AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg er en kreativ person som kunne ha jobbet som grafisk designer fordi jeg synes det er skikkelig gøy, men dessverre har jeg ingen jobb eller utdannelse å vise til, og kun noen få prosjekter. Jeg skjønner jo det at det ikke nytter å skrive "Jeg lover at jeg kommer til å gjøre en god jobb fordi jeg synes det er kjempegøy å jobbe med grafisk design", men har dere noen solskinnshistorier her? Kommet deg inn i bransjen uten utdannelse og ekstreme mengder arbeid å vise til? Hvor mange prosjekter bør jeg ha i en portfefølje for eksempel? Anonymkode: e2597...4e3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Dette er et litt spesielt yrke, fordi her tror jeg at skolegang ikke nødvendigvis teller som noe positivt - og noen vil faktisk se det som negativt. Vi ansatte en grafisk designer (mastergrad) i en prosjektstilling for et par år tilbake. Det fungerte rett og slett ikke, på noe måte. Med fem år høyere utdanning i ryggsekken tror jeg muligens vi forventet litt for mye (vi håpet personen kunne enkelt gli inn i utviklingsteamet, og da særlig hos de som jobber med UX ol.). Å fremme en portefølje vil jeg tro er vel så godt som å vise til en grad. Fagområdet er dog svært bredt, fra et noe teknisk IT-perspektiv (design på programmer, nettsteder ol.), til reklamebransjen og klestrykkeri, markedsføring (et stort område med mange muligheter!), og sikker mye annet. Som programmerer er jeg nok noe farget av min bakgrunn og tenker raskt i programvareutviklingsbaner, men det trenger vel neppe være sånn. Dessverre ingen solskinnshistorie å komme med, men kanskje heller en advarsel mot å selge deg inn som designer i "feil" marked/teknologi. For det kan raskt gjøres, om man blir ivrig og har et såpass bredt fagfelt/bakgrunn. Mye prat om en del forskjellig, men det jeg har hatt i bakhodet hele veien er hva slags grafisk design ønsker du jobbe innenfor? Fra reklameplakater til intuitive programvaregrensesnitt, til noe heeelt annet? Anonymkode: 75eb7...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 On 10/3/2023 at 4:26 PM, AnonymBruker said: Dette er et litt spesielt yrke, fordi her tror jeg at skolegang ikke nødvendigvis teller som noe positivt - og noen vil faktisk se det som negativt. Vi ansatte en grafisk designer (mastergrad) i en prosjektstilling for et par år tilbake. Det fungerte rett og slett ikke, på noe måte. Med fem år høyere utdanning i ryggsekken tror jeg muligens vi forventet litt for mye (vi håpet personen kunne enkelt gli inn i utviklingsteamet, og da særlig hos de som jobber med UX ol.). Å fremme en portefølje vil jeg tro er vel så godt som å vise til en grad. Fagområdet er dog svært bredt, fra et noe teknisk IT-perspektiv (design på programmer, nettsteder ol.), til reklamebransjen og klestrykkeri, markedsføring (et stort område med mange muligheter!), og sikker mye annet. Anonymkode: 75eb7...c3b Altså, det at dere ansatte en grafisk designer og ønsket at de skulle drive med UX sier jo noe om hvor lite forståelse dere har for UX. TS, grafisk design bransjen er vanskelig, selv folk med erfaring og utdannelse har ofte det vanskelig med å få seg en fast jobb. Det er en grunn til at bransjen kryr av freelansere som tjener dritt. Porteføljen er det viktigste du har som en designer. Med en utdannelse så lærer du å bygge en portefølje med solide caser som viser forståelse for det grunnleggende. Man må ikke ha utdannelse for å bli en grafisk designer, men mange som ikke har det mangler den grunnlegende forståelsen for design. Det er lett å se forskjell på en designer som har en god forståelse for typografi, layout, branding og designteori, og en designer som har lært seg Photoshop fordi de synes det er gøy å lage kule postere og logoer. Hvor god er du på det grunnleggende TS, og hva er det du har av prosjekter? Anonymkode: 5c1ec...021 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg jobber (bl.a) som grafisk designer. Tok i min tid 1,5 år med grafisk- og multimediadesign. M.a.o ganske tynn utdannelse. Dette var på 90-tallet så da fantes det ikke noe studium med master eller bachelor. I dag finnes det masse, spennende studier innen design. Selv jobber jeg i et filmstudio og har vært innom det meste av programvare både for animasjon, klipping, comp av film, grafisk design, vfx osv. Jeg tror mulighetene i dag er enda større enn da jeg startet som designer. Fagområdene er mer spesialiserte. Men det er uansett nyttig å ha en bredde så man kan smette inn i andre roller også hvis det er behov for det. Uansett, som en annen skriver over her, så er det viktigste å ha en bra portefølje som viser hva du kan. Men du bør jo ha en grunnleggende forståelse og innsikt i hva som kan kreves av deg, og også en del teknisk kunnskap om hva som fungerer på de forskjellige medier og formater. Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg havnet der jeg gjorde. Hadde knapt noen portefølje å prate om, men de trengte noen som "hadde litt greie på data", og jeg hadde i tillegg tatt et kortere studie innen IT så jeg hadde litt kunnskap både om design og det tekniske. Og strengt tatt så var det vel ikke så altfor mange av dem på 90-tallet, så mulig det var lettere å få et bein innafor på den tiden. Anonymkode: 6ef4b...a99 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Uten å kjenne din situasjon, kunne du gått veien med å bli lærling? Som nevnt er bransjen vid - jeg jobber mest med tradisjonelle trykksaker fra visittkort til bøker, men kunnskap om sosiale medier, innholdsproduksjon, foto kommer også til nytte. Gode kunnskaper i InDesign, Photoshop, Illustrator og Lightroom er viktig. Alle i yrket på min arbeidsplass har svennebrev 😊 Anonymkode: 288be...498 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg kjenner en grafisk designer som ikke fikk jobb som grafisk designer. Hun søkte i flere år mens hun jobbet i butikk. Måtte til slutt starte noe selv men det var visst heller ikke så lett Anonymkode: b4afd...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 Det er ikke en lett bransje å få jobb i, og dersom du skal få det, må du bygge opp en knallbra portefolio. Også er det noe med det grunnleggende i utdannelsen. Jeg er mediegrafiker med fagbrev. Ikke den mest kreative sådan, og jobber ikke med det i dag. Jeg har venner som er mye mer kreativ enn meg! Men problemet er ofte at de gjør sånne «rotefeil» som går på basiskunnskap. Men - det er definitivt mulig! Anonymkode: 7f3a6...29a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå