AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 Stod i brevet jeg fikk i posten at mammografiundersøkelsen alene ikke kunne gi tilstrekkelig grunnlag for sikker vurdering. Så blitt henvist til en mammografi til samt ul. Er det flere som har fått samme beskjed? Grunnlag for bekymring?😬 Anonymkode: d0f36...4bc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Stod i brevet jeg fikk i posten at mammografiundersøkelsen alene ikke kunne gi tilstrekkelig grunnlag for sikker vurdering. Så blitt henvist til en mammografi til samt ul. Er det flere som har fått samme beskjed? Grunnlag for bekymring?😬 Anonymkode: d0f36...4bc Jeg tror de ofte gjør en trippeldiagnotistikk, hvis de får henvisning fra fastlegen om å sjekke ut noe som ligner en kul eller tilsvarende. Jeg opplevde det selv. Hadde noe jeg følte var en kul i brystet, og fastlegen kjente den også. Jeg ble henvist videre, og fikk brev i posten om time til trippeldiagnotistikk. Jeg var først på mammografi, deretter ul, og så en lege som fysisk undersøkte brystene med hendene. Alt var fint hos meg. De gjør det nok bare for å være på den sikre siden❤️ Anonymkode: 6333c...c2f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Trippeldiagnostilk ja, og det er helt vanlig. Som de sier så gir ikke nødvendigvis mammografi nok informasjon alene. Anonymkode: ef39c...7bb
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg fikk også ultralyd. Var ikke planlagt, men fikk beskjed om at jeg måtte inn til legen like etter mammografien, altså samme dag. Alt var fint. Anonymkode: 389fe...337
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 To ganger har det blitt oppdaget kul hvor jeg måtte få ny time til mammografi, ultralyd og samtale med lege. Begge gangene var det snakk om en cyste som de tømte der og da. Anonymkode: 18ef8...553
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Var dette på mammografi? Anonymkode: d0f36...4bc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Stod i brevet jeg fikk i posten at mammografiundersøkelsen alene ikke kunne gi tilstrekkelig grunnlag for sikker vurdering. Så blitt henvist til en mammografi til samt ul. Er det flere som har fått samme beskjed? Grunnlag for bekymring?😬 Anonymkode: d0f36...4bc Ja. UL og biopsi. Det var ikke noe farlig. Lykke til! ❤️ Anonymkode: ce50c...8ac
Summeer Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg fikk ul rett etter mammografi. Men jeg var 19 år og var der fordi jeg hadde en kul i brystet. Ble sendt på biopsi også, og selvom det var godartet valgte jeg å fjerne siden kulen klemte på nerven. dessverre vokste kulen kjapt ut igjen så jeg måtte gjennom samme runden en gang til ca 12 mnd etter (kulen var 4cm i diameter begge gangene) …. Men som sagt, godartet og fjernet kun pga smerter
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Det er ganske vanlig prosedyre å sjekke med ultralyd også, spesielt om man er ung da unge kvinner har tettere brystvev som gjør det vanskeligere å vurdere bildene. Jeg var på mammografi og ble sendt inn på ultralyd rett etterpå, og det ble begrunnet med at jeg var forholdsvis ung (tett oppunder 40) og hadde tett brystvev så de ville være på den sikre siden. Det ble ikke funnet noe galt. Anonymkode: f0ce1...024
Drizzt Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 Ja, skjedde meg en gang. De fant noe på bildene de ikke visste hva det var, så fikk innkalling til ul og biopsi. Det ble litt stress for jeg tenkte det verste, men det viste seg at det var noe som har tettet seg og var helt ufarlig. Da er det godt å vite til neste gang, så jeg slipper ny ul og biopsi på samme ting samme sted. Ikke tenk det verste med en gang. Bedre å sjekke ekstra uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 Drizzt skrev (2 timer siden): Ja, skjedde meg en gang. De fant noe på bildene de ikke visste hva det var, så fikk innkalling til ul og biopsi. Det ble litt stress for jeg tenkte det verste, men det viste seg at det var noe som har tettet seg og var helt ufarlig. Da er det godt å vite til neste gang, så jeg slipper ny ul og biopsi på samme ting samme sted. Ikke tenk det verste med en gang. Bedre å sjekke ekstra uansett. Takk for svar:) Anonymkode: d0f36...4bc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ganske vanlig prosedyre å sjekke med ultralyd også, spesielt om man er ung da unge kvinner har tettere brystvev som gjør det vanskeligere å vurdere bildene. Jeg var på mammografi og ble sendt inn på ultralyd rett etterpå, og det ble begrunnet med at jeg var forholdsvis ung (tett oppunder 40) og hadde tett brystvev så de ville være på den sikre siden. Det ble ikke funnet noe galt. Anonymkode: f0ce1...024 Bra Anonymkode: d0f36...4bc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 De to første gangene etter mammografi ble jeg innkalt fordi de måtte sjekke ekstra siden jeg har mange cyster. Nå har de tidligere bilder til sammenligning, og da blir jeg bare innkalt ved endringer. Anonymkode: 17188...16f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg finner ikke igjen kilden på det nå, men jeg mener å ha lest at ca 1 av 10 sendes videre etter mammografi. Av disse igjen er det ca 1 av 10 hvor de finner noe. Det er veldig betryggende at de sjekker ekstra når mammografien ikke gir tydelige nok bilder. Anonymkode: 645f7...237
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg har hørt at det er vanlig å kalles inn på nytt etter første gang man er der. For da har de ikke bilder fra før, og kan ikke sammenligne med hvordan det var sist. Og uten sammenligningsbilder vet de ikke hva som er normalt for den enkelte. Kjenner noen som ble kalt inn på nytt som ble kjempestressa, så det er synd at de ikke kan "advare" om det på forhånd. Man er jo gjerne litt frynsete mens man venter på svar. Anonymkode: 8375e...a77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå