Gå til innhold

Narsissistisk svigerfar og ste-svigermor vil passe barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to små barn mellom 0-3år, og veldig et veldig godt forhold til min familie. Min mor er den eneste som har passet barna (foreløpig kun på dagtid). Svigerfar hinter stadig om at vi bare må si ifra dersom vi trenger barnepass, og det setter jeg såklart pris på, men jeg sliter med å faktisk tillate det. Jeg er sterkt uenig i hans måte å gjøre ting på når det kommer til barna, i tillegg har han en samboer med tydelige narsissistiske tendenser, og en bekjent av oss i helsevesenet har faktisk advart oss om å la barna være alene med hun.. Noen tips til hva vi kan si dersom han/de maser mye om barnepass? Kan legge til at vi møter dem relativt ofte og barna vet godt hvem de er og har et fint forhold til dem, så vi frarøver ingen av dem å ha et forhold til hverandre. Det er bare dette med barnepass/overnattinger som er vanskelig. Det blir liksom ikke mye «barnefri» dersom man alikevel bare blir sittende og uroe seg hele tiden man er borte fra barna.

Anonymkode: 9822c...f51

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen? Dere bestemmer jo hvem de overnatter til. En lar ikke barna overnatte hos noen man er utrygg på, spesielt ikke når de er så små. Men hva sier barnefar, er han enig eller ikke med deg? 

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen tips til hva vi kan si dersom han/de maser mye om barnepass?

«Nei.»

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan legge til at vi møter dem relativt ofte 

Hvorfor, hvis de er narsissister begge to? Blir da som å leke med ilden. 

Anonymkode: 5d79d...4fb

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har en bekjent i helsevesenet advart dere? Kjenner vedkommende damen?

Anonymkode: 718e8...812

• Liker 2
Skrevet

Denne damen er vel ikke massemorder, er hun vel? Narsissistisk? Er du redd for at barna ikke får være 100% i sentrum for oppmerksomhet? Tenker kanskje at noen barn i dagens samfunn kan ha god trening av å lytte noen ganger. 

Hvordan de narsissistiske trekkene utarter seg og intensiteten av den kan variere svært fra person til person. Vi kjenner ikke vedkommende, men kjenner du henne godt nok til å bedømme alvorligheten av diagnosen hennes? Og hvis du vet med sikkerhet at denne har en ugunstig påvirkning på barna forstår jeg ikke hvorfor du har behov for andres meninger i det hele tatt..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen tips til hva vi kan si dersom han/de maser mye om barnepass?

Bare si nei. 

Høres ut som du overtenker, ts. Ta problemet om det kommer. Og helt ærlig, det er litt spesielt å høre på meningene til en «bekjent i helsevesenet», er det fetteren til naboen som jobber som portør på sykehuset, liksom? 

Anonymkode: 770af...508

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
PITTY skrev (2 minutter siden):

Denne damen er vel ikke massemorder, er hun vel? Narsissistisk? Er du redd for at barna ikke får være 100% i sentrum for oppmerksomhet? Tenker kanskje at noen barn i dagens samfunn kan ha god trening av å lytte noen ganger. 

Hvordan de narsissistiske trekkene utarter seg og intensiteten av den kan variere svært fra person til person. Vi kjenner ikke vedkommende, men kjenner du henne godt nok til å bedømme alvorligheten av diagnosen hennes? Og hvis du vet med sikkerhet at denne har en ugunstig påvirkning på barna forstår jeg ikke hvorfor du har behov for andres meninger i det hele tatt..

Barn i alderen 0-3 år er vel ikke de som trenger å lære seg å lytte og ikke være i sentrum for oppmerksomhet. 

TS, hvordan dette utarter seg vet vi jo ikke basert på det du skriver. Men om det feks er lite empati og fokus på seg selv, vil jo det kunne resultere i manglende trøst, mest fokus på hva hun får ut av besøket osv. Jeg hadde ikke latt de passe, men fortsatt å besøke de slik dere gjør.

Bare si at dere skal si ifra når det blir aktuelt med barnepass. Ingen lange forklaringer som innbyr til diskusjon.

Anonymkode: 08a3c...13b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Barn i alderen 0-3 år er vel ikke de som trenger å lære seg å lytte og ikke være i sentrum for oppmerksomhet. 

TS, hvordan dette utarter seg vet vi jo ikke basert på det du skriver. Men om det feks er lite empati og fokus på seg selv, vil jo det kunne resultere i manglende trøst, mest fokus på hva hun får ut av besøket osv. Jeg hadde ikke latt de passe, men fortsatt å besøke de slik dere gjør.

Bare si at dere skal si ifra når det blir aktuelt med barnepass. Ingen lange forklaringer som innbyr til diskusjon.

Anonymkode: 08a3c...13b

Stemmer det. Nei, 0 år blir litt lite..

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har to små barn mellom 0-3år, og veldig et veldig godt forhold til min familie. Min mor er den eneste som har passet barna (foreløpig kun på dagtid). Svigerfar hinter stadig om at vi bare må si ifra dersom vi trenger barnepass, og det setter jeg såklart pris på, men jeg sliter med å faktisk tillate det. Jeg er sterkt uenig i hans måte å gjøre ting på når det kommer til barna, i tillegg har han en samboer med tydelige narsissistiske tendenser, og en bekjent av oss i helsevesenet har faktisk advart oss om å la barna være alene med hun.. Noen tips til hva vi kan si dersom han/de maser mye om barnepass? Kan legge til at vi møter dem relativt ofte og barna vet godt hvem de er og har et fint forhold til dem, så vi frarøver ingen av dem å ha et forhold til hverandre. Det er bare dette med barnepass/overnattinger som er vanskelig. Det blir liksom ikke mye «barnefri» dersom man alikevel bare blir sittende og uroe seg hele tiden man er borte fra barna.

Anonymkode: 9822c...f51

Om det er riktig at de begge er narsissister vil deres «behov» for å passe barnebarn være basert på at det ser fint ut utenfra at de passer barna. En narsissist er en meget dårlig barnepasser da de ikke evner empati eller i det hele tatt å se barnets behov. Og i det lukkede rom kan narsissistisk sinne komme frem og måten de disiplinerer på kan være «å det må du gjøre ellers blir mamma/naboen/farfar lei seg eller sint eller skuffet etc". De oppdrar med følelser som straff. 

Om dette gjelder dine svigerforeldre vet jeg ikke, men en narsissist ville aldri fått passe mine barn for å bruke de i et sosialt spill om fasade.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Altså narsissist? Hva er det å tenke på? Nei selv sagt! Har en narississtisk mor og hun får ikke komme i nærheten av verken meg eller barna mine lengre. Ønsker ikke at de skal bli følelsesmessig misbrukt slik jeg har blitt et helt liv (nesten) . Narississter stiller ikke opp for andre med mindre det er en skjult agenda - skal presse dere i etterkant for alt de har gjort for dere eller de ønsker å fremstå som perfekte besteforeldre overfor andre. Gjerne oppdatere profilen sin i sosiale medier at nå er barnebarna på overnatting og så kos det er og blabla. Det er ikke noe å tenke på, dropp det.

Anonymkode: 1e819...eb9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så hvilken medisinutdanning har du til å sette diagnoser da? 

For meg høres du egentlig bare ut som svigerdatter fra helvete som prøver å ødelegge familierelasjonen til mannen sin med å ekskludere familien hans. Det er rimelig narsisistisk gjort av deg. 

Anonymkode: 520a7...ed5

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er da bare å si nei, hvor vanskelig kan det være?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvilken medisinutdanning har du til å sette diagnoser da? 

For meg høres du egentlig bare ut som svigerdatter fra helvete som prøver å ødelegge familierelasjonen til mannen sin med å ekskludere familien hans. Det er rimelig narsisistisk gjort av deg. 

Anonymkode: 520a7...ed5

Man trenger ikke en medisinutdannelse for å vite om man har med en narississt å gjøre. Ts har sikkert rimelige grunner for å konkludere med at svigerfar og mor er narississtiske.  Det er ganske narsissistisk å gaslighte da. Men det vet du kanskje?

• Nyttig 4
Skrevet

Synes ikke du skal legge avgjørende vekt på hva en bekjent i helsevesenet sier. Dere kjenner dem best. Skader det å la dem få en sjanse? En venninne har en barnefar som helt klart har narsisisstiske trekk og hun var bekymret for å la han ha barnet i starten. Men han har faktisk vist deg å takle det veldig bra. Barnet er fornøyd. Tror det gjør han til er bedre menneske å ha dette ansvaret. Dette er jo veldig nær familie og jeg tenker det er bra for barna også om det fungerer

Anonymkode: 8f18f...c89

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke en medisinutdannelse for å vite om man har med en narississt å gjøre. Ts har sikkert rimelige grunner for å konkludere med at svigerfar og mor er narississtiske.  Det er ganske narsissistisk å gaslighte da. Men det vet du kanskje?

Eller så har hun lest for mye på KG, der narsissist blir slengt ut som «diagnose» på alle mulige negative personlighetstrekk og atferd, ting som på ingen måte korrelerer med diagnosekriteriene. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det mest problematiske her er at treåringen bare har hatt barnevakt på dagtid. Mors og fars kontrollbehov må reduseres. Det går selvsagt fint at besteforeldrene passer de. Om mannen kan fortelle om overgrep eller omsorgssvikt fra far stiller selvsagt saken seg annerledes, men tipper det ikke er slik.

Jeg synes egentlig mange småbarnsmødre på kg oppfører seg narsissistisk. Ingen andre enn seg selv (og i høyden egen mor) egner seg som omsorgsperson frem til barnet er myndig.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det mest problematiske her er at treåringen bare har hatt barnevakt på dagtid. Mors og fars kontrollbehov må reduseres. Det går selvsagt fint at besteforeldrene passer de. Om mannen kan fortelle om overgrep eller omsorgssvikt fra far stiller selvsagt saken seg annerledes, men tipper det ikke er slik.

Hvorfor er dette problematisk? Vet om mange treåringer som ikke har sovet borte, uten at de har kontrollerende foreldre.

Du tipper, men du vet ikke... har du noensinne vært utsatt for en narsissist? Hvis ja, så regner jeg du aldri i livet ville latt barna dine sove over hos "sånne". 

Anonymkode: f5bc8...c28

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eller så har hun lest for mye på KG, der narsissist blir slengt ut som «diagnose» på alle mulige negative personlighetstrekk og atferd, ting som på ingen måte korrelerer med diagnosekriteriene. 

Du antar bare ting. Kanskje ts selv kan svare for seg?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er dette problematisk? Vet om mange treåringer som ikke har sovet borte, uten at de har kontrollerende foreldre.

Du tipper, men du vet ikke... har du noensinne vært utsatt for en narsissist? Hvis ja, så regner jeg du aldri i livet ville latt barna dine sove over hos "sånne". 

Anonymkode: f5bc8...c28

Jeg har hatt et samliv med en person med uttalte narsissistiske trekk. Hvorfor skulle det være et større problem å tilbringe en natt der enn å være der på dagtid?

• Nyttig 1
Skrevet

Har du noen eksempler på ting han gjør som du er uenige i? I hvilke situasjoner gjør han dette, når dere er sammen alle sammen? Griper du eller pappaen inn da? Hvis ikke så ville jeg bedt pappaen si ifra neste gang, ellers vil de jo iallfall ikke endre på seg.

Hva mener pappaen til barna om egen far og stemor? 

Hvis dere ikke vil at de skal passe så må dere jo nesten bare si til dem at nei takk, vi trenger ikke barnepass men det er hyggelig at dere tilbyr dere. Kanskje vil de bare ha annerkjennelse for at de har gitt tilbudet og sier seg fornøyd med det. 

Om de skal passe i fremtiden så ville jeg feks latt de passe kun det eldste barnet, hjemme hos dere, på dagtid og ikke så lenge. Feks om dere bare skal et ærend. Men da måtte mannen pratet med faren sin først om at x og y ikke er ok å gjøre og at det er deres regler som må følges. Om ikke det går så sier man bare at ok da kan du ikke passe, sånn er det bare. 

Anonymkode: eab63...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...