AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg blir sjelden forkjølet, og når jeg er det varer ca. en halv uke. Men bortsett fra det får jeg aldri ting selv når jeg er rundt andre som er syke. Influensa, covid, omgangssyke, osv. har jeg f. eks. aldri hatt. Er dette dårlig for immunsystemet at du aldri blir syk? En av vennene mine sa at det var det, fordi immunsystemet aldri blir "satt på prøve". Så jeg vet ikke, er det? Anonymkode: 31a7a...d33
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 For min del blir jeg i hvert fall mye sykere av feks forkjølelse hvis jeg ikke har hatt det på lenge. Den første etter lockdown var grusom og varte i flere uker. Anonymkode: 04545...f5f
Majer Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 (endret) Det har sine positive og negative sider. Ofte er sykdom et tegn på et aktivt immunforsvar. Det har sine fordeler om man får bestemte sykdommer, men kan også være skadelig. Det avhenger blant annet av hvor man bor i verden. De som blir dårligst av korona er eks ofte godt beskyttet mot hepatitt. De som tålte svartedauden best er ofte disponerte for brystkreft. Endret 1. oktober 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg blir sjelden forkjølet, og når jeg er det varer ca. en halv uke. Men bortsett fra det får jeg aldri ting selv når jeg er rundt andre som er syke. Influensa, covid, omgangssyke, osv. har jeg f. eks. aldri hatt. Er dette dårlig for immunsystemet at du aldri blir syk? En av vennene mine sa at det var det, fordi immunsystemet aldri blir "satt på prøve". Så jeg vet ikke, er det? Anonymkode: 31a7a...d33 Si det. Slik var jeg før. Nå er jeg syk ca månedelig etter å hatt covid. Anonymkode: 7cfcd...b4f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg ble "aldri" syk før pandemien. Jeg ble jo syk, men svært lite. Et par dager med sår hals, hoste, kanskje feber på toppen av det. Kunne lett gå flere år uten å bli syk, selv om de rundt meg ble syke. Så jeg hadde nok bare et ganske godt immunsystem som knekte det før der kom inn døra Men jeg fikk meg en skikkelig smell i 2019. Ble smittet av noen som hadde dårlig immunsystem, og de bar alltid på helt sinnssyke virus, så det ble jeg kjempesyk av. Var helt ute å kjøre i flere uker, og hadde post virale problemer i 6 måneder etterpå. Så kom pandemien. Jeg har aldri testet positivt for covid, men utelukker ikke at jeg har hatt det. (men har ikke hatt influensasymptomer helt nede i lungene tror jeg.). Jeg ble syk 3 ganger mellom 2020 - 2022, og det var det verste jeg noen gang hadde vært syk. Jeg hadde sammenhengende feber i 4-5 dager på den verste, jeg hadde en hoste som varte i ca 3 uker, og den hosten fremkalte brekninger hver eneste gang. Det var virkelig ikke med måte på hvor syk jeg ble av de periodene. Har aldri vært så syk før at kroppen såvidt klarer krabbe meg til doen for å tisse. At ikke jeg fikk nyresvikt av mengden svett som forsvant. Fyttigrisen. Har ikke vært syk i 2023, men slet med post viralt noen måneder, av forrige influensa. Hadde neseblod hver dag uten grunn. 😬 Håper immunforsvaret ble sterkere av det der.... Anonymkode: 45756...f9d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg har omtrent aldri vært syk siden barneskolen. Det er 30 år. Kanskje kun tre ganger syk på 30 år. Er det vanlig? Synes det er så rart. Anonymkode: 95b3e...631
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 Du blir utsatt for disse patogenene, for de er over alt. Med mindre du aldri er utenfor døra selvsagt. Så immunforsvaret får brynt seg, men det er godt tilpasset og får tatt knekken på det uten å måtte gjøre deg syk i prosessen. Det er altså bare veldig positivt det du opplever 😊 Anonymkode: e7bff...bff 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du blir utsatt for disse patogenene, for de er over alt. Med mindre du aldri er utenfor døra selvsagt. Så immunforsvaret får brynt seg, men det er godt tilpasset og får tatt knekken på det uten å måtte gjøre deg syk i prosessen. Det er altså bare veldig positivt det du opplever 😊 Anonymkode: e7bff...bff Ja, dette er riktig. ^ Det er ikke noe positivt med å bli syk, det er en belastning for kroppen og kommer med risiko for senskader osv. Anonymkode: 2d4b8...c24
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg blir kanskje småsyk Max 2 ganger i året. Da bare noen dager, Max en uke. Er ofte utsatt for folk som er syke, men blir som nevnt sjeldent syk. Har feks enda ikke blitt smittet av korona, enda jeg har bodd med syke folk. Men har kronisk forhøyet crp og leukocytter. Dette uten noen sykdomsfølelse. Anonymkode: 6d1cc...397
Lonehill Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så immunforsvaret får brynt seg, men det er godt tilpasset og får tatt knekken på det uten å måtte gjøre deg syk i prosessen. Immunolog og professor Anne Spurkland forklarer årsaken til akkurat det du skriver der, i et foredrag hun holdt for leger i regi av legemiddelprodusenten Viatris. Seks minutter ut i foredraget forklarer Spurkland at D-vitamin ikke styrker, men tvert imot beroliger immunforsvaret, slik at "vitamin D hjelper til at immunforsvaret jobber i bakgrunnen uten å gjøre oss syke." Her er Spurklands foredrag: https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3 Hvis immunforsvaret skal gjøre jobben sin uten at vi blir syke av det, er forutsetningen altså D-vitamin, ifølge Spurkland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå