Gå til innhold

Pusene hører aldri!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter...de er nå 8 måneder, og innekatter. De er fremdeles veldig aktive og det er jo greit, men de gjør så mye faenskap. De klatrer i gardiner, på tredemølla mi, på kjøkkenbenken, hopper på døra for å klatre i den, klorer på døra...ja..absolutt alt som ikke er lov.

Fra dag en vi fikk dem (12 uker) begynte vi å si nei, og i tillegg etterhvert bruke vannflaske med sprut, og dytte de ned eller ta de i nakkeskinnet når de gjorde noe galt, og dette gjør vi fremdeles. Det funker ikke! De hører aldri rett og slett.

Hvorfor ikke? Og hva kan jeg gjøre med dette?? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke gi deg noen konkrete råd, men her er det mye bra stoff om katters adferd. Kanskje du finner noe :)

Skrevet

Kjenner meg igjen litt igjen i den beskrivelsen du gir av viltre katter i den alderen. Jeg har også to innekatter og husker veldig godt hvordan de var høyt og lavt.

Det som er veldig viktig når man skal reagere når kattene gjør noe galt er å reagere med en gang. Jeg pleide å blåse katten i ansiktet: man har ikke alltid en vannflaske tilgjengelig, derfor kan det være litt lite effektivt. Katten synes det er ubehagelig å bli blåst i ansiktet, men man er ikke voldelig mot katten heller. Når man har sagt nei til katten er det veldig viktig å overse den en stund etterpå. Vi mennesker husker lettere det positive ved en situasjon. Hvis du klapper katten etter du har sagt nei, vil katten fortrenge at du sa nei men huske at den fikk kos etter den gjorde noe galt. Dette er veldig viktig!

Det beste er jo å slippe å si nei i det hele tatt. Prøv å aktivisere kattene nok med annet, så de ikke får lyst til å klatre i gardinene.

Kattene dine er jo sannsyneligvis midt i puberteten, og det gir en del energi som de ikke får utløp for når de bor inne. Hormoner kan føre til en del stress og rastløshet. Hvis du ikke har kastrert katten enda, så bør du gjøre det nå!

Mine innekatter er 2 år nå, og jeg kjefter nesten aldri på dem mer. Det er forøvrig ikke så mye de ikke får lov til å gjøre (de får gå på alle bordene untatt kjøkkenbenken). Men jeg har hengt opp gardinene igjen og de får henge i fred. De klarte imidlertid å ødelegge den store og fine palma mi jeg hadde hatt i mange år, men sånn er det å ha katt :) de har omsider skjønt at det lønner seg å ikke gjøre noe galt, men å spille på lag med meg. De får mest positiv oppmerksomhet og kos hvis de ikke gjør noe galt. :)

Skrevet

Jeg husker godt kattunge tiden, og var sjeleglad da den var over.

Kattunger er slitsomme, men trøst deg med at dette helt sikkert vil roe seg etterhvert.

Skal du reagere mot kattens oppførsel, er det svært viktig at du reagerer umiddelbart i det katten gjør noe den ikke får lov til.

10 sekunder etter, er for sent.

Noen bruker spruteflaske med vann, selv har jeg alltid bare jaget dem vekk, slåss de i sofaen har jeg bare banket med knyttet neve i sofaen samtidig som jeg sier NEI med streng stemme- det er nok til at de skvetter og spretter vekk.

Eventuelt, har jeg bare trampet hardt i gulvet - de skjønner poenget da også.

Gjentar du det hver gang de gjør dette, går det opp et lys om at dette ikke er lov en dag.

Skrevet

Du skriver ikke om du leker mye med dem. Det er tydelig at de har mye energi som må ut, og siden de kun er inne blir det desverre gardinene som får unngjelde. Hva med å gi dem litt hjernetrim? Vi legger ofte ut godbiter på vanskelige, men lovlige, steder som kattene selv må lete opp. Å lage/kjøpe klatrestativ er også en idé. Vi hadde i en periode mulighet for at kattene kunne klatre opp på et skap. Gardinene var ikke interessante etter det. Små baller, papir i hyssing og laserpeker er andre lettvindte ting som kan aktivisere kattene på gulvet fremfor oppe i gardinene, da får de også utløp for jaktinstinktene sine. (Og de er så søte og morsomme å se på! :hoho: )

Ellers kan det være lurt å skille lovlige steder fra de ulovlige med gode og vonde lukter. F.eks bruke godbiter og katemynte der de får lov til å klatre/leke, mens du bruker GetOff, parfyme, sitron på steder der de ikke får lov til å være.

Ros og kos masse på de lovlige stedene og ignorer fremfor "kjeft" på ulovlige. Katter er ofte selskapsyke og det å få oppmerksomhet er målet. Om de får mer oppmerksomhet på ulovlige steder enn på de lovlige er det naturlig at de oppsøker de ulovlige stedene.

Skrevet
Du skriver ikke om du leker mye med dem. Det er tydelig at de har mye energi som må ut, og siden de kun er inne blir det desverre gardinene som får unngjelde. Hva med å gi dem litt hjernetrim?

klikkertrening er også veldig bra hjernetrim for innekatter. Jeg har to stk innekatter som storkoser seg når jeg tar fram klikkeren. Morsomt for både katt og eier! Anbefales :)

I tillegg må man selvsagt leke på vanlig måte ved å løpe rundt i stua med kattelekene. Da får de ut mye energi :)

Skrevet

Jeg har en katt på snart 5 år, er det forsent å begynne med klikkertrening da? Hvor finner jeg info om dette?

Skrevet
Jeg har en katt på snart 5 år, er det forsent å begynne med klikkertrening da? Hvor finner jeg info om dette?

Nei, det er ikke for sent å starte klikekrtrening på katten din nå! Kjenner en katt som var ca 6 år gammel da eier begynte med klikekrtrening. I begynnelsen anbefaler jeg å bruke godbiter katten setter veldig pris på, feks frysetørket sei. Etterhvert kan du gå over til å bare bruke tørrfor, siden katten synes treninga i seg selv er morsom (det synes ialelfall mine).

Jeg vil anbefale seg å lese litt generelt om klikkerttrening, for å lære prinsippene. Og så anbefaler jeg Karen Pryors bok om klikekrtrening av katt. targeting er den øvelsen man bør begynne med.

Les også litt på karen pryors hjemmeside

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...