AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg chatter med en fyr fra Nord-Norge, og han skriver på dialekt. Jeg synes dette er ekstremt lite tiltrekkende! Spesielt å skrive «d» og «e». Tar ikke lange tiden å skrive «det» og «er»?? Han begynte å skrive på bokmål, men byttet etterhvert til dialekt. Hvorfor😭😭 Anonymkode: ff783...659
Phoenix Heart Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Turn off, er feil å si. Heller irriterende, ville bare bedt han å skrive på bokmål, siden å lese på dialekt er slitsomt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Athena Freyja skrev (Akkurat nå): Turn off, er feil å si. Heller irriterende, ville bare bedt han å skrive på bokmål, siden å lese på dialekt er slitsomt. Tør ikke å spørre om det, vi kjenner hverandre ikke og har ikke møttes enda. Men etterhvert kan jeg kanskje spørre. Ja det er slitsomt å lese. Anonymkode: ff783...659
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Du kødder nå eller? Han skal bytte bort dialekta si fordi DU syntes det er turn off? Anonymkode: 715b0...c54 1 3
Sykkelkopp Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Man skal bruke skriftspråk når man skriver. Dette høres ikke ut som noe å satse på. 1
Daria Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Å skrive d e i stedet for det er høres mer ut som sms-språk fra den tiden man hadde begrenset antall tegn, betalte for hver melding og det gjaldt i klemme inn mest mulig på minst mulig plass. Det irriterte meg da, og i dag er det bare unødvendig latskap. Dialekt kan jeg takle (så sant det er noenlunde forståelig), men jeg forventer at en voksen man tar seg bryet med å kommunisere i fullstendige ord og setninger.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 Sykkelkopp skrev (10 minutter siden): Man skal bruke skriftspråk når man skriver. Dette høres ikke ut som noe å satse på. Nettopp. Anonymkode: ff783...659
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Ja, skrive på dialekt får en dessverre til å fremstå som litt enkel. Virker som det stort sett er trøndere og nordlendinger som gjør det. Men vorrdann hadde de sett ut om jæi med oschlodialekt skulle skrive sånn som jæi snakker? Anonymkode: 962eb...f45 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Det er fantastisk at noen forsøker å holde på dialektene våre i en tid der vi er strekt utsatt for et press som får dem til å forsvinne! Skulle ønske jeg hadde en dialekt. Jeg skulle gjort hva jeg kunne for å bevare den! Anonymkode: e6ab1...93f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er fantastisk at noen forsøker å holde på dialektene våre i en tid der vi er strekt utsatt for et press som får dem til å forsvinne! Skulle ønske jeg hadde en dialekt. Jeg skulle gjort hva jeg kunne for å bevare den! Anonymkode: e6ab1...93f Men det er forskjell på å snakke og skrive. Vi har to skriftspråk: nynorsk og bokmål, skal alle skrive dialekt, sitter det folk over alt og ikke forstår en dritt når folk skal skrive om badnabadna sine og at det sjoggo i natt Anonymkode: 9fe27...974 5
Sykkelkopp Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er fantastisk at noen forsøker å holde på dialektene våre i en tid der vi er strekt utsatt for et press som får dem til å forsvinne! Skulle ønske jeg hadde en dialekt. Jeg skulle gjort hva jeg kunne for å bevare den! Anonymkode: e6ab1...93f Oslo/østfold er en dialekt. Alle har en dialekt, spesifikke tonefall og rytme når de snakker om så ordene ligner skriftspråk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er forskjell på å snakke og skrive. Vi har to skriftspråk: nynorsk og bokmål, skal alle skrive dialekt, sitter det folk over alt og ikke forstår en dritt når folk skal skrive om badnabadna sine og at det sjoggo i natt Anonymkode: Folk som skriver på dialekt kan ta seg en bolle. Anonymkode: 83be8...2d1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 Å være stolt over dialekta si er en hedersbetegnelse. Bruker dialekta mi så mye som mulig hvor det er akseptabelt, skulle gjerne brukt den mye mer. Dessverre var Norge alt for lenge under Danmark, slik at gammelnorsk som var mye nærmere datidens dialekter forsvant. Dialektbruk er pluss for min del, på alle arenaer. Anonymkode: 7d558...f75 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er fantastisk at noen forsøker å holde på dialektene våre i en tid der vi er strekt utsatt for et press som får dem til å forsvinne! Skulle ønske jeg hadde en dialekt. Jeg skulle gjort hva jeg kunne for å bevare den! Anonymkode: e6ab1...93f Hvor er du fra da, stakkars, som ikke har dialekt? Anonymkode: 8d53b...93d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 Svarer konsekvent ikke på meldinger på dialekt. Perfekt bokmål eller nynorsk må til. Anonymkode: 6e115...e4d
Jaane doe Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 For mange (meg inkludert) er det fint å skrive på dialekt. Føler at ting jeg prøver å fortelle virker litt "kunstig" noen ganger når jeg skal skrive det på bokmål, men jeg tilpasser meg så klart hvem jeg skriver til. Skriver alltid på dialekt til folk jeg kjenner godt og som snakker samme dialekt. Skriver på bokmål når jeg skriver til noen jeg ikke kjenner så godt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å være stolt over dialekta si er en hedersbetegnelse. Bruker dialekta mi så mye som mulig hvor det er akseptabelt, skulle gjerne brukt den mye mer. Dessverre var Norge alt for lenge under Danmark, slik at gammelnorsk som var mye nærmere datidens dialekter forsvant. Dialektbruk er pluss for min del, på alle arenaer. Anonymkode: 7d558...f75 Enig! Anonymkode: cb2ec...75d 1
SPOCA Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 Å skrive på dialekt er veldig turn off for min del. Selvfølgelig skal man ikke bytte bort sin dialekt, men det er forskjell på skriftspråk og talemål. Man kan være så intelligent man bare vil, men man fremstår veldig uintelligent når man skriver på dialekt/sms-språk osv. Ikke bare er det slitsomt å lese, enkelte skriver jo slik at det nesten er umulig å forstå. Og god kommunikasjon er faktisk svært viktig i et forhold. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 Alle de rundt meg vet at de må skrive på bokmål til meg. Jeg har lese og skrivevansker. Det er ekstremt vanskelig for meg å lese på dialekt. Noen nye har spurt hvorfor jeg skriver på bokmål i meldinger så forklarer jeg dem at jeg synes det er vanskelig å lese på dialekt. Jeg får det til. Men tar mye energi og jeg blir sliten. Dem har aldri tenkt over det. Og forstår meg veldig godt når jeg forklare til dem. Anonymkode: 7c35e...756
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg skal kjenne personen veldig godt for at jeg skal forstå hva som skrives med dialekt. Dessuten, man som skriver på dialekt tar det også med seg i det offisielle skriftspråket slik at det blir fullt av feil når vedkommende må skrive, som feks på jobb, til nav, søknader av diverse art osv. Personen trenger ikke å være dum, men man framstår som dum da. Anonymkode: 2d8a4...b7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå