal sakte fram. Vi sykler 20-40 km/t, burde vi slutte med denne miljøvennlige og helsebringende aktiviteten og heller kjøre bil? Hvor kommer den erkenorske aggressiviteten fra? Jeg prøver å ta hensyn til alle og selv om det har blitt betraktelig bedre de siste femten/tjue åra, er det ikke uvanlig med slike ubehøvlede reaksjoner som fra ts. Heldigvis finnes det mange land i verden der det faktisk er helt normalt å være høflig og defensiv - steder jeg elsker å sykle. Anonymkode: 2579b...564 Siden du kjører over ganghastighet og opp mot 40 km/t er du vel uansett ute i veien, så skjønner ikke hvorfor du svarer i denne tråden. Anonymkode: 90df7...8d0 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke lett for oss syklister, i vegbanen er vi i veien for bilister som skal fort fram og på fortauet er vi i veien for fotgjengere som skal sakte fram. Vi sykler 20-40 km/t, burde vi slutte med denne miljøvennlige og helsebringende aktiviteten og heller kjøre bil? Hvor kommer den erkenorske aggressiviteten fra? Jeg prøver å ta hensyn til alle og selv om det har blitt betraktelig bedre de siste femten/tjue åra, er det ikke uvanlig med slike ubehøvlede reaksjoner som fra ts. Heldigvis finnes det mange land i verden der det faktisk er helt normalt å være høflig og defensiv - steder jeg elsker å sykle. Anonymkode: 2579b...564 Det er faktisk enorme forskjeller på syklister. Noen er hensynsløse og selvopptatte, mens andre viser hensyn og kommer seg likevel fint frem. Hilsen syklist. Anonymkode: 191cd...6be 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi sykler 20-40 km/t Da har du jo ingenting på fortauet å gjøre har du vel. Anonymkode: 38942...46f 1
Vestlig Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da har du jo ingenting på fortauet å gjøre har du vel. Anonymkode: 38942...46f Problemet er jo typiske 50-soner med fortau og uten sykkelfelt. Da har syklistene «ingen sted å være», -bilistene vil ikke ha syklister i 30km/t i 50-sonen, og om en skal sykle i gangfart så kan en like godt ta bussen eller gå..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 1 minutt siden, Vestlig said: Problemet er jo typiske 50-soner med fortau og uten sykkelfelt. Da har syklistene «ingen sted å være», -bilistene vil ikke ha syklister i 30km/t i 50-sonen, og om en skal sykle i gangfart så kan en like godt ta bussen eller gå.. Ja, det må man jo forholde seg til. På samme måte som vi fotgjengere ikke kan gå der det bare er motorvei. Da må vi finne andre løsninger som reise kollektivt. Anonymkode: 6b0c5...79b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 Vestlig skrev (2 minutter siden): Problemet er jo typiske 50-soner med fortau og uten sykkelfelt. Da har syklistene «ingen sted å være», -bilistene vil ikke ha syklister i 30km/t i 50-sonen, og om en skal sykle i gangfart så kan en like godt ta bussen eller gå.. Det er jo ikke slik at vi fotgjengere skal ha dårlig samvittighet for at du må forholde deg til lovverket. Anonymkode: 90df7...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er jo ikke slik at vi fotgjengere skal ha dårlig samvittighet for at du må forholde deg til lovverket. Anonymkode: 90df7...8d0 En annen ting er at jeg svært ofte ser at syklister kjører på fortauet selv der det er sykkelvei. Elsparkesyklister velger i enda større grad fortauet. Får alltid lyst til å stoppe dem og spørre hvorfor 😛 Anonymkode: 6b0c5...79b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke lett for oss syklister, i vegbanen er vi i veien for bilister som skal fort fram og på fortauet er vi i veien for fotgjengere som skal sakte fram. Vi sykler 20-40 km/t, burde vi slutte med denne miljøvennlige og helsebringende aktiviteten og heller kjøre bil? Hvor kommer den erkenorske aggressiviteten fra? Jeg prøver å ta hensyn til alle og selv om det har blitt betraktelig bedre de siste femten/tjue åra, er det ikke uvanlig med slike ubehøvlede reaksjoner som fra ts. Heldigvis finnes det mange land i verden der det faktisk er helt normalt å være høflig og defensiv - steder jeg elsker å sykle. Anonymkode: 2579b...564 JA! Anonymkode: 181bf...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå