AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg har arvet en del penger men ikke fått de utbetalt ennå. Problemstillingen min er at jeg er under gjeldsordning hos namsmannen og da kan jeg ikke arve penger. Pengene vil da "bli borte i gjelden". Kan jeg be om at pengene utbetales til mine myndige barn istedenfor til meg (altså ikke til min konto)? Jeg ytret ønske om at dette skulle skrives i testamentet noe jeg fikk bekreftet at skulle gjøres, men desverre viser det seg nå at det aldri ble gjort før det var for sent😔 Jeg skal på møte med advokaten neste fredag så skal så klart spørre han, men ble bare litt nysgjerrig på om noen som vet noe om dette? Anonymkode: 2e890...ff6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Du bør betale gjelden din med arven. Ikke snike deg unna som en kjeltring. Håper advokaten sier det samme. Anonymkode: fe5e3...6ed 13 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Du kan gi avkall på arv, da vil arven fordeles som om du var død, og normalt sett vil da barna dine arve istedet for deg. Men disse pengene vil da på alle måter tilhøre barna og ikke deg, også etter gjeldsordningen. Anonymkode: efcbf...971 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du bør betale gjelden din med arven. Ikke snike deg unna som en kjeltring. Håper advokaten sier det samme. Anonymkode: fe5e3...6ed Så klart måtte det jo komme et sånt svar, der var ikke uventet😅 Snike meg unna gjør jeg ikke. Jeg ønsker bare at barna mine skal få det godt økonomisk. Så stakkars dine barn som ikke ønsker dem økonomisk godt i fremtiden. Anonymkode: 2e890...ff6 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan gi avkall på arv, da vil arven fordeles som om du var død, og normalt sett vil da barna dine arve istedet for deg. Men disse pengene vil da på alle måter tilhøre barna og ikke deg, også etter gjeldsordningen. Anonymkode: efcbf...971 Tusen takk for svar. Da skal jeg be advokaten om dette. Jeg ønsker at mine barn kan få kjøpe seg hver sin leilighet og ha det bra økonomisk. Jeg har ikke så mange år igjen på gjeldsordningen så jeg klarer meg fint. Jeg vil heller at mine barn skal klare seg godt økonomisk. Og ikke som det trollet over her klarte å lirke fra seg. Anonymkode: 2e890...ff6 2 1
TBergh Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 (endret) Hei. I og med at arvet har falt, og du etter å i realiteten ønsker å frasi deg arven, vil dette kunne bli oppfattet som om du mangler betalingsvilje, og da vil en eller flere av dine kreditorer begjære ordningen hevet. Beslagsforbud i arv må stå oppført i testamentet før arvlater dør. En gjeldsordning går ut på at du skal betale så mye som mulig av gjelden, hvilket innbefatter at mottar du arv skal størstedelen av arven gå til kreditorene. Dette er et forhandlingsspørsmål. Med vennlig hilsen TBergh Endret 1. oktober 2023 av TBergh 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan gi avkall på arv, da vil arven fordeles som om du var død, og normalt sett vil da barna dine arve istedet for deg. Men disse pengene vil da på alle måter tilhøre barna og ikke deg, også etter gjeldsordningen. Anonymkode: efcbf...971 Hun har ikke anledning til å frasi seg arv når hun er under en gjeldsordning. Disse pengene skal i hovedsak gå til nedbetaling til kreditorene, noe man blir orientert om og samtykker til ved inngåelse av gjeldsordningen. Det samme hvis man mottar arv i de fem (?) første årene etter at gjeldsordningen er gjennomført, da skal de gå til nedbetaling av gjeld. Anonymkode: d85cd...802 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Gjelder sikringsårene selv om man har frivillig gjeldsordning? Anonymkode: 3e82d...4ad
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gjelder sikringsårene selv om man har frivillig gjeldsordning? Anonymkode: 3e82d...4ad All gjeldsordning er vel frivillig?? Alle som får det innvilget har søkt om det. Anonymkode: b2e42...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): All gjeldsordning er vel frivillig?? Alle som får det innvilget har søkt om det. Anonymkode: b2e42...ab3 Altså all offentlig gjeldsordning. Anonymkode: b2e42...ab3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså all offentlig gjeldsordning. Anonymkode: b2e42...ab3 Ja, og da gjelder sikringsårene Hvis du vil søke unntak fra den, blir det advokatmat. Anonymkode: f03d4...cbd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 TBergh skrev (2 timer siden): Hei. I og med at arvet har falt, og du etter å i realiteten ønsker å frasi deg arven, vil dette kunne bli oppfattet som om du mangler betalingsvilje, og da vil en eller flere av dine kreditorer begjære ordningen hevet. Beslagsforbud i arv må stå oppført i testamentet før arvlater dør. En gjeldsordning går ut på at du skal betale så mye som mulig av gjelden, hvilket innbefatter at mottar du arv skal størstedelen av arven gå til kreditorene. Dette er et forhandlingsspørsmål. Med vennlig hilsen TBergh Dette! Du må for all del ikke miste gjeldsordningen du er under. Anonymkode: c9c57...2cc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 Vet ikke om kreditorer har mulighet til å sjekke at du ikke har fått arv du hadde hatt krav på eller ikke. Ville ikke forsøkt å unndra mottatt arv hvertfall. >100 000. Da kan kreditorer søke om å få opphevet gjeldsordning, da er du tilbake til start med renter og det som er. Men heller forsøkt å få forhandlet mest mulig. At du beholder hvertfall 1/3 feks. Anonymkode: 463d8...b46
TBergh Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 Hei Anonymkode: d85cd...802 skriver: "Det samme hvis man mottar arv i de fem (?) første årene etter at gjeldsordningen er gjennomført, da skal de gå til nedbetaling av gjeld." Det er de 2 - to første årene. Disse omtales ofte som "etterperioden" Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så klart måtte det jo komme et sånt svar, der var ikke uventet😅 Snike meg unna gjør jeg ikke. Jeg ønsker bare at barna mine skal få det godt økonomisk. Så stakkars dine barn som ikke ønsker dem økonomisk godt i fremtiden. Anonymkode: 2e890...ff6 Jeg både ønsker og bidrar til at mine barn får en god økonomisk fremtid. Det gjør jeg ved å ikke være nedsyltet i gjeld. Det er forresten ikke samfunnet sitt ansvar å sørge for at dine barn får leilighet, ved at du ikke betaler gjelden din. For alle pengene du ikke betaler, går fra felleskapet. Så skjerp deg. Troll kan du være selv. Men TBergh har svart deg godt i tråden. Du skal være utrolig glad for å være under gjeldsordning. Det er ikke alle som får denne gaven. Da er det faktisk ekstra ille at du forsøker å unnlate å informere om arv. Og det virker som du egentlig ikke har lært av dine feil/vil gjøre opp for deg. Anonymkode: fe5e3...6ed 7 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg både ønsker og bidrar til at mine barn får en god økonomisk fremtid. Det gjør jeg ved å ikke være nedsyltet i gjeld. Det er forresten ikke samfunnet sitt ansvar å sørge for at dine barn får leilighet, ved at du ikke betaler gjelden din. For alle pengene du ikke betaler, går fra felleskapet. Så skjerp deg. Troll kan du være selv. Men TBergh har svart deg godt i tråden. Du skal være utrolig glad for å være under gjeldsordning. Det er ikke alle som får denne gaven. Da er det faktisk ekstra ille at du forsøker å unnlate å informere om arv. Og det virker som du egentlig ikke har lært av dine feil/vil gjøre opp for deg. Anonymkode: fe5e3...6ed Aldri skjønt det med at folk tror at gjeldsordning går ut på at felleskapet betaler gjelden. Om det er svekkede sjelsevner hva. Gjeldsordning går ut på å betale alt man kan i en periode. Det som er igjen blir tapsført hos kreditor som har priset lånenene med høy rente pga høy risiko. I det ligger det altså endel kalkulerte tap. Med noe tap så går fortsatt kredittselskapene med milliard overskudd. Så er det noen ikke syns synd på så er det de Anonymkode: 463d8...b46
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aldri skjønt det med at folk tror at gjeldsordning går ut på at felleskapet betaler gjelden. Om det er svekkede sjelsevner hva. Gjeldsordning går ut på å betale alt man kan i en periode. Det som er igjen blir tapsført hos kreditor som har priset lånenene med høy rente pga høy risiko. I det ligger det altså endel kalkulerte tap. Med noe tap så går fortsatt kredittselskapene med milliard overskudd. Så er det noen ikke syns synd på så er det de Anonymkode: 463d8...b46 Hjelpes. Anonymkode: e6cc8...de4 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelpes. Anonymkode: e6cc8...de4 Den du siterer har helt rett. Anonymkode: 67eb0...7c7 2
NiceOrNothing Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for svar. Da skal jeg be advokaten om dette. Jeg ønsker at mine barn kan få kjøpe seg hver sin leilighet og ha det bra økonomisk. Jeg har ikke så mange år igjen på gjeldsordningen så jeg klarer meg fint. Jeg vil heller at mine barn skal klare seg godt økonomisk. Og ikke som det trollet over her klarte å lirke fra seg. Anonymkode: 2e890...ff6 Syns du gjør helt rett med å prøve å få gitt arven dine til barna dine! Kreds 🫶
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Aldri skjønt det med at folk tror at gjeldsordning går ut på at felleskapet betaler gjelden. Om det er svekkede sjelsevner hva. Gjeldsordning går ut på å betale alt man kan i en periode. Det som er igjen blir tapsført hos kreditor som har priset lånenene med høy rente pga høy risiko. I det ligger det altså endel kalkulerte tap. Med noe tap så går fortsatt kredittselskapene med milliard overskudd. Så er det noen ikke syns synd på så er det de Anonymkode: 463d8...b46 Gjeldsordning er ekstremt krevende å følge opp og koster selvfølgelige mye penger å administrere for flere offentlige etater m.m. Hvordan tenker du at dette foregår? Og tenker du at alle kan ta opp lån , og ikke nedbetale det de låner eller få en gedigen rabatt? Veldig mange skylder skatt hos Skatteetaten, Lånekassen, NAV, skylder leie for bolig, altså det er virkelig alt! Dette kan du dessverre lite om. Anonymkode: fe5e3...6ed 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå