AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Er det slik at dette er høystatusyrker blant menn? De tjener rått i tillegg. Anonymkode: d17da...2b4
GrønnNellik68 Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 for damer .. så ville vel de gått for piloten da de er ofte stilige og fine å se på i tillegg.. pluss sikkert litt rabatt på flybilletter. Men en togfører kan jo være en like så god mann da som person om ikke bedre. Men er sånn jeg ser for meg at damer tenker da. De vil sikkert ikke innrømme det men det er nå en annen sak. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Tenker ikke at noen av de er høystatusyrker. Begge har ugunstig arbeidstid, men togføreren er litt oftere hjemme. Ok lønn i begge yrker, men ikke fantastisk heller. Anonymkode: 94fbc...9c1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Pilot er høystatus. Da har du enten tatt utdanning i forsvaret (noe som er hot i seg selv) eller er en dedikert type som har brukt en mill eller noe på utdanning inkl knalldyre obligatoriske flytimer. Passion er sexy. Togfører - der vet jeg ikke så mye om hva som trengs av utdanning, men det er ikke i nærheten av pilot iallefall. Anonymkode: a5cad...805 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Togfører er ca like sexy som bussjåfør, bare bedre betalt og betalt opplæring. Anonymkode: de895...4af 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Det er vanskeligere å fly enn å kjøre et tog på skinner. Anonymkode: 654c0...855 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 tog kjører vel på skinner. det gjør definitivt ikke fly eller helikopter... Anonymkode: 7b8f8...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Tog- og trikkefører er lavstatusyrker, ofte bemannet av innvandrer. Piloter er i en helt annen loga og kan ikke sammenlognes. Anonymkode: 29a24...3f5 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tog- og trikkefører er lavstatusyrker, ofte bemannet av innvandrer. Piloter er i en helt annen loga og kan ikke sammenlognes. Anonymkode: 29a24...3f5 Da lærte vi det også. Var på date med en mann som er togfører. Han sa han pleide å chille på jobb med kaffe og snus. Hadde rolige dager og lite samhandling med andre mennesker. Anonymkode: d17da...2b4
MyMichelle Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Jeg er ikke opptatt av status. Men piloter blir vel sett som å ha høyere status enn lokfører. Hvilket yrke av de to jeg ville foretrukket min mann hadde, kommer an på hvem av dem som er mest hjemme. Tipper det er lokføreren, så da hadde jeg syntes det var mer praktisk at han var det enn at han var pilot. Endret 2. oktober 2023 av MyMichelle Fiksa stavefeil.
GrønnNellik68 Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenker ikke at noen av de er høystatusyrker. Begge har ugunstig arbeidstid, men togføreren er litt oftere hjemme. Ok lønn i begge yrker, men ikke fantastisk heller. Anonymkode: 94fbc...9c1 😂😂😂😂😂det der tror du ikke på selv. Eller så vet du bare ikke forskjellen på en jobb en pilot gjør og en togfører. Og ikke minst utdannelsen som kreves for begge yrkene.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 MyMichelle skrev (3 timer siden): Jeg er ikke opptatt av status. Men piloter blir vel sett som å ha høyere status enn lokfører. Hvilket yrke av de to jeg ville foretrukket min mann hadde, kommer an på hvem av dem som er mest hjemme. Tipper det er lokføreren, så da hadde jeg syntes det var mer praktisk at han var det enn at han var pilot. Så lenge du kan være hjemme med tjukk lommebok, au-pair og få reist rundt i verden, er det vel bedre enn å gå lei av en gretten togfører dag ut og dag inn? Misfornøyd med lønna og en dønn kjedelig jobb… Anonymkode: 29a24...3f5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så lenge du kan være hjemme med tjukk lommebok, au-pair og få reist rundt i verden, er det vel bedre enn å gå lei av en gretten togfører dag ut og dag inn? Misfornøyd med lønna og en dønn kjedelig jobb… Anonymkode: 29a24...3f5 Etter lavpris-flyselskapenes inntog, har lønn og status blandt piloter sunket betraktelig. Den er ikke i nærheten av hva den var i gulladeren til SAS og de store. Så drømmer du om au-pair og Gucci-væske, blir du nok skuffet. Anonymkode: 21c3f...71a 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 Pilot har langt høyere status enn togfører. Anonymkode: 23ff6...83f 1
