Lana01 Skrevet 1. oktober 2023 #1 Del Skrevet 1. oktober 2023 I regjeringsplattformen til Ap og Sp står det at de vil gradvis fase ut de konkurransepolitiske virkemidlene for melkemarkedet https://e24.no/naeringsliv/i/gEnzoq/rapport-advarer-mot-nytt-tine-monopol-et-spoersmaal-om-tid?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Dette er dårlige nyheter for forbrukerne. Skjer dette vil Tine få monopol, noe som bla vil føre til høyere priser på meieri produkter Som om denne regjeringen ikke har rotet til nok . Vi trenger ikke flere dårlige forslag og vedtak, som rammer oss alle 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 1. oktober 2023 #2 Del Skrevet 1. oktober 2023 (endret) Det må bli flere, ikke færre. Konkurranse er sunt, monopol er nei, takk. Denne regjeringen burde ha gått av allerede 15.oktober 2021. Tine sine produkter har ikke kommet i vårt hus og kjøleskap i noen år ihvertfall. Og vil ikke komme heller. Jeg er sterkt imot dette monopolet deres. Endret 1. oktober 2023 av Drizzt 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 1. oktober 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 1. oktober 2023 Drizzt skrev (10 minutter siden): Det må bli flere, ikke færre. Konkurranse er sunt, monopol er nei, takk. Denne regjeringen burde ha gått av allerede 15.oktober 2021. Tine sine produkter har ikke kommet i vårt hus og kjøleskap i noen år ihvertfall. Og vil ikke komme heller. Jeg er sterkt imot dette monopolet deres. Samme her, det er ikke første valgte i vårt hus, nettopp fordi av Tine har prøvd å presse ut konkutrenter tidligere. Ikke nok med at de kjøper beste hyller i butikkene, de har også prøvd å betale kjedene for å få de ut. De siste dagers avsløringer i VG om at Tine skal ha tilbudt matkjeden Ica Norge 16 millioner kroner for å få konkurrenten Synnøve Finden ut av butikkhyllene, https://www.aftenposten.no/norge/i/y6dXx/tine-faar-kjeft-av-bransjen 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 1. oktober 2023 #4 Del Skrevet 1. oktober 2023 Lana01 skrev (54 minutter siden): Samme her, det er ikke første valgte i vårt hus, nettopp fordi av Tine har prøvd å presse ut konkutrenter tidligere. Ikke nok med at de kjøper beste hyller i butikkene, de har også prøvd å betale kjedene for å få de ut. De siste dagers avsløringer i VG om at Tine skal ha tilbudt matkjeden Ica Norge 16 millioner kroner for å få konkurrenten Synnøve Finden ut av butikkhyllene, https://www.aftenposten.no/norge/i/y6dXx/tine-faar-kjeft-av-bransjen Jeg visste ikke om den siste saken. Fy f...n. Jeg kjøper melkeprodukter fra de mindre og unngår Tine til enhver pris. Nå har vi en regjering som er for monopol og favoriserer monopolister. Rakke motsetning til alt jeg står for. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 1. oktober 2023 #5 Del Skrevet 1. oktober 2023 Drizzt skrev (59 minutter siden): Jeg visste ikke om den siste saken. Fy f...n. Jeg kjøper melkeprodukter fra de mindre og unngår Tine til enhver pris. Nå har vi en regjering som er for monopol og favoriserer monopolister. Rakke motsetning til alt jeg står for. Hvor får Synøve Finden melken sin fra? Og hvem eier Q-meieriene? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 1. oktober 2023 #6 Del Skrevet 1. oktober 2023 Drizzt skrev (3 timer siden): Jeg visste ikke om den siste saken. Fy f...n. Jeg kjøper melkeprodukter fra de mindre og unngår Tine til enhver pris. Nå har vi en regjering som er for monopol og favoriserer monopolister. Rakke motsetning til alt jeg står for. Såpass ja,.da får.en ihvertfall lyst til å støtte Tines konkurrenter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. oktober 2023 #7 Del Skrevet 1. oktober 2023 Apis skrev (2 timer siden): Hvor får Synøve Finden melken sin fra? Og hvem eier Q-meieriene? De kjøper melk fra bønder i sentrale strøk. Tine kjøper fra alle i hele landet. Dette medfører at Tine har desidert dyrest råvarer når transportkostnader med mer regnes inn. Siden de er markedsleder og til en viss grad styrer prisene, medfører det at konkurransen innenfor meieribransje er mer prisøkende enn at det blir lavere priser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 2. oktober 2023 #8 Del Skrevet 2. oktober 2023 Apis skrev (10 timer siden): Hvor får Synøve Finden melken sin fra? Og hvem eier Q-meieriene? Her hvor jeg bor kjøper de ikke fra Tine Råmelk (tror jeg?). Dessuten, så kjøper jeg ofte melkeprodukter direkte fra en bonde og selv om det er litt dyrere enn butikken, vet jeg at jeg slipper å forholde meg til Tine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 2. oktober 2023 #9 Del Skrevet 2. oktober 2023 Brunello skrev (8 timer siden): De kjøper melk fra bønder i sentrale strøk. Tine kjøper fra alle i hele landet. Dette medfører at Tine har desidert dyrest råvarer når transportkostnader