Gjest Pi Skrevet 23. januar 2006 #1 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har for en uke nå fått oppgaven med å sette 50 ml antibiotika på hest en gang pr dag. Har tidligere bare satt vaksiner på 1 ml, og overgangen var derfor stor...:hår: Jeg sliter med å få satt kanylen i muskel i rompe/lår. Det er en 1.2 mm tykk kanyle slik dyrlegen ordinerte, men det er nesten komplett umulig å få den gjennom skinnet! (Idag bøyde den seg til og med, så jeg måtte hente ny!) Og hesten protesterer naturlig nok og sparker, så idag ga jeg opp og satte i halsmuskel i steden. (Greit iflg dyrlegen). Andre som har erfaringer med dette? Da dyrlegen var her og startet behandlingen var hesten dopa og protesterte selvsagt ikke på stikket, verre å gjøre det nå som hesten (heldigvis) kvikner til. Må bare legge til at jeg har god dialog med dyrlegen selv om jeg spør her inne!
Gjest vimse Skrevet 23. januar 2006 #2 Skrevet 23. januar 2006 Da vil jeg jo tro dyrlegen kan gi deg et godt tips for få satt sprøyten der den skal? Jeg har bare erfaring med kuer og sprøyter, og det har ikke vært noe problem.
Gjest seroxata Skrevet 23. januar 2006 #3 Skrevet 23. januar 2006 har gitt min sprøyter et par ganger.. fikk beskjed om å ta den i halsregionen, skulle bare banke litt på halsen, slik at hesten ikke merket så veldig når jeg stakk... gikk ganske fint det...
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har satt sprøyte på ku, omtrent der du skal sette på hesten. Det jeg lærte var at det var viktig å "ta i" - sprøyta må "slåes inn" gjennom skinnet. Du må altså sikte deg inn og ha litt fart på sprøyta for å få den gjennom. Men jeg vil tro hesten er litt mer skvetten en ei gjennomsnittsku... Pass på at hesten ikke ser at du "slår"/stikker, og vær rask med å klemme ut innholdet. Det beste er jo om den ikke skvetter i det hele tatt, for da kan jo kanylen knekke i huden på dyret... Hm. Jeg ville nok dobbeltsjekket med dyrlegen også...
Gjest Pi Skrevet 23. januar 2006 #5 Skrevet 23. januar 2006 Jo, jeg har også satt i halsmuskulatur. Og jeg kan love at det var mye tynnere skinn der enn på rumpa...og tjue ganger så greit å stikke. Hesten reagerte nesten ikke heller. Skal snakke mer med dyrlegen imorgen, for jeg har i grunnen ikke tenkt å leke med livet for å få satt antibiotika... Må spørre hvorfor vi i utgangspunktet skulle sette i skinka med en så tjukk kanyle. Jeg sammenlignet kanylen med den jeg bruker for å sette vaksine på en annen hest, og den var bare 0,8 mm.
Gjest Pi Skrevet 23. januar 2006 #6 Skrevet 23. januar 2006 Det høres fornuftig ut, siste gjest. Eneste jeg ikke er enig i: Innholdet kan ikke sprutes raskt inn. Det er 50 ml vi snakker om, og det skal injiseres langsomt. Akkurat denne delen går greit, det er å få kanylen gjennom skinnet som er vrient. Alt etter det går helt greit.
Elbereth Skrevet 24. januar 2006 #7 Skrevet 24. januar 2006 Har heller ikke satt sprøyter på hestene mine, men på kyr og griser pleier jeg å sette i låret. Jeg tar sprøyta inni handa (knyttet neve), evt med tommelen på sprøytestempelet. Så dunker jeg handa et par ganger i låret/skinka, og på tredje dunket kjøres sprøyta inn. Da merkes ikke stikket så godt. Synes generelt det er enklere med kraftig kanyle, særlig dersom dyret ikke står i ro, for de tynne bøyes så lett. Jeg pleier å få noen kraftige og relativt korte kanyler til store væskemengder.
Trampe Skrevet 25. januar 2006 #8 Skrevet 25. januar 2006 Jeg har satt sprøyte på mine hester, i halsregionen. Du må bare bestemme deg - ikke nøle, ta godt i og være kjapp. Ingen annen måte å gjøre det på... Og husk masse ros etterpå!
dittin Skrevet 25. januar 2006 #9 Skrevet 25. januar 2006 hvis du heldst vil sette den i låret/ rompa, bør du slå noen ganger på området, og så plutselig sette inn kanylen, og hvis det gjøres fort nok, vil sannsynligvis ikke hesten reagere stort heller. men ta kanylen av sprøyta når du skal sette den inn, og sett sprøyta på kanylen når den er på plass, men hold godt på den, ellers vil musklene presse kanylen ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå