Gå til innhold

Post-SSRI seksuell dysfunksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la denne i "kropp og helse", for det går jo utover ganske mange områder, ikke kun det seksuelle.

Er det noen som har gått på SSRI/antidepressiva og i etterkant, når man har slutta, fått PSSD?

Jeg ble klar over at dette er noe som eksisterer denne uka og igår satte jeg meg ned for å lese om det her, og jeg måtte gråte, for jeg kjenner meg helt sykt igjen i symptomene. Vaginaen er nummen, følelsesløs, tørr, sexlivet med samboeren er nesten ikke-eksisterende, og sexlysta er så lav at jeg knapt klarer å kjenne igjen følelsen av å være kåt.

Og alt det her oppsto etter at jeg gikk på antidepressiva.

Jeg tenkte først at det kanskje var en ettersleng av å gå på antidep og at det ville gå over etterhvert, men nå har det vært sånn siden 2018.

Så ramla jeg over en konto på twitter som har PSSD-opplysning som en greie og jeg leste meg opp... De har visst om at dette er en greie med SSRI siden 60-tallet. Og det er først nå de siste par årene jeg kan se spor av forskning på dette her, og at forskerne er i villrede på hvorfor det skjer.

Det er jo ganske mange som går på antidepressiva, både i verden og i Norge, så noen må jo ha fått dette?

https://tidsskriftet.no/2010/10/legemidler-i-praksis/seksuelle-bivirkninger-av-antidepressive-legemidler

Anonymkode: 6503a...144

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er nok noen hvor det ikke går over etter avsluttet behandling men det er nok svært sjelden. Husker jeg leste om dette når jeg vurderte å starte på antidepressiva, vil tippe det stod i pakningsvedlegget.

Har du snakket med legen din om dette? Viktig å undersøke om det kan finnes andre grunner eller om det er noen behandling du kan få.

Anonymkode: c7219...35f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er nok noen hvor det ikke går over etter avsluttet behandling men det er nok svært sjelden. Husker jeg leste om dette når jeg vurderte å starte på antidepressiva, vil tippe det stod i pakningsvedlegget.

Har du snakket med legen din om dette? Viktig å undersøke om det kan finnes andre grunner eller om det er noen behandling du kan få.

Anonymkode: c7219...35f

Tapt libido og ereksjonssvikt står det i pakningsvedlegget på det jeg gikk på.

Ingenting om at det kan oppstå medikamentell seksuell dysfunksjon.

Det er ingenting annet som kan forklare tap av følelse i kjønnsorgan, vaginatørrhet, manglende sexlyst etc.

Har sjekket opp hva slags type behandling som finnes mot dette her og det eksisterer ingen..

Anonymkode: 6503a...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...