AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Gravid i uke 7, og har begynt å kjenne på kvalmen. Det er ikke så ille at jeg kaster opp, men så ille at det hindrer meg i hverdagen (blir liggende på sofaen og får ikke gjort noe). Hvor dårlig må man være for å få kvalmestillende fra lege? Anonymkode: 533e5...7b2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Kan du ikke prøve postafen først? Reseptfritt Anonymkode: e4690...00f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke prøve postafen først? Reseptfritt Anonymkode: e4690...00f Det blir jeg så innmari trøtt av. Anonymkode: 533e5...7b2
mereo Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Snakk med legen, du trenger ikke kaste opp for at sukk-scoren skal bli høy.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Det er ikke mindre bivirkninger av det du får på resept heller 😅 Men ta en prat med fastlegen. Anonymkode: 3002a...e66
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg fikk bare Postafen. Og så fikk jeg gradert sykemelding fordi jeg ble ennå trøttere enn jeg allerede var når jeg tok Postafen så jeg klarte ikke jobbe hele arbeidsdager, sovnet sittende foran pcn liksom, var heeelt fjern. Bedret seg litt inn i 2. trimester heldigvis. Anonymkode: a33cf...978
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det blir jeg så innmari trøtt av. Anonymkode: 533e5...7b2 Du kan ta det på kvelden før du legger deg. Det virker i 12-24 timer. Anonymkode: 11dde...b53
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Trenger ikke være særlig plaget, men tror det kommer an på legen. Jeg var til en LIS sist jeg var gravid fordi jeg var totalt utmattet noen uker i 1. trimester og trengte sykmelding. Nevnte også at jeg var litt kvalm. Hun ville egentlig ikke sykmelde meg, men var snar med å skrive resept på kvalmestillende, selv om det egentlig ikke var noe jeg trengte 🤷♀️ Er 9 uker på vei nå med nr. 2 og denne gangen var jeg til min erfarne fastlege, ei rutinert dame som har født flere barn og som kjenner veldig godt til hvor fælt 1. trimester kan være. Denne gangen er jeg konstant kjempekvalm, men hun nevnte ikke kvalmestillende engang. Skrev heller sykmelding tvert uten at jeg trengte å spørre, fordi hun så hvor dårlig jeg var og tok også hensyn til at jeg må fungere på hjemmebane med et lite barn fra før. Anonymkode: 5f9b1...05d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Nå er jeg mann så jeg kan ikke sette meg inn i situasjonen, men kvalmestillende er vel veldig opp i himmelen når det gjelder effekt, på meg funket det passe. Sikker på at det ikke er magesyre som gir deg problemer? Nexium funket veldig på meg og blir omtalt som "undermedisin" av mange som sliter med det. Anonymkode: 44145...cdb
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det blir jeg så innmari trøtt av. Anonymkode: 533e5...7b2 Derfor tar man det på kvelden. Bedrer kvalmen neste dag og gir en god natt søvn ^,^ Anonymkode: e4690...00f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Trenger ikke være særlig plaget, men tror det kommer an på legen. Jeg var til en LIS sist jeg var gravid fordi jeg var totalt utmattet noen uker i 1. trimester og trengte sykmelding. Nevnte også at jeg var litt kvalm. Hun ville egentlig ikke sykmelde meg, men var snar med å skrive resept på kvalmestillende, selv om det egentlig ikke var noe jeg trengte 🤷♀️ Er 9 uker på vei nå med nr. 2 og denne gangen var jeg til min erfarne fastlege, ei rutinert dame som har født flere barn og som kjenner veldig godt til hvor fælt 1. trimester kan være. Denne gangen er jeg konstant kjempekvalm, men hun nevnte ikke kvalmestillende engang. Skrev heller sykmelding tvert uten at jeg trengte å spørre, fordi hun så hvor dårlig jeg var og tok også hensyn til at jeg må fungere på hjemmebane med et lite barn fra før. Anonymkode: 5f9b1...05d Vil forresten anbefale Seabands mot kvalme om du ikke har prøvd det! Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk, men desperat. Høres for absurd ut at trykk på et visst punkt ved håndleddet skal lindre kvalme. Men jeg gikk fra å være omtrent sengeliggende av kvalme og ute av stand til å spise annet enn plain pasta, til å faktisk klare å gå på butikken når jeg ville og fungere litt mer som normalt uten frykt for å spy 24/7. Hvem vet, kanskje er det placebo, men så lenge man føler plagene blir mindre så blir de jo det Anonymkode: 5f9b1...05d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 Kommer sikkert an på legen. Jeg var helt sinnsykt kvalm, klarte ingenting og lå bare på sofaen. Spydde masse og det ga i tillegg masse halsbrann, slet med å få sove pga det. Fikk en liste med diverse råd som å spise små måltider, spise med en gang jeg våknet osv 🙃 hjalp ingenting 😅 jeg var kvalm hele det svangerskapet. Anonymkode: 00a48...401 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 Det har jo kommet et nytt medikament på markedet som er førstevalg mot svangerskapskvalme. Xonvea. Trenger ikke være veldig plaget for å få det på resept. Anonymkode: a4881...26d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 Det får du hvis kvalmen er plagsom. Jeg kaster sjelden opp, men er konstant kvalm og brekker meg en del. Har barn fra før jeg må ta meg av, og kvalmen blir verre av stress, lite søvn, mye aktivitet og lite hvile. Jeg tar kvalmestillende for å fungere med barna. Det fungerte med Postafen et par dager før jeg begynte å kaste opp, nå får jeg Xonvea som tar de verste toppene. Kjenner fortsatt at jeg er kvalm og det skal lite til før jeg blir plagsomt kvalm. Det handler aller mest om tilstrekkelig søvn, hvile og ro. Hvis jeg gjør mye en dag kaster jeg opp på kvelden og natten. Dagen etter er også preget av total utmattelse og mye kvalme. Anonymkode: 70646...4a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå