Gå til innhold

Skjule psoriasis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får store psoriasisutlsett på halsen, i hodebunnen, i ansiktet (spesielt panne), bak ørene og på armene. Det ser veldig ulekkert ut. Har noen tips til hvordan jeg kan skjule det?

Jeg lurer også på om det finnes medisiner/kremer mot psoriasis, jeg har ikke fastlege lenger og vikaren jeg har fått time hos noen ganger mener vi bare skal se det an og smøre med vanlig fuktighetskrem fra apotek uten parfyme så lenge. Det hjelper ikke. Utslettene svir og klør. 

Anonymkode: 0cc71...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes både kremer, salver, tabletter og lysbehandling mot psoriasis. Den beste hjelpen får du hos hudlege og fastlegen vil henvise deg hvis du ber om det. Siden du er plaget i ansiktet ville jeg absolutt brukt hudlege, en del medisiner er det kun hudlegen som kan skrive ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (Akkurat nå):

Det finnes både kremer, salver, tabletter og lysbehandling mot psoriasis. Den beste hjelpen får du hos hudlege og fastlegen vil henvise deg hvis du ber om det. Siden du er plaget i ansiktet ville jeg absolutt brukt hudlege, en del medisiner er det kun hudlegen som kan skrive ut.

Lysbehandling, kan jeg bruke vanlig solarium? Jeg har en annen sykdom som helst ikke skal ha sol, så vet ikke helt hva man gjør da…

Legen ville ikke henvise meg til hudlege nå sist fordi det er så lang ventetid, nesten et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lysbehandling, kan jeg bruke vanlig solarium? Jeg har en annen sykdom som helst ikke skal ha sol, så vet ikke helt hva man gjør da…

Legen ville ikke henvise meg til hudlege nå sist fordi det er så lang ventetid, nesten et år. 

Vanlig solarium blir ikke det samme, det er medisinsk lysbehandling du kan ha nytte av. De med psoriasis har gjerne god hjelp av lysbehandling. Det er litt urimelig av fastlegen å ikke henvise pga ventetid, hva om det blir verre og du da skal vente ett år? Hudllegene vurderer også henvisningene og tar pasienter inn tidligere  hvis de mener det haster. Selv har jeg aldri ventet lengre enn tre måneder når jeg har blitt henvist og nå er jeg hos ei som har satt meg som fast pasient så jeg slipper å henvises flere ganger, jeg kan bare ringe når jeg får nye utbrudd.

Endret av Duff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om henvisning til hudlege. Om det er svært lang ventetid, ville jeg vurdert å betale for å gå privat.

Anonymkode: 2d8f4...6db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig å bli symptomfri fra psoriasis uten at det koster skjorta, slik det er beskrevet i disse vitenskapelige studiene:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

https://www.hindawi.com/journals/drp/2019/5237642/

Behandlingen er fri for bivirkninger også:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960076018306228

Det går jo an å skrive ut studiene og ta dem med til legen for å høre om det kan være noe å prøve, hvis du vil bli symptomfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lonehill skrev (13 minutter siden):

Nå er det mulig å bli symptomfri fra psoriasis uten at det koster skjorta, slik det er beskrevet i disse vitenskapelige studiene:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

https://www.hindawi.com/journals/drp/2019/5237642/

Behandlingen er fri for bivirkninger også:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960076018306228

Det går jo an å skrive ut studiene og ta dem med til legen for å høre om det kan være noe å prøve, hvis du vil bli symptomfri.

Interessant studie, men høres ut som spesialistoppgave og ikke noe for en vikarlege… også litt skeptisk til studier med bare seks deltakere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mye plager av psoriasis under føttene. Så mye at det reduserer livskvaliteten min. Har til tider vondt for å gå, siden det blir sår og sprekker under føttene. Hudlegen jeg gikk til klarte ikke å hjelpe meg, da egentlig ingenting funka. Hun henviste meg til lysbehandling på rikshospitalet.  Men jeg fikk avslag fordi jeg ikke var nok plaget.... Så lykke til. Det er no drit. 

Anonymkode: 8e9fb...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisonkrem og sjampo fra apoteket

Så får du sterkere saker av legen, du må ikke til hudlegen

Anonymkode: ef3d8...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har så mye plager av psoriasis under føttene. Så mye at det reduserer livskvaliteten min. Har til tider vondt for å gå, siden det blir sår og sprekker under føttene. Hudlegen jeg gikk til klarte ikke å hjelpe meg, da egentlig ingenting funka. Hun henviste meg til lysbehandling på rikshospitalet.  Men jeg fikk avslag fordi jeg ikke var nok plaget.... Så lykke til. Det er no drit. 

Visste ikke at man kunne få det under føttene 😬 Det høres vondt ut! Kan man ikke få immundempende medisiner eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MisterMister
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får store psoriasisutlsett på halsen, i hodebunnen, i ansiktet (spesielt panne), bak ørene og på armene. Det ser veldig ulekkert ut. Har noen tips til hvordan jeg kan skjule det?

Jeg lurer også på om det finnes medisiner/kremer mot psoriasis, jeg har ikke fastlege lenger og vikaren jeg har fått time hos noen ganger mener vi bare skal se det an og smøre med vanlig fuktighetskrem fra apotek uten parfyme så lenge. Det hjelper ikke. Utslettene svir og klør. 

Har lest noe om vitamin D3 og psoriasis, det kan kanskje være noe å undersøke. Min mor hadde psoriasis og hadde god nytte av å være ute i solen, å det produserer jo veldig mye vitamin D, så kanskje det kan ha en sammenheng. Håper du finner hjelp og råd som lindrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ihvertfall anbefale Daxxin sjampo og balsam. Fåes på apotek.

Anonymkode: d539d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MisterMister skrev (23 minutter siden):

Har lest noe om vitamin D3 og psoriasis, det kan kanskje være noe å undersøke. Min mor hadde psoriasis og hadde god nytte av å være ute i solen, å det produserer jo veldig mye vitamin D, så kanskje det kan ha en sammenheng. Håper du finner hjelp og råd som lindrer.

Jeg skal helst unngå for mye sol pga lupus, men skal lese mer om d-vitamin. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan ihvertfall anbefale Daxxin sjampo og balsam. Fåes på apotek.

Anonymkode: d539d...652

Jeg har brukt den fast en god stund, og synes den har minimal effekt dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mange hudleger har tilbud om lysbehandling på sitt kontor. Min har ett rom med ulike innretninger, både til å stå i og en til å sitte på for de som har mye plager i underlivet. Ellers finnes det immundempende medisiner også, jeg har brukt neotigason men den er ikke bra hvis man ser for seg å få barn da den sitter i kroppen og kan skade fosteret i to år etter behandlingen er avsluttet. Nå skal jeg over på metrotreksat som er en mild cellegift. Jeg har også under føttene og det er ett helvete å ha det der.

Anonymkode: 5f570...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skal helst unngå for mye sol pga lupus, men skal lese mer om d-vitamin. 

Har du lupus, kan det hende du slår to fluer i en smekk hvis du prøver D-vitaminbehandling.

Google systemic lupus erythematosus +vitamin D, så får du treff på vitenskapelige studier som viser at folk som er rammet av lupus, i likhet med psoriasisrammede, kan ha positiv effekt av D-vitaminbehandling. 

Begge sykdommer er jo autoimmune og sammenhengen mellom D-vitamin og immunforsvaret er ikke ukjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...