Gå til innhold

Er det virkelig nødvendig med tøffler i barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det stod på utstyrslisten, så barnet har fått det med seg, men det har de sjeldent på inne når jeg henter, altså personalet har ikke tatt de på etter de har vært ute eller etter soving og lignende.

Ingen andre barn har tøffler der.

Alikevel anbefaler de det, jeg skjønner ikke hvorfor. Og hvorfor sier de ikke da i fra til de andre foreldrene?

Det er ikke gulvkaldt der. Det er en småbarnsavdeling. 

Vurderer å droppe å kjøpe nye når disse er utvokst. De blir jo knapt brukt. 

Anonymkode: f2a67...9e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I våre barns barnehage brukte alle innesko. Når brannalarmen går er det ingen som tar seg tid til å ta på seg sko og da må man rett ut om det så regn eller -20 grader i snø. Når det er sagt skjønner jeg at du synes det virker unødvendig hvis ingen bruker det, men kan du ikke heller spørre personalet hva de tenker om nødvendigheten av innesko hvis de ikke brukes?

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (4 minutter siden):

I våre barns barnehage brukte alle innesko. Når brannalarmen går er det ingen som tar seg tid til å ta på seg sko og da må man rett ut om det så regn eller -20 grader i snø. Når det er sagt skjønner jeg at du synes det virker unødvendig hvis ingen bruker det, men kan du ikke heller spørre personalet hva de tenker om nødvendigheten av innesko hvis de ikke brukes?

Øde har sagt at de anbefaler det i tilfelle brannalarmen går. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det hjelper jo fint lite når personalet selv ikke gidder å ta på barnet tøflene igjen etter utelek etc.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Øde Spildo Nerdrum?

Anonymkode: caf84...f5e

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte vått på gulvet i garderoben, kaldt på beina om vinteren når man har vært ute, sklir ikke på gulvet og når man skal løpe ut i forbindelse med brannalarm og blir ikke så skitten på sokkene 

Anonymkode: 3b5e4...b53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Øde Spildo Nerdrum?

Anonymkode: caf84...f5e

Vet ikke hva som skjedde der😅Personalet har anbefalt*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er derfor det er så rart hvis de ikke bruker dem. Jeg ville rett og slett spurt dem hva de tenker. Jeg skjønner godt at du ikke vil bruke penger på sko som uansett ikke blir brukt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar de heller ikke på tøflene vi ble bedt om å ha med på de minste og jeg blir egentlig litt irritert av det. De blir så fort våte på beina (er jo bad inne med vask der barna vasker hendene selv, blir alltid vannsøl), det er glatt på gulvet noen steder på avdelingen (har sett barn skli og falle) og tenker også på det med brannalarm. Har lyst til å si at de skal ta på mitt barn tøfler men har ikke turt ennå, vi er jo nye og vil ikke være kravstor og kjip liksom... Vet at de har mye å gjøre men å ta på tøfler tar jo ikke lang tid, de har ikke spenner eller noe sånt, er bare å dra på (2-åringene klarer det sikkert selv, min på 17 mnd klarer det nesten selv men ikke helt ennå)

Anonymkode: d8cc0...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stod på utstyrslisten, så barnet har fått det med seg, men det har de sjeldent på inne når jeg henter, altså personalet har ikke tatt de på etter de har vært ute eller etter soving og lignende.

Ingen andre barn har tøffler der.

Alikevel anbefaler de det, jeg skjønner ikke hvorfor. Og hvorfor sier de ikke da i fra til de andre foreldrene?

Det er ikke gulvkaldt der. Det er en småbarnsavdeling. 

Vurderer å droppe å kjøpe nye når disse er utvokst. De blir jo knapt brukt. 

Som barnehagelærer bør jeg vel nesten ikke skrive dette, men...

Tøfler og Innesko er noe herk. Ja, det er lurt å ha i tilfelle brannalarmen går, men hvor ofte skjer det? 2 ganger i året, skjer det her, og da vet vi det på forhånd.

De sitter mye på gulvet og bruker kroppen til mye der tøfler er i vegen! De som faktisk fungerer er slike myke skinntøfler, hvis dere vet hva jeg mener, men de blir jo uansett våte på bena om det regner eller er snø! Snø er det forsåvidt aldri når alarmen går her..

Og er det ikke bare til å bytte sokker etterpå? 

Men vi MÅ visst ha det. Det er bestemt høyere oppe tror jeg. Her også kan vi glemme å ta på etter soving feks. De går også fort av under lek. 

Kanskje dette er noe su kan ta seg av?🤔

Anonymkode: 36546...4e1

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tøfler og Innesko er noe herk. Ja, det er lurt å ha i tilfelle brannalarmen går, men hvor ofte skjer det? 2 ganger i året, skjer det her, og da vet vi det på forhånd.

De sitter mye på gulvet og bruker kroppen til mye der tøfler er i vegen! De som faktisk fungerer er slike myke skinntøfler, hvis dere vet hva jeg mener, men de blir jo uansett våte på bena om det regner eller er snø! Snø er det forsåvidt aldri når alarmen går her..

Men vi MÅ visst ha det. Det er bestemt høyere oppe tror jeg. Her også kan vi glemme å ta på etter soving feks. De går også fort av under lek. 

Når mitt barn er det eneste barnet som har med tøfler så vet jeg ikke hvor gira SU er på å ta det videre. Hvordan du gerer det? Det er jo tydelig ikke et problem for de andre da de ikke har med tøfler uansett og barnehagen ikke sier noe på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sånne vi har som de ikke tar på (jeg er ikke TS men en annen som svarte i tråden). Barnet pleier å la dem være på om de først er tatt på og leker fint med dem på. De gjør at han har bedre grep når han løper på glatte gulv og de blir ikke like våte som sokker om man tråkker i vann eller annet søl inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig. 

Det er jo ofte gulvkaldt og veldig harde gulv i barnehager, men om det ikke er det er ikke tøfler et behov. Jeg synes det er helt greit om ungen risikerer å fryse på føttene en gang i året om brannalarmen går (og vi løste selvfølgelig det når det skjedde da jeg jobbet i barnehage). 

Anonymkode: b1df3...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar heller en ekstra forkjølelse dersom de tilfeldigvis skulle få en uvarslet brannalarm som gjør at de må ut i sokkelesten, enn å skade små føtter under utvikling med sko døgnet rundt. 

Anonymkode: 0d376...1c1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tar heller en ekstra forkjølelse dersom de tilfeldigvis skulle få en uvarslet brannalarm som gjør at de må ut i sokkelesten, enn å skade små føtter under utvikling med sko døgnet rundt. 

Anonymkode: 0d376...1c1

Det finnes jo myke tøfler i ull eller skinn, eller mer gymsokk-liknende greier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått samme beskjed, men har kommet frem til at vi gir blaffen. Barnet vårt bruker sklisikre sokker i barnehagen, og nå når det er kaldere har han tykkere sokker i ull med sklisikring. Jeg kan ikke fordra å ha på sko en hel dag selv, så jeg synes det blir helt feil at sønnen vår på 1,5 som er under utvikling skal måtte ha det. Ser ingen andre barn i barnehagen med innesko heller.

Anonymkode: e9705...499

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har fått samme beskjed, men har kommet frem til at vi gir blaffen. Barnet vårt bruker sklisikre sokker i barnehagen, og nå når det er kaldere har han tykkere sokker i ull med sklisikring. Jeg kan ikke fordra å ha på sko en hel dag selv, så jeg synes det blir helt feil at sønnen vår på 1,5 som er under utvikling skal måtte ha det. Ser ingen andre barn i barnehagen med innesko heller.

Sklisikring er ikke anbefalt å bruke i sko, barnet kan tråkke feil og det kan bli klamt. hvordan løser dere dette når de skal ut i barnehagen, tviler på at tar seg tid til å bytte sokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er sånne vi har som de ikke tar på (jeg er ikke TS men en annen som svarte i tråden). Barnet pleier å la dem være på om de først er tatt på og leker fint med dem på. De gjør at han har bedre grep når han løper på glatte gulv og de blir ikke like våte som sokker om man tråkker i vann eller annet søl inne. 

Der jeg jobber har bare 2 barn slike tøfler. Godt å vite at de ikke blir like våte. Er de dyre? Kunne ha anbefalt det til foreldrene, men vil ikke anbefale hvis det er veldig dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sklisikring er ikke anbefalt å bruke i sko, barnet kan tråkke feil og det kan bli klamt. hvordan løser dere dette når de skal ut i barnehagen, tviler på at tar seg tid til å bytte sokker?

Vi har ikke hatt problemer med dette 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn har sokker uten skli og ingen innesko = går barbent

Noen har tøfler = barnet tar de av og gå i sokkene, er sokkene glatte = går barbent

Sklisokker = ingen innesko pga skli

Vi tar på innesko etter soving. Ikke etter utetid, da er det inn å spise lunsj og så rett i vognen etterpå. Men for små barn er det mest naturlig å gå uten sko så når de tar av innesko stresser vi ikke med å ta de på igjen for at barnet skal ta drt av to minutter etterpå igjen .

Bare dropp nye tøfler. Spør ansatte om det så kan du jo bare si at det ikke er noen vits, de gidder ikke ta de på likevel.

Anonymkode: 672c1...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...