Gå til innhold

Hva er vitsen med vennegrupper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor skolen skal ha noe med hva vi gjør på fritiden. Helt greit å ha med seg enn venn hjem fra skolen her og nå, men å måtte stelle i stand for 4-5 unger enten hjemme eller ta med på aktivitet av noe slag. Det syntes jeg bare er too much. Dette er jo folk vi aldri snakker med fort også, da gruppene er laget av skolen. Kan ikke huske sånt fra jeg var liten, og det vil sannsynligvis ikke gjøre store forskjellen uansett på hvem de vil henge med ellers. 

Anonymkode: 489ff...6f4

• Liker 12
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei.

Anonymkode: 6f09b...756

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Okei.

Men hva er vitsen med å skulle gjøre dette hver mnd? Alle er ikke intressert i å stelle i stand masse greier for en gruppe kids hele tiden. Det er ikke min jobb å ta vare på uinviterte kids fordi skolen mener det må gjøres. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke min jobb å ta vare på uinviterte kids fordi skolen mener det må gjøres. 

Du høres jo hyggelig ut. Hva om det var ditt barn som aldri ble invitert med på noe? Det er som regel flere barn som ikke kjenner noen når de begynner på skolen, eller som sliter med å knekke de sosiale kodene (mange av de er fremdeles bare 5 år), hvorfor er det så viktig for deg at disse fryses ut og holdes utenfor? 

Anonymkode: fc46b...0c0

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva er vitsen med å skulle gjøre dette hver mnd? Alle er ikke intressert i å stelle i stand masse greier for en gruppe kids hele tiden. Det er ikke min jobb å ta vare på uinviterte kids fordi skolen mener det må gjøres. 

Noen syns det er fint om avkommet har venner. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen syns det er fint om avkommet har venner. 

Men da får de jo snakke med skolen, det er jo der utestengingen i såfall foregår. Så får foreldrene steppe up gamet, snakke med foreldre og prøve lage noen vennskap. Men uansett burde jo skolen eventuelt sette inn tiltak på skolen, disse vennegruppene vil jo ikke gjøre store forskjellen på skolen området. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde lenge holdt med vennegrupper i småskolen, men her har man vennegrupper til barna går over på ungdomsskolen. De to siste årene har barnet mitt absolutt ikke hatt lyst til å delta/avholde slik vennegruppe, og da har jeg fått en telefon fra foreldrekontakten. Står på mitt og sier at "nei, vi kommer ikke til å avholde vennegruppe i år".

Anonymkode: e65ec...820

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vennegrupper forebygger mobbing og fremmer gode opplevelser sammen for barna. Og gjør at barna finner ut hvor f eks nye klassekamerater bor. Barn som normalt ikke leker med hverandre kan også oppleve å bli bedre kjent og utvikle nye vennskap.

Selv syns jeg det er veldig flott å bli kjent med de andre foreldrene og dermed skape en lav terskel for å kontakte hverandre ved konflikter mellom barna. Når det var vennegruppe så pleide alltid foreldrene å komme en halvtime før avslutning, slik at alle tok en kaffe sammen. Barn mobber ikke barna til foreldrenes venner 😉

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da får de jo snakke med skolen, det er jo der utestengingen i såfall foregår. Så får foreldrene steppe up gamet, snakke med foreldre og prøve lage noen vennskap. Men uansett burde jo skolen eventuelt sette inn tiltak på skolen, disse vennegruppene vil jo ikke gjøre store forskjellen på skolen området. 

Å heisann, her snakker du deg selv midt imot. Vennegrupper ER et veletablert tiltak FOR å forhindre mobbing! Er det mulig...

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Det kan være veldig kjekt når barnet blir eldre å kjenne andre foreldre enn de barnet leker med ellers... omgangskretsen utvides og endres etter hvert som årene går

Anonymkode: db905...ab2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde lenge holdt med vennegrupper i småskolen, men her har man vennegrupper til barna går over på ungdomsskolen. De to siste årene har barnet mitt absolutt ikke hatt lyst til å delta/avholde slik vennegruppe, og da har jeg fått en telefon fra foreldrekontakten. Står på mitt og sier at "nei, vi kommer ikke til å avholde vennegruppe i år".

Anonymkode: e65ec...820

Jeg har aldri opplevd vennegrupper helt opp i ungdomsskolealder. Men da er det muligens slik at dette er en klasse med mye utestenging, og som faktisk trenger disse treffene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig. Vi hadde vennegrupper fordi det særlig var en forelder på foreldremøtet som ønsket dette. Men det var bare vi som inviterte vennegruppen på besøk i fjor. De fire andre på gruppa droppet det. Dette gjaldt flere av de andre gruppene i klassen også. Jeg tror mange synes det er slitsomt.

Anonymkode: 7bf8d...440

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor skolen skal ha noe med hva vi gjør på fritiden. Helt greit å ha med seg enn venn hjem fra skolen her og nå, men å måtte stelle i stand for 4-5 unger enten hjemme eller ta med på aktivitet av noe slag. Det syntes jeg bare er too much. Dette er jo folk vi aldri snakker med fort også, da gruppene er laget av skolen. Kan ikke huske sånt fra jeg var liten, og det vil sannsynligvis ikke gjøre store forskjellen uansett på hvem de vil henge med ellers. 

Skjønner det ikke jeg heller.. 

Mine barn har vært passe sosiale, henger med venner inni mellom, men vennegrupper har de aldri likt. Tvangssosialisering.. 

Anonymkode: 206d6...3b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Vet ikke helt hvorfor du har fått barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen tviler på at det kan være slitsomt å måtte arrangere 1-2 vennegrupper hvert år. Men for en del barn så er disse vennegruppene den eneste sosiale arenaen de har. Dette handler f eks om å lære sine egne barn å være inkluderende og sosiale, og blant annet om å prøve å unngå ensom ungdom som tar selvmord eller som må sluses rett in på ung ufør. Vennegrupper i bareskolen er et viktig forebyggende tiltak. Ja, det er slitsomt  det er jo enda en ting i en fullspekket timeplan. Men hva slags samfunn ønsker vi egentlig? Hvilke holdninger ønsker vi å lære barna våre? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Vet ikke helt hvorfor du har fått barn.

Hvert fall ikke for å lære dem å være inkluderende eller empatiske.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er dritkjedelig. Gleder meg til det er over. Verste er at foreldrene kommer på kaffe. Tvungen sosialisering. Har nok venner, trenger ikke flere

Anonymkode: 584fb...6b8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dritkjedelig. Gleder meg til det er over. Verste er at foreldrene kommer på kaffe. Tvungen sosialisering. Har nok venner, trenger ikke flere

Uengasjerte foreldre er ingen nyhet, det er et samfunnsproblem. Om vi skulle lagt ned alt som har motvilje hos foreldrene så måtte vi ha avlyst absolutt alt av foreldremøter, FAU-arbeid, klassekontakter, julemarkering og 17. mai-feiring også. Det er nitrist at  foreldre ikke evner å se viktigheten av slike sammenkomster og skape arenaer for å bygge relasjoner. Dette forebygger faktisk mobbing og stimulerer til inkludering.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel streng talt dere som synes det er unødvendig som hadde trengt det mest. En gyllen mulighet til å lære seg å gjøre ting man ikke ønsker eller føler er bortkastet. Du og barnet har godt av å lære om inkludering, og det å være med mennesker man ikke ønsker eller har noe felles med.

Jeg håper ikke at du overfører dine verdier og holdninger over på barnet, fordi de gjenspeiler jo i grunn hvem du er og hva du står for. Neste gang er det kanskje barnet ditt som står helt alene, og da er det vel du som roper høyest om inkludering.

Anonymkode: 90ecb...4a9

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uengasjerte foreldre er ingen nyhet, det er et samfunnsproblem. Om vi skulle lagt ned alt som har motvilje hos foreldrene så måtte vi ha avlyst absolutt alt av foreldremøter, FAU-arbeid, klassekontakter, julemarkering og 17. mai-feiring også. Det er nitrist at  foreldre ikke evner å se viktigheten av slike sammenkomster og skape arenaer for å bygge relasjoner. Dette forebygger faktisk mobbing og stimulerer til inkludering.

Kunne vært løst på andre måter, f eks ved å engasjere profesjonelle planleggere 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...