duplexx Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Altså jeg blir helt matt. Jeg er IKKE mye på sosiale medier. Men nå må jeg kutte ned enda mer tror jeg. Av det lille jeg ser, så blir jeg helt stressa. Alt man skal henge med på??? Nå er det halloween-måneden. Så nå må vi pynte til halloween. Og alt vi lager og kjøper på Starbucks må enten se ut som et gresskar, eller SMAKE gresskar. Og så er det rampenissen, som skal fylle hele huset med dritt i 24 dager. Etter det skal jeg hive ut julen, og så må alle forstå hvor lykkelige vi er som feirer påske på fjellet hvor vi går 20 mil på ski hver dag, og ungene selvfølgelig eeeelsker det. Ingen sure miner. Til sommeren igjen skal vi gjerne på lang ferie, alt er idyll hele dagen lang, vi er på stranda med hjemmelaget mat og oppskåret frukt annen hver dag. Vi er i syden og i fornøyelsesparker. Og hele verden må få se det. Jeg to barn selv, vi har vært på ferie, foreldrene mine har hytte på fjellet. Vi har råd til sydentur. Det er ikke det. Men hvorfor må folk konstant overshare hver eneste lille ting de gjør? Er ingenting verken hellig eller privat lenger? Hvordan kan man få lov til å tjene penger på å dele bilder av barnet sitt hvor man lager "core-memories", eller drar på café fire ganger på en helg, eller danser som en eventyrfe i vannkanten mens man dypper babyens tær i vannet. Dette enormet behovet for å stadig ALT man gjør, som for sikkert veldig mange skaper et helt enormt press om alt man skal rekke, gjøre, fikse for barna sine. Hva skjedde med de som bare tok et bilde av pølse og potetstappe, eller skrev "i dag gikk vi en tur i skogen, det var koselig"?? Kan man ikke bare leve livet sitt i alminnelighet? Eller mååå du ha 20, 50, 100 tusen mennesker som bekrefter at de er så "jelly" på livet ditt og forteller om at du er den kuleste personen som SoMe - "ingen er som deg, du har det kuleste innholdet, du er så down to earth, du er den beste mammaen jeg har sett, du er forbildet mitt"... Kan man egentlig komme seg av denne gigantiske karusellen? Dette GIDDER jeg ikke ta som anonym. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg kjenner ingen som føler deg må henge seg på alle slike ting. Noen har hjemmelaget pakkekalender, noen pynter voldsomt til Halloween, noen drar på fancy ferier, noen går på cafe hver lørdag noen går på ski hele påsken, men ingen gjør alt. Jeg kjenner heller ikke noen som dokumenterer alt de gjør og prøver å vise for omverdenen hvor lykkelige de er. Joda, det finnes influensere som lever av å selge lykke, men i virkeligheten vet jeg ikke om noen som er slik. Jeg lurer fælt på hvilke mennesker du omgir deg med, eller om dette bare er overdrivelse i forsøk på å få fram et eller annet poeng som ingen faktisk kjenner seg igjen i. Anonymkode: 5849c...57f 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 duplexx skrev (3 minutter siden): Altså jeg blir helt matt. Jeg er IKKE mye på sosiale medier. Men nå må jeg kutte ned enda mer tror jeg. Av det lille jeg ser, så blir jeg helt stressa. Alt man skal henge med på??? Nå er det halloween-måneden. Så nå må vi pynte til halloween. Og alt vi lager og kjøper på Starbucks må enten se ut som et gresskar, eller SMAKE gresskar. Og så er det rampenissen, som skal fylle hele huset med dritt i 24 dager. Etter det skal jeg hive ut julen, og så må alle forstå hvor lykkelige vi er som feirer påske på fjellet hvor vi går 20 mil på ski hver dag, og ungene selvfølgelig eeeelsker det. Ingen sure miner. Til sommeren igjen skal vi gjerne på lang ferie, alt er idyll hele dagen lang, vi er på stranda med hjemmelaget mat og oppskåret frukt annen hver dag. Vi er i syden og i fornøyelsesparker. Og hele verden må få se det. Jeg to barn selv, vi har vært på ferie, foreldrene mine har hytte på fjellet. Vi har råd til sydentur. Det er ikke det. Men hvorfor må folk konstant overshare hver eneste lille ting de gjør? Er ingenting verken hellig eller privat lenger? Hvordan kan man få lov til å tjene penger på å dele bilder av barnet sitt hvor man lager "core-memories", eller drar på café fire ganger på en helg, eller danser som en eventyrfe i vannkanten mens man dypper babyens tær i vannet. Dette enormet behovet for å stadig ALT man gjør, som for sikkert veldig mange skaper et helt enormt press om alt man skal rekke, gjøre, fikse for barna sine. Hva skjedde med de som bare tok et bilde av pølse og potetstappe, eller skrev "i dag gikk vi en tur i skogen, det var koselig"?? Kan man ikke bare leve livet sitt i alminnelighet? Eller mååå du ha 20, 50, 100 tusen mennesker som bekrefter at de er så "jelly" på livet ditt og forteller om at du er den kuleste personen som SoMe - "ingen er som deg, du har det kuleste innholdet, du er så down to earth, du er den beste mammaen jeg har sett, du er forbildet mitt"... Kan man egentlig komme seg av denne gigantiske karusellen? Dette GIDDER jeg ikke ta som anonym. Jeg ser ikke problemet. Du MÅ ingenting. Det siste jeg gjør her i livet, er å bry meg om hva andre gjør og at andre bryr seg med hva jeg gjør. Ikke rart du må alt hele tiden, når du måler deg med alle. Anonymkode: 5adb2...e30 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Det er jo et valg du tar selv? Ingen bryr seg om hva du gjør, det er et indre press som du legger på deg selv. Verken jeg, eller noen jeg kjenner er med på noe såkalt karusell. Anonymkode: ac2e3...d87 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 duplexx skrev (5 minutter siden): Kan man egentlig komme seg av denne gigantiske karusellen? Ja! Det kan man. Jeg opplevde sosiale medier nesten utelukkende som negativt, så jeg gidder ikke bruke det. Det går stort sett helt fint, og anbefales hjertelig herfra Anonymkode: 47dfd...903 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Hopp av da vel.... Det har jeg gjort for lenge siden. Jeg kjører mitt eget løp. Gjør det jeg har lyst til, fordi jeg har lyst. Ikke fordi det er forventet av meg Anonymkode: 11eb4...494 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 1. ikke følg folk på some der over 30% av innlegg er bilder av seg selv. 2. Bruk tid på folk du faktisk kjenner 3. gjør dine egne valg, og ikke bry deg om andres. Anonymkode: 3d7ac...f60 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Færre og færre av mine bekjente, familie og venner er på sosiale medier. Jeg tror veldig mange er lei. Færre og færre vil dele bilder fra privatlivet sitt. De vil leve i nuet og ikke lengre la psyken sin bli påvirket av press utenfra. Tror det går opp for stadig flere mennesker at det som presenteres på some ikke er realistisk. Men noen har jo SoMe som en hobby. Interiør-kjærringer som pusser opp huset: Alle skal jo ha en Casa-whatever konto. Og vil være en liksom-influencer. Jeg forstår ikke hvorfor. Eller.... kanskje var jeg litt sånn selv? En gang i tiden posta jeg masse bilder av livet mitt med min nye kjæreste, kun fordi jeg ville gjøre eksen min misunnelig. Og jeg ville gjøre hans eks misunnelig. Og jeg ville gjøre alle mennene jeg datet misunnelig - fordi nå hadde jeg funnet drømmemannen og var super-happy og jeg ville at det skulle svi. Skikkelig, skikkelig idiotisk og stakkarslig oppførsel. Kun rotet i en skikkelig lav selvfølelse og et mindreverdighetskompleks. xD Anonymkode: 3d7eb...a2e 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Hva slags folk omgås du egentlig? Jeg kjenner ingen som lever slik du beskriver. Anonymkode: 274b5...06e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ser ikke problemet. Du MÅ ingenting. Det siste jeg gjør her i livet, er å bry meg om hva andre gjør og at andre bryr seg med hva jeg gjør. Ikke rart du må alt hele tiden, når du måler deg med alle. Anonymkode: 5adb2...e30 Enig. Jeg gir blaffen både i sosiale medier, rampenissen, Halloween, osv. Fordi jeg kan. Anonymkode: d4bee...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg lever glade dager uten sosiale medier. Det spiller ingen rolle hvor mye folk prøver å presse det på meg - med hver kommentarer av typen "jammen da får du jo ikke alle babybildene/første banan-bilde/første sikkelsmil-bilde"- "trussel", blir jeg jeg mer og mer glad for å slippe. Det anbefales på det varmeste 😊 Anonymkode: 4ebea...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 Hvorfor klarer ikke voksne mennesker å se at andre har, gjør noe annet eller noe mer enn de uten at de føler seg så jævla mislykket selv? Du må da kunne se at andre gjør andre ting enn deg uten at du må noe som helst. You do you, men du må da forstå at andre kanskje føler glede av noe annet. Hos oss liker vi både halloween og rampenissen og some og vi har ikke tenkt til å slutte med det bare fordi noen andre føler seg forsmådd og usikker av verken halloween eller sosiale medier. Men vi har verken hytte eller liker å gå på ski noen av oss, men jeg må ikke dette og jeg føler heller ikke at jeg må dette bare fordi noen koser seg med aktiviteter vi ikke liker, men jeg blir ikke usikker bare fordi jeg ser at noen andre barnefamilier legger ut slikt på some. Anonymkode: 002e1...a88 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 Lev i virkeligheten legg fra deg den giftige mobilen som får deg til å tro at dette er normalt livet kan vær over imorgen! Og det er fakta! Anonymkode: 79bd4...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå