Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åhh, jeg fikk sjokk da jeg tok inn posten i sted. Jeg har fått et lite hyggelig brev fra huseieren min som jeg har hatt en god del problemer med ,at jeg er så fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. :grine::tristbla:

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Kanskje med at han påstår at jeg skylder ham en viss sum som han da skal ha betalt innen 27/1 eller så går det til inkasso. :overrasket: Er ikke det for kort frist?

Og er ikke muntlige avtaler bindene?

Kan jo begynne å fortelle at strømmen i leiligheten står i hans byggefirma. Han spurte meg da jeg flyttet inn om det skulle stå i firmaets navn og så kunne han sende strømregningene til meg. Helt greit det tenkte jeg.

I sommer ringer han og sier at han hadde glemt å sende strømregningene til meg, men han hadde betalt de. Han sa at strømregningen var så liten, så hvis jeg klippet gresset i hagen og holdt det vedlike så var det i orden. Jeg synes jo også det var rart at strømregningen ikke hadde kommet, men siden dette var min første leilighet, så visste jeg ikke når den kom. Etter dette så kom strømregningene i posten til meg og jeg betalte de. Senere fikk jeg brev om at jeg nå måtte sitte det i mitt navn for han var lei av å videresende dem til meg. Det var greit og jeg gjorde det.

Han hadde problemer med han i etasjen under. Han hadde ikke betalt husleie på 4 mnd og hadde vært inne i leil for å se der. Han sa det så helt forjævlig og ville ha ham kastet ut men han visste ikke hvordan. Han sa da flere ganger at hvis jeg fant ut hvordan han kunne kaste ham ut, så ville jeg få en mnd gratis husleie. Jeg syntes det var strålende så jeg henvendte meg til min beste kamerat som er jurist. Han fant fram loverket og jeg ringte ham senere og fortalte ham dette. Huseieren var kjempe gla og takket meg for det og jeg skulle slippe å betale husleie for neste mnd. Helt topp!

Ellers så har jeg jo ventet på at han skulle fikse kjøkkenet som han lovde da jeg skulle flytte inn, han skulle ta alt vekk fra boden før jeg flyttet inn for han som bodde her før tok ikke med seg alle tingene sine. Han legge nytt gulv. Men ingenting er gjort!! Jeg sluttet å spørre i sommer. Han sa han skulle komme å fikse alle disse tingene etter sommerferien. Men han har fortsatt ikke gjort det.

Det var noe galt med kloakksystem til huset i sommer, så han måtte ut men en del tusen. Jeg fikk brev i november at husleien ville stige til 7000 kr i januar. Altså en økning på 2000 kr i mnd.

Jeg har også klaget på at det er jeg som må betale strømmen i kjelleren og felles lys i gangen og ute. Hvorfor skal jeg betale det?

Ellers så kom hun i etasjen over ned og fortalte med for 2 mnd siden at jeg måtte sette strømmen i mitt navn og han hadde lagt ut til henne. Jeg synes det var pinlig og ubehagelig at han hadde ringt til henne og bedt henne gå ned til meg å si det ( hun er eks- svigerdatter til huseier) jeg spurte henne hvorfor han ikke hadde ringt meg og sagt det. Hun sa at han hadde ringt meg maaange ganger og ikke fikk kontakt. Jeg sa at han har ikke ringt meg en eneste gang. Det viste seg at han hadde sendt brevet til min forrige andresse før jeg flyttet her. Luring! :sur:

Så nå har jeg fått regning på to husleier og en strømregning på 1800 kr. Og jeg skjønner ingenting og jeg er fortvilet men samtidig utrolig forbanna på den idioten!!

Noen som vet hva jeg kan gjøre eller hvor jeg skal henvende meg? :tristbla:

Har jeg vært helt idiot som tok det for god fisk det han sa med strømregningen og resten?

Nå har jeg helst lyst til å pakke sammen alle tingene mine og komme mer fortest ut her i fra. :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.lbf.no/

Kan du få noe nytte av disse sidene?

Og snakke litt med kameraten din som er jurist og få han til å hjelpe deg. Tror også det er noen regler som regulerer hvor mye husleien kan øke med hvert år i %.

Skrevet

Kanskje du kan ta kontakt med din jurist-kamerat igjen?

Han har sikkert noen gode råd

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Jeg vet jo ikke hvor du bor eller noen ting, men lurer helt seriøst på om du bor i den leiligheten jeg bodde i før.

Er det HP du sliter med? Hvis det er det, så skjønner du hvem jeg mener. Hvis du ikke skjønte noenting nå, er det ikke samme huseier.

Skrevet
Jeg vet jo ikke hvor du bor eller noen ting, men lurer helt seriøst på om du bor i den leiligheten jeg bodde i før.

Er det HP du sliter med? Hvis det er det, så skjønner du hvem jeg mener. Hvis du ikke skjønte noenting nå, er det ikke samme huseier.

Nei, det er nok ikke det :)

Skrevet
Kanskje du kan ta kontakt med din jurist-kamerat igjen?

Han har sikkert noen gode råd

Ja, skulle jo helst ha gjort det, men han er å jobber 6 mnd i usa nå, så litt vanskelig å få tak i nå :)

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Nei, det er nok ikke det :)

Underlig. Da finnes det faktisk to huseiere her i landet som greier å oppføre seg på nøyaktig samme bedritne måte :klø:

Skrevet

Dette er rett og slett en konsekvens av å ikke få avtaler skriftlig. Ta kontakt med en annen advokat. Vet det er regler for hvor mye og når man har lov til å øke husleien.

Skrevet

På den annen side er det vel regler for hvor lenge han kan vente før han krever inn penger han mener du skylder. Tror uansett at du trenger en jurist for å se på dette. Hva med jussbuss eller lignende?

Gjest gurimalla
Skrevet
På den annen side er det vel regler for hvor lenge han kan vente før han krever inn penger han mener du skylder.

Den alminnelige foreldelsesfrist er tre år så han har god tid.

Ta kontakt med jussbuss.

Lykke til.

Skrevet

Dersom alt skal være rett og riktig, bør jo saken løses, og dersom du bruker en advokat kan det godt være at det blir løst fort. Men det kan være at det blir dyrere enn å bare bite i det sure eplet og betale det han mener du skylder. (Jeg er utleier selv, og er i grunnen ganske lei av leietakere som "skal kontakte advokat". Værsågod, jeg har alt mitt på det tørre, så de kommer ikke til å komme noen vei. Ikke tro at å snakke om advokat er noen trussel, jeg er virkelig ikke redd for noen advokat!!!)

Uansett bør du skrive et brev til han hvor du skriver ned hvilke avtaler dere hadde. Kanskje er han et rotehue som ikke husker hva han har lovt. Det virker ikke som om han er helt seriøs eller helt har oversikt. Vær så nøyaktig som mulig, angi datoer, ukenummer e.l.

Jeg er litt overrasket over at han prøver seg å gå til inkasso. Er dette et firma som står for utleie? For så vidt jeg vet kan ikke vi private utleiere bruke inkasso uten videre. Det er veldig bestemte frister for forskjellige ting. Først skal du få kravet med 10 dagers betalingsfrist. Deretter går saken inn i rettsystemet. Ettersom det gjelder manglende husleie, tror jeg saken går rett til namsmannen (andre ting går via forliksrådet). Da vil namsmannen sende deg brev hvor du har rett til å uttale deg innen 14 dager. Deretter får du enda et brev med rett til å uttale deg. Han kan nok kreve pengene, men jeg tror han da også må kreve å få deg kastet ut.

Likevel, du ønsker ikke at navnet ditt er kjent hos namsmannen. En del utleiere (jeg inkludert) sjekker om en potensiell leietaker er kjent hos namsmannen. Er vedkommende det får de ikke leie hos meg. Dette gjør jeg etter råd fra namsmannen etter en vanskelig sak jeg selv hadde. De kan desverre bare si om du er kjent hos dem eller ikke, ikke gi en vurdering.

Har ikke kompisen din en e-post forresten?

Uansett bør du starte med å skrive et brev hvor du viser til avtalene deres, og at kravet derfor ikke er gyldig.

Skrevet
På den annen side er det vel regler for hvor lenge han kan vente før han krever inn penger han mener du skylder. Tror uansett at du trenger en jurist for å se på dette. Hva med jussbuss eller lignende?

Jeg hadde fire dager på meg fra dagen jeg fikk brevet. :sjenert:

Skrevet
Dersom alt skal være rett og riktig, bør jo saken løses, og dersom du bruker en advokat kan det godt være at det blir løst fort. Men det kan være at det blir dyrere enn å bare bite i det sure eplet og betale det han mener du skylder. (Jeg er utleier selv, og er i grunnen ganske lei av leietakere som "skal kontakte advokat". Værsågod, jeg har alt mitt på det tørre, så de kommer ikke til å komme noen vei. Ikke tro at å snakke om advokat er noen trussel, jeg er virkelig ikke redd for noen advokat!!!)

Uansett bør du skrive et brev til han hvor du skriver ned hvilke avtaler dere hadde. Kanskje er han et rotehue som ikke husker hva han har lovt. Det virker ikke som om han er helt seriøs eller helt har oversikt. Vær så nøyaktig som mulig, angi datoer, ukenummer e.l.

Jeg er litt overrasket over at han prøver seg å gå til inkasso. Er dette et firma som står for utleie? For så vidt jeg vet kan ikke vi private utleiere bruke inkasso uten videre. Det er veldig bestemte frister for forskjellige ting. Først skal du få kravet med 10 dagers betalingsfrist. Deretter går saken inn i rettsystemet. Ettersom det gjelder manglende husleie, tror jeg saken går rett til namsmannen (andre ting går via forliksrådet). Da vil namsmannen sende deg brev hvor du har rett til å uttale deg innen 14 dager. Deretter får du enda et brev med rett til å uttale deg. Han kan nok kreve pengene, men jeg tror han da også må kreve å få deg kastet ut.

Likevel, du ønsker ikke at navnet ditt er kjent hos namsmannen. En del utleiere (jeg inkludert) sjekker om en potensiell leietaker er kjent hos namsmannen. Er vedkommende det får de ikke leie hos meg. Dette gjør jeg etter råd fra namsmannen etter en vanskelig sak jeg selv hadde. De kan desverre bare si om du er kjent hos dem eller ikke, ikke gi en vurdering.

Har ikke kompisen din en e-post forresten?

Uansett bør du starte med å skrive et brev hvor du viser til avtalene deres, og at kravet derfor ikke er gyldig.

Han har et eget byggefirma, så er vel derfor han kan true med inkasso. Det rare er jo at han aldri han ringt meg eller noe. Han burde jo ha gjort det hvis han var misfornøyd med meg eller betalingen. Jeg føler at jeg har alt på det rene, så her betaler jeg ikke en dritt.

Det er jo ham som ikke har gjort det han skulle ha gjort og det regner jeg med at han vet. Jeg har snakket med hun i etasjen over meg før ang de tingene han skulle gjøre i leiligheten min og hun sa at jeg ikke kunne regne med at han kom til å gjøre det pga hun har bodd her i 9 år og han har fortsatt ikke gjort det han skulle gjøre i hennes leilighet.

Når jeg ser på datoen på den strømregningen fra i fjor som jeg fikk nå, så er den fra 01.01-05 og da bodde jeg jo ikke her enda. Så jeg skjønner ikke helt hva han tenker på. Jeg innbiller meg at han prøver å kreve inn alt mulig etter han fikk den kloakkregningen på huset. Åhh, dette er så frustrerende! :tristbla:

Jeg har funnet ut at jeg skal skrive et laaaangt brev til ham i løpet av helgen og sende det rekommandert så han ikke kan komme senere å si at han ikke har fått det. Også får jeg vel kontakte jusbussen....Noen som vet hvordan jeg går frem?

Skrevet

jeg må bare spørre:

jeg bodde i en leiegård for en stund siden, og kjente husverten.

han hadde problemer med en leieboer, og ville at alt som han gjorde som kunne klages på (bråket hele natta, hadde gjester som sloss i oppgangen etc) skulle jeg sende klage til husvert over mail.

disse klagene ble registrert i den saken hos namsmannen, vil det si at jeg er i "registret" der da? de ble lest opp med mitt navn (fikk vite det av denne leieboeren).

Skrevet

Et lite tips i tilfelle huseieren sender kravet vidre til inndriving av f.eks Lindorf.

Send/faks et brev om at kravet er omstridt. Trenger ikke lang begrunnelse men et kort greit brev.

Det aktuelle selskapet kan da ikke gå vidre med kravet og det vil ikke bli inkassosak eller betalingsannmerkning. Du må også sende skriftlig melding på at saken er omstridt til huseier. Ha en kopi av brev sendt.

Vil huseier vidre med kravet må det da gå til forliksrådet og der kan du også gjøre oppmerksom på at karavet er omstrid. Forliksrådet kan da være behjelpelig med å løse saken etter loven.

Skrevet
disse klagene ble registrert i den saken hos namsmannen, vil det si at jeg er i "registret" der da? de ble lest opp med mitt navn (fikk vite det av denne leieboeren).

Dersom du bare har sendt klager til huseieren, er du ikke registrert (skjønt jeg er overrasket dersom huseieren ikke skjermet navnet ditt i en sak, det hadde vært en selvfølge for meg at jeg ikke angav hvem som hadde klaget), det er kun "klientene". Namsmannen er vel ansvarlig for innkreving av forskjellige krav så vidt jeg har skjønt, ikke bare utkastelser. Så huseier kan ikke vite om det er snakk om manglende husleiebetaling for flere måneder eller om det er snakk om et krav på noen få hundre kroner (skjønt, hvem gidder å gå til sak for noen få hundre kroner)

Skrevet

Jeg har bare ET ENESTE RÅD:

FLYTT. Finn deg en seriøs husvert, for han her er på ville veier. Du kommer ALDRI til å få et normalt forhold til en husvert som lover og lyver på den måten.

Jeg ville aldri truet med advokat - men rådført meg med en for å være sikker på hva slags rettigheter du har.

Hvordan husleien kan reguleres skal stå i den SKRIFTLIGE husleiekontrakten, hvis intet er nevnt gjelder husleieloven. 2000+ i husleie skal UANSETT varsles med mer enn 4 dager og det gjelder selvsagt også ethvert annet krav. Uansett kan han ikke sende verken purring eller inkassovarsel før krav er fremlagt SKRIFTLIG første gang. Mao. hvis dette brevet med den mildest talt horrible svarfristen er det første skriftlige varsel så er inkassovarselet ugyldig.

Men som jeg sa innledningsvis: Flytt. Man kan ha loven på sin side så det griner etter, dessverre er man uten maktmidler hvis husverten plutselig finner ut at loven er noe som ikke gjelder for han. Det hjelper lite å ha loven på sin side når du sitter der i trappen etter at husverten har skiftet lås.

P.S.: Alle muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige - problemet er at det er bevisbyrden som er vanskelig med muntlige.

Goldie - ingen jurist, men med lang og DÅRLIG erfaring med kranglete husverter

Skrevet

... Glemte en ting:

+2000 i husleie skal varsles med LIKE LANG frist som oppsigelsen i husleiekontrakten - med mindre det står der at husleien reguleres hvert år i januar - f.eks. Det er tross alt å regne for en oppsigelse av gjeldende avtale i kontrakten. Dette gjorde jeg min tidligere husvert oppmerksom på - at husleien tidligst kunne reguleres i henhold til oppsigelsestid i kontrakt. Hun gikk med på det da.

Uansett er det regulert i husleieloven hvor mye husleien kan økes med, så det bør du sjekke.

- Goldie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...