AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 Mitt første barn er nå 5mnd, og i ca en mnd har hun blitt mer og mer vanskelig å få til å sove. HELT umulig å legge i senga mens hun er «trøtt men våken».. Hun våkner også etter bare 30min og skal være våken evigheter etter det. De fleste kveldene den siste tiden har hun ikke tatt kveld før 01-02 på natten, og deretter våkner hun OFTE. Holder på å bli sprø og skjønner ikke hva jeg kan gjøre eller hva jeg gjør feil eller hva hun evt. plages med ?? Noen tips/råd? Anonymkode: 5cbdd...e41
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Hvor mye sover hun på dagen? Når legger dere? Har dere prøvd å legge senere for kvelden? Anonymkode: 023d1...48f
Amistad Skrevet 30. september 2023 #3 Skrevet 30. september 2023 Det korte svaret mitt til deg er å prøve samsoving. Så må du legge fra deg klokken bare for en stund, jeg er ganske sikker på at det vil hjelpe deg og barnet masse ❤️ 1 1
Amistad Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 Les denne tråden. Er kun to sider. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 Amistad skrev (4 minutter siden): Det korte svaret mitt til deg er å prøve samsoving. Så må du legge fra deg klokken bare for en stund, jeg er ganske sikker på at det vil hjelpe deg og barnet masse ❤️ Her funket ikke samsoving i det hele tatt. Fikk en enda mer urolig og sur baby jo mer vi prøvde. Eneste som funket var å legge senere for natten. Anonymkode: 023d1...48f 3
Amistad Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her funket ikke samsoving i det hele tatt. Fikk en enda mer urolig og sur baby jo mer vi prøvde. Eneste som funket var å legge senere for natten. Anonymkode: 023d1...48f Fungerer nok ikke for alle. Bra du fant noe som virket bra for dere. Samsoving fungerer så utrolig bra i veldig mange sammenhenger, så absolutt verd å prøve som et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 Amistad skrev (2 minutter siden): Fungerer nok ikke for alle. Bra du fant noe som virket bra for dere. Samsoving fungerer så utrolig bra i veldig mange sammenhenger, så absolutt verd å prøve som et alternativ. Det er mulig. Samtidig som det kan være mange andre ting man kan prøve uten at man må starte med samsoving også. Anonymkode: 023d1...48f 1
Amistad Skrevet 30. september 2023 #8 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mulig. Samtidig som det kan være mange andre ting man kan prøve uten at man må starte med samsoving også. Anonymkode: 023d1...48f helt sikkert mange ting. Men hva er galt med å prøve samsoving først da? Samme for meg hva man prøver først og sist. jeg ville bare komme med forslag. Ble du støtt eller noe av hva jeg skrev så var ikke det meningen.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 Amistad skrev (1 minutt siden): helt sikkert mange ting. Men hva er galt med å prøve samsoving først da? Samme for meg hva man prøver først og sist. jeg ville bare komme med forslag. Ble du støtt eller noe av hva jeg skrev så var ikke det meningen. Nei, jeg ble ikke støtt. Jeg antar bare at TS har valgt å ikke samsove fra starten - og samsoving er ikke løsningen på alt som mange skal ha det til. Anonymkode: 023d1...48f 2
Amistad Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg ble ikke støtt. Jeg antar bare at TS har valgt å ikke samsove fra starten - og samsoving er ikke løsningen på alt som mange skal ha det til. Anonymkode: 023d1...48f Det var bra du ikke ble støtt. For det var ikke intensjonen heller. TS trenger overhode ikke prøve samsoving om hun ikke ønsker å sove med barnet sitt. Det var kun et forslag fra min side til hva hun kunne prøve. Jeg er enig om at samsoving ikke er løsningen på alt, men steike det hjelper godt når det først hjelper. Det hjelper og har hjulpet mang en familie til en bedre dag og natt. Det er derfor du leser så mange svar om det. Fordi folk tipser fra egen erfaring. Du virker litt passiv aggressiv. ref ditt innlegg: samsoving er ikke løsningen på alt som mange skal ha det til.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 Amistad skrev (2 minutter siden): Det var bra du ikke ble støtt. For det var ikke intensjonen heller. TS trenger overhode ikke prøve samsoving om hun ikke ønsker å sove med barnet sitt. Det var kun et forslag fra min side til hva hun kunne prøve. Jeg er enig om at samsoving ikke er løsningen på alt, men steike det hjelper godt når det først hjelper. Det hjelper og har hjulpet mang en familie til en bedre dag og natt. Det er derfor du leser så mange svar om det. Fordi folk tipser fra egen erfaring. Du virker litt passiv aggressiv. ref ditt innlegg: samsoving er ikke løsningen på alt som mange skal ha det til. Det er jo interresant du syns jeg virker passiv aggressiv fordi jeg mener at det er ikke en løsning på alle problemer. «Alle» skal samsove. Det er det «riktige». Helt uten å stille noen spørsmål om hvordan rutinene er, har det skjedd noe nytt i livene deres, hvordan forløp ting seg før det ble dårlig netter osv. Min opplevelse er at mange mødre kan føle de gjør noe feil ved å ikke samsove, og det er ikke tilfellet. Det fungerer for mange, for andre ikke, og selv om det skulle fungert, skal man ikke føle seg presset til det om man velger det bort. Om du mener det er å være passiv aggressiv, at man kan prøve mange ulike ting før det klaffer, er du i din fulle rett til å mene det. Anonymkode: 023d1...48f 4
Amistad Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo interresant du syns jeg virker passiv aggressiv fordi jeg mener at det er ikke en løsning på alle problemer. «Alle» skal samsove. Det er det «riktige». Helt uten å stille noen spørsmål om hvordan rutinene er, har det skjedd noe nytt i livene deres, hvordan forløp ting seg før det ble dårlig netter osv. Min opplevelse er at mange mødre kan føle de gjør noe feil ved å ikke samsove, og det er ikke tilfellet. Det fungerer for mange, for andre ikke, og selv om det skulle fungert, skal man ikke føle seg presset til det om man velger det bort. Om du mener det er å være passiv aggressiv, at man kan prøve mange ulike ting før det klaffer, er du i din fulle rett til å mene det. Anonymkode: 023d1...48f Men du var / er det. Jeg vil tro du selv har følt deg presset til samsoving uten å ville det. Alt jeg gjorde var å tipse TS om evt å prøve samsoving. Ja det fungerer for utrolig mange, men ikke alle. Jeg er enig i flere ting du skriver, men hvis en mor eller far prøver samsoving og finner ut at dette fungerer fordi barnet trengte nærheten etc, så skal dem da ikke velge det bort. Tiden din til å slappe av på kvelden, hobbier tv strikking sex eller candy crush på mobilen får du veldig tidsnok tid til igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Amistad skrev (Akkurat nå): Men du var / er det. Jeg vil tro du selv har følt deg presset til samsoving uten å ville det. Alt jeg gjorde var å tipse TS om evt å prøve samsoving. Ja det fungerer for utrolig mange, men ikke alle. Jeg er enig i flere ting du skriver, men hvis en mor eller far prøver samsoving og finner ut at dette fungerer fordi barnet trengte nærheten etc, så skal dem da ikke velge det bort. Tiden din til å slappe av på kvelden, hobbier tv strikking sex eller candy crush på mobilen får du veldig tidsnok tid til igjen. Jeg har aldri følt meg presset til samsoving, det la jeg bort ganske tidlig da jeg har et barn som ikke liker det uansett hva jeg vil - men jeg kjenner flere som har følt det. Jeg slår et slag for å få bort sånne holdninger som du siterer i siste setningen din. Anonymkode: 023d1...48f 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 «Drowsy, but awake» høres fint ut på papiret (eller i Instagram-videoer😅), men er det største bullshit jeg har vørt borti. Funker sikkert på noen, men ikke på de fleste og overhode ikke på mine barn😂 Eneste som fungerte her var å amme eller bysse i søvn, og vente femten min etter de sovnet før jeg la dem ned. Og det er på ingen måte uvanlig å måtte jobbe enda mer for søvn enn det jeg har måttet, feks kroppskontakt mye lenger enn femten min. Det som reddet meg fra usikkerhet og dårlig selvtillit var å lese om biologisk normal babysøvn. Jeg leste mye engelskspråklig forskning (databasetilganger via jobb), men ammehjelpens nye artikler om babysøvn er noe av det beste jeg har lest på norsk. Anonymkode: 6449b...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo interresant du syns jeg virker passiv aggressiv fordi jeg mener at det er ikke en løsning på alle problemer. «Alle» skal samsove. Det er det «riktige». Helt uten å stille noen spørsmål om hvordan rutinene er, har det skjedd noe nytt i livene deres, hvordan forløp ting seg før det ble dårlig netter osv. Min opplevelse er at mange mødre kan føle de gjør noe feil ved å ikke samsove, og det er ikke tilfellet. Det fungerer for mange, for andre ikke, og selv om det skulle fungert, skal man ikke føle seg presset til det om man velger det bort. Om du mener det er å være passiv aggressiv, at man kan prøve mange ulike ting før det klaffer, er du i din fulle rett til å mene det. Anonymkode: 023d1...48f Og ikke minst, ikke alle kan samsove på en trygg måte. Anonymkode: defe2...09b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har aldri følt meg presset til samsoving, det la jeg bort ganske tidlig da jeg har et barn som ikke liker det uansett hva jeg vil - men jeg kjenner flere som har følt det. Jeg slår et slag for å få bort sånne holdninger som du siterer i siste setningen din. Anonymkode: 023d1...48f Rart hvor forskjellig man opplever ting, jeg har aldri følt press om samsoving, tvert imot har jeg følt på masse press om at baby MÅ sovne selv, sove i egen seng og sove på eget rom. Og at samsoving er farlig og ekkelt og ødelegger samliv og gir uselvstendige barn og det ene med det andre. Har skammet meg over at jeg samsov og nesten ikke turt å si det til folk. Jeg hadde overhode ikke lyst til å samsove pga jeg var redd det skulle skje baby noe men jeg endte med å gjøre det likevel for å få nok søvn, fikk et barn som har slitt veldig mye med søvn. Og jeg følte at jeg testet alt mulig av varianter av dagsøvn, leggetid, mat osv. Ingenting av det andre sa funket for dem funket for oss (annet enn til en viss grad samsoving). Viktig at man samsover trygt da. Jeg tenker fremdeles at man skal forsøke andre ting først iallfall til baby er minst 6 mnd TS - å få baby til å ligge og sovne selv er det ikke alle som klarer. "Våken men trøtt" er en stor myte har ikke hørt om noen som får det til å funke. Enten har de baby som ligger rolig i senga og sovner selv eller så må de hjelpes i søvn. Jeg måtte amme, bysse og bære min i søvn mye lenger enn 5 mnd, og legge ned sovende. Ikke snakk om at hun skulle ligge rolig og sovne, det var enten hysterisk hylskriking eller tull og turning. Husker det som skikkelig vanskelig med leggetid rundt den tiden.. Her slet vi og med søvn fra 3-4 mnd og det ble ikke bedre før rundt 15 mnd og selv da var det ikke supert. Eneste som jeg syntes funket litt på innsovning på kveld var at baby måtte være trøtt nok. Samtidig ikke overtrøtt. Det var et lite vindu 😄 Og fikk ikke til å legge 18-19 før hun var nærmere 7-8 mnd. Anonymkode: c3103...54d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 Takk for alle svar! Føles litt mer normalt å ha det slik, og at jeg kanskje «skammer» meg litt uten grunn. Føles som jeg gjør noe feil når jeg tillater babyen å være våken til laaangt på natt, men jeg nekter å la henne ligge alene i sengen å skrike eller turne rundt i timesvis til hun sovner av utmattelse eller noe sånt.. Det er jo helt forferdelig. Når det gjelder samsoving som flere nevner skal jeg vurdere dette men må finne en måte det kan funke på.. Pappaen tørr nemlig ikke ha henne i sengen med oss når han er der, men hun blir tatt opp i sengen med meg hver morgen når far drar på jobb kl 06😜 ts Anonymkode: 5cbdd...e41
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor mye sover hun på dagen? Når legger dere? Har dere prøvd å legge senere for kvelden? Anonymkode: 023d1...48f Hun har lakenskrekk på dagen også, sover veldig lite og som regel kun på oss eller i bil. Bilkjøring er den ene tingen som virkelig fungerer som sovemedisin på henne. Og ja har forsøkt å legge senere, det har nå sklidd ut til at hun noen kvelder kan holde det gående til kl 02 på natten 😜 Anonymkode: 5cbdd...e41
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): «Drowsy, but awake» høres fint ut på papiret (eller i Instagram-videoer😅), men er det største bullshit jeg har vørt borti. Funker sikkert på noen, men ikke på de fleste og overhode ikke på mine barn😂 Eneste som fungerte her var å amme eller bysse i søvn, og vente femten min etter de sovnet før jeg la dem ned. Og det er på ingen måte uvanlig å måtte jobbe enda mer for søvn enn det jeg har måttet, feks kroppskontakt mye lenger enn femten min. Det som reddet meg fra usikkerhet og dårlig selvtillit var å lese om biologisk normal babysøvn. Jeg leste mye engelskspråklig forskning (databasetilganger via jobb), men ammehjelpens nye artikler om babysøvn er noe av det beste jeg har lest på norsk. Anonymkode: 6449b...8e6 Huff takk! Dette her «drowsy but awake» har jeg fått fra jordmor også så jeg har skikkelig følt meg som en failure når jeg må ligge sammen med henne for å roe henne, mate henne i søvn og lignende også først legge henne i sin seng når hun er helt i svime. Huff Anonymkode: 5cbdd...e41 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Huff takk! Dette her «drowsy but awake» har jeg fått fra jordmor også så jeg har skikkelig følt meg som en failure når jeg må ligge sammen med henne for å roe henne, mate henne i søvn og lignende også først legge henne i sin seng når hun er helt i svime. Huff Anonymkode: 5cbdd...e41 Aldri hørt noen som har fått til det, er så rart råd, det er jo typisk at babyen våkner til når man legger dem ned når de er "drowsy". Min måtte ha sovnet skikkelig før jeg kunne legge ned. Og selv da funket det ikke alltid. Sov de fleste dupper på dagtid på meg for tok aldri sjansen på at å legge ned ikke skulle funke. I perioder la jeg meg med baby og slappet av litt i senga, leste og så på mobilen. Alt for å få nok søvn. Ang. samsoving og far så anbefales det om man skal ha trygg samsoving at mor sover mellom far og baby, altså ikke at baby sover i midten som mange gjør (med eldre barn går det fint men ikke små babyer). Her hadde vi babys seng ved siden av som sengehest, så baby, så meg, så far. Les om trygg samsoving hvis dere skal teste det Anonymkode: c3103...54d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå