Gå til innhold

Utendørsmaling som innemaling

exictence

Anbefalte innlegg

Jeg har bare litt i en vinduskarm jeg skal male, og jeg harlitt hvit utendørs maling. Er det ok å bruke denne inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jo funke sånn teknisk. Vær obs på at utendørsmaling ikke er så luktsvak som innendørsmaling. Tror ikke det er direkte helsefremmende å ha det inne. Spesielt på varme dager vi det nok kjennes godt. Jeg ville nok ikke ha gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 1.10.2023 den 11.38):

Jeg har bare litt i en vinduskarm jeg skal male, og jeg harlitt hvit utendørs maling. Er det ok å bruke denne inne?

Anbefaler ikke å bruke maling beregnet for utendørsbruk innendørs da det som regel inneholder blant annet soppdrepende midler (fungicider) :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roe skrev (37 minutter siden):

Anbefaler ikke å bruke maling beregnet for utendørsbruk innendørs da det som regel inneholder blant annet soppdrepende midler (fungicider) :) 

Takk for svar. Men nå varr det faktisk litt mugg der som jeg har tatt vekk, så om det er noe soppdrepende, ville jeg tenke det var en fordel?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Men nå varr det faktisk litt mugg der som jeg har tatt vekk, så om det er noe soppdrepende, ville jeg tenke det var en fordel?

Det kan være. Du kan eventuelt forhøre deg med noen som er profesjonell på feltet, men jeg vil tenke problemet er å puste inn stoffene på sikt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg har malt vinduene med samme maling inne og ute, utendørsmaling. Men gjorde det om sommeren slik at vinduene stod åpne hele døgnet til alt var tørt. Luftet godt i flere uker etterpå. 

Anonymkode: 4aad2...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal aldri bruke utendørsmaling inne, kan gi irritasjon og allergi. Ville pusset malingen helt bort og kjøpt maling beregnet for bruk inne. Samme med impregnert materiale, det skal være utendørs (utenfor vindsperre). 

Anonymkode: d9e87...9d9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er best å bruke maling som er spesifikt beregnet for innendørs bruk når du maler inne. Utendørsmaling kan ha forskjellige egenskaper og kjemikalier som kan være mindre egnet for innemiljøet. Det er bedre å være på den sikre siden og bruke riktig type maling.

Anonymkode: 99256...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...