AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Når helgen kommer er jeg så sliten at jeg ikke orker å ta med ungen på 1,5 år ut for å leke. Er alt for sliten og det er eneste mulighet for å få et par litt roligere dager. Ungen vekker meg fortsatt flere ganger hver eneste natt. Ammer både natt, kveld og dag etter barnehagen. Ungen har mye energi og aktiv, vil ikke sitte i vogn, så henting og levering og alle turer ut er slit. Vil heller ikke sitte i bil. Alle måltider ender med mat på gulvet og rundt om. Alle bleieskift og tannpuss krever underholdning. Er på oss voksne stort sett hele tiden når den er med oss, sitter ikke med noe i løpet av dagen. Er det normalt å ikke orke å ta med ungen ut i helgen? Skal sies at far gjør det da han ikke har ungen natt osv. Anonymkode: adc5d...7a3 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Kan legge til at skal jeg få sitte noe ned hjemme så må jeg sette på barne TV. Er det sånn hos andre også? Anonymkode: adc5d...7a3
Sofakona Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Ja, det kan faktisk være slitsom..og lite søvn i tilegg tar på. Har du er partner som kan avlaste deg? 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Føler med deg. Har 1 åring selv og er i akkurat samme situasjon. Amming hele natten og ellers mye amming resten av døgnet også (utenom barnehage). Holder jeg på med noe på kjøkkenet feks så er det hyling og vil ha oppmerksomhet😅 Leker lite med vanlig leker og trenger mye oppmerksomhet. Kjenner også litt dårlig samvittighet av å ikke gidde å dra på lekeplassen i helgene men forsøker gå en tur (begynner å bli mer vanskelig for hun vil bare gå selv nå). På kjøpesenter er det full vognnekt så da må vi løpe rundt hele tiden. Blir mye innesitting men prøver å tenke at hun er i barnehage alle ukedager og der er de ute mye. Faktisk mer sliten nå enn for 1 år siden med en nyfødt😅 Anonymkode: 6990a...31a 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Min erfaring er at det er nesten uutholdelig å være inne en dag med min lille på samme alder. Vi pleier å gå ut før og etter daghvil. Merker stor forskjell på humøret etter en luftetur for begge to. Trenger ikke å være mer enn en liten rusletur i gaten eller hagen. Ellers så kjenner jeg meg igjen i mat på gulvet rabalder ved bleieskift osv har en som våkner opptil 4 ganger natten og våkner kl.5. Her blir det også litt tv-titting i helgene 2-2 1/2 time dagen i helgene kortere i uken. Blir lange dager og jeg trenger et avbrekk til å lage mat, sette meg ned osv. Men får mindre dårlig samvittighet for det når jeg vet at vi er ute og i aktivitet. Da tenker jeg det er ok for han også å sitte litt i ro med tv. Vil anbefale deg å prøve å gå ut en liten tur hver dag uten at det er noe krav tilhvor lenge. Bare 20 min med frisk luft er bedre enn ingenting. Anonymkode: cb31c...362 13 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 For oss går tiden fortere og det er lettere å aktivisere ute enn inne, så vi er ute før og etter dupp (13mnd). Bruker barne-tv av og til når jeg gjør klar lunsj, må rydde osv. Men høres ut som at din er mer aktiv enn min, selv om hun er ganske aktiv av seg. Ville kanskje vurdert å ta runden med å kutte nattammingen hvis jeg hadde vært dere, søvnen ble bedre for oss alle etter at vi avvennet nattammingen. Anonymkode: a5959...1f5 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 Det er en tid for alt, så dette høres ikke så unormalt ut men når det står på sim værst er det slitsomt. Ikke ha dårlig samvittighet for og ikke ta med barnet ut, faren fjør det jo ser det ut som innimellom. Barnet går vel i barnehagen så dem er jo litt ute da vil jeg regne med, ihvertfall det jeg tenker når jeg ikke alltid orker og dra ut. Fin på noe koselig inne og snakk ned far og du mulig kan ta deg en liten lur, så du er i stand til og kunne leke litt med barnet inne. Det og måtte ha avbrutt søvn over lang tid er slitsom ❤️ Anonymkode: 210d0...67f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Ut må vi, uansett humør, vær og søvn. Alt er lettere ute. Barn får bedre konsentrasjon av å være ute, bedre motorikk, sover bedre og blir fortere slitne.b Anonymkode: 28b6f...5c7 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Å bare være inne hørtes kjipt ut… vi lå ut og mini elsker å være ute, vil ikkr sitte i vogn men går selv Anonymkode: b5bf1...8c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å bare være inne hørtes kjipt ut… vi lå ut og mini elsker å være ute, vil ikkr sitte i vogn men går selv Anonymkode: b5bf1...8c2 Veldig greit om de kan gå selv, her stikker ungen bare av og må løpes etter så det ikke skjer noe farlig. Høres ut som mange har så enkle unger😅🙈🙈🙈 Anonymkode: adc5d...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Veldig greit om de kan gå selv, her stikker ungen bare av og må løpes etter så det ikke skjer noe farlig. Høres ut som mange har så enkle unger😅🙈🙈🙈 Anonymkode: adc5d...7a3 Men det er vel begrenset for hvor langt en sånn liten en kan stikke av? Og ja, er man ute med barn så må de jo passes på 😅 Anonymkode: 2a40e...a94 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 Som flere sier - det er mye verre å være inne. Ungene trenger å få brukt kroppen og få ut energi. Man slipper jo selvsagt ikke løs ungene midt i et bysentrum, men på en innegjerdet lekeplass, i en park, i en barnehage etc er det jo svært begrenset hva galt de kan finne på. Der kan de jo springe rundt og herje, klatre, skli osv. Man har jo ikke vanskelige barn fordi de må passes på. Med så små barn må man jo stort sett være ett skritt bak hele tiden - det er jo normalen vel.... Anonymkode: 84c9d...4ba 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som flere sier - det er mye verre å være inne. Ungene trenger å få brukt kroppen og få ut energi. Man slipper jo selvsagt ikke løs ungene midt i et bysentrum, men på en innegjerdet lekeplass, i en park, i en barnehage etc er det jo svært begrenset hva galt de kan finne på. Der kan de jo springe rundt og herje, klatre, skli osv. Man har jo ikke vanskelige barn fordi de må passes på. Med så små barn må man jo stort sett være ett skritt bak hele tiden - det er jo normalen vel.... Anonymkode: 84c9d...4ba Har skal ungen ha med meg på alt, så ja det er slitsomt å skulle leke som en 1 åring når man ikke er 1 år. Opp og ned skolen, utforske ved skråningen, gå rundt barnehagen, opp og ned trappene og holde hånden osv. Når man ikke orker så er det lettere å være inne. Anonymkode: adc5d...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 Det er jo enklere å underholde ute. Bonus: sliten unge til kvelds! Hilsen mamma til 1-åring som akkurat kom inn fra et par timer på lekeplassen 😊 Anonymkode: 896dc...6eb 1
Anononyma Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har skal ungen ha med meg på alt, så ja det er slitsomt å skulle leke som en 1 åring når man ikke er 1 år. Opp og ned skolen, utforske ved skråningen, gå rundt barnehagen, opp og ned trappene og holde hånden osv. Når man ikke orker så er det lettere å være inne. Anonymkode: adc5d...7a3 Stakkars unge. Jeg er med glede med på alt - og det må jeg også med en ettåring som putter alt i munnen, snubler, faller, går bort til farlige ting osv. Klart vi voksne må være med på alt, det er en del av det å være forelder. Jeg tenker helt motsatt av deg, drar ut på noe både lørdag og søndag, om det er tur i skogen, lekeplassen eller på biblioteket er egentlig det samme. Det viktigste er at vi må ha et scenebytte, det må skje noe. Noe å utforske, mennesker å se, nye landskap og nye leker. Nå vi kommer hjem er ettåringen storfornøyd etter utforskning og dupp. Da kan han gjerne sitte og pusle med duploen sin i stua mens vi drikker kaffe. Du burde gå i deg selv ts. Det er ikke ettåringen som er problemet, det er dere voksne. Barn er små utforskere, de trenger stimuli! 6 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 Anononyma skrev (20 minutter siden): Stakkars unge. Jeg er med glede med på alt - og det må jeg også med en ettåring som putter alt i munnen, snubler, faller, går bort til farlige ting osv. Klart vi voksne må være med på alt, det er en del av det å være forelder. Jeg tenker helt motsatt av deg, drar ut på noe både lørdag og søndag, om det er tur i skogen, lekeplassen eller på biblioteket er egentlig det samme. Det viktigste er at vi må ha et scenebytte, det må skje noe. Noe å utforske, mennesker å se, nye landskap og nye leker. Nå vi kommer hjem er ettåringen storfornøyd etter utforskning og dupp. Da kan han gjerne sitte og pusle med duploen sin i stua mens vi drikker kaffe. Du burde gå i deg selv ts. Det er ikke ettåringen som er problemet, det er dere voksne. Barn er små utforskere, de trenger stimuli! Wow. Anonymkode: adc5d...7a3 1
lillevill Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når helgen kommer er jeg så sliten at jeg ikke orker å ta med ungen på 1,5 år ut for å leke. Er alt for sliten og det er eneste mulighet for å få et par litt roligere dager. Ungen vekker meg fortsatt flere ganger hver eneste natt. Ammer både natt, kveld og dag etter barnehagen. Ungen har mye energi og aktiv, vil ikke sitte i vogn, så henting og levering og alle turer ut er slit. Vil heller ikke sitte i bil. Alle måltider ender med mat på gulvet og rundt om. Alle bleieskift og tannpuss krever underholdning. Er på oss voksne stort sett hele tiden når den er med oss, sitter ikke med noe i løpet av dagen. Er det normalt å ikke orke å ta med ungen ut i helgen? Skal sies at far gjør det da han ikke har ungen natt osv. Anonymkode: adc5d...7a3 Kansje masse frisk luft er det barnet trenger for å slokne skikkelig? Høres ut som he trenger å sprelle fra seg. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig greit om de kan gå selv, her stikker ungen bare av og må løpes etter så det ikke skjer noe farlig. Høres ut som mange har så enkle unger😅🙈🙈🙈 Anonymkode: adc5d...7a3 Absolutt ikke enkel men utforsking hører med Anonymkode: b5bf1...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 Min erfaring er at livet med småbarn blir veldig mye tyngre om man ikke tar de med ut og sliter de ut 😅 så min ble aktivisert ute hver dag på den aldern, med unntak selvfølgelig. Skal ikke så mye til. Anonymkode: e7a21...52a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå