Gå til innhold

Hvem arver klærne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje tidenes teiteste tråd, men likevel, noe jeg tenker litt på. 

Vi har 3. barn, da vi ventet siste tok jeg virkelig opp strikking, og har strikket masse fint til han, dette er noe jeg ønsker å spare på, slik at om de en gang får barn, og dersom de skulle ønske å bruke det så kan de få det, men er det feil å tilby det til første barnebarn? Om en av de to andre får barn først? Klærne etter eldste er jo brukt av de to minste, så det er ikke stort igjen å spare på der, men nå er det hovedsakelig pent strikketøy til baby jeg tenker på. Hva er tanken til dere som også sparer på babytøy?

Anonymkode: 600dd...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite sannsynlig at noen av de kommer til å bruke 20-30-40 år gammelt strikketøy på sine barn. 

Har du brukt noe av det du brukte som baby?

Anonymkode: 67ea6...527

• Liker 7
Skrevet

Jeg har enebarn å har ikke den problemstillingen. Men hvis du er glad i å strikke så kan du vel strikke noen plagg til alle barna dine som de ev kan bruke til sine barn. 

Anonymkode: 00716...d88

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lite sannsynlig at noen av de kommer til å bruke 20-30-40 år gammelt strikketøy på sine barn. 

Det vet jeg mange som gjør ja, men jeg skal på ingen måte påtvinge noen å bruke det, men enkelte syntes det kan være koselig, og er klærne godt oppbevart så er det ikke noe problem. 

• Liker 4
Skrevet

Alle kan vel bruke det? Man tar jo godt var på slikt og behandler det pent. 

Anonymkode: 1fdaa...1ab

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det vet jeg mange som gjør ja, men jeg skal på ingen måte påtvinge noen å bruke det, men enkelte syntes det kan være koselig, og er klærne godt oppbevart så er det ikke noe problem. 

Gjør du? Jeg vet ingen. Svigermor har pushet allverdens greier etter lin mann på vår sønn. Jeg vil ikke ha på han disse gamle greiene fra 80-tallet, og jeg vil ikke bruke lekene fra 80-tallet og jeg vil ikke bruke dyner, puter utstyr og annet fra 80-tallet.

Spar på tingene du bryr deg om som gode minner, men ikke forvent at det blir brukt av fremtidige barnebarn - husk at de ikke har den samme affeksjonsverdien knyttet til det som du har.

Anonymkode: f20fb...9ad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er ikke trådstarter, men jeg brukte klær fra mine søsken, ektefellen og meg selv med stor glede. 

Anonymkode: 3b867...7ee

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gjør du? Jeg vet ingen. Svigermor har pushet allverdens greier etter lin mann på vår sønn. Jeg vil ikke ha på han disse gamle greiene fra 80-tallet, og jeg vil ikke bruke lekene fra 80-tallet og jeg vil ikke bruke dyner, puter utstyr og annet fra 80-tallet.

Spar på tingene du bryr deg om som gode minner, men ikke forvent at det blir brukt av fremtidige barnebarn - husk at de ikke har den samme affeksjonsverdien knyttet til det som du har.

Elsker å kle mine barn i det jeg gikk i som barn og har inntrykk av at det er veldig vanlig. 

Gøy å ha bilder av seg selv og egne barn i samme ullgenser osv. 

Anonymkode: be4ff...e5f

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har jo affeksjonsverdi for dem. Det er klær de kanskje er avbildet i. 

Anonymkode: be4ff...e5f

Skrevet

Ingen arver det direkte, men det går på rundgang etterhvert som de får barn. Minstemann sitt hentesett kan f.eks være bare hans, men klær de alle tre har brukt deles.

Anonymkode: 7f44d...02d

• Liker 7
Skrevet

Mine kusiner arvet av hverandre og etterpå arvet jeg av Di. Senere brukte jeg klærne på mitt barn og gav det videre når jeg ble tante. Det blir brukt.

Anonymkode: e1998...2fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har det

Anonymkode: ff576...b21

Skrevet

Jeg tenker at hvis du elsker å strikke så strikk ett babysett til de to andre barna dine også. Men ikke bli fornærmet om f eks foreldrene selv ønsker å kjøpe/strikke sine egne hentesett til sine barn.

Anonymkode: 4f352...340

• Liker 2
Skrevet

Hva i all verden er problemet med leker fra 80-tallet? Mitt barn hadde stor glede av all legoen jeg hadde lekt med på 80-tallet, i hvert fall. 

Gamle dyner og puter ville ikke jeg heller ha brukt.

Anonymkode: c352a...0e3

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner mange dom bruker både klær og leker 

Anonymkode: ff576...b21

• Liker 1
Skrevet

Vi har samme dilemma her. Men har funnet ut (etter mye påprakking av mannens gamle ting fra svigermor) at vi kun tar vare på 2-3 ting som vi virkelig vil ta vare på. 

plutselig blir barna dine/svigerbarna dine storstrikkere selv, og ikke har behov for arvestrikk. Det kan hende du også får barn/svigerbarn som ikke ønsker å arve. 

mye av strikket hos oss gikk videre til min lillebror som fikm barn etter oss. Hva han gjør med det er opp til han. Viktigste for vår del er at det blir brukt, og ikke kastet

Anonymkode: e461c...63f

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må alt gå til eldstemann? Kan du ikke dele opp klærne og gi litt til hvert av barna? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette handler vel mer om at du er en sur og vrang svigerdatter enn at det er noe galt med hjemmestrikkede gensere eller leker fra 80-tallet. Det er jo bare å se på innlegget ditt. Du snakker om din manns barndomsting, men det eneste vi får høre er at DU ikke vil bruke dem. Ikke ett ord om hva han vil. Håper seriøst ikke jeg får svigerdøtre som deg. 

Anonymkode: c8b6a...6af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leker, dyner og utstyr er noe helt annet enn strikkede ullklær. Vi har brukt mye av strikkede ullklær fra både meg og min mann. 

Anonymkode: 713a8...11b

Skrevet

Her i familien har vi noen klær som spares med tanke på «å ha i familien». Dette er litt finere klær som strikk, hjemmesydde festdrakter, dyre penkjoler osv. Min mor har f.eks strikket noe til mitt barn som hun ønsket at barna til søsteren også kunne bruke. Så her går alt på rundgang rett og slett, den første som får barn bruker klærne først og sender de videre til neste. Selvfølgelig helt valgfritt om neste generasjon vil bruke det. 
P.S Et av de fineste plaggene snuppa her har hatt, er en kåpe fra 60 tallet etter sin bestemor, som jeg også har brukt. Så jo gamle klær blir brukt, «til og med» de kongelige har iført barna sine klær fra tidligere generasjoner.

Skrevet

Jeg fikk en haug av klær fra 80-tallet som jeg såvidt har tatt i. Mange hadde flekker og dårlig lukt av å ligget på kaldloft i flere tiår. Jeg ville tatt vare på strikket tøy om det var pent brukt og jeg hadde muligheten å oppbevare et sted som var tørt og rent. Kunne fint brukt gamle klær om det så bra ut og luktet bra.

Ikke bestemt meg selv om jeg skal ta vare på noe til barnet vårt. Men uansett til problemstillingen din så ville jeg gitt det til første barn som fikk barn og så hatt det på rundgang. Eventuelt om de fikk strikkeklær hver for seg så beholdt det de fikk da de var små.

Anonymkode: c01bb...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...