Gå til innhold

Hunden la seg ned og rullet seg i hestebæsj.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? 

Anonymkode: 1f871...092

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.dyreklinikk.no/sporsmal-og-svar/hunden-min-ruller-seg-i-skitt/

"Dette er en sterk instinkt hos hunder. De skal "skjule" deres egen lukt med andre dyrs lukt slik at de kan "lure" byttedyr. Du kan avlede valpen din når den prøver å gjøre dette (klappe, irettsette, få deres oppmerksomhet på annen måte), men det er vanskelig å få den til å slutte med det helt."

Denne artikkelen anbefaler jeg

https://myanimals.com/nb/trening/atferdsproblemer/hvorfor-ruller-hunden-din-seg-i-avforing/

Men det bunner i et sterkt instinkt om å skjule/ forkle sin egen lukt.

Anonymkode: 5fa6f...6eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Heldig med hestebæsj da. Min foretrekker kuskit og andre hunders etterlatte ruker 🤢😬😬

Screenshot_20231001_133937_Gallery.jpg

Anonymkode: 309f6...442

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det bunner i et sterkt instinkt om å skjule/ forkle sin egen lukt.

Utrolig ulogisk (men jeg tror deg!). Min hund tisser hver halvmeter når han går tur for å markere/sette igjen lukt, men ruller seg i bæsj når han ser det (helst hestebæsj, men også fuglebæsj), - så han skal både sette lukt og fjerne lukt samtidig?

Han er en smarting 😅🥰

Anonymkode: 46740...a9d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heldig med hestebæsj da. Min foretrekker kuskit og andre hunders etterlatte ruker 🤢😬😬

Det var mye bæsj ja, stakkars hunden.

Skrevet
. Anonym. skrev (4 minutter siden):

Det var mye bæsj ja, stakkars hunden.

Stakkars hundeeier spør du meg. Hunden var svært så fornøyd. Ikke med å bli vasket i nærmeste bekk etterpå da... 

• Liker 6
Skrevet

Ingenting som er bedre enn å rulle seg i litt dritt for å få en fin start på dagen.

Anonymkode: 730c9...fd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utrolig ulogisk (men jeg tror deg!). Min hund tisser hver halvmeter når han går tur for å markere/sette igjen lukt, men ruller seg i bæsj når han ser det (helst hestebæsj, men også fuglebæsj), - så han skal både sette lukt og fjerne lukt samtidig?

Han er en smarting 😅🥰

Som sagt den andre artikkelen forklarer dette bra 👍 Det er jo en del ting og instinkter hos hundene som virker ulogisk for oss mennesker og sett med våre øyne men som er helt logisk når en tenker over hvor hunden stammer fra og de instinkter som er i en hund. Både det å tisse og rulle seg i bæsj har med fremoner, jaktinstinkt, forkle lukt, informasjon om arten som bæsjen stammer fra, markering osv å gjøre. Det kan også handle om stress, ensomhet, kjedsomhet. Om en vasker hunden med sterk luktene shampo (som lukter godt for oss men sikkert er pyton for en hund) kan den ønske å få av seg denne fortest mulig. 

Anonymkode: 5fa6f...6eb

• Nyttig 1
Skrevet

Helt normalt. 

Hunden min rullet seg i menneskebæsj den fant i skogkanten. Den ble kastet ut i nærmeste elv for en kjapp vask før det ble en grundig skrubb hjemme 🤢🤮

Anonymkode: f8791...5dc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er en smarting 😅🥰

Nei, det er da ganske logisk?

Å markere og å kamuflere sin egen lukt er to forskjellige ting, man markerer for å kommunisere med artsfrender. Om man ruller seg i byttedyrets avføring kan man lettere sinke seg innpå dem uten at hundens kroppslukt fanges opp. En hund som sniker seg innpå et bytte vil ikke markere samtidig. 

Anonymkode: 40541...345

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I one up you, min hund foretrekker piggsvin og røyskatt dritt, det lukter så jævlig at spydde på den i dusjen en gang i tillegg 

Anonymkode: 35f3f...2d2

• Hjerte 1
Gjest Goldenretriever
Skrevet

Dette viste jeg ikke, interessant fakta å få med i søndagsscrollingen.

Også unnskyld for dette til alle dere som har vasket bæsj av hunden; men tråden ga meg også en god latter 😹 Hilsen katteeier

Skrevet
Goldenretriever skrev (12 minutter siden):

Dette viste jeg ikke, interessant fakta å få med i søndagsscrollingen.

Også unnskyld for dette til alle dere som har vasket bæsj av hunden; men tråden ga meg også en god latter 😹 Hilsen katteeier

Hehe, du ga meg også en god latter, katteier med Golden retriver som kallenavn 😆

Anonymkode: 1f871...092

• Liker 3
Skrevet

Golden Retrieveren vår elsker å rulle seg i svanebæsj. 🤮

• Hjerte 1
Gjest Linny111
Skrevet

Revebæsj her! 😅 Og det kryr av rev her jeg bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...