med mer regnes inn. Siden de er markedsleder og til en viss grad styrer prisene, medfører det at konkurransen innenfor meieribransje er mer prisøkende enn at det blir lavere priser. Det er jo bare tull. Som markedsregulator bestemmer Tine i stor grad hva de skal betale for melk fra leverandørene sine også. Leverandørene er i all hovedsak de samme som eier hele Tine... Krokodilletårer for et milliardkonsern som sitter på absolutt alle stolene rundt markedsbordet for melkeprodukter er direkte pinlig å se på. Den bittelille konkurransen i melkemarkedet er det eneste som står mellom forbrukerne og priser opp mot det hinsidige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. oktober 2023 #10 Del Skrevet 2. oktober 2023 A-hunter skrev (9 minutter siden): Det er jo bare tull. Som markedsregulator bestemmer Tine i stor grad hva de skal betale for melk fra leverandørene sine også. Leverandørene er i all hovedsak de samme som eier hele Tine... Krokodilletårer for et milliardkonsern som sitter på absolutt alle stolene rundt markedsbordet for melkeprodukter er direkte pinlig å se på. Den bittelille konkurransen i melkemarkedet er det eneste som står mellom forbrukerne og priser opp mot det hinsidige. Det er ikke tull. Tine bruker mye mer penger på transport av melk. De henter melken fra bønder med 3 kuer innerst i en dal. De to andre selskapene henter melken fra store fjøs i nærheten av produksjonsstedet. Dokumenter det gjerne om du mener dette er feil. Tine er et samvirkeselskap som eies av norske melkebønder. I 2004 ble Tine Råvare etablert som en egen avdeling, med eget regnskap. Det var for å sette et tydelig skille mellom råvarehåndteringen og videreforedlingen i Tine. Tine Råvare er markedsregulator, og skal sørge for at alle aktører i meierimarkedet skal få kjøpt melka de trenger til lik pris som alle andre. På den måten sikres lik konkurranse mellom meieriaktørene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 2. oktober 2023 #11 Del Skrevet 2. oktober 2023 Brunello skrev (4 minutter siden): Det er ikke tull. Tine bruker mye mer penger på transport av melk. De henter melken fra bønder med 3 kuer innerst i en dal. De to andre selskapene henter melken fra store fjøs i nærheten av produksjonsstedet. Dokumenter det gjerne om du mener dette er feil. Tine er et samvirkeselskap som eies av norske melkebønder. I 2004 ble Tine Råvare etablert som en egen avdeling, med eget regnskap. Det var for å sette et tydelig skille mellom råvarehåndteringen og videreforedlingen i Tine. Tine Råvare er markedsregulator, og skal sørge for at alle aktører i meierimarkedet skal få kjøpt melka de trenger til lik pris som alle andre. På den måten sikres lik konkurranse mellom meieriaktørene. Selvfølgelig er det tull. Det er ingen innerst i en dal med tre kuer. Det er propaganda fra den parten som ønsker seg monopol og fra de som støtter monopolisme. Markedsregulator bestemmer prisen på innkjøp av melk fra produsentene. For melk er regulator den samme som er eid av 98% av produsentene og den samme som bestemmer prisen videre til "konkurrentene". Å tro at dette er et runddans som ender med tap for regulatoren sier noe om kapasiteten til den som fremmer påstanden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 2. oktober 2023 #12 Del Skrevet 2. oktober 2023 A-hunter skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig er det tull. Det er ingen innerst i en dal med tre kuer. Det er propaganda fra den parten som ønsker seg monopol og fra de som støtter monopolisme. Markedsregulator bestemmer prisen på innkjøp av melk fra produsentene. For melk er regulator den samme som er eid av 98% av produsentene og den samme som bestemmer prisen videre til "konkurrentene". Å tro at dette er et runddans som ender med tap for regulatoren sier noe om kapasiteten til den som fremmer påstanden. Du vet at politiske myndigheter også har en rolle her, ved landbruksdirektoratet? Det er de som har bestemt rollen som markedsregulator, hvordan den skal håndheves og også overvåker prisen på rå melk til andre aktører. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteballetten Skrevet 2. oktober 2023 #13 Del Skrevet 2. oktober 2023 Apis skrev (11 timer siden): Hvor får Synøve Finden melken sin fra? Og hvem eier Q-meieriene? Synnøve Finden får levert melken på døra av Tine Tankbiler. De skal ha alle fordeler men ønsker å skvise ut Tine fra markedet. Som gammel Tineleverandør, så kommer det kun Tineprodukter på bordet i mitt hjem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 2. oktober 2023 #14 Del Skrevet 2. oktober 2023 Apis skrev (6 minutter siden): Du vet at politiske myndigheter også har en rolle her, ved landbruksdirektoratet? Det er de som har bestemt rollen som markedsregulator, hvordan den skal håndheves og også overvåker prisen på rå melk til andre aktører. Ja, det hjelpeløse byråkratiet setter selvsagt en "målpris", som de i sin tur har fått massive innspill på fra markedsregulatoren Tine. Alt er galt med det. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er konkurranse i meierimarkedet som kommer forbrukerne til gode. Hvorfor dere er sykelig opptatt av at Tine skal få monopol er uforståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. oktober 2023 #15 Del Skrevet 2. oktober 2023 A-hunter skrev (31 minutter siden): Selvfølgelig er det tull. Det er ingen innerst i en dal med tre kuer. Det er propaganda fra den parten som ønsker seg monopol og fra de som støtter monopolisme. Markedsregulator bestemmer prisen på innkjøp av melk fra produsentene. For melk er regulator den samme som er eid av 98% av produsentene og den samme som bestemmer prisen videre til "konkurrentene". Å tro at dette er et runddans som ender med tap for regulatoren sier noe om kapasiteten til den som fremmer påstanden. Så lenge man må betale det samme pr. liter melk uavhengig av hvor melka hentes, sier det seg selv at de som henter melk der de selv ønsker har lavere driftskostnader. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 2. oktober 2023 #16 Del Skrevet 2. oktober 2023 A-hunter skrev (22 minutter siden): Ja, det hjelpeløse byråkratiet setter selvsagt en "målpris", som de i sin tur har fått massive innspill på fra markedsregulatoren Tine. Alt er galt med det. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er konkurranse i meierimarkedet som kommer forbrukerne til gode. Hvorfor dere er sykelig opptatt av at Tine skal få monopol er uforståelig. Noen vil sikkert si heldigvis, er det ikke fri konkurranse i meierimarkedet. Skal vi ha landbruk i hele Norge, så må det politisk styring av markedet. Distriktspolitikk, beredskap og alt det som det frie markedet ikke trenger å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 2. oktober 2023 #17 Del Skrevet 2. oktober 2023 Bøtteballetten skrev (30 minutter siden): Synnøve Finden får levert melken på døra av Tine Tankbiler. De skal ha alle fordeler men ønsker å skvise ut Tine fra markedet. Som gammel Tineleverandør, så kommer det kun Tineprodukter på bordet i mitt hjem. Her også, folk skjønner ikke at det faktisk er å støtte de små bøndene, å handle Tine produkter, så der har nok Tine og samvirke en jobb å gjøre med opplysning. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 2. oktober 2023 #18 Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Både Tine, Nortura og Gilde er markedsdrepende konserner som kun tenker profitt. Ja til nedleggelse av monopol på matvarer. Det er ikke 1952 lengre. Klarer du ikke å drifte gården din i Finnsnes på melkedyr skal ikke resten av landet betale for dette. Legg om driften til noe annet. Det samme gjelder for øvrig det som stadig kommer fra om industrien rundt lam\sau. Det er da ikke behov for så mye sau som råtner på fryselager når ingen vil ha dette. Man skal da ikke ødelegge hele markedet bare fordi noen ikke vil innse at Norske matvaner endres og Tine ikke vil innrømme at de er et hardbarket monopol som jobber iherdig for å drepe Q, Røros og andre. Endret 2. oktober 2023 av Anonio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteballetten Skrevet 2. oktober 2023 #19 Del Skrevet 2. oktober 2023 Apis skrev (12 minutter siden): Her også, folk skjønner ikke at det faktisk er å støtte de små bøndene, å handle Tine produkter, så der har nok Tine og samvirke en jobb å gjøre med opplysning. Ja er enig med deg i det. Det er gjort for dårlig jobb med å informere om hvordan det fungerer. Hadde Synnøve Finden og Q meieriene konkurrert ut Tine, så hadde det blitt vanskelig å være melkeprodusent i størsteparten av Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 2. oktober 2023 #20 Del Skrevet 2. oktober 2023 2 minutter siden, Bøtteballetten said: Ja er enig med deg i det. Det er gjort for dårlig jobb med å informere om hvordan det fungerer. Hadde Synnøve Finden og Q meieriene konkurrert ut Tine, så hadde det blitt vanskelig å være melkeprodusent i størsteparten av Norge. Så er jo tallene klare på at man ikke skal produsere melk i Finnmark og Troms. Det er ikke natur for det, og det drives enormt på kraftfor og teknologier som er verstinger i klima-sammenheng. Det er ikke en menneskerett å være melkebonde i Karasjok. Tine skyver disse bøndene som bør legge om driften foran seg for å forklare monopolet sitt. Om Tine føler markedet er så fritt, kan vi jo åpne for melk fra Sverige og se hvor fritt de mener det er. Alle, utover noen få bønder som tror på Tines propaganda, skjønner at Tine er drepende for konkurranse og markedet. Tine sitter med havresekken da de skal kontrollere et market de eier 80% av. Det sier egentlig seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå