Gå til innhold

Bekymret for min gamle mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om min mor er i ferd med å utvikle Alzheimer eller demens. Hun er i midten av 70-årene og for to år siden gikk søsteren hennes som var 5 år eldre bort med Alzheimer.

I løpet av de siste månedene har hun ikke bare glemt åpenbare ting - ting hun alltid har visst og husket før, men hun har også endret adferd. Fra å være en sosial «sladrekjerring» (hun elsker å snakke i det vide og det brede om kjente og mindre kjente) har hun gått til å plutselig sitte i en stol alene og se ut i lufta på f.eks familiebursdager og andre samlinger.

Jeg forsøkte såvidt å ta opp temaet med min far, men de to er sveiser sammen ved hofta og det er helt umulig å få et ord med han (selv på tlf) uten at hun er rett i nærheten og overhører samtalen. Fa suer han selvfølgelig at hun ikke har endret seg og alt er ok.

Noen som har vært i lignende situasjon? Hva gjør man? Gjør man noe?

Anonymkode: e0aca...c9b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg håper noen svarer på tråden din, min mor rundt samme alder har også endret seg, glemmer mye, spør opp igjen, forteller det samme,  henger ikke med lenger, klarer egentlig ikke de enkleste ting. Jeg har prøvd å snakke med henne om det, hun er enig i at hun kanskje glemmer litt, men hun fornekter og mener det er helt normalt for alderen og at alle har det slik (stemmer ikke, kjenner mange andre på hennes alder som ikke har endret slik). Min far ser det samme som meg, men er som en mann av sin generasjon ikke flink til å prate. Jeg vurderer bekymringsmelding til fastlege, tenker han bør involveres. 

Anonymkode: 98958...7df

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg håper noen svarer på tråden din, min mor rundt samme alder har også endret seg, glemmer mye, spør opp igjen, forteller det samme,  henger ikke med lenger, klarer egentlig ikke de enkleste ting. Jeg har prøvd å snakke med henne om det, hun er enig i at hun kanskje glemmer litt, men hun fornekter og mener det er helt normalt for alderen og at alle har det slik (stemmer ikke, kjenner mange andre på hennes alder som ikke har endret slik). Min far ser det samme som meg, men er som en mann av sin generasjon ikke flink til å prate. Jeg vurderer bekymringsmelding til fastlege, tenker han bør involveres. 

Takk, jeg håper også noen med erfaring kommer over den ❤️ Går det an å sende bekymringsmelding til fastlege? Blir pasienten i så fall kalt inn til time? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk, jeg håper også noen med erfaring kommer over den ❤️ Går det an å sende bekymringsmelding til fastlege? Blir pasienten i så fall kalt inn til time? 

ts

Ja, det kan man gjøre. Og bør tenker jeg. At fastlege er klar over bekymring er viktig tenker jeg, uavhengig av om det er så mye å gjøre eller ikke. Fastlege kaller da pasienten inn https://www.parorendesenteret.no/rettigheter/å-melde-bekymring

Skrevet

Å sende en bekymringsmelding til fastlegen høres ut som det rette å gjøre. Dette kan ikke være enkelt for noen av dere! Lykke til🩷

Anonymkode: ee18a...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...