Gå til innhold

Er den første millionen vanskligst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har egentlig hele tiden prioritert å betale ned masse på boliglånet, men har nå endret strategi og skal legge mer i fond.

Har snart klart å skrape sammen en million kr i fond og aksjer.

Når begynner snøballen å rulle litt? Sånn at renters rente effekt blir mer merkbar? 

Er ikke god på fond/aksjer har bare kjøpt endel trygge indeksfond, noen aktive fond + aksjer i Kongsberg gruppen (får 25% rabatt). 

Anonymkode: c5be7...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger er litt vansklig, ja.

Anonymkode: 6926f...1b4

Skrevet

Du blir ikke rik av å spare.

Du blir rik av å handle.

Jeg har ikke fullført vgs. Men tjente min første million uforskammet lett. Jeg fikk låne 100% av boligens verdi. Solgte etter kort tid. Kjøpte ny, solgte igjen etter kort tid. På 3 år hadde jeg passert 1 million netto overskudd.

Dette var på midten av 2000-tallet. Jeg har kjøpt og solgt utallige boliger siden starten. Har nå sluttet å jobbe og lever av fortjenesten.

Situasjonen med renter og lånebegrensninger har endret seg siden jeg startet, men du må finne din vei. Men poenget er at du må handle, gjerne med bankens penger. Da kommer den første millionen raskt.

Anonymkode: 4201b...13e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du blir ikke rik av å spare.

Du blir rik av å handle.

Anonymkode: 4201b...13e

Stemmer. 

Man må ta høyere risiko enn globale indeksfond hvis man skal få millioner inn på konto med en vanlig inntekt. Man er nødt til å handle i enkeltaksjer.

Boligmarkedet tror jeg ikke det er så mye å hente i akkurat nå. Da må man i så fall ha veldig lang horisont.

Skrevet
Knirke skrev (4 minutter siden):

Stemmer. 

Man må ta høyere risiko enn globale indeksfond hvis man skal få millioner inn på konto med en vanlig inntekt. Man er nødt til å handle i enkeltaksjer.

Boligmarkedet tror jeg ikke det er så mye å hente i akkurat nå. Da må man i så fall ha veldig lang horisont.

Jeg har en million i fond nå. 
Nå ønsker jeg at snøballen skal begynne å rulle.

Jeg vurderer high yield rentefond. Men har lite peiling. Tips?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en million i fond nå. 
Nå ønsker jeg at snøballen skal begynne å rulle.

Jeg vurderer high yield rentefond. Men har lite peiling. Tips?

Vær forsiktig med å ta imot aksjeråd fra fremmede på nettforumer… Men last ned Nordnet-appen og les deg litt opp på aksjehandel, så har du en god begynnelse.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

Vær forsiktig med å ta imot aksjeråd fra fremmede på nettforumer… Men last ned Nordnet-appen og les deg litt opp på aksjehandel, så har du en god begynnelse.

Det er allerede gjort. 
Jeg trenger å få overført fondene mine fra dnb til nordnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Penger er litt vansklig, ja.

Ja? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja? 

;) 

Skrevet

Et annet spørsmål jeg har er:

Jeg får straks inn 300 000 

Hvordan invistere dem? Putte i boliglån? Eller fond? Eller en kombo?

Skrevet

Jeg har hørt uttrykket at den første millionen er vanskeligst, men da i forbindelsen med å starte bedrift. Når man har klart å selge for en mill begynner ting kanskje å rulle og gå litt.

En million i fond gir kanskje 50 000 ekstra inntekt i året (de siste 15 årene har vært ekstraordinære og gitt mer)

50k er vedlig deilig, men ikke si opp jobben.

Skrevet
Isambard skrev (25 minutter siden):

Jeg har hørt uttrykket at den første millionen er vanskeligst, men da i forbindelsen med å starte bedrift. Når man har klart å selge for en mill begynner ting kanskje å rulle og gå litt.

En million i fond gir kanskje 50 000 ekstra inntekt i året (de siste 15 årene har vært ekstraordinære og gitt mer)

50k er vedlig deilig, men ikke si opp jobben.

Neida, tenker ikke ta ut pengene. Bare fortsette å spare jevnt og trutt. Har ikke noe mål med pengene.

kjøper aksjer i Kongsberg for 160 000 i året

og sparer 20 000 i mnd i andre fond. Det er valg av fond jeg synes er vanskelig. 

samme med de 300 som kommer inn nå. Hva gjør man med dem. 

Skrevet

Sett pengene i shelf drilling.

Anonymkode: 735fd...7fc

Skrevet

Jeg har hørt Charlie Munger uttrykke at den første millionen er vanskeligst, men da er det jo snakk om dollar, ikke kroner.

Én million er ikke så mye, og er overkommelig for de aller fleste å bygge seg opp innen noen år. Det er veldig få som kommer seg over 1M USD kneiken. Men da merker man sikkert rentes rente effekt veldig godt.

Anonymkode: f8edb...65c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har egentlig hele tiden prioritert å betale ned masse på boliglånet, men har nå endret strategi og skal legge mer i fond.

Har snart klart å skrape sammen en million kr i fond og aksjer.

Når begynner snøballen å rulle litt? Sånn at renters rente effekt blir mer merkbar? 

Er ikke god på fond/aksjer har bare kjøpt endel trygge indeksfond, noen aktive fond + aksjer i Kongsberg gruppen (får 25% rabatt). 

Den første millionen er vanskelig fordi det er den man vanligvis sikrer seg med minst risiko: sparer du til 10 000, ønsker du ingen risiko, og kapitaliseringen blir tilsvarende, sparer du til 1 million, åpner du til litt risiko.

Når du kommer over 1-4 mill begynner du å ta risiko, og det er da du tjener penger.

Dette er grunnen til at John Fredriksen er rik: ved siden å være dyktig, tar han full risiko fra første 1000!

( Nei, jeg liker ikke fyren, men han ER imponerende, og man kan ikke ta han på feighet. Resten er et stort rasshøl 🙂 )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...