AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Hei! En venninne av meg som er under 35 år er henvist til NIPT. I følge fastlegen hennes er det fra mai i år et tilbud til alle, offentlig, uavhengig av alder og «økt risiko». Dette gjelder Oslo. Jeg finner ingen ting om dette på nett.. stemmer det? Anonymkode: 9a8dc...af9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Det er et tilbud til alle, men du må betale det selv om du er under 35/har risikofaktorer. Anonymkode: e8737...232
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Hun kan ha en risikofaktor eller ha termin i det hun fyller 35? Men nei det er ikke for alle. Når slike ting blir godkjent, skal jeg love at du hadde hørt om det. Anonymkode: e162d...ea2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Det er ikke gratis offentlig for alle. Det er gratis offentlig for de med risiko eller de over 35 år (evt fyller 35 år innen termindato). Anonymkode: 12061...0ba
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Kan hun ha misforstått og trodd det handlet om NIPT når han henviste til TUL? Det har nemlig alle krav på. Anonymkode: 12061...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan hun ha misforstått og trodd det handlet om NIPT når han henviste til TUL? Det har nemlig alle krav på. Anonymkode: 12061...0ba Det tror jeg også kan være sannsynlig.. er jo så mange nye ord og uttrykk. Kaller det vel screening- og hvis man søker det på helsenorgr dykker både tul og nipt opp i samme artikkel. Venninna til ts kan ha blitt forvirret da.. Anonymkode: e162d...ea2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tror jeg også kan være sannsynlig.. er jo så mange nye ord og uttrykk. Kaller det vel screening- og hvis man søker det på helsenorgr dykker både tul og nipt opp i samme artikkel. Venninna til ts kan ha blitt forvirret da.. Anonymkode: e162d...ea2 Begge deler er jo en form for fosterdiagnostikk så hvis han brukte det uttrykket mente han nok TUL. Anonymkode: 12061...0ba 1
Tjoheiii Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg fikk hvertfall ikke tilbud om NIPT da jeg fødte i sommer (er under 35, ingen risikofaktorer)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Tok nipt privat i sommer (Oslo) og jeg blir 35 neste år, men er kun 34 ved termin (februar) Anonymkode: 3e1da...740
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tok nipt privat i sommer (Oslo) og jeg blir 35 neste år, men er kun 34 ved termin (februar) Anonymkode: 3e1da...740 Jeg fikk innvilget NIPT i det offentlige siden jeg blir 35 rundt termin (+/- noen måneder). Syns alle som fyller 35 året man føder burde få det! Anonymkode: c5d19...848
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 NIPT er ett tilbud for alle, men uten noe grunnlag for det som alder eller annen risiko får man det ikke dekket og må betale selv. Så alle får ikke opplyst at det er ett tilbud, men alle kan be om det så lenge de da betaler det selv om de ikke fyller kriteriene for å få det dekket i Norge. Anonymkode: f906a...6ac
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 Tilbud for alle, men under 35 må betale selv om de ønsker å ta den. Med mindre man har andre risikofaktorer som f.eks tilfeller i nær familie. Anonymkode: 2827c...b7c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 Som andre sier får du tilbudet, men du må betale for det selv. Jeg fødte i april, og fikk ikke tilbud om det eller TUL. Fikk plutselig spørsmål fra ei venninne som nylig ble gravid om jeg tok nipt. Jeg trodde først hun var litt sånn hysterisk (sorry, jeg har alltid tenkt at de som drar til Danmark for å ta nipt eller betale i dyre dommer privat eller hvor man tar det, når det ikke er noen risikofaktorer , er litt hysteriske). Men så er det tydeligvis blitt mer tilgjengelig i Norge. Sikkert fordi etterspørselen er der. Anonymkode: 3d561...083
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg ble veldig overrasket. Da vi ble sendt til tillig ultralyd så fikk vi en melding med info video som vi måtte se og gå nøye igjennom før vi kom dit. Den handlet bare om nipt testen, så jeg trodde virkelig at det var det vi skulle på.. Ble veldig overrasket da jeg fant ut at der var en ekstra "tjeneste" som man måtte bestile og betale privat på. Og ikke hva vi skulle sjekke på tillig ultralyd 😅 Anonymkode: f7f9e...71b 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ble veldig overrasket. Da vi ble sendt til tillig ultralyd så fikk vi en melding med info video som vi måtte se og gå nøye igjennom før vi kom dit. Den handlet bare om nipt testen, så jeg trodde virkelig at det var det vi skulle på.. Ble veldig overrasket da jeg fant ut at der var en ekstra "tjeneste" som man måtte bestile og betale privat på. Og ikke hva vi skulle sjekke på tillig ultralyd 😅 Anonymkode: f7f9e...71b Ja det er kjempe forvirrende. Har man litt preggo brain i tillegg er det ikke rart om det går i surr. Anonymkode: e162d...ea2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå