mockinbird Skrevet 23. januar 2006 #1 Skrevet 23. januar 2006 - Eller vet hva jeg mener? Fikk en eller annen gang servert nå nydelig tilbehør som jeg fikk fortalt var kokte kikerter, i en eller annen form for tomatsaus/knuste tomater/ et eller annet.. Noen som har oppskrift på noe sånt? Eller kan jeg evt koke kikerter og bare blande det med hermetiske tomater og evt litt krydder? Er ikke så veldig flink med mat, som dere kanskje skjønner..
Arkana Skrevet 23. januar 2006 #2 Skrevet 23. januar 2006 Kanskje en av disse ligner? Kikerter i karri (4 pers.) 2 løk 4 hvitløksfedd 1 ts chilipulver 1 ts salt 1 ts gurkemeie 1 ts paprikapulver 1 ss malt spisskummen 1 ss malt koriander 2 bokser kikerter 1 boks tomater 1 ts garam masala Skjær løken i tynne skiver og press hvitløken, fres det blankt i litt olje. Tilsett chili, salt, gurkemeie, paprikapulver, spisskummen og koriander. La surre 1 minutt. Tilsett kikertene og tomater og la surre under lokk i 20 minutter, rør av og til. Rør inn garam masala. La surre under lokk i 10 minutter. Krydrede kikerter (4-6 pers.) 2 bokser hermetiske kikerter 2 finhakkede løk 1 ts revet ingefær ½ ts presset hvitløk 1-2 grønne chili, finhakket ½ ts gurkemeie 2 store modne tomater, uten frø, hakkede 1 ss malt koriander 2 ts garam masala 2 ss sitronsaft 2-3 ss koriander, hakket Løk, ingefær, hvitløk, chili og gurkemeie stekes i olje til det er gyllent og mykt. Tilsett tomater, stek dem myke og tilsett så koriander og kikerter. Kok i 10 minutter, tilsett 2,5 dl av væsken fra de hermetiske kikertene og kok videre 10 minutter. Tilsett garam masala, sitronsaft og korianderblader. Kokes over svak varme i 2-3 minutter. Tomat- og kikertsaus (4 pers.) 3 knuste hvitløksfedd 1 boks hermetiske tomater 1,6 dl tomatpuré 1,25 dl vann 1 ts sukker 1 ss hakket oregano 2 ts hakket timian 310 g hermetiske kikerter ¼ kopp sorte oliven, i skiver Fres hvitløk, tomater, tomatpuré, vann, sukker og urter til sausen tykner. Tilsett kikerter og oliven og varm opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå