Gå til innhold

Post-SSRI seksuell dysfunksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg la denne i "kropp og helse", for det går jo utover ganske mange områder, ikke kun det seksuelle.

Er det noen som har gått på SSRI/antidepressiva og i etterkant, når man har slutta, fått PSSD?

Jeg ble klar over at dette er noe som eksisterer denne uka og igår satte jeg meg ned for å lese om det her, og jeg måtte gråte, for jeg kjenner meg helt sykt igjen i symptomene. Vaginaen er nummen, følelsesløs, tørr, sexlivet med samboeren er nesten ikke-eksisterende, og sexlysta er så lav at jeg knapt klarer å kjenne igjen følelsen av å være kåt.

Og alt det her oppsto etter at jeg gikk på antidepressiva.

Jeg tenkte først at det kanskje var en ettersleng av å gå på antidep og at det ville gå over etterhvert, men nå har det vært sånn siden 2018.

Så ramla jeg over en konto på twitter som har PSSD-opplysning som en greie og jeg leste meg opp... De har visst om at dette er en greie med SSRI siden 60-tallet. Og det er først nå de siste par årene jeg kan se spor av forskning på dette her, og at forskerne er i villrede på hvorfor det skjer.

Det er jo ganske mange som går på antidepressiva, både i verden og i Norge, så noen må jo ha fått dette?

https://tidsskriftet.no/2010/10/legemidler-i-praksis/seksuelle-bivirkninger-av-antidepressive-legemidler

Anonymkode: 6503a...144

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er nok noen hvor det ikke går over etter avsluttet behandling men det er nok svært sjelden. Husker jeg leste om dette når jeg vurderte å starte på antidepressiva, vil tippe det stod i pakningsvedlegget.

Har du snakket med legen din om dette? Viktig å undersøke om det kan finnes andre grunner eller om det er noen behandling du kan få.

Anonymkode: c7219...35f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er nok noen hvor det ikke går over etter avsluttet behandling men det er nok svært sjelden. Husker jeg leste om dette når jeg vurderte å starte på antidepressiva, vil tippe det stod i pakningsvedlegget.

Har du snakket med legen din om dette? Viktig å undersøke om det kan finnes andre grunner eller om det er noen behandling du kan få.

Tapt libido og ereksjonssvikt står det i pakningsvedlegget på det jeg gikk på.

Ingenting om at det kan oppstå medikamentell seksuell dysfunksjon.

Det er ingenting annet som kan forklare tap av følelse i kjønnsorgan, vaginatørrhet, manglende sexlyst etc.

Har sjekket opp hva slags type behandling som finnes mot dette her og det eksisterer ingen..

• 2 år senere...
Skrevet

Hei!

hvordan har det gått siden du la ut dette innlegget? Jeg sliter nemlig med det samme og har hatt problemer med det siden ca 2023. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk på SSRI en kort periode (4-5mnd). Opplevde å bli veldig flat og nummen sånn følelsesmessig, og det hang i lenge etter at jeg slutta. Har heldigvis gått over nå.

Testosterontilskudd kan jo skrives ut til kvinner som sliter med lav libido, verdt å høre med en gynekolog. Jeg mistet sexlysten totalt da jeg kom i perimenopause (da var jeg 40 år), og testosteron har reddet meg. Sexlysten er tilbake og bedre enn noengang.

Anonymkode: c9515...ece

• Hjerte 1
Skrevet

Mann her. Jeg har inntrykk av at de fleste innlegg om pssd her inne, er skrevet av meg. Jeg ble ganske bitter, da jeg fant ut hva mine problemer skyldtes. Jeg gikk på Cipralex i seks måneder, og avsluttet i 2019. Penis var nummen, orgasmene rare og lite givende. Følelseslivet og kåthet var veldig flatt. Selve ereksjonen fungerte heldigvis nesten som før. 

Nå seks år senere, er jeg fremdeles ganske flat i registeret. Orgasmene har blitt bedre, men de er mer konsentrert rundt underlivet, og ikke så koblet til hodet som før.  Penishodet er ufølsomt, og jeg kjenner nesten ikke om jeg blir sugd. Jeg har øvd meg på å bruke alle sansene, og være tilstede i sexen, og det fungerer tross alt bedre enn mange jeg har lest om. 

Det er viktig at dere melder inn til bivirkningsregisteret. Her i Norge er det foreløpig lite aksept for problemet, og jeg har bare møtt et par stykker i helsevesenet som kjenner til pssd.

2019 var også året det europeiske legemiddelverket fikk krav om at vedvarende bivirkninger skulle inn i informasjon og pakningsvedlegg. Dessverre er det ikke noe som får fokus den dagen du står overfor valget om å begynne på faenskapen. 

Anonymkode: 97f09...faa

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 10.52):

Vaginaen er nummen, følelsesløs, tørr, sexlivet med samboeren er nesten ikke-eksisterende, og sexlysta er så lav at jeg knapt klarer å kjenne igjen følelsen av å være kåt.

Må bare tipse om at dette også kan komme med tida ved bruk av p-piller og hormonell prevensjon, så dersom man går på det og får slike symptomer kan det være verdt å stoppe hormonprevensjonen for å se om det gir bedring.

• Liker 1
Skrevet

Min x gjekk på noe lykkepille, Seroxsat tror eg det het.

hun ble helt likegyldig til alt. Vi var i en svært trist begravelse, men hun kunne ikke føle noe sa hun. Sex lysten hennes forsvant og

Skrevet

Jeg brukte før cipralex. I mange år.  Bruker nå venlafaxin. Ved cipralex hadde jeg absolutt ikke høy libido, men grei nok. Fikk og ganske svake orgasmer. Fikk endel andre bivirkninger etterhvert. Bla stor vektøkning pga økt matlyst og søthunger. Etter mange år hjalp de lite ved min depresjon, og fikk oftere selvmordstanker. Byttet til venlafaxin. Stor bedring i forhold til depresjon og tunge tanker. Og mer normal matlyst og søthunger. Men har null sexlyst. Ingen behov for hverken sex eller onani. Har prøvd å onanere, veldig svak orgasme. Ikke verdt innsatsen. Er 55 og har vært gift i mange år, men en snill fyr. 2 voksne barn. Er skilt. Vært i noen forhold og datet etter det. Det jeg har opplevd etter jeg ble skilt, har ført til at jeg har bestemt meg for å være alene. Så da er det helt ok med død libido. Aldri vært veldig opptatt av sex, nå ingen interesse. Men livet mitt er likevel mye bedre nå. Hørt om flere som får seksuelle problemer ved bruk av sånne medikamenter, så skjønner at det er utfordrende for de som er i forhold. 

Anonymkode: 11785...79c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 10.52):

Jeg la denne i "kropp og helse", for det går jo utover ganske mange områder, ikke kun det seksuelle.

Er det noen som har gått på SSRI/antidepressiva og i etterkant, når man har slutta, fått PSSD?

Jeg ble klar over at dette er noe som eksisterer denne uka og igår satte jeg meg ned for å lese om det her, og jeg måtte gråte, for jeg kjenner meg helt sykt igjen i symptomene. Vaginaen er nummen, følelsesløs, tørr, sexlivet med samboeren er nesten ikke-eksisterende, og sexlysta er så lav at jeg knapt klarer å kjenne igjen følelsen av å være kåt.

Og alt det her oppsto etter at jeg gikk på antidepressiva.

Jeg tenkte først at det kanskje var en ettersleng av å gå på antidep og at det ville gå over etterhvert, men nå har det vært sånn siden 2018.

Så ramla jeg over en konto på twitter som har PSSD-opplysning som en greie og jeg leste meg opp... De har visst om at dette er en greie med SSRI siden 60-tallet. Og det er først nå de siste par årene jeg kan se spor av forskning på dette her, og at forskerne er i villrede på hvorfor det skjer.

Det er jo ganske mange som går på antidepressiva, både i verden og i Norge, så noen må jo ha fått dette?

https://tidsskriftet.no/2010/10/legemidler-i-praksis/seksuelle-bivirkninger-av-antidepressive-legemidler

Overgangsalder?

Anonymkode: 25c11...804

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overgangsalder?

Trenger ikke være det. Seksuell dysfunksjon er dessverre en vanlig bivirkning av sånne medikamenter. 

Anonymkode: 11785...79c

Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Min x gjekk på noe lykkepille, Seroxsat tror eg det het.

hun ble helt likegyldig til alt. Vi var i en svært trist begravelse, men hun kunne ikke føle noe sa hun. Sex lysten hennes forsvant og

Må bare skrive det i tilfelle noen leser her og kjenner seg igjen i dette. Hvis man blir såpass flat bør man sjekke med legen om muligheter for å endre dose eller bytte type. Det er ikke meningen at man skal gå rundt som en zombie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må bare skrive det i tilfelle noen leser her og kjenner seg igjen i dette. Hvis man blir såpass flat bør man sjekke med legen om muligheter for å endre dose eller bytte type. Det er ikke meningen at man skal gå rundt som en zombie.

Med min forhenværende kone så var dette den ny pillen som skulle ordne alt. Derfor ble det kaldt lykkepille. Den ødela livet til mangen

Skrevet

Uff jeg har blitt anbefalt SSRI grunnet moderat depresjon av fastlegen. Ble litt redd av denne tråden. 

Anonymkode: 13f1c...98d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff jeg har blitt anbefalt SSRI grunnet moderat depresjon av fastlegen. Ble litt redd av denne tråden. 

Snakk med legen din om bekymringene dine. Husk at i en tråd som handler om negative opplevelser med en medisin vil det komme svar fra de som har opplevd den. Da vil det fremstå som om denne er mye vanligere enn den er. Likevel er det kun 3 svar her fra noen som har hatt problemer over tid... Antidepressiva er generelt en trygg medisin. Men som sagt, snakk med legen din. Det er den som har erfaring, fagkunnskap og enda viktigere, kjenner din tilstand og sykehistorikk. (Så er jeg sikker på at noen vi si at leger kan ingenting om dette, for det er det alltid noen som gjør, men det faller på sin egen urimelighet.)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakk med legen din om bekymringene dine. Husk at i en tråd som handler om negative opplevelser med en medisin vil det komme svar fra de som har opplevd den. Da vil det fremstå som om denne er mye vanligere enn den er. Likevel er det kun 3 svar her fra noen som har hatt problemer over tid... Antidepressiva er generelt en trygg medisin. Men som sagt, snakk med legen din. Det er den som har erfaring, fagkunnskap og enda viktigere, kjenner din tilstand og sykehistorikk. (Så er jeg sikker på at noen vi si at leger kan ingenting om dette, for det er det alltid noen som gjør, men det faller på sin egen urimelighet.)

Seksuelle problemer som nedsatt lyst, manglende orgasme/ejakulasjon, ereksjonssvikt, osv. er en veldig vanlig bivirkning mens man går på SSRI medisiner. De fleste studier har en rate på 60% til over 70% av pasientene som rapporterer seksuell dysfunksjon mens man går på SSRI medisiner. Dette er en helt ekstrem bivirkningsrate med såpass alvorlige bivirkninger i forhold til mye andre medisiner. At problemene fortsetter etter at man slutter med medisinen er vel en del sjeldnere, og også vanskelig å skille ut fra om det er symptomer på at depresjonen kommer tilbake, eller om det er medisinens feil.

Anonymkode: 13a20...47f

Skrevet

Jeg tror dette er tråden min. 

Jeg er usikker, men jeg vet at jeg la ut en post her om dette for noen år siden og ikke tenkt noe mer over det når jeg ikke fikk så mange svar. 

Malbje skrev (14 timer siden):

Hei!

hvordan har det gått siden du la ut dette innlegget? Jeg sliter nemlig med det samme og har hatt problemer med det siden ca 2023. 

Det går bedre. 

Jeg gikk til slutt til en sexolog, for jeg var så frustrert over å ha mista en del av meg, det tæret virkelig på forholdet mellom meg og mannen(ja, vi er gift nå). 

Vi diskuterte denne tilstanden ganske nøye for hun hadde hørt om tilstanden og drev å leste seg opp på den og når jeg kom innom og nevnte at jeg var redd for at jeg kanskje hadde det her, så satte hun opp en time en måned etterpå for å gi seg selv god nok tid til å lese ordentlig gjennom det som fantes. Når jeg kom tilbake og vi begynte å nøste opp i ting, så kan det nok ha vært at SSRI var en katalysator og utløste *noe*, men om det var PSSD er jo ikke så enkelt å finne ut av. 

Så vi gravde, gjorde mye jobb over omtrent ett års tid, masse hjemmelekser med mannen min og etterhvert så har lysten og alt annet kommet tilbake. Men det har vært... sykt frustrerende. Man vil så veldig gjerne, men *noe* mangler/stopper opp. 

Det er leit å høre at du sliter med det samme. :( 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Overgangsalder?

Nei, det var ikke det. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Må bare tipse om at dette også kan komme med tida ved bruk av p-piller og hormonell prevensjon, så dersom man går på det og får slike symptomer kan det være verdt å stoppe hormonprevensjonen for å se om det gir bedring.

Jeg gikk ikke på prevensjon. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Snakk med legen din om det! Jeg vil ikke at denne tråden skal bli en skremselstråd mot SSRI, så beklager for at du ble redd. :(

Skrevet
Malbje skrev (14 timer siden):

Hei!

Hvis du har noen flere spørsmål du ikke vil stille her åpent, så kan jeg sende deg en melding, om du vil? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Seksuelle problemer som nedsatt lyst, manglende orgasme/ejakulasjon, ereksjonssvikt, osv. er en veldig vanlig bivirkning mens man går på SSRI medisiner. De fleste studier har en rate på 60% til over 70% av pasientene som rapporterer seksuell dysfunksjon mens man går på SSRI medisiner. Dette er en helt ekstrem bivirkningsrate med såpass alvorlige bivirkninger i forhold til mye andre medisiner. At problemene fortsetter etter at man slutter med medisinen er vel en del sjeldnere, og også vanskelig å skille ut fra om det er symptomer på at depresjonen kommer tilbake, eller om det er medisinens feil.

Anonymkode: 13a20...47f

Ja, at bivirkninger vedvarer etter at man har sluttet på en medisin er veldig sjelden! Det er jo det vi snakker om her. Bivirkninger når man bruker SSRI vil som regel avta med tiden ettersom man tilvennes medisinen. Om det ikke skjer går det ofte an å bytte til en annen type. 

Noen har fått alvorlige skader av å bruke Ibux for eksempel. Det er en svært sjelden bivirkning. Det er likevel ikke rimelig at vi skal slutte å selge eller bruke Ibux pga det. Å bruke Ibux regnes som trygt når man følger bruksanvisningen. Jeg bruker det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 10.00):

Ja, at bivirkninger vedvarer etter at man har sluttet på en medisin er veldig sjelden! Det er jo det vi snakker om her.

Det er der problemet ligger. Legestanden er vant til at bivirkninger forsvinner, og tar ikke dette seriøst. For SSRI sin del er det ikke veldig sjelden, men heller bare uvanlig. Hvis det var et par prosents sjanse for å vinne på Lotto, så hadde vi gått mann av huse. 

Skremselstråd eller ikke, men akkurat moderat depresjon, utbrenthet etc, er der fastleger skriver ut antidepressiva litt ukritisk, fordi de tross alt er førstelinje, og er pålagt å spare helsevesenet for unødige henvisninger etc. Piller er billige.

Anonymkode: 97f09...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...