Kipling Skrevet 2. oktober 2023 #16 Skrevet 2. oktober 2023 Tenker at pilot er mye høyere status enn togfører, men det har vel falt i status siden "glansdagene" 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #17 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Togfører er ca like sexy som bussjåfør, bare bedre betalt og betalt opplæring. Anonymkode: de895...4af Det er slutt på at lokførerutdanningen er betalt. Vanskelig å komme inn på den også. Anonymkode: 8d5e5...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #18 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det slik at dette er høystatusyrker blant menn? De tjener rått i tillegg. Anonymkode: d17da...2b4 Er vel i utgangspunktet stor forskjell i status mellom dem. Og hvilken appell de har til kvinner, eller kanskje mer presist sagt hvilke grupper av kvinner som tilstrekkes av dem. Nå skal det vel først sies at ingen av dem tjener "rått" (hva nå enn det er.) Flere i tråden har vært inne på at glamouren i pilotyrket langt fra er den samme som det var for noen tiår siden. Med hard konkurranse i luften, lavkostselskapenes inntog og flyselskaper som skviser arbeidstakerne sine hardere og hardere, står man vel igjen med ugunstig arbeidstid, dårlig jobbsikkerhet og ikke fantastisk bra lønn. Men tilstrekkelig mye av den gamle auraen henger igjen til at mange kvinner, eller kanskje rettere sagt noen segmenter av kvinner, vil synes piloter er "sexy". At en av norges største bloggere kaller seg "pilotfrue", og at en av ungkarene som akkurat nå er på tv er pilot, er neppe tilfeldig.... Lokførere er vel på mange måter en motsetning. Traust og trygt, lite glamorøst og definitivt ikke sexy. Men det yrket hat vært kjent for ganske gode lønninger sammenlignet med mye annet på samme utdanningsnivå. (Jeg mistenker at det er derfor TS drar denne sammenligningen mellom yrkene.) Og så tror jeg det er viktig å understreke at sammenligningen som gjøres et sted i tråden mellom lokførere (de som kjører tog) og tbane-/trikkeførere i Oslo blir feil. De har ikke samme status eller utgjør det samme demografiske eller sosioøkonomiske segmentet. Forsøksvis oppsummert: Piloter: Langt fra det det en gang var, men tilstrekkelig glamour består til at piloter kan være tiltrekkende for mange damer (gjerne "pene" damer med fokus på det ytre og med ønske om en typisk vestkantlivsstil). Lokførere: Trauste og trygge, men ikke glamorøse eller "sexy". Men samtidig noe av det mer "solide" og med ganske høy status sammenlignet med andre "vanlige arbeidsfolk". Anonymkode: 66878...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #19 Skrevet 2. oktober 2023 Er selv lokfører i godstog, og føler meg langt fra så "glamorøs" som en pilot 😅 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tog- og trikkefører er lavstatusyrker, ofte bemannet av innvandrer. Piloter er i en helt annen loga og kan ikke sammenlognes. Anonymkode: 29a24...3f5 Det er feil. Lavstatus er det nok, men i lokføreryrket er det svært få innvandrere. Det skyldes nok i hovedsak krav om korrekt kommunikasjon på norsk, og høyere inntakskrav enn til trikkeførerutdanningen. Hvilken liga piloter er i vet jeg ingenting om, men lønnsmessig er vi ca likestilt. På glamourligaen er pilotene skyhøyt (pun intended) over oss AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge du kan være hjemme med tjukk lommebok, au-pair og få reist rundt i verden, er det vel bedre enn å gå lei av en gretten togfører dag ut og dag inn? Misfornøyd med lønna og en dønn kjedelig jobb… Anonymkode: 29a24...3f5 Svææært få av mine kolleger er gretne, jeg vil faktisk påstå at de aller fleste stortrives i jobben. Vi har en givende jobb med mye variasjon (faktisk). Jeg tror også de fleste er veldig fornøyd med lønna, som gjerne ligger mellom 900.000 og 1.5 mill. i året. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter lavpris-flyselskapenes inntog, har lønn og status blandt piloter sunket betraktelig. Den er ikke i nærheten av hva den var i gulladeren til SAS og de store. Så drømmer du om au-pair og Gucci-væske, blir du nok skuffet. Anonymkode: 21c3f...71a Så da burde hun kanskje gå for lokføreren i stedet, selv om au pair nok blir å strekke det litt langt, han er tross alt ganske traust av seg, i følge mange 🤭 Anonymkode: 4bef4...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #20 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så da burde hun kanskje gå for lokføreren i stedet, selv om au pair nok blir å strekke det litt langt, han er tross alt ganske traust av seg, i følge mange 🤭 Ja, for lønna sin del er det ikke store forskjellen, utfra det du skriver. (dere må ha en sferk fagforeening) Du må kanskje kjøre mye gods på natt for å tjene 1,5 mill. ? Anonymkode: 21c3f...71a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå