AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg la denne i "kropp og helse", for det går jo utover ganske mange områder, ikke kun det seksuelle. Er det noen som har gått på SSRI/antidepressiva og i etterkant, når man har slutta, fått PSSD? Jeg ble klar over at dette er noe som eksisterer denne uka og igår satte jeg meg ned for å lese om det her, og jeg måtte gråte, for jeg kjenner meg helt sykt igjen i symptomene. Vaginaen er nummen, følelsesløs, tørr, sexlivet med samboeren er nesten ikke-eksisterende, og sexlysta er så lav at jeg knapt klarer å kjenne igjen følelsen av å være kåt. Og alt det her oppsto etter at jeg gikk på antidepressiva. Jeg tenkte først at det kanskje var en ettersleng av å gå på antidep og at det ville gå over etterhvert, men nå har det vært sånn siden 2018. Så ramla jeg over en konto på twitter som har PSSD-opplysning som en greie og jeg leste meg opp... De har visst om at dette er en greie med SSRI siden 60-tallet. Og det er først nå de siste par årene jeg kan se spor av forskning på dette her, og at forskerne er i villrede på hvorfor det skjer. Det er jo ganske mange som går på antidepressiva, både i verden og i Norge, så noen må jo ha fått dette? https://tidsskriftet.no/2010/10/legemidler-i-praksis/seksuelle-bivirkninger-av-antidepressive-legemidler Anonymkode: 6503a...144 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Ja, det er nok noen hvor det ikke går over etter avsluttet behandling men det er nok svært sjelden. Husker jeg leste om dette når jeg vurderte å starte på antidepressiva, vil tippe det stod i pakningsvedlegget. Har du snakket med legen din om dette? Viktig å undersøke om det kan finnes andre grunner eller om det er noen behandling du kan få. Anonymkode: c7219...35f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er nok noen hvor det ikke går over etter avsluttet behandling men det er nok svært sjelden. Husker jeg leste om dette når jeg vurderte å starte på antidepressiva, vil tippe det stod i pakningsvedlegget. Har du snakket med legen din om dette? Viktig å undersøke om det kan finnes andre grunner eller om det er noen behandling du kan få. Anonymkode: c7219...35f Tapt libido og ereksjonssvikt står det i pakningsvedlegget på det jeg gikk på. Ingenting om at det kan oppstå medikamentell seksuell dysfunksjon. Det er ingenting annet som kan forklare tap av følelse i kjønnsorgan, vaginatørrhet, manglende sexlyst etc. Har sjekket opp hva slags type behandling som finnes mot dette her og det eksisterer ingen.. Anonymkode: 6503a...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå