AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Han er pappa til nr 1, jeg er mamma til nr 2 og vi har nr 3 felles. Huset vårt har to svære soverom, og to mindre. Nå har 1 og 2 de to svære rommene, og nr 3 har et lite. Nr 1 har alltid vært hos oss 50% av tiden, og går på vgs. Nå har hun fått kjæreste, de overnatter ofte hos han eller hos hennes mor, hun er her ganske lite, og rommet er tomt ihvertfall 3 uker i mnd. Tipper det er fordi hun hos mor har et rom langt vekk fra mors rom, mtp seksualliv og slikt noe. Her er rommet direkte over vårt rom, og det er nok ikke like «trygt» å ha sex der. Hun skal til høsten flytte bort for å studere. Jeg har dermed begynt prosessen på at nr 3 skal få overta hennes rom. Med det mener jeg at vi har snakket om det, at nr 1 skal få venne seg til tanken, og forstå at hun selvsagt ikke er kastet ut eller uvelkommen. Jeg tenker at jeg kan ta det opp, så det ikke kommer som lyn fra klar himmel når dagen er der og hun flytter. Jeg tenker at det er dumt at det beste rommet står tomt, mens nr 3, som bor her hele tiden, har et lite rom. Vi snakker litt under halvparten så stort. Vi kan selvsagt ha hennes ting som hun ikke tar med på nr 3 sitt rom. Mannen reagerer på dette, og mener at vi ikke kan gi bort rommet til nr 3. Han er redd for at vi skal signalisere at hun ikke bor her mer, og at hun skal bli lei seg. Han sier jeg er urimelig. Er jeg det? Anonymkode: ca051...2b6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Så klart kan ikke et barn som er borte hele tiden ha det største rommet. Hun får klare seg med et lite. Ta henne gjerne med på ta ker om inrednkng osv så hun får en følelse av at det blir hennes og ikke bare et reserverom hun bruker nå og da. Anonymkode: 46672...67a 5
Arkana Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 (endret) Når man har så forskjellige soverom tenker jeg det er naturlig at de som bor hjemme fast kan ha større rom enn de som bare er hjemme i helger og ferier. Men jeg kan godt forstå at det føles sårt for eldste. Snakk med henne og la henne være med på avgjørelsen og så er jeg enig med AB over her at det er fint om hun kan få være med å gjøre det minste rommet til sitt eget og få innrede det litt ekstra fint. Studenter er fremdeles mye hjemme og trenger også plass. Endret 1. oktober 2023 av Arkana 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Da jeg kom hjem til jul etter å ha flytta hjemmefra, var rommet jeg og et søsken delte malt om fra fargen jeg likte til en hen hadde valgt aleine, og ominreda. Det var vemodig, men riktig. Anonymkode: 158f0...14b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen reagerer på dette, og mener at vi ikke kan gi bort rommet til nr 3. Han er redd for at vi skal signalisere at hun ikke bor her mer, Men hun flytter jo for å studere, da bor hun jo faktisk ikke der lenger. At hun får er mindre rom er helt greit og rettferdig. Anonymkode: 84019...669 4 3
IDGAF Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 P AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hun flytter jo for å studere, da bor hun jo faktisk ikke der lenger. At hun får er mindre rom er helt greit og rettferdig. Anonymkode: 84019...669 Men det er jo ikke før om et år?
Tipaa Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 Når man flytter ut/vekk for å studere og er ferdig med vgs så er det på tide å gjøre om på soverom i huset hvis det trengs ja. Her har dere et år (?) på å forberede dere alle sammen på det. La henne velge ut noen møbler og kanskje male hennes «nye» rom, så føler hun seg velkommen der når hun er på besøk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Ja, det er et år til, så vi har god tid. Jeg synes det er viktig at hun føler seg hjemme her, og har rommet hun alltid har hatt, selv om hun er den som er minst hjemme. Det er grunnen til at jeg ikke har bedt henne bytte rom, men når hun fyller 20 og skal studere i en annen del av landet synes jeg det er innafor å la lillesøster få overta det store rommet. Kanskje det er en ide å la henne innrede «gjesterommet» slik hun liker det, så hun føler det er ok å bo der når hun er hjemme. Hun kommer nok til å ta med seg mye av sine greier, men resten kan brukes til å innrede det lille rommet. Det skal ikke brukes til noe annet enn overnattingsgjester innimellom, men det er hun vant til. Vi bruker hennes rom til overnattingsgjester til vanlig, fordi det står tomt så ofte. Ts Anonymkode: ca051...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg tenker jo også at i mange tilfeller, meg selv inkludert, så flytter man ikke «hjem» igjen når man har flyttet ut etter vgs. Jeg har fortsatt mitt rom hos mine foreldre, men det er fordi de ikke trenger det til noe. Hadde de sagt at de vil bruke det til noe, så hadde jeg selvsagt fjernet bilder/plakater/småmøbler/skolegreier fra vgs som fortsatt er på rommet. Jeg har ingen småsøsken som sto i kø etter meg. Anonymkode: ca051...2b6 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg tenker det neppe er naturlig at barn som er flyttet ut skal ha et rom i det hele. Skal de ha en seng? Ja. Skal de ha en kommode med noen av sine klær til jul og påske? Også ja. Skal de ha et helt rom med plakater og greier og nips og dill? Nei. De skal ha tilgang på en seng i et gjesterom, og tilgang på oppbevaring av gjenstander en velkommen og hyppig tilbakevendende gjest alltid skal ha. Som tannkost og kosebukse og raggsokker og ting de ikke behøver på studier (ski og vinterdress?) For vi sier jo at vi drar «hjem» til mor og far. Men vi sier det mest av gammel vane eller for å skåne mor og far sine følelser. Hjem er - selv som studenter - der vi bor, ikke der våre foreldre bor. Hvorfor dere absolutt må «snakke om det» er meg dog en gåte. Mener dere hun skal bruke dette året på å rydde bort tingene sine, pakke i kasser det hun ønsker oppbevare, pusse opp rommet til søsken skal overta etc? Hva er årsaken til alt dette «snakket»? Å trygge utrygge barn i at valget om å flytte ut er riktig er en viktig oppgave. Men den gjøres neppe ved å snakke evinnelig om at søsken skal overta rom. Da er det bedre å mimre om egen studietid, snakke om hvordan man bygger en sosial krets på et nytt sted, om fremtidsdrømmer eller om studieteknikk. Anonymkode: 8710e...c97 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 Uansett hva du gjør, så la henne selv flytte ut av rommet. Ikke begynn å flytte sakene mens hun er borte. Det er hennes private saker, og skal ikke føle hun blir kastet ut ved at du eller faren flytter om. Og la henne vite om dette i god tid, så det ikke kommer som lyn fra klar himmel Anonymkode: cec1d...d63 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 Hjelpes hun er 20 år! Deres felles barn bør selvfølgelig få det største rommet, og hun eldste kan få det minste som gjesterom. Meget rart din mann reagerer på dette. Datteren hans er 20 år. Jeg ble mor som 22årinh,på tide at far klipper navlesnoren. Anonymkode: e9a84...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 Dere har 5 barn tilsammen? Pluss et rom til dere, og trenger egentlig 6rom men har to små og to store rom. Da er det selvsagt urimelig at elste som ikke er der, skal ha et stort rom. Så jer må far få beskjed om at det er 4 andre som føler seg forskjellsbehandlet. Så her ville jeg tatt ett lite rom selv. Gitt den elste et lite rom, og hatt to på hvert av de store rommene. Når elste flytter ut, får nest elste det ene lille rommet. De elste har ikke like mye leker ol på sitt rom som de mindre har, og trenger ikke like stor plass uansett. Har vært i problemstillingen selv. 3 tilsammen, et stort , ett mellomstort og et ala sovealkove. Da tok vi det minste. Våre felles delte, og bonus fikk det mellomstore. Etterhvert når bonus ikke ville være her så mye, fikk vi ordnet et tom i kjelleren. Som ble lite brukt. Og de to andre fikk hvert sitt. Anonymkode: e729a...0e6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dere har 5 barn tilsammen? Pluss et rom til dere, og trenger egentlig 6rom men har to små og to store rom. Da er det selvsagt urimelig at elste som ikke er der, skal ha et stort rom. Så jer må far få beskjed om at det er 4 andre som føler seg forskjellsbehandlet. Så her ville jeg tatt ett lite rom selv. Gitt den elste et lite rom, og hatt to på hvert av de store rommene. Når elste flytter ut, får nest elste det ene lille rommet. De elste har ikke like mye leker ol på sitt rom som de mindre har, og trenger ikke like stor plass uansett. Har vært i problemstillingen selv. 3 tilsammen, et stort , ett mellomstort og et ala sovealkove. Da tok vi det minste. Våre felles delte, og bonus fikk det mellomstore. Etterhvert når bonus ikke ville være her så mye, fikk vi ordnet et tom i kjelleren. Som ble lite brukt. Og de to andre fikk hvert sitt. Anonymkode: e729a...0e6 Nei, de har tre, hvert sitt særkullsbarn og et felles😊 Anonymkode: 4474f...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 Nummer 3 bør få det største rommet, hundre prosent Anonymkode: 005ee...156
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #16 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvorfor dere absolutt må «snakke om det» er meg dog en gåte. Mener dere hun skal bruke dette året på å rydde bort tingene sine, pakke i kasser det hun ønsker oppbevare, pusse opp rommet til søsken skal overta etc? Hva er årsaken til alt dette «snakket»? Å trygge utrygge barn i at valget om å flytte ut er riktig er en viktig oppgave. Men den gjøres neppe ved å snakke evinnelig om at søsken skal overta rom. Da er det bedre å mimre om egen studietid, snakke om hvordan man bygger en sosial krets på et nytt sted, om fremtidsdrømmer eller om studieteknikk. Anonymkode: 8710e...c97 En gåte? Snakke evinnelig? Hvor har jeg sagt at jeg snakker evinnelig? Jeg har nevnt det ved ett tilfelle nå nylig, og da begynte far å murre. Jeg kjenner mannen min, og vet at han trenger tid. Hvis ikke hadde jeg da ikke giddet å ta det opp når hun ikke skal flytte bort før i juli. Tror du jeg går og gnåler om at hun snaaaaart skal flytte uuuuuut og må pakke tingene sine fort som fy? Morsomt at vi leser innlegg så forskjellig. For å løse gåten: jeg har nevnt det, for å forberede henne på at en endring kommer om lenge. Så er det kanskje naturlig å ta det opp igjen til våren når det nærmer seg. Min manns reaksjon forteller at det var helt riktig å snakke om det nå, så har han tid på seg. Jeg tror det er litt vanskelig for han at veslejenta skal flytte ut, nemlig. Navlestrengen må klippes, sant nok, men den er vel såpass tykk at det kanskje tar et halvår å komme igjennom der smertefritt. Selvsagt skal ikke noen andre pakke tingene hennes. Hvor kommer det fra? Hennes private saker er hennes business. Kunne ikke falt meg inn. Og ja, vi har tre barn. Ikke fem. Tre er nok for vår del ts Anonymkode: ca051...2b